Bild
Nästa artikel
Teslachefen rikast i världen – tack vare börsrusning

Teslachefen rikast i världen – tack vare börsrusning

Nyheter

Elon Musk kan skratta hela vägen till banken – börskursen har ökat med 700 procent.

Elon Musk har tagit över rollen som världens rikaste person från Amazonchefen Jeff Bezos. Anledningen är att Teslas börskurs fortsätter öka.

Bara det senaste året har Teslas börskurs ökat med över 700 procent och börsvärdet ligger på 5 700 miljarder kronor.

Den amerikanska elbilstillverkaren har för länge sedan sprungit om alla andra biltillverkare när det gäller börsvärde. I nuläget är börsvärdet större än för Fiat/Chrysler, General Motors, Volkswagen, Honda och Ford tillsammans.

”Så konstigt. Jaja, tillbaka till jobbet”
Så här har Teslas aktiekurs utvecklats det senaste året.
Så här har Teslas aktiekurs utvecklats det senaste året.

Tack vare börsrusningen har Elon Musk nu en personlig förmögenhet på 1 545 miljarder kronor eftersom han äger drygt 20 procent av företaget.

Han har tidigare sagt att hälften av hans pengar ska gå till att ”lösa problem på jorden” och att den andra hälften ska gå till att etablera mänskligheten på Mars.

”Så konstigt. Jaja, tillbaka till jobbet”, kommenterade Teslachefen beskedet på Twitter.

Tesla hade som mål att leverera 500 000 bilar förra året och resultatet blev 499 550 – plus eller minus 0,5 procent, enligt Tesla. Men i Sverige har Tesla registrerat 21 procent färre bilar än året innan.

Läs också: Raset fortsätter: Så mycket backar aktiekurserna

Taggar: Nyheter, Tesla

Kommentarer

#1
2021-01-08 11:25

Skön Twitterkommentar kring det.....
Ser man till hur många andra av de ofantligt rika lever så är han ganska modest i sitt leverne.

#2
2021-01-08 12:09

De redan rika har blivit ofantligt rika. Obefintliga räntor, överskott på likviditet och obefintlig beskattning på kapital driver upp priserna på aktier, obligationer och fastigheter. Allt som är miljömärkt, ESG går ännu bättre. Det har ingen betydelse om företaget tjänar några pengar eller har en fungerande affärsmodell.

#3
2021-01-08 12:14

V70Silver: Får jag gissa hur du röstar? ;) Skämt åsido, hur många människor tror du att Tesla sysselsätter direkt och indirekt? Ja, Musk har blivit på pappret väldigt rik, pengarna har han inte förrän han säljer av sina aktier. Men hur mycket folk har inte ett arbete att gå till pga. honom och andra av dessa ofantligt rika?

#4
2021-01-08 12:32

Henrik, skönt eko av thatcher-eran, teorin att släppa kapitalismen helt fri (motsatsen är inte kommunism, det finns många mellanvaranter...) och låta resurserna bli extremt snedfördelade skulle ha fördelar. Jag tror det är bevisat att det inte funkar så, en stor medelklass ger starkt samhälle, men nu är medelklassen i kläm och minskande i tex USA där nästan 20% av barnen lever i hushåll under "SNAP", Supplemental Nutrition Assistance Program som ges till familjer med låg inkomst. VD-löner är en annan indikator, 1980 hade en topp-vd 9 ggr arbetaren, 2018 var det 61 ggr och nu lär det vara 76...

#5
2021-01-08 12:45

Ofantlig bubbla som påminner om IT-bubblan i slutet av 80-talet, eller om priset på Bitcoin, vore jag Elon Musk så skulle jag sälja rubbet omedelbart, men å andra sidan det går inte utan att bubblan spricker

#6
2021-01-08 13:13

John: Vart skrev jag att man skulle släppa allting löst? Men nej, jag ser inget fel i att VD/grundaren äger en del i företaget och därmed på pappret blir väldigt rik när aktiekursen gått bra. Du kan ju kolla vad Elons kontanta lön är så ser du att han inte har nån ofantlig lön som du kanske vill få det att verka som.
Jag kan säga att jag tycker det är fasiken så mycket sjukare att sparkade skatteavlönade personer får behålla sina höga löner när de inte längre har uppdraget som lönen var kopplad till än att en visionär och framgångsrik företagare som skapat sysselsättning för massor med folk blir rika.

#7
2021-01-08 13:22

Henrik M. De stora teknikföretagen sysselsätter mycket få personer i förhållande till bolagens gigantiska storlek. En jätte som Facebook har runt 50 000 anställda, dessa jobb är säkert välbetalda men man bidrar i ringa utsträckning till samhället i form av skatt, arbetsgivaravgifter etc. Facebook och Google har tagit över större delen av annonsmarknaden vilket är förödande för lokala dagstidningar. Den typ av nyliberal ekonomisk politik som du tycks förespråka döms idag ut av ledande nationalekonomer i bland annat USA. Även stora organisationer som IMF har idag insett att det ekonomiska systemet inte fungerar.

#8
2021-01-08 13:45

Som jag ser det är det bara att gratulera Elon Musk och andra framgångsrika entreprenörer som med sina visioner lyckas förbättra världen. Om man känner avundsjuka så är det bara att försöka själv och se hur lätt det är eller hur många timmar man behöver lägga. För att inte tala om den risk en förtagare utsätter sig för och som innebär att väldigt många går i konkurs i jakten på framgång för sina företag. Det är en baksida som sällan talas om.

#9
2021-01-08 13:55

V70Silver: Nu skrev jag väl inget om FB eller liknande utan om Tesla i detta fallet som artikeln handlade om, hur mycket folk t.ex. tror du sysselsätts direkt och indirekt bara av byggnationen av Gigafactory utanför Berlin?
Som sagt, jag ser inga problem med att Elon genom sin ägarandel i företaget just nu på pappret är så rik. Hur tycker du det skulle vara istället? Skulle folks ägarandelar i ett företag krympa i takt med hur företaget värderas? Om du nu har så skarpa åsikter, hur är ditt mycket bättre förslag på hur Elon skulle avlönats eller enligt dig blivit fråntagen värdet på bolaget han äger en stor del av?

#10
2021-01-08 13:56

Håller med dig till fullo i detta Pinjong!

#11
2021-01-08 13:56

Långnäsa till de som spådde motsatsen. Men man ska komma ihåg att om Musk skulle börja sälja sina 20 procent så kommer kursen att störtdyka.

Vi har nu fått en bekräftelse på att Musk gjort rätt. Han har lyckats att ge de stora biltillverkarn en spark i baken. Så nu kommer de med elbilar i långa banor. Men egentligen är inte elbilen så märkvärdig. Det är däremot förmågan hos en privatperson att kunna bygga rymdraketer i serie som dessutom kan landa på jorden igen.

#12
2021-01-08 15:37

Aktiekursen är uppe i 850 USD nu! Låg på strax över 700 för några dagar sedan. Bara stiger och siger och stiger. Tyckte själv att det var för sent att hoppa på tåget när aktien passerade 500. Men å andra sidan kan jag sova lungt på natten utan att va orolig att bubblan spricker. När det förr eller senare kommer dåliga nyheter och aktien sjunker ca 10% kommer att trigga massiva försäljnigar som får aktien att kollapsa.

#13
2021-01-08 15:39

Man ska nog inte dra för stora slutsatser efter aktiepriset.

#14
2021-01-08 15:41

Jag tror detta är ett fruktansvärt riskabelt Pyramidspel, som kommer få fruktansvärda konsekvenser när det spricker. En liten tillverkare (500.000 bilar/år) och inte tjänat en enda krona än värderas på detta sätt. Helt otroligt.

Saxat ur GP:

"För första gången överstiger börsvärdet för elbilstillverkaren Tesla 700 miljarder dollar.

Rekordet 717 miljarder dollar, motsvarande hiskeliga 5,8 biljoner kronor, noterades vid USA-börsernas stängning på onsdagen, efter en ökning på 2,8 procent. En Teslaaktie kostade då 755,98 dollar.

Det betyder att Elon Musks bolag är värt mer än biltillverkarna General Motors, Ford, Toyota, Honda, Fiat Chrysler och Volkswagen tillsammans.

I december blev Tesla en del av det prestigefulla indexet S&P 500, efter att ha vänt förlust till vinst under flera kvartal 2020. Bolaget levererade nästan 500 000 bilar förra året, vilket var dess mål."

Vem som helst begriper att börsvärdet för Tesla inte på något sätt representerar ett rimligt värde på företaget.

#15
2021-01-08 15:43

Marauder: Nu ska dock tilläggas att det inte bara är Teslas Aktie som stuckit igen de senaste dagarna, Jag har Aktier i 4 olika elbilsföretag och alla har haft liknande kurva.

#16
2021-01-08 15:45

Audi: Visst är det så, jag har plockat ut en hyfsad del av vinsten från Tesla och satt i andra elbilsföretag istället som nu har samma procentuella stigning men inte alls lika sjuka siffror på totalen. Känns skönare att sprida lite.

#17
2021-01-08 16:36

Är inte detta en aktiebubbla så är det märkligt. Därför kan han även snabbt bli av med stora delar av värdet.
Jag fick nog av Musk när han och CIA var delaktiga i Bolivias militärkupp. Tesla fick då ett förmånligt avtal på Litium istället för Europeiska köpare. Han skrev även att vi tar oss rätten att göra militärkupper när vi vill för att komma över råvaror.

#18
2021-01-08 16:48

Konstigt att Tesla kan ha ett börsvärde på 5,7 Biljoner kronor. Men det väl en bubbla som spricker.

#19
2021-01-08 20:05

Det verkar finnas en samsyn på aktiemarknaden om marknadsavvecklingen för avgasbilar.

#20
2021-01-08 20:20

Elbilisten skrev: "Det verkar finnas en samsyn på aktiemarknaden om marknadsavvecklingen för avgasbilar."

Det kan jag skriva under på. Jag hämtar själv ut en elbil om 10 dagar. Men min poäng är - om man ser till normala företag och hur man delar ut vinsten - det här har ingen rim och reson. Även om Tesla går med ofattbara 100 miljarder i vinst varje år framöver så tar det "ganska" lång tid innan man kommer upp i börsvärdet. 57 år.

Normalt värderar man ett företag för vad det tjänar in per år ggr 10 år. I Teslas fall är det 0:-/år och således ganska många år;-)

Nu kan man ju skriva upp prognosen efter vad man tror att företaget kommer att tjäna i framtiden. Det kan ju bli en hel del mer. Men hela saken är ju så sjukt att man baxar. Prosolvia och Fermenta får ju att framstå som sunda jämfört med detta.

Men visst, grattis Tesla. Hoppas det går bra. Men sunt - det är det inte. Eller - hur kan man värdera ett företag som inte tjänar något ö.h.t. och samtidigt är konkurrentutsatt till 5.700 miljarder kronor? Tror man att omvärlden står still?

#21
2021-01-09 01:10

Mycket snack om företagares miljarder, men som sagt: De har inte de pengarna på det egna kontot. Självklart har de stoppat undan en massa pengar, men till syvende och sist handlar rubrikerna om de hundratals miljarderna bara om just "låtsaspengar", alltså teoretiska sådana. Det är som folk som spelar nätpoker och vill framställa sig som största proffset. De säger kaxigt att "igår tjänade jag 1 400 dollar". Då svarar jag: "Cashade du ut dem, då?" "Nää ...", får man till svar. Och inbilla mig inte att de där påstådda 1 400 dollarna finns kvar efter nästa session.

För övrigt borde alla titta på "Dragon's Den" och insupa hur man värderar företag (om man inte vet det sedan tidigare). Lyssna särskilt mycket på Peter Jones, han som skrev full poäng på en examenstenta i internationell ekonomi på Oxford University (eller vilket universitet det nu var) utan att ha läst en enda poäng. Övriga studenter hade inte en chans ...

Den intresserade kan med fördel börja med att läsa "Företagsvärdering - med fundamental analys" av Henrik Nilsson, Anders Isaksson och Teppo Martikainen. I övrigt kan jag varmt rekommendera diverse kurslitteratur i ämnet från någon av landets universitet och högskolor. Kontakta aktuell institution.

#22
2021-01-09 14:34

Teslas marknadsvärde nästan 7 biljoner kronor, miljöfonder upp 100% (Handelsbanken) traditionella olje ner -30-40% så investeringar fortsätter åt rätt håll vem är förvånad att gammal industrin fortsätter vara lomhörd, helt i sin ordning

#23
2021-01-09 14:42

Dragons den, är det en dokumentär på Netflix eller liknande? Vart hittar jag den, jag vill se..

#24
2021-01-09 14:47

Jag kanske har missat något, men företag jobbar väl endast för att tjäna mer pengar. De anställda är bara redskapen på vägen dit. Ett fåtal blir rika och samhället tror jag de flesta företag struntar i. Vi människor bidrar indirekt till att föda större aktörerna genom våran konsumtion. Större företag betalar inga direkta skatter som gynnar samhället.

#25
2021-01-09 15:17

Vargen: Du har missuppfattat ekonomin. Det en företagare gör är att han eller hon svarar på ett behov på marknaden som för den enskilda köparen innebär en nytta minimum motsvarande inköpspriset i fråga. På så vis innebär företaget också en samhällsnytta. Skatt är sedan en transferering och har inte så mycket med det samhällsekonomiska perspektiven att göra (även om det påverkar men det lämnar jag därhän just nu).

Som ett exempel tar vi din kära plåtburk, Skoda. Denna har du köpt eftersom du har ett behov av att transporter dig själv, dina familjemedlemmar och varor. Du jämför då inköpspriset för din plåtburk med den förväntade nytta du får ut av bilköpet ifråga. Om nyttan är lägre kommer du inte köpa en Skoda, utan kanske en annan bil, eller ett annat transportsätt. Om däremot inköpet ger dig något tillbaka motsvarande priset (oftast i form av tillgänglighet och tidsvinster) väljer du bilen (istället för häst och vagn, cykel, krypa, gå eller vad man nu jämför med).

Ifråga om samhällsvinsten blir den som högst givet att vi har en perfekt optimerad marknad. Då kommer Skodan att produceras till i princip självkostnadspris, och på så vis kommer Vargen kunna förflytta sig själv på billigast möjliga vis. Med en lägre kostnad för att flytta på dig uppstår en produktivitetsvinst, och därmed det vi känner som ekonomisk tillväxt (ökat produktivitet är en av de starkaste drivkrafterna för långsiktig ökning av levnadsstandarden och tillväxten). Det är därför som konkurrens ofta applåderas av ekonomer och framförallt det vi känner som perfekt konkurrens. Och ja, det är raka motsatsen till klimataktivismen som du ställer dig bakom.

MVH AL

#26
2021-01-09 15:13

From fast fashion to fast cars, these companies are ditching throwaway culture

https://www.wired.co.uk/article/fast-fashion-pictet

Northvolt

#27
2021-01-09 22:41

Riche skrev: "Teslas marknadsvärde nästan 7 biljoner kronor, miljöfonder upp 100% (Handelsbanken) traditionella olje ner -30-40% så investeringar fortsätter åt rätt håll vem är förvånad att gammal industrin fortsätter vara lomhörd, helt i sin ordning."

Glöm bara inte att det är den "gamla industrin" som har gett dig all den välfärd som du idag kan ta del av, den som dina föräldrar, mormor och morfar, farmor och farfar byggde upp! Att hacka ner på den "gamla industrin" och den välfärd som den har gett oss, är att hacka ner på din äldre släkt. Tänk gärna på det.

#28
2021-01-09 22:43

Styggavargen: Dragons' Den är en brittisk tv-produktion som visas på TV8, tror jag att det är. Programmet handlar om entreprenörer med helt nya produkter/idéer till produkter/idéer som redan har börjat ta fart och som får chansen att komma till "Dragons' Den" för att visa upp sina produkter/idéer, tjänster, affärsidéer med mera. Meningen är att entreprenörerna vill ha kanske 75 000 pund mot 15 procent av företaget. I panelen sitter fem extremt framgångsrika entreprenörer (stenrika) som utifrån det som presenteras (produkten, tjänsten, idén, omsättningen, bruttovinsten, nettovinsten, försäljningen, tillverkningskostnaden etc.) avgör om de tror på entreprenörens produkt/idé och därmed är villiga att pytsa in entreprenörens begärda summa i syfte att få företaget/produkten/idén att lyfta. Oftast vill ingen av de fem i "nästet" investera, men ibland gör de det. Och det är under utvärderingen av entreprenörens företag/idé som man får sig en rejäl portion i att värdera ett företag. Och notera att de fem superentreprenörerna med Peter Jones i spetsen räknar på affären med enbart papper, penna och huvud!

#29
2021-01-10 09:31

Snooker, fanns även en svensk produktion under en tid som hette Draknästet.
Synd att den inte fortsatte.

#30
2021-01-10 17:29

Ja, det fanns en svensk produktion som hade namnet "Draknästet", men den blev inte långvarig. Jag gillade den inte eftersom den saknade dynamik och var alldeles för "mesig". De första säsongerna av den engelska produktionen med Peter Jones, Deborah Meaden, Duncan Bannatyne, Theo Paphitis med flera var bäst, men fortfarande är Peter Jones och Deborah Meaden kvar. Ett mycket givande tv-program.

#31
2021-01-10 20:19

Haha fyfan, och alla vi andra med aktier kan också leva loppan till banken. Jag kan skratta mig hela vägen till dåtiden då alla gamla gubbar på Vib sa att tesla kommer konka och att gamla volvos och saabar är det som fortfarande gäller. Tack Elon musk!

#32
2021-01-10 20:40

CEAT, samma sak gäller dig: Glöm inte bort den dåtid (som byggde framtiden) som är byggd av din tidigare släkt (mamma, pappa, morfar, mormor, farfar, farmor etc.) och som har gett dig den välfärd som du idag kan dra nytta av - när du "lever loppan till banken". Din inställning är faktiskt respektlös mot tidigare generationer, för utan dem hade du inte kunnat "leva loppan till banken". Men det är väl som man brukar säga: Folk glömmer fort!

#33
2021-01-10 20:46

Snooker
Helt rätt.
Jag blir så för**** när alla dessa klimat och miljötokar slår sig för bröstet och säger att allt fossilt ska bort så fort som möjligt även gamla skitiga industrier ska bort.
Herregud ska alla hålla på med teknik?

Dubbelmoralen är nog det värsta med det här.

Lyssnar inte på miljöfascisterna ett skit förän den dagen någon kan bevisa att den lever helt fossilfritt!

Kommer aldrig att hända.

#34
2021-01-11 16:13

Jag är en del av utvecklingen framåt precis som ett X antal individer innan mig som du nämner snooker. Det jag pratar om nu är dem som står stilla som får oss att gå tillbaka i utvecklingen. Natur och tystnad är bara något du kan uppleva med en elbil. Jag är ingen miljöpartist eller aktivist. Däremot har jag inte andats tillräckligt med avgaser för att se suddigt. Tesla levererar just nu på så många plan att alla andra biltillverkare börjar likna museum för det som en gång var. Och att folk ser ner på företag eller nya produkter sprider varken utveckling eller kunskap i ämnet.

#35
2021-01-11 20:00

Haha, Kodiaq kan ju ta sig en titt på vilka branscher som bl.a. har gått riktigt bra på börsen senaste åren...företag som satsar på grön teknik. Däribland Tesla.

#36
2021-01-11 20:22

Jo Tesla som värderas uppe i rymden.
Historien upprepas..många nybörjare som kommer sitta pytt till när det spricker..!

Axa
Följer marknaden dagarna i ända..

#37
2021-01-12 03:43

CEAT: Vi går inte tillbaka i utvecklingen (hur kom du upp med det?), men vi kan inte pissa på dem som gjorde sitt yttersta för att skapa den välfärd som vi kan skörda idag. Och när det gäller dina "museum" ska vi nog vänta och se vem som sist skrattar bäst. Idag är det enkelt - och inne - att vara medlem i "Tesla-sekten" (ja, det liknar mest en fanatisk sekt), ungefär som det är att vara en hängiven supporter till ett fotbollslag som under några säsonger vinner allt. Vi ska nog vänta tio år innan vi gör det första "bokslutet".

#38
2021-01-12 07:22

Vi går tillbaka OM vi inte går vidare med det NYA som nu finns att tillgå därmed blir ett aktivt val hos den enskilde. Det är som att vara kvar med halogen lampor, eller varför inte vanligt stearin när det finns led och snart ännu bättre metoder som drar mindre energi. Jag vet inte riktigt vad det är du försöker säga med förfäder efter mitt senaste inlägg. Det finns alltid folk som jobbar framåt och sedan finns skaran människor som varken bidrar eller förbättrar samhället. Ja, museum är exakt det rätta ordet och det redan 2020, om 10 år? Vad förutspår du finns om 10 år? För gemeneman finns elbilar till väldigt bra priser och nu pratar jag inte Tesla. Många människor är religösa eller tror på lag eller you name it. Alla vill tillhöra något. Jag ställer mig dock utanför och tror på det som fungerar och kan BEVISA att det fungerar bättre än alternativet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.