Bild
Nästa artikel
Interiör i en Tesla Model S.
Interiör i en Tesla Model S.

Tesla Model S ”hackad”

Nyheter

Först var det Jeep Cherokee. Nu har två IT-anställda inom cybersäkerhet lyckats ta kontroll över en Tesla Model S.

Via fjärrstyrningen av Teslan lyckades man att ta kontroll över skärmarna, manipulera hastighetsmätaren och stänga av och på fordonet, rapporterar Financial Times.

Men fallet skiljer sig från det tidigare då två hackers lyckades fjärrstyra en Jeep Cherokee. För att ta kontroll över Teslan var man först tvungen att fysiskt koppla in en ethernetkabel i fordonet, så att man senare kunde komma åt systemet från håll.

Tesla har varit i kontakt med hackarna och har släppt en automatisk molnbaserad säkerhetsuppdatering som får bukt med problemet.
 
Diskutera: Kommer hackningsförsök av bilar att bli allt vanligare?
Taggar: Nyheter, Tesla

Kommentarer

#1
2015-08-07 13:51

Man kan montera in ett servo och en radioanläggning i en förgasarbil utan den simplaste av elektroniska funktioner och förorsaka skada. Har man fysisk tillgång till en maskin kan man göra det mesta. Så känns inte så alarmerande direkt.

#2
2015-08-07 14:39

De som tror dagens "data"-bilar är säkra får tänka om.

#3
2015-08-07 14:58

Självkörande bilar står ju väldig högt på mångas önskelista och Jeep och Tesla ligger på framkant. En överraskande färd garanteras!

#4
2015-08-07 15:23

Håller med Roger. Det var en av de dummaste nyheter jag sett och baserat på hackare som vill ha rubriker utan att ha åstadkommit något intressant.

Har man fysisk tillgång till en bil kan man lika gärna montera in en fjärrstyrd bomb.

#6
2015-08-07 22:00

Till ViB's försvar så skriver de ju "hackad" inom citationstecken dock, så det är nog underförstått att det inte var så allvarligt.

#7
2015-08-09 12:36

Håller med det är ju bara att montera in en bomb om man vill orsaka en skada. Att det har stoppat i en ethernet kabel är ju inget stort hade det gjort det från långt håll UTAN kabeln då hade det varit lite mer creepy....

#8
2015-08-09 13:16

Teoretiskt skulle man dock kunna hacka Teslan utan kabel. Bilens mjukvara laddas ner automatiskt från servrarna och vill det sig illa så skulle en illasinnad kunna få bilen att ladda ner mjukvaran från andra servrar som kontrolleras av hackern, och därmed mass-modifiera alla Tesla bilar, med potentiellt förödande resultat. Nackdelen med en allt för "uppkopplad" bil. Det lär bli vardagsmat i framtiden.

#9
2015-08-09 22:03

Du måste fortfarande få den att ta emot data från en annan server. Jag tror de har koll på den biten från Teslas sida. Just när det gäller IT-biten litar jag på dom mer än någon annan biltillverkare, då Musk kommer från branchen själv.

#11
2015-08-09 22:11

@Roger, hela grejjen med hacking är ju att göra det som inte är tänkt att det ska gå att göra ... Det finns massor av exempel på sofistikerad hacking där man utnyttjar buggar, säkerhetshål, överbelastningar osv för att få något att t ex acceptera ett kommando det normalt inte ska göra. Det kan vara buggar i t ex generella bluetooth-protokoll, w-lan, gps-data .. t o m avståndsradarn och hastighetsskylts-igenkänningen som kan hackas på de, för oss lekmän, helt osannolika sätt.

Än så länge är uppkopplade bilar inte allt för vanligt, men jag garanterar dig att hackning och andra "cyber-attacker" kommer att bli vardagsmat även på bilar i framtiden.

#12
2015-08-10 10:17

Min VW 1303s blev också hackad på sin tid. Då mest i golv och trösklar!=)

#13
2015-08-11 17:06

Ytterligare en artikel som visar hur lätt man hackar våra moderna datastyrda bilar.
http://www.aftonbladet.se/bil/article21239651.ab

#14
2015-08-13 06:40

Att man skriver "hackad" inom citationstecken är nog mest för att markera den speciella betydelsen ordet har i det här fallet. Bilen är ju inte sönderhackad i ordets egentliga bemärkelse.

Länken till Aftonbladet visar hur löjligt lite man brytt sig om att spärra koderna. Det är ju bara att lägga in en tidsbegränsning, vilket också nämns i artikeln.
Många har en förmåga att dra oerhört generella slutsatser när det gäller elektronik. Man ser en brist med något elektroniskt och drar genast slutsatsen att allt elektroniskt är skräp. Det är ungefär lika intelligent som att påstå att hydrauliska system är skräp bara för att bromsledningarna rostat sönder på en bil.

#15
2015-08-13 07:20

Ännu en "hackad" bil där man kunde styra bromsarna med SMS.

http://www.aftonbladet.se/partnerstudio/digitalalivet/7b6f1c98-0a63-4aa8...

Elektronik är bra, men den är inte säker.

#16
2015-08-13 08:05

Beträffande Hackenbushs länk: "När man väl hade tagit sig in i bilen via tillbehöret..." Hur gjordes detta? Ofta är artikelförfattare och inte minst rubrikmakare ute efter det sensationella - som kanske inte alls existerar.
Och visst kan elektronik vara oerhört säker. Ett modernt jaktplan skulle vara totalt omöjligt att flyga utan elektronik. Och hur ofta pajar egentligen en vanlig dator nuförtiden? När bytte du en fjärrkontroll senast?

#17
2015-08-13 10:07

I min förra länk Roy så beskrivs att man kan köpa elektronik för att skapa en "nyckel" för ca 260:- om man är elektronik-kunnig. Denna nyckel kan man "hacka" bilar med.
Visst kan elektronik vara väldigt säker och det är den, men aldrig 100% säker. Det skall man vara medveten om.
Detta är anledningen till att man har minst 2 backupsystem i trafikflygplan och stridsplan. Dessa system kan ta över om ett av systemen fallerar. När ett flygplan kostar 500-1000 miljoner tar man inga risker. En bil för 300.000:- är en helt annan sak.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.