Bild
Nästa artikel
Teslas helomvändning: Öppnar fler visningslokaler

Teslas helomvändning: Öppnar fler visningslokaler

Nyheter

Tesla ville stänga nästan alla butiker för bara två år sedan. Nu gör elbilsmärket en U-sväng.

Tesla är en föregångare när det gäller att sälja bilar på nätet, något som allt fler stora biltillverkare nu hakar på. Under förra årets coronapandemi fick många bilmärken eld i baken för att skala upp onlinesatsningarna.

För drygt två år sedan kom beskedet att Tesla skulle skala ned antalet butiker rejält. Anledningen var att spara pengar inför den stora utrullningen av Model 3, och om antalet butiker minskades räknade Tesla med att kunna sänka bilpriserna med sex procent.

”Under de kommande månaderna kommer vi skala ned många av våra butiker. Det som blir kvar är ett litet antal butiker i högtrafikområden”, uppgav Tesla.

”Att helt stänga alla fysiska butiker var en fantasi”
De röda ikonerna visar var Teslas butiker, eller så kallade ”gallerier”, är belägna i dag.
De röda ikonerna visar var Teslas butiker, eller så kallade ”gallerier”, är belägna i dag.

Nu står det klart att Tesla gjort en U-sväng när det gäller den här strategin. Enligt nya siffror som Automotive News tagit del av har Tesla i själva verket ökat antalet butiker och verkstäder i Europa med över 30 procent under förra året.

Tesla öppnade 40 nya butiker i Europa och har nu totalt 161 i regionen. Butikerna är viktiga inte minst för att köparna ska kunna provköra elbilarna.

– Att helt stänga alla fysiska butiker var en fantasi, även om det förmodligen ökade börsvärdet med några dollar, säger bilanalytikern Steve Young till tidningen.

Läs också: Sprickor i Teslafasaden: ”Inte imponerad av byggkvaliteten”

Taggar: Nyheter, Tesla

Kommentarer

#1
2021-01-14 13:53

De känner sig nog lite hotade nu, många nya märken och modeller kommer ut och börjar konkurrera på marknaden som i princip bara hade ett märke innan.

#2
2021-01-14 14:38

Smart. För många är det viktigt att kunna klämma, känna och provköra innan man gör en så stor investering.

Inte minst för ett märke som fått så mycket negativ publicitet kring kvalitétsproblem som Tesla.

#3
2021-01-14 15:47

Bra drag av Tesla.

#4
2021-01-14 17:21

Bra Tesla.

#5
2021-01-14 18:16

Nu var ju inte planen att minska antalet butiker i Europa utan i USA, så att påstå att de gjort en U-sväng är ju fel om de inte ökat antal butiker i USA, Här i Europa har hela tiden planen vart expansion. Däremot kommer då troligtvis aldrig komma i närheten av antalet butiker som "de etablerade" har.
Jag håller helt med om att en fysisk plats för att klämma, känna och provköra är superviktigt.

#6
2021-01-14 18:43

Mycket viktigt! Skulle aldrig någonsin köpa en bil utan att ha provkört den först. Inte när det handlar om flera hundratusen kronor.

#7
2021-01-14 19:59

Ofta har jag tillräckligt hum om bilen jag tänker köpa. Både genom att läsa om bilen och se den på stan. Har alltid bestämt mig när jag går till bilhandlaren. Provkör mest om säljaren står på sig. Jag får nästan aldrig någon vill ha upplevelse vid provkörning. Mest för att det oftast sitter sportstolar och sportchassi på provkörningsbilarna och ligger en massa lappar i vindrutan och annat oönskat i bilen. Men däremot vill jag ha en person att diskutera inbytesbilens värde med. Köpekostnaden är ju mellanskillnaden. Inte priset på nya bilen.

Så köpet kan jag göra på nätet om jag fått ett bra pris på min gamla bil.

#8
2021-01-14 20:35

Tänk vad olika vi är;) När jag skulle köpa en andrabil (har en BMW tidigare) för ett par år sedan hade jag siktet inställt på en bil av typ: Forester, Yeti, HRV, Tiguan, Karoq så jag betade av dessa men satt man inte illa (HRV) så var styrningen som en död fisk (Karoq) eller så var inredningen överdrivet `bolstrad´ (Tiguan) och därmed utrymmeskrävande. Så råkade jag prova syskonbilen till Tiguan och Karoq, nämligen Seat Ateca och den satt jag överlägset bäst i samt upplevde styrning och fjädring direkt inspirerande. Vidare kunde den levereras med utrustning jag önskade (stark motor + 4WD + bästa stolar - `bling-paketen´) Så utan bilhallsbesök / provkörning skulle jag omöjligtvis hitta min bil.

#9
2021-01-14 21:47

Hur man kan köpa en bil utan att provköra några timmar är mig en gåta.
Inte ens att torrköra i en bilhall ger rätt känsla av stolarnas komfort och den rätta körställningen. Sen hur bilen känns och kör kan bara jag själv bedöma och som grädde på moset vill jag även köra i mörker för att se hur bilens lysen fungerar och lyser.
Jag har köpt tillräckligt med bilar jag fått byta i förtid för att provkörningen inte varit tillräckligt lång, det är först efter någon timme i bilen det ger sig till känna om man kan tänkas trivas en längre tid med bilskrället.

#10
2021-01-15 01:06

Tesla borde nog fundera över pop-up -butiker. Typ de finns på någon plats ett par veckor, man kan boka provkörning via nätet etc. I stället för att öppna permanent butik i något mellanstort köpcentrum så hyr de någon tom lokal ett par veckor.

#11
2021-01-15 07:29

LeifV: Tesla har kört pop-up butiker ett par gånger i Sverige. Jag provkörde en TMX cirka år 2016 och resten är historia, som de säger.
MAGISKA bilar!

#12
2021-01-15 10:23

För en gångs skull på sista tiden håller jag med Guran, en riktig provkörning är A och O för ett bilköp som fungerar i längden på alla plan. De som bestämt sig redan innan utan att provköra är de som alltid köper samma märke av gammal vana och är livrädda för att testa nåt nytt som de av fördomar redan bestämt sig för att inte gilla men som om de väl testade kanske hade fått massa aha-upplevelser av.

#13
2021-01-15 10:51

Själv beställde jag min senaste bil utan att ö.h.t provköra. Fast då har jag i och för sig kört den på andra sätt sedan tidigare så kanske att det blir lite fel.

Men även bilen dessförinnan beställdes utan att provköra, något jag i viss mån ångrar i efterhand.

Så det är lite tudelat för min del.

Men den dagen jag skall beställa en Tesla (mycket talar för att det blir en sådan nästa gång) kommer jag att provköra den ordentligt först. Men det är för att den är så unik.

MVH AL

#14
2021-01-16 07:47

Första gången jag körde Tesla så var den redan betald. "Provkörningen" gjordes från leveranslokalen, 100 mil första dagen jag ägde den. Har aldrig ångrat mig!

#15
2021-01-17 20:11

Detta kommer Tesla att sälja fler bilar på.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.