Bild
Nästa artikel

Tio miljöbilar vi ser fram emot!

TOMMYS 10 FAVORITER:

Vi Bilägares Tommy Wahlström är fylld av förväntan över vad miljöbilsåret 2009 har att erbjuda. Nu bjuder vår miljöbilsreporter på de tio modeller som han främst går och väntar på.

Kommentarer

#1
Johan
2009-02-06 13:13

Nya Prius och nya Insight håller jag med om men resten gäsp..

#1
S-E S
2009-02-06 13:33

Det var väl inga miljöbilar! De släpper ut en massa CO2. Det gör även Passaten, men den går åtminstone på avfallsgaser som i alla fall kommer ut i naturen om vi inte utnyttjar dom. Sålunda är VW MILJÖNEUTRAL.

#1
Emme
2009-02-06 13:49

Tyckte mer att Prius och Insight var gäsp.

#1
DieselMicke
2009-02-06 15:35

Jag måste hålla med om att Prius och Insight var riktiga morgongäspningar. Sen förstår inte jag hur man kan kalla en etanolbil för miljöbil! För det blandas ju i 95oktanig bensin i E85, hur kan man kalla det för förnyelsebart bränsle? Nä, sätt lite press på biltillverkarna att släppa fram elbilar!

#1
göinge
2009-02-06 17:21

Elbilar?! Kärnkraftskramarna har ju lurat alla att vi använder så oerhört mycket fossila bränslen för att producera vår el, så ska man lyssna på dem ska absolut inte ha några elbilar. (Nu vet jag att deras påståenden är lögn. Mer än 50% av elen kommer från förnybara energikällor, 44% från kärnkraft och resten fossilt. 2007 som är senaste året med statistik ifrån EXPORTERADE vi 1,3 TWh el, eller knappt så mycket som vindkraften stod för.)
Jag tror Tommy Wahlström valde några olika typer - snålbensinare, snåldiesel, etanol, fordonsgas (ej att blanda ihop med biogas då fordonsgasen i genomsnitt bara innehåller 55% biogas) och hybrid - för att inte trampa någon på tårna.

#1
S-E S
2009-02-06 19:10

Hur mycket el importerade vi och varifrån kom den?

#1
Bo Diddles
2009-02-06 19:47

Tyskarna har nog rätt när dom röstade SEAT LEON sdom bäste import i sin klass.(Auto Motor und Sport)
Jag häller med. Eco Leon är en fullträff!!!!

#1
Ö-Kölis
2009-02-06 20:31

Seat köper man för att dom är billiga, inte för att dom är bra. Tommy W:s lista handlar mycket om småbilar - och så en Volvo som tar rejält med bränsle. Jag klarar mig inte med en liten bil - och jag vill inte ha en etanolbil. Vad finns då? Ska jag vänta på att dieselhybriderna kommer, eller ska jag tills dess köpa en Audi A4 TDI med motor 2,0 l/120 hk som tar 0,4 l diesel per mil? Definitivt inte en SAAB etanolmotor som tar 1,4 l/mil.

#1
Roger
2009-02-06 22:55

Emme, vad är det som gör att så fort du kommenterar japanska bilar i detta fallet Prius och Insight så ÄR det negativt ?! Jag har följt vad du skrivit på TV hemsida också om Prius bla. Och alltid alltid så är det negativt, Varför ? Vad har du för agenda mot japanska bilar ? Du är absolut inte trovärdig att lyssna på !! Se gärna på TVs hemsida, lägg ner korståget EMME !!
Ska bli intressant att följa hybriderna, helt rätt val TOMMY ! Fast jag önskar ju att man fick se plug in hybriderna snart, ska bli spännande att följa, detta är en del av framtiden inse det EMME.

#1
Dr Schultz
2009-02-06 23:40

Miljöbilar, pyttsan.
Jag har räknat lite.
Man borde räkna vikten kontra CO2 utsläppet.
Audi Q5 2.0TDI väger 1895kg / 175 gram CO2 = 10,82kg / g.
Toyota Aygo väger 1190 och släpper ut 109 g = 10.92kg / g.
Alltså är Aygo lika stor miljöbov som Audi Q5.
Nu satte ni allt i halsen va? Era småbils ivrare - snopet för Er!
LOL

#1
Pelle
2009-02-07 00:04

Förklaring:
Det finns inget som kan kallas explicit miljöbil och absolut inte renodlade elbilar så länge som merparten av vår el kommer från kol, olje och kärnkraft. Det enda som är miljömässigt klokt är att köra på biobränsle där etanol är det mest miljösmarta där tex OKQ8 säljer certifierad etanol med en koldioxidminskning om drygt 76% relativt bensin. Sedan har vi kommande biodieseln som baseras på raps, RME, och svartluten sk. DME som kommer från skogsindustri avfall. Andra bra dieselsubstitut är Ecopar som tyvärr bara säljs i Uppsala och Göteborg samt Sundsvall. Men det bästa i stor skala, idag, är etanol.

#1
Emme
2009-02-07 00:21

Haha mitt inlägg var lite smått ironiskt.
Man måste ju jämna ut för alla dessa Priusfrälsta.
Vad är det jag ska läsa om på TV?
Att Toyota fick underkänt i deras miljötest?
Elbilarna är inte framtiden än så länge.
Att sedan en hybrid som inte är märkvärdigt snål får miljöstämpel och ses som guru är bara helt fel.
Tur att många har börjat inse detta :)

#1
K-G
2009-02-07 05:05

Kop en branslesnal bil..!
Kop en latt bil..!
Eller cykla..!
Ak buss..!
Eller ga..!
Ekonom
(Renaste energin..!den du aldrig forbrukar..!

#1
Tommy
2009-02-07 10:59

Allt under 120 Co2 g/km netto borde vara med. Om de bara såldes sådan bilar hade vi haft ett betydligt mindre miljöproblem idag.

#1
Tobias
2009-02-07 12:20

Har en prius generation 2 och längtar efter att provköra 3an. Att köra en "vanlig" bil känns numera som att förflytta sig bakåt i tiden :-)

#1
Saabnisse
2009-02-07 13:29

Prius och Insight är ju inga miljöbilar, de klarar ju bara någon km på batteridrift. Den typen av bilar fanns för hundra år sedan
Det kommer ju snart riktiga hybridbilar, seriella som kan köras flera mil på enbart batteridrift.
Men egentligen är det bara två av de här bilarna som är miljöbilar, nämligen de gasdrivna.
Även om de drivs med enbart naturgas så är de mer miljövänliga än någon av de övriga.
Annars är det faktiskt enbart biogas och gengas som är helt miljövänliga.
Men jag tror inte det finns många som klarar av en vedeldad gasgenerator i dag.

#1
S-E S
2009-02-07 18:20

Pelle, om du lägger beräkningar och certifikat åt sidan och mäter CO2 mängden i avgasrörets utlopp när du tankar OKQ8's E85 vad kommer du då till för resultat?

#1
S-E S
2009-02-07 18:49

SAABNISSE, som jag förstår dig så tycker du att utvecklingen går långsamt fram när det gäller batteridrift. Du har rätt! Jag vet att det under 2:a världskriget (1940-1945) fanns batteridrivna lastbilar som körde ut öl i Oslo. Det var ombyggda Opel Blitz lastbilar som ägdes av bryggeriet Ringnes. När kommer Pripps efter? Eller har tekniken fallit i glömska?
(Bilarna laddades med vattenkraft därför att det var den enda energikälla som fanns tillgänglig).

#1
Ö-Kölis
2009-02-07 19:08

Är elbilar det renaste som finns? Läs ledaren i senaste Teknikens Värld ochräkna!
Angående elbilar, då det är -15 och kallare går mycket energi till uppvärmning, kupe, elsitsar, elbakruta, elspeglar samt belysning. Uppvärmning av en bil förbrukar då ca 4000 W/h. Hur lång är då aktionsradien? Bra för Kalifornien (jag har varit där på vintern), men för norra Norrland?

#1
Saabnisse
2009-02-07 20:33

S-E S, under kriget fanns många batteridrivna lastfordon i drift. På Faktorimuseet i Eskilstuna finns ett par exempel på vanliga lastfordon.
Ö-KÖLIS, det är ju inte enbart vintertid som det blir problem med batteridrivna bilar.
Hur många idag klarar sig utan energislukande klimatanläggningar, servoassisterade bromsar, servostyrning m.m.
Och hu så hemskt, att tvingas veva ner rutorna för hand!

#1
S-E S
2009-02-07 23:42

Vad ska vi efter detta säga om elbilen och elbilsutvecklingen. Synnerligen långsam och efterbliven med ett drivmedel som lämnar mycket i övrigt att önska beträffande miljövänlighet?

#1
Lars
2009-02-08 23:00

Elbilen är ett totalt fjasko!
Dels energiproduktionen av el, den är inte miljöbelastningsfri, dels alla förbrukade batterier, hur miljövänlig hantering är det, ska de dumpas i Atlanten precis som det alltid gjorts med alla gamla bildäck?
Elbilar är ett så inskränkt kortsiktigt tänkande, man måste ta hänsyn till hela kedjan, dels av energiframställningen, dels produktionen av bilen o framför allt batterierna och deras sluthantering i avfallshänseende. Miljöfarligt avfall är inte tänkbart att nämna i elbilsdebatten, Ingen tänker på detta eller vill ta upp frågan!
Lägg ned tanekn på elbilar i vårt kalla klimat, livslängden är begränsad.

#1
Roy
2009-02-09 10:12

El är framtiden - om man satsar på den.
El kan framställas på så väldigt många sätt och har mycket låga transportförluster. Elmotorer är mer driftsäkra än förbränningsmotorer, tar mindre plats, väger mindre, ger ett betydligt bättre vridmoment, är tysta, släpper inte ut några avgaser och fungerar mindre problemfyllt i kyla. För användning i bil är den svaga punkten fortfarande kraftkällan - i nuläget ackumulatorer eller bränsleceller.

Förbränningsmotorn har dock också en framtid - åtminstone ett bra tag framöver.
De högkomprimerade varianter som är på gång, kombinerar både självantändningens princip (diesel) med tändstift. Det är inte alls omöjligt att tänka sig en multibränslemotor.

Att skrika om att det ena eller andra bränslet är bäst, är att låsa sig och hindra utveckling. Äkta konservatism!
Det enda man kan konstatera är att fossila bränslen inte hör hemma i vår tid. Det är att släppa ut koldioxid som inte längre egentligen ingår i kretsloppet. Vilken miljöpåverkan det har bråkas det om - men onödigt är det i vilket fall som helst. Nu kommer den ju hur som helst att ta slut, så alternativen behövs ändå.

#1
S-E S
2009-02-09 11:38

Jag sitter och tittar på ett digram från publikationen "Science" där man jämför olika bränslens skadliga miljöpåverkan med bensinens. Om man sätter bensinens skadliga miljöpåverkan till jämförelsesiffran 100 så blir etanol ur sockerrör 120, etanol ur majs 260, etanol ur potatis 475, diesel ur palmolja 130, diesel ur raps 240. Speciellt anmärks det på att etanol från potatis släpper ut samma mängd CO2 som bensin, men har 400% större miljöpåverkning så häll inte snapsen på tanken! Därför sågar forskarna biobränslet.
Allt för mycket energi går åt vid framställningen av etanol säger Sven Kullander, professor i högenergifysik vid Kungliga vetenskapsakademiens energiutskott och forskare från Chalmers säger att etanolen i bästa fall kan vara en övergångslösning. och ändå anser många att E85 är en miljölösning!

#1
Saabnisse
2009-02-09 22:45

Jag tror att framtiden består av en högeffektiv, överladdad, konstantvarvsgående tvåtaktsmotor som driver en generator som i sin tur ger energi för att ladda en kombination av superkondensatorer och zink/luftbatterier.
Elmotorer kopplade till drivhjulen är det som skulle finslipa denna seriella hybrid.

#1
S-E S
2009-02-10 12:15

I så fall måste tvåtaktaren ha separat smörjning. Tvåtaktare är annars att betrakta som miljökatastrofer.

#1
Kent
2009-02-11 10:08

Etanol är det bästa alternativa bränsle vi har idag, det är inte den slutgiltiga lösningen på koldioxidproblematiken, Co2, men det minst dåliga eftersom etanolens Co2 är redan en naturlig del av kretsloppets Co2. Nästa steg är att fundera över VILKA som försöker smutskasta etanolens framtid och då kan vi betrakta historiska fakta i miljöfrågor och jag väljer att gå tillbaka och göra en exposé om en 30 års period då man på bred front bytt till ny - modernare - teknik:
1. Ibörjan på 1980 talet fick vi Blyfri 95 oktanig bensin, vad skrev pressen? Jo att försäkringsbolagen fick väsentligt höjda kostnader för motorer som skar beroende på den blyfria bensinen! Pressen och lobbygrupper skrev spaltmil om den usla blyfria bensinen, sedan gick det ett par år varefter bilisterna och förs. bolag märkte att det inte skar fler motorer än det gjorde tidigare.
2. 1987 införde man katalysatorrening på bilarna och 1989 blev de krav på dem, vad skrev pressen då: Jo, att man absolut inte skulle köpa en katalysatorrenad bil eftersom de blev oerhört slöa då man satte en katalysator som ett slags motstånd i avgasröret. Avgasfödet minskade och motorn blev slö och orkeslös! Dessutom släpper katalysatorena ut stora mängder giftiga ädelmetaller i vår luft. Då minskade försäljningen av slöa katalysatorbilar beroende på pressen men sedan kom man på att bilarna inte alls blev slöa!
3. Nästa gång man införde ny teknik på miljöområdet var då man införde först E10, 10% etanolinblandning i bensinen, RME, rapsdiesel dvs man skrev att bränslefilter kletade igen med motorstopp mm. I nästa miljösteg ersatte man bly i den 96 och 98 oktaniga bensinen med natriumklorid dvs koksalt och då det blev känt skrev pressen att motorer börjat att skära igen och att det blev dyrt för försäkringsbolagen, igen.
4. Nu står vi mitt i en ny paradigm skifte med etanolen i skottlinjen, fokus, med dess negativa skriverier som liksom tidigare beskrivs i poressen med negativa ordalag.
Jag menar att det är pressen och i viss mån oljebolagens lobbyister som ligger bakom de etanoldebattens smutskastning, nu liksom förr, och jag menar att vi måste ha ett historiskt medvetande och perspektiv och därmed se igenom och kritiskt granska det som skrivs innan vi gör våra val i butiken då vi väljer eller väljer bort den miljövänliga etanolbilen.
En sista passus, vem tror på att det som återigen pressen skriver att "världsmarknadspriserna på spannmål har stigit med 40% beroende på den ökade användningen av biobränsle när arealen för biobränsle är knappt 1%. Skulle 1% bioarea kunna öka priset på grödor på de övriga 99% åkermarken med 40%
- Knappast !!!
Låt oss göra en miljöinsats genom att, nästa gång vi ska byta bil, köpa en ny eller begagnad, närproducerad, miljövänlig etanolbil som dessutom inte har transporterats över halva jordklotet, med dess långa transportsträcka och höga koldioxidutsläpp, innan den hamnat hos den svenska bilhandlaren.

#1
Roy
2009-02-12 18:45

Det kan tilläggas att övergången till blyfri bensin inte gick sådär utan vidare. Framför allt fick man byta till andra material i ventiler och ibland ventilsäten/topplock. Men visst gick det. Industrin måste alltid gnälla lite först.
En gång i tiden beklagade sig Volvo kraftigt över de kommande utsläppskraven. (Saab sa ingenting.) Nu är kraven avsevärt högre och bilarna rullar faktiskt ännu bättre och snålare än tidigare (i förhållande till vikt och effekt).

Angående katalysatorer, så hörde jag, när tekniken var ny, från bilmekanikerhåll ungefär följande:
"Katalysatorer är ju vansinne! Svindyra och vad kommer sen att hända på bilskrotarna när de ligger där fulla med skit som nån ska ta hand om!"
Kunskapen är inte alltid så stor där den borde vara det. Mekanikern trodde tydligen att det fungerade som ett primitivt filter och hade alltså ingen aning om vad en katalysator har för påverkan i kemiska processer.

#1
Saabnisse
2009-02-12 19:13

S-ES, Tvåtaktare har med några få undantag varit separatsmorda sedan mer än tjugo år tillbaka och både DKW och Saab hade separatsmorda tvåtaktare för mer än fyrtio år sedan.
Den typ av tvåtaktare som sitter i fartygsdieslar och diesellok har alltid varit separatsmorda.
Den överladdade tvåtaktsmotor som jag avser är givetvis separatsmord och eftersom den går med konstant varvtal kan den optimeras både vad gäller effekt och minimalt utsläpp.
Var säker på att den kommer!

#1
Roy
2009-02-18 18:20

SaabNisse, Saab och DKW hade INTE separatsmörjning, utan tankades med oljeblandad bensin!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.