Nästa artikel
Tesla som ”spökbromsar” hamnar i tingsrätten
Nyheter

Tesla som ”spökbromsar” hamnar i tingsrätten

Publicerad 24 februari 2022 (uppdaterad 24 februari 2022)
Tesla har valt att inte följa ARN:s beslut och riskerar därmed att hamna på Svarta listan. Nu tas fallet upp i domstol.

En bilägare som slog till på en Tesla Model 3 för drygt tre år sedan fick snabbt problem med sin nya bil. Bilens Autopilotsystem bromsade kraftigt utan anledning, något som är känt som ”spökinbromsningar” och som Tesla nu utreds för. Dessutom hissades rutorna ned när bilen stod parkerad, skriver Råd & Rön.

Tesla uppger att problemen är lösta men anmäldes till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), som hävdar att bilägaren ska få ångra sitt köp enligt distansavtalslagen. Eftersom Tesla enligt ARN inte informerat om ångerrätten på rätt sätt har kunden rätt att ångra köpet i 14 dagar efter att kunden informerats om den – eller högst ett år efter att ångerrätten annars skulle ha löpt ut.

Tesla har heller inte meddelat något om värdeminskning i samband med eventuell ångerrätt och därför rekommenderas Tesla att betala tillbaka hela summan. Tesla har inte följt beslutet och riskerar därmed att hamna på Råd & Röns så kallade Svarta lista.

Nu har ärendet hamnat i tingsrätten och Tesla vill inte kommentera fallet innan förhandlingarna är klara, enligt Råd & Rön.

Så funkar ångerrätten vid nätköpet
  • Allt fler köper bil på nätet. Som standard gäller då 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen.
  • Ångerfristen börjar gälla dagen efter att köparen tagit emot bilen. Säljaren är skyldig att informera om ångerrätten i samband med att avtalet skrivs under, annars förlängs ångerfristen.

Källa: Konsumentverket

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (9)

  • 26 februari 2022 Snooker Pro nämn vilket…
  • 25 februari 2022 J.L skrev: SnookerPro du har…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.