
Vi har tidigare rapporterat om hur Tesla hotas med böter på motsvarande 550 000 kronor per dag i Frankrike om de inte ändrar sin marknadsföring. Nu riskerar företaget även säljstopp i Kalifornien, rapporterar Electrek.
Tesla har i flera år kritiserats för hur sitt autopilotsystem – Autopilot, marknadsförs i USA. Nu har DMV, Kaliforniens motsvarighet till Transportstyrelsen, stämt företaget för vilseledande reklam. I värsta fall kan det leda till ett 30 dagar långt försäljningsförbud.
Myndigheten anser att Tesla vilseleder kunderna om systemets kapacitet – både genom namnet och i hur det presenteras i marknadsföringen.
Parterna har varit inblandade i en juridisk tvist om Teslas avancerade förarstödsystem i flera år.
Redan 2021 inledde DMV en utredning. Enligt myndigheten har Tesla gett motstridiga uppgifter till allmänheten och till myndigheten.
Stämningen kan få allvarliga konsekvenser. Kalifornien är Teslas största marknad i landet. Samtidigt försvinner snart de federala subventionerna för elbilar.