Bild
Nästa artikel
Topplista september 2011: Mest sålda bilarna

Topplista september 2011: Mest sålda bilarna

Nyheter

Vilka är svenskarnas favoritbilar just nu? Svaret finns i topplistan över de mest registrerade modellerna under september.

September innebar stora försäljningsras för flera märken, bland annat Peugeot (-40 %), Toyota (-38,8 %), Ford (-18,5 %) och Renault (-12,4 %). Volvo noterade däremot en kraftig uppgång. Med 6 210 nyregistreringar blev ökningen hela 43 procent, jämfört med samma månad förra året.

– Vi hade i september två av de bästa försäljningsveckorna under hela 2000-talet, säger Anders Gustafsson, försäljningsdirektör hos Volvo Personbilar Sverige.

Andra märken som gick framåt var Nissan (+44,7 %), Hyundai (+27,5 %), Audi (+19,5 %), BMW (+15,1 %) och Volkswagen (+14,2 %).

På listan över de mest registrerade modellerna återfinns fyra från Volvo bland de tio främsta. Bland bilarna i toppen är det ändå Volkswagen Passat som ökar mest, plus 44,4 procent jämfört med samma månad i fjol. Kombifavoriten Volvo V70 placerar sig som etta.

Nyregistreringar januari-september 2011:
(Antal registreringar samma period förra året inom parentes)

1. Volvo V70, 16 048 (18 799)
2. Volkswagen Passat, 11 064 (9 616)
3. Volkswagen Golf, 9 666 (9 221)
4. Volvo V60, 8 460 (49)
5. Volvo V50, 7 225 (7 964)
6. Kia Cee'd, 5 050 (6 254)
7. Audi A4, 4 731 (5 285)
8. Volvo XC60, 4 676 (3 610)
9. Renault Megane, 4 315 (4 652)
10. Ford Focus, 4 198 (4 599)


11. BMW 5-serie, 4 134 (2 737)
12. Skoda Fabia, 3 626 (2 751)
13. BMW 3-serie, 3 567 (3 543)
14. Renault Clio, 3 527 (4 083)
15. Skoda Octavia, 3 330 (2 983)
16. Volkswagen Polo, 3 248 (3 223)
17. Mercedes C-klass, 3 179 (2 279)
18. Nissan Qashqai, 2 946 (2 737)
19. Toyota Auris, 2 820 (2 758)
20. Opel Astra, 2 774 (2477)

Klicka här för att se hela topplistan för september, med 305 modeller.

Diskutera: Vad tycker du om topplistan för september?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-10-03 12:45

Varför orkar inte journalisterna lägga ihop sedan och kombi-siffrorna på Volvos modeller så att de blir jämförbara. Eller ännu bättre om man kunde se skillnad på sedan och kombi på de andra märkena, men dom är väl inte särredovisade i underlaget.
Ta fram räknesnurran på redaktionen!

#2
2011-10-03 13:34

Det skulle vara intressant att veta vad som ligger bakom vissa kraftiga ökningar respektive sänkningar. Toyotas minskning med 38% är ju häpnadsväckande, undrar vad som döljer sig bakom dom siffrorna.

#3
2011-10-03 14:56

Rustan i Toyotas fall så beror det till stor del jordbävningen som ställt till det, samtidigt tror jag att en del beror på att de har tabbat sig en del när det gäller modellutbudet, finns tillexempel ingen ersättare efter Corrola kombi som var en storsäljare inom komun och landsting..... Dessutom har de lite märkliga utrustningspaket...

Jag har precis köpt en Auris hybrid men jag kikade även på deras miljödiesel, det visade sig att den bara fanns i snikvariant, inte ens farthållare fanns till den, så den var totalt ointressant för mig......

#4
2011-10-03 15:30

Jag tror att det är KIA som tar kunder från Toyota.

#5
2011-10-03 16:07

Simon no1 och Jordnära har rätt båda två.
KIA ceed SW har tagit över på marknaden efter nedlagda Corolla kombi. Toyota gjorde en obegreplig miss när de lade ner det starka varumärket Corolla (i europa iaf), dels att det inte längre finns någon kombi av Corollaersättaren Auris.

#6
2011-10-03 18:51

Om nu Tobo och Jordnära hittat att Kia tatt över Toyotas f.d. köpare, undrar jag vem som tatt över Kia ceed´s f.d. köpare? (Ceed´s marknadsandel har sjunkit från 3% till 2,2%.)

#7
2011-10-03 19:31

Lite överraskande att Renaults skrotningskampanj inte fått mer genomslag i försäljningen. Ser man på deras mest säljande modell, Megane, så har den t.o.m sjunkit trots en rabatt på hela 30000 kr.

#8
2011-10-03 19:33

Samma sak med Clio ser jag nu. Märkligt...

#9
Gunnar Gustafsson
2011-10-03 20:33

Denna lista får svensken att framstå som dum.

Men det är han inte. Han har bara inte tänkt själv utan istället köpt samma bil som grannen, pappa, farfar, farfars far...

Ford brukar kallas det sämsta märket men kommer ändå 10a. Why? Jo, farfar köpte t-ford (fanns inte mkt attat att välja på då) och så har det fortsatt. trots att mkt billigare och mkt bättre alternativ finns.

#10
Raymond K
2011-10-03 22:20

Ja vad skall man säga? Jag har en Passat kombi... :S
Inte snygg kanske men trevlig att köra och tusan så praktisk.
Och...jag är svensk.

#11
2011-10-03 23:30

Stolt ägare av en bil som är långt utanför topplistorna ^_^

Ang. Toyotas minskning. Har en liten teori om att om man köper en Toyota så är man kanske inte stenrik, men vill ändå ha en bra bil. Speciellt Kia och Hyundai har på senare tid släppt bilar som passar in på just den beskrivningen, men är billigare. Långa garantier kan ha lockat över Toyotakunder som söker just trygghet.

Samt att någon säkert blivit avskräckt av senare tids återkallningar.

#12
2011-10-04 08:45

Skall snart byta tjänstebil så jag tänkte jag skulle ge Toyota en chans och jag förstår varför de tappar i försäljning.
När det finns så många andra bilar i samma prisklass och billigare så finns det ingen anledning att välja Toyota.
Det blir en VW för mig igen.
Var dock djupt imponerad av Volvo V60, jag förstår varför den säljer så bra. Tror att många V70-förare byter till V60 och det är därför dessa siffror är som de är.

#13
2011-10-04 09:50

Rustan: Jag tror inte Renaults skrotkampanj ger så mycket nyförsäljning i praktiken, snarare mer reklam. För att du ska kunna utnyttja den krävs att du har ägt bilen du ska skrota i minst 3 månader och att du faktiskt skrotar den också. Har du då en bil värd 20-30000 väljer nog de flesta att sälja den på blocket och pruta på nybilen i sedvanlig ordning. De som kör en bil för 10-15 tusen och väljer att ta steget till en helt ny bil för ca 150000 är nog ganska lätträknade och då hänger det nog inte på den där sista 10tusenlappen ändå. Men det är en uppmärksammad kampanj som nog ger en del spinoff-effekter. Dessutom går olika "kampanjer" inte att kombinera så köper du en etanolbil och får "miljörabatt" är skillnaden mot att skrota liten. Har en kollega med en focus värd 10-15000 som väntar på en ny Megane, den blev billigare att köpa med andra rabatter + att sälja den gamla själv.

#14
2011-10-04 11:40

FLAC

Jag håller med dig, stod själv i valet och kvalet när jag skulle göra mig av med min Pickup. Men jag avstod av den enkla anledningen att jag inte ville ha en Renault. Men jag trodde nog att kampanjen skulle bli såpass framgångsrik att det skulle innebära en ökning av försäljningen, inte en minskning.
En Clio för 100 000 är ju trots allt ett riktigt bra köp.

#15
2011-10-04 18:51

KIA Ceed lanserades år 2007, som av en händelse var det sista årsmodellen för Toyota Corolla Kombi. Ceed (och även Hyundai i30) tog över en hel del av Corollakunderna.

#16
2011-10-18 18:27

Att Volvo säljer mycket i Sverige är knappast konstigt. Volkswagen säljer också mycket vilket inte heller är konstigt. De har nästan alltid en bil som passar både storlek och plånbok. Som nöjd Passat -07 ägare bytte jag till en ny -12a förra veckan. Har kollat på andra märken men de saknar liksom tillvalen som jag vill ha.

#17
2011-10-18 18:42

Att V70, Passat och V60 tex säljer bra det kan man ju förstå men att en bil som KIA Cee`d säljer bra kan jag verkligen inte förstå... Plastigare och högljud bil får man söka efter...
NÄ fy för Kia, då skulle jag då köpa en Hyundai I30 istället för den är då lite bättre än Kian.

#18
2011-10-21 15:39

Heja VW, leder snart!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.