Nästa artikel
Törstiga gamla bilar blev dyrare
Nyheter

Törstiga gamla bilar blev dyrare

Publicerad 7 september 2018 (uppdaterad 22 oktober 2018)
Audi Q5 är en av bilmodellerna som ökat sitt snittpris på begagnatmarknaden efter nya skattereglerna bonus-malus.
Bränslesörplande bilar ökade i pris på begagnatmarknaden efter nya bilskatten infördes 1 juli.
1 juli i år förändrades skattereglerna för nya bilar. Bonus-malus systemet belönar bilar med låga eller inga utsläpp, men är strängare mot soppaslukande fordon. Försäljningssajten Wayke har märkt att priserna på begagnade bilar med hög förbrukning ökade efter 1 juli.

Detta trots rekordutbud, eftersom många slog till på en ny bil och bytte in sin gamla innan nya skattesystemet. 
– Det är de större motorvarianterna och nyaste begagnatbilarna som är populärast i det här segmentet och det verkar som att de som skulle köpt nytt letar begagnat istället. Jag rekommenderar att kika på både och om du är ute efter en sån här bil, många handlare har sänkt nypriset rejält för att kompensera för skatten, säger Martin Fransson, vd på Wayke.

Bilen som har ökat mest i pris enligt Waykes beräkningar är Audi A6, följd av Volkswagen Touareg och Audi Q5.

Diskutera: Vad tycker du om nya skattereglerna?
 
Lista: Bilmodellerna som har ökat mest i begagnatpris från 1 juli till 1 september: 
  • Audi A6 
  • Volkswagen Touareg  
  • Audi Q5 
  • BMW X3 
  • Mercedes Benz Sprinter  
  • Volkswagen Sharan  
  • Mazda 6 
  • Volkswagen Amarok  
  • Peugeot 3008 
  • Mercedes-Benz A-klass 

Källa: Wayke

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-09-07 12:49
Styggavargen

Lite lustigt, sommarens värme var bara en försmak om vad som händer i framtiden om utsläppen inte minskar. Ändock vägrar många att ändra sitt köpbeslut, och titta på bilar med mindre utsläpp. Hela denna bonus malus saken kommer mer eller mindre bli tandlös, rika företag och personer lär köpa största SUV de kan hitta ändå!?

#2 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Blir aldrig klok på människors irrationella beslut och gnället över höga bränslepriser när verkligheten så småningom kommer ikapp.
Det finns som sagt, "En idiot till varje bil" enligt en gammal bilhandlare jag känt sedan länge.

#3 • Uppdaterat: 2018-09-07 13:38
mso 1000

Härlig komentar Lasse J. ”En idiot till varje bil”. Hehe.
Det är konstigt men ett jäkla gnäll från många över bränslepriser.

#4 • Uppdaterat: 2018-09-07 14:36
Skodaägare

"Lite lustigt, sommarens värme var bara en försmak om vad som händer i framtiden om utsläppen inte minskar. Ändock vägrar många att ändra sitt köpbeslut, och titta på bilar med mindre utsläpp. Hela denna bonus malus saken kommer mer eller mindre bli tandlös, rika företag och personer lär köpa största SUV de kan hitta ändå!?"

Kanske för att det inte finns någon bil de vill ha som har låga utsläpp? Tror du ens på marknadsekonomi? Har svårt att tro det ibland när man läser dina inlägg. Du verkar vilja ha ett samhälle där staten bestämmer vilka bilar folk får, och inte får köpa. Det föll, som bekant, inte så väl ut när man provade det i DDR. Att man däremot, via skattsedeln, betalar för sina utsläpp är fullt rimligt.

#5 • Uppdaterat: 2018-09-07 14:38
Skodaägare

"Härlig komentar Lasse J. ”En idiot till varje bil”. Hehe.
Det är konstigt men ett jäkla gnäll från många över bränslepriser."

Det kan jag hålla med om. Bränslepriset är en droppe i havet jämfört med värdeminskningen. Har man råd att köpa en nyare bil så har man också råd att tanka den. Om inte, så har man alldeles för små marginaler i sin ekonomi.

#6 • Uppdaterat: 2018-09-07 14:45
Styggavargen

Men snåla bilar brukar hålla bättre andrahandsvärde, lättare att sälja. Billigare att äga osv. Sedan vet jag inte hur man inte skulle lyckas i dagens läge att inte kunna hitta en snål man modell, då utbudet aldrig varit större?. Vanliga bilar (ej SUV/MPV) blir per definition en miljövänligare bil tack vare senaste tidens utveckling med allt tyngre bilar med högre luftmotstånd.

#7 • Uppdaterat: 2018-09-07 15:09
Skodaägare

" Vanliga bilar (ej SUV/MPV) blir per definition en miljövänligare bil tack vare senaste tidens utveckling med allt tyngre bilar med högre luftmotstånd."

Men om man inte hittar någon "vanlig" bil som man tycker om vad gör man då? Då är vi tillbaka i tvång och förbud. Och var går gränsen mellan "vanlig bil" och SUV? Vem ska bestämma den?

#8 • Uppdaterat: 2018-09-07 15:12
PREVIA

Sommarens värme var bara en försmak vad som händer i framtiden om inte utsläppen minskar sa man även 2005 då det var en varmare sommar än i år i Sverige enligt SMHI och i Norrland var det en kallare sommar än normalt. Så man får nog ha lite längre perspektiv än något decennium eller två för att spå i förändringar i klimatet.

#9 • Uppdaterat: 2018-09-07 15:30
Alfie

Frågeställningen löd: Vad tycker du om de nya skattereglerna ? SVAR: BULLSHIT !!! Jag är gärna sk. miljömarodör !!!

#a • Uppdaterat: 2018-09-07 16:14
Peugo

Bra med dom nya skattereglerna!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.