Bild
Nästa artikel
Teslas nya läge ger ännu kvickare acceleration

Teslas nya läge ger ännu kvickare acceleration

Nyheter

Mer effekt och sänkt fjädring ska kapa accelerationstiden.

Att accelerera till 100 km/h på 2,6 sekunder är det inte många bilar som klarar av, men det gör Teslas snabbaste version av Model S. Inte heller i suven Model X är accelerationen särskilt slö: där går sprinten på 2,9 sekunder som bäst.

Men det duger tydligen inte för Teslachefen Elon Musk som nu vill pressa ned accelerationstiden ännu mer. En Teslaentusiast på Twitter har grävt fram uppgifter i mjukvaran om Teslas så kallade ”Cheetah Stance” – ungefär ett ”gepardläge” som ska göra bilen ännu snabbare.

När föraren står stilla med foten på bromsen och samtidigt trycker ned gaspedalen aktiverar luftfjädringen det nya läget som sänker bilen framtill och aktiverar ett ”launch”-läge.

Det finns inga officiella uppgifter om hur mycket snabbare accelerationen blir men Youtubekanalen Dragtimes har mätt upp att effekten ökar från 580 till 614 kW (789 till 835 hästkrafter) samt att sprinten till 60 mph (96 km/h) går från 2,47 sekunder till 2,41.

Model 3 och Model Y kommer förmodligen inte få ta del av samma uppdatering eftersom de inte har adaptiv luftfjädring.

Kommentarer

#1
2020-04-11 19:05

En hisnande upplevelse i klass med vissa åkattraktioner på nöjesfält.
Perfekt för att skrämma skiten ur medpassagerare.
Men, är det till någon nytta för övrigt?
Knappast. Men, ett bra sätt att sprida namnet.
Hatten av ändå för Tesla som törs.

#2
2020-04-11 20:26

Jag tror att det finns andra delar av bilarna som Tesla skulle ha större nytta av att förbättra.

#3
2020-04-11 21:57

Nu är det ju knappast så mäkinen att alla utvecklarna jobbar med just detta! Det utvecklas och förbättras hela tiden saker, dock verkar media tycka det är sånt här som är roligast att skriva om. Att deras semiautonomi med ny uppdaring OTA nu även ser trafikkoner, rödljus m.m. verkar inte ge så många klick.
Sen som hultarn med skriver, inte så användbart med accet, men det ger reklam.....
De är nog inte så fel ute som många vill få det till.

#4
2020-04-11 22:12

Detaljkvalitet och karosspassning eller kundvård står inte högt på Teslas prioriteringslista. Inte tillräckligt "sexigt"antagligen.

#5
2020-04-11 22:44

Jag skulle mest vara intresserad av en ”Teslahandlare” inom ”närområdet” så man kunde få provköra och klämma lite på denna skapelse. Nu är detta under av elbil för mänskligheten, som beskriv minst i klass med Octavians helbrägdande förmågor, ganska otillgänglig för en landsortsbo. Men det ligger kanske lite i marknadsstrategin att den skall vara speciell och svårtillgänglig för massorna för att inte slå hål på myten?

#6
2020-04-11 22:44

Någon skulle kunna rita om bakluckan på Model Y. Den ser lite utsatt ut.

#7
2020-04-11 22:52

Ulf: Jag har en Model S, Den har varken sämre detaljkvalitet eller karosspassning än den V90 jag hade innan eller de övriga bilarna jag provkörde innan jag beställde. Bara för att de tidigare modellerna led av detta så har det inte hållt i sig hela tiden. De lär sig och förbättrar hela tiden i det tysta, dock utan att slå på stora trumman med reklam vid varje modellårsskifte som de övriga. Utan små ändringar och förbättringar sker så fort det kommer nåt när som under modellåret.
Kundvård? Hur nöjd som helst både med bemötandet under köpeprocessen och sedan under min tid med bilen. Haft 2 garantiåtgärder, ena gången kom de ut med servicebil medans jag satt på kontoret 1,5 h från deras Servicecenter, andra gången lämnade jag in, fick likvärdig lånebil, hämtade bilen på utsatt tid nytvättad och fin.
Glöm inte att de fall man hör om är det lilla fåtalet, precis som för övriga märken. Kan du komma på ett märke där du aldrig hört nån missnöjd kund?

#8
2020-04-11 22:56

Guran: Nu vet jag inte riktigt vart du bor, men de är på gång att öppna på ytterligare 2 orter nu, Norrköping och Umeå. Men självklart behöver de fler orter för att nå ut till den breda massan.

#9
2020-04-12 00:21

Mins när man testade Norrmannens ( vad han nu hette ?) Rallycrossbil, 1,9 sek om jag inte mins fel.
Kan de nå dit tro ??

#10
2020-04-12 01:06

2 garantiåtgärder? På hur många år?

Jag har haft min Honda i 6 år nu och bara servat den, men nu ska den in på ngn åtgärda med krockkudden. Inget jag märkt av.

#11
2020-04-12 07:52

Sammen: Serva? Usch vad jobbigt, kört 6000 mil nu utan service, rätt skönt. :)
2 garantiåtgärder som jag hade redan första 2 månaderna, sen inte vart nånting.
Hur fasiken står man ut med en o samma bil i 6 år? Man vill ju ha variation, testa olika saker....vi lever ett kort liv....

#12
2020-04-12 09:56

Henrik, jag har 25 mil till närmaste Showroom. Inget man bara slinker förbi en fredag eftermiddag.

#13
2020-04-12 10:02

Henrik:
Klart man kan behålla sin bil i +6 år eller längre även om livet är kort. Hur många privatägda bilar har du hitintills haft?

#14
2020-04-12 10:49

Låg: Runt 60 tror jag.

#15
2020-04-12 10:52

Guran: Det gör man såklart inte. Har man de avstånden får det ju bli när ända har annat ärende.
Jag har själv lite över 20 mil med.

#16
2020-04-12 11:10

Henrik M Runt 60 privatägda bilar har du haft. Antingen är du bilhandlare eller så har du blivit missnöjd med de bilar du haft. Hur många har jag haft? 14 st. Jag är 73 år.

#17
2020-04-12 11:16

Arne: Hade jag varit bilhandlare hade det väl knappast varit privatägda bilar....
Jag har definitivt haft bilar jag blivit missnöjd med, men även sålt bilar jag varit supernöjd med! Nej, svaret till de många bilarna stavas bilintresse och nyfikenhet....

#18
2020-04-12 16:34

Jag har haft cirka 80 bilar. Jag brukar stå ut några månader med samma bil och sen vill jag ha något annat. Det finns inga perfekta bilar och alla är kompromisser på något sätt. På senare år har jag dock inte bytt så ofta. Jag har börjat med motorcyklar istället...

#19
2020-04-12 19:43

Jag har nog inte ägt mer än runt 55 bilar... inget konstigt med det tycker jag. Som Mäkinen säger: de är kompromisser, alla bilar har haft sina starka sidor, och självklart även svaga.

#20
2020-04-13 00:26

Knepigt det här. Det främsta argumentet för att köpa en elbil är väl i alla fall miljövänligheten. Jag inbillar mig att en lugnare acceleration skulle kunna förbruka mindre energi. Om min tanke stämmer borde miljövännerna vända Tesla ryggen direkt. Tänker jag fel?

#21
2020-04-13 09:37

Världens....: Allt är inte svart eller vitt. Självklart drar lugnare klrning mindre el. MEN, Teslas prestanda säljer bilar. Punkt! Sen så kommer ändå de bilarna till 99,9 procent att framföras i tempo med alla andra bilar, så jo, miljön tjänar på även dessa prestandamonster.
Betänk även att de som köper P-modellerna ofta kommer från Audi RS, Bmw M, Porsche m.m. så tror jag du ser miljövinsten ännu mer...

#22
2020-04-13 09:48

Är det inte bilar för vanligt bruk på vägar vi skall ha det finns väl ingen vits med att komma till hundra på 2,6 sekunder, kör man så då ska man inte vara i vanlig trafik utan på racerbanor, varför ge miljöbonus till sådana bilar

#23
2020-04-13 09:54

Skulle enbart valt en Tesla då de har grymma prestanda:)
I övrigt så har de mycket mer att önska vad prislappen indikerar tyvärr :(

#24
2020-04-13 20:00

Henrik
Hur var det nu igen hos Tesla? Kunde man justera accelerationen på annat sätt än gasfoten?
Tänker att andra elbilar brukar ha ett eco-läge där den blir lite slöare...

Har en granne med en TM3 i en slags silvergrå metallic som är riktigt snygg. Man blir ju sugen :-)

#25
2020-04-14 07:31

Axa: Jodå, Tesla har "chill-mode" där den blir beskedligare och inte lika "på". Sen finns "range-mode" för bästa räckvidd när man kör längre. Kan tillägga att alla siffror jag presenterat på forumet är standardläge, använder aldrig de andra lägena.

Ja den silvergrå är riktigt snygg! Hade valt den om inte företaget bara kört vita bilar.

#26
2020-04-14 14:04

Jag provkör mest, då jag känner folk som brukar äga lite mer ovanliga bilar (typ Audi S3, S8 eller Mitsubishi 3000gt eller liknande). Jag behåller mina bilar ganska länge (minst 3 år)...dels för att se hur de håller och av ekonomiska skäl. Visst är det kul att byta, men gräset är sällan grönare på andra sidan. Jag byter mest för att byta märke. Tesla Y eller 3 är jag smått intresserad av, tyvärr för mycket pengar för att spendera på en bil.

#27
2020-04-14 14:55

Vargen: Du säger du behåller bilarna ganska länge, minst 3 år, av ekonomiska skäl? Kan säga att det är när jag bytt som tätast jag förlorat minst pengar på mina bilar. Dock förutsätter det ett intresse, lite tid att spendera på att hålla koll på marknaden och en känsla för vad marknaden kommer vilja ha när du ska byta.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.