Bild
Nästa artikel
Tesla öppnar första Supercharger V3 i Sverige

Tesla öppnar första Supercharger V3 i Sverige

Nyheter

De nya laddarna ger högre laddeffekt och innebär dessutom att bilägarna inte behöver ta hänsyn till om någon annan laddar vid samma stolpe.

Teslas närverk av Superchargers fyller åtta år i år och består i skrivande stund av 1 970 laddstationer runt om i världen. Tanken med ”Supercharger V3”, som den nya generationen av snabbladdare kallas, är att göra laddningen ännu snabbare.

Den allra första Superchargern med V3-teknologi på svensk mark har nu invigts vid Bredden strax norr om Stockholm, och nästa vecka invigs ytterligare en V3-Supercharger längs E45 i Sveg.

Tredje generationen Superchargerladdare har kapacitet att ladda med upp till 250 kW vilket är 100 kW mer än för dagens Superchargers. Det är dock bara en teoretisk maxeffekt. I dag är det enbart Model 3 Long Range som kan ta emot 250 kW, och enbart om batteriet värmts upp på väg till laddaren vilket görs om föraren knappar in laddaren som destination i navigationssystemet.

Andra Teslamodeller får lägre effekt än så, och för Model 3 Standard Range Plus med mindre batteri blir maxeffekten 170 kW. Det är också bara i början av laddsessionen som effekten blir som högst. Den sjunker efter en stund för att skydda batteriet.

Med den nya laddtekniken kan en Model 3 Long Range laddas med tolv mils räckvidd på fem minuter och enligt Tesla ska en genomsnittlig laddsession vara 15 minuter.

Läs också: Här hamnar Teslas nya snabbladdare

Tesla öppnar första Supercharger V3 i Sverige

Kan behöva byggas om

Eftersom Teslas V3-Superchargers använder den så kallade CCS-standarden för laddkontakter kan alla Model 3 laddas utan problem, men Model S och Model X behöver en adapter. Den har följt med bilen sedan maj 2019 – äldre bilar än så behöver byggas om vilket kostar några tusenlappar. Dessa bilar kan dock fortfarande ladda vid Teslas äldre Supercharger-laddare.

En nackdel med Teslas Superchargers är att laddeffekten blir betydligt lägre om två bilar råkar dela på samma laddstolpe – alltså om de står parkerade bredvid varandra. Det känner inte alla Teslaägare till vilket kan leda till irritation för den som behöver mycket ström snabbt.

De nya laddarna har en smartare lastbalansering av effekten, som inte längre delas mellan två laddstolpar. Nu kan Teslaägarna välja vilken stolpe som helst och ändå få hög laddeffekt.

Läs också: Teslas mystiska bugg: Vem som helst kan ladda gratis

Taggar: Nyheter, Tesla

Kommentarer

#1
2020-10-02 10:31

Kör dom CCS så borde dom kunna funka till andra bilar också, men kan det vara så att Tesla har blockerat det?

#2
2020-10-02 10:40

@Panopticon - svar ja, Teslas Superchargers fungerar endast för Teslabilar. Bilen identifierar sig ju mot systemet när sladden ansluts så det sker automatiskt. Man måste även registrera ett betalkort på sitt Teslakonto som kostnaden för laddningen automatiskt debiteras mot.
Jag har ingen egen Tesla (än) men hyrde en för en resa för att par veckor sen och jag måste säga att laddningen fungerade fullständigt klockrent och problemfritt på Superchargers. Man knappar in målet för resan i bilens navigator och får direkt se var och hur länge man behöver stanna och ladda, och bilen förbereder vid behov batterierna för laddning genom att temperera dem rätt innan man kommer fram till laddstationen. Vid laddaren behöver man inte göra mer än ansluta kabeln så hanteras resten automatiskt, och man kan hela tiden se laddstatus och kostnad på bilens skärm.

#3
2020-10-02 12:47

Fantastiskt att man tillåter olika bilfabrikat att bygga egen infrastruktur för laddstationer egentligen. Vilken negativ miljöpåverkan om flera olika modeller av El-bilar resonerar likadant och skall ha olika laddstationer för sitt märke. Många laddstationer blir det.
Precis som om PSA koncernen skall ha egna bensinstationer. Sedan ska VW koncernen ha speciella bensinstationer, sedan alla japanska märken skall ha, sedan skall alla usa tillverkade bilar ha.....ja Ni fattar hur korkat det låter.
Låt ALLA El-bilar kunna nyttja laddstationerna och betala för sig. Då behöver man inte märkesberoende laddstationer även om jag förstår att om man är först som Tesla är så får man initialt större marknadsandelar och knyter kunderna till sina laddstationer. Det handlar BARA om att tjäna pengar. Har inget med miljön att göra.
För att inte tala om laddkontakterna (interfacen) som är olika mellan fabrikaten. Varför inte enas om en (1) standard. Videokrkiget på -80talet mellan WHS och BetaMax fortsätter. Iphone och android laddare är olika. Vilken miljöpåverkan.
Tänk om Ingvar Kamprad fick vara kvar och låta ikea bygga och standardisera El-Bilar och dess laddinterface. Vad bra allt hade varit då. Laddstationen Torsten Törstig och El-Bilen Tore Volt.

#4
2020-10-02 12:49

Tesla's integration med ladd-nätverket är väldigt snyggt och bra, så som teknik alltid borde vara, enkelt att förstå och lagom informationsmängd.

#5
2020-10-02 13:30

Diod; Tesla var först med att bygga ladd-stationer och Musk frågade övriga bilfabrikanter om de ville vara med att bygga och dela kostnaderna.. Alla sa nej, tack. Därför är det bara Teslor som (än så länge) har tillgång till Superchargers.
Erik Söderholm; Troligtvis vet alla Tesla ägare hur laddnings-kapaciteten delas på exv. stolpe 1A resp 1B - annars lär de sig det efter ett par laddningar. Generellt laddar alla på en av stolparna (A/B) innan man tvingas plugga in sig på "samma", pga många bilar som laddar. Det finns ingen irritation av att någon måste använda samma - irritationen kan bli om man inte flyttar en full-laddad bil från Superchargern.

#6
2020-10-02 13:36

@Diod, numera byggs i princip alla elbilar som säljs i Europa med laddkontakt enligt den internationella standarden CCS så där är det ingen skillnad. Likaså byggs det internationella laddnäverket Ionity via ett samarbete mellan ett antal tillverkare (jag har inte koll på exakt vilka men vet att bl.a. VAG ingår).
På sikt är min gissning att längs motorvägar och andra vägar för långresor kommer laddare att byggas vid befintliga bensinstationer då där redan finns infrastruktur som nyttjas under laddpausen - toaletter, kafé, restaurang etc. I städer och tätorter lär antalet bensinstationer falla då de flesta elbilar kommer att laddas när de står parkerade.

#7
2020-10-05 06:46

Otroligt, 15 minuter!

#8
2020-10-05 06:56

Instämmer i kritiken mot att Tesla har ett exklusivt laddnätverk. Någon gång kan väl EU kolossen göra rätt? Utred detta och tvinga Tesla att låta andra bilar utnyttja deras nätverk mot betalning.

#9
2020-10-05 12:24

V70 Silver: Återigen skriver du massa utan att veta vad du skriver om. Tesla och Elon har redan erbjudit andra märken att vara med mot betalning, men de har inte nått överenskommelse med någon. Tydligen har intresset varit svalt om man får tro rykten.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.