Nästa artikel
Tesla skrotar blinkersspak och växelväljare – Model Y sist kvar
Nyheter

Tesla skrotar blinkersspak och växelväljare – Model Y sist kvar

Publicerad 5 september 2023 (uppdaterad 5 september 2023)
Tesla Model Y är nu sist kvar bland märkets modeller med fysiska reglage framför ratten.

Tesla har nyligen visat en uppdaterad version av Model 3. Bland nyheterna finns ny front och omarbetat bakparti. Tesla utlovar även bättre fjädringskomfort och lägre bullernivå.

Men det finns en annan detalj som är mer kontroversiell än så, och det är att det inte längre finns några rattspakar.

På den vänstra sidan har blinkersspaken ersatts av knappar i ratten. Knapparna är inte fysiska utan ”pekkänsliga”, men har åtminstone så kallad haptisk återkoppling efter ett tryck. Hur det kommer gå att hitta rätt blinkersknapp i en rondell, när ratten är ”upp-och-ned”, får vi återkomma till i ett framtida test.

”När det gäller blinkersspaken så verkar den fattas på många bilar”

På nätet har reaktionerna varit många kring den bortrationaliserade blinkersspaken, även om det fortfarande är få som faktiskt provat lösningen i praktiken. Vissa anser att Model 3 nu är omöjlig att köpa i rondelltäta Sverige medan andra är betydligt mer positiva, inte minst befintliga Model S- eller Model X-ägare som redan klarar sig utan blinkersspak.

Många raljerar också över om blinkers behövs över huvud taget.

”När det gäller blinkersspaken så verkar den fattas på många bilar”, som en skribent i Vi Bilägares forum uttrycker saken.

Den klassiska växelspaken försvinner från Teslas modeller...

...och ersätts av ett reglage på pekskärmen.

Även växelväljaren på höger sida av ratten är borta. Den har ersatts av ett reglage på pekskärmen, men vissa tycker att det är monterat åt ”fel” håll. För att köra framåt sveper föraren uppåt på skärmen (mot taket). Annars är det vanligt i bilvärlden att växelväljare dras bakåt (mot bakrutan) för att lägga i Drive-läge.

Tesla är inte först med att byta ut spakar mot rattknappar. Det har till exempel Ferrari gjort. Men när både Model S, Model X och Model 3 nu har samma upplägg med ”spaklös” ratt, blinkersknappar i ratten och växelväljare på pekskärmen är det bara Model Y kvar i Teslas utbud för den som fortfarande föredrar klassiska spakar.

Även Volkswagen kan eventuellt ha planer på att ersätta rattspakarna med rattknappar i framtida modeller.

Tesla Model S och Model X finns med en särskild ”yoke-ratt” som även den har blinkersknappar på ratten. Så här ser det ut när ratten är vriden i en rondell och föraren ska blinka ut.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (31)

  • 6 september 2023 Axa skrev: Har inte Tesla…
  • 6 september 2023 Har inte Tesla satt tutan på…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.