Nästa artikel
Tesla Model 3 får högt säkerhetsbetyg av Euro NCAP
Nyheter

Tesla Model 3 får högt säkerhetsbetyg av Euro NCAP

Publicerad 4 juli 2019 (uppdaterad 4 juli 2019)
Euro NCAP har krocktestat Teslas stolthet Model 3 och belönade elbilen med fem stjärnor.
Teslas Model 3 har testats i fyra olika kategorier för att mäta bilens säkehet. Bilen fick ett betyg på 94 procent i kategorin ”Skydd av vuxna” och 86 procent i ”Skydd av barn”. I delen ”Oskyddade trafikanter” fick bilen ett svagare betyg på 74 procent. 

Model 3 fick också hela 94 procent i kategorin ”Förarstödsystem” vilket är det bästa resultatet som hittills testats hos Euro NCAP.

I samtliga kategorier är den alltså bättre eller minst lika bra som den annars säkra Volvo S60 som både är sämre i barnsäkerhet (84 procent) och förarstödsystem (76 procent).

Model 3 har tidigare även fått väldigt goda resultat i den amerikanska motsvarigheten till Euro NCAP, i krocktestet som utförs av NTHSA (National Highway Traffic Safety Administration).

Diksutera: Vad tycker du om Telsa Model 3?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-07-04 09:38
Henrik M

Om jag tolkat det rätt fick den lägre på "oskyddade trafikanter" då den inte har aktiv motorhuv som reser sig och skyddar den gående mot den hårda motorn som ligger precis under den tunna plåten i huven.....nu har ju inte Teslan nån hård motor som ligger direkt under huven så den har enligt Tesla själva inte samma behov av aktiv huv. Rätt eller fel, kan jag inte svara på....

Sen är ju frågan, om jag inte minns fel så kan man inte med Euro NCAP:s system av poäng jämföra mellan olika storleksklasser? För även om dessa siffror är bra har ju även mindre "simplare" bilar fått bättre i en del moment, men tror det bara innebär att de är bättre än motsvarande i sin egen klass, och inte kan jämföras uppåt eller nedåt klassmässigt. Nån som kommer ihåg hur det ligger till?

Sen dock kul att en så pass ny tillverkare är så i framkant även på säkerheten. Där vissa som hållt på väldigt länge fortfarande är högst mediokra.

#2 • Uppdaterat: 2019-07-04 09:51
Klarsynt

Inblandat i kategorin ”Skydd av vuxna” finns "AEB City" om hela fyra poäng. Detta är alltså autobroms. Därför återspeglar dessvärre inte denna kategori hur pass säker de testade bilarna är vid en faktiskt krock.

Ta bort EAB City från Vuxenskyddet, så att det bättre återspeglar hur säker du är i din bil vid en faktisk krock. Ty autobromsen tillför inte ett jota när ett fordon krockar.

.

#3 • Uppdaterat: 2019-07-04 09:58
Henrik M

Klarsynt: Är du på riktigt? Du menar på fullaste allvar att autobromsen, som även om den inte undviker krocken i alla lägen iaf tar ner hastigheten och därmed krockvåldet inte har ett jota med hur krockens utgång för dem i bilen är?!?!

Alltså att du inte har speciellt mycket verklighetsförankring visste jag sen tidigare och att du är anti allt som kom efter 1850 har jag förstått.......men nu får du väl ändå ge dig? Koka du dig ett stop kaffe på din vedspis och fundera en gång till över vad du skriver så kanske du sansar dig.

#4 • Uppdaterat: 2019-07-04 10:11
Henrik M

Klarsynt: Så du baserar min personlighet på hur jag besvarar dig här efter att blivit sjukt uttröttad av ditt tjatande mantra baserat på din okunnighet samt din ovilja att ta till dig ny teknik och andra aspekter vad det verkar?

Tror det säger mer om din personlighet än min.

Trist dock att du inte kan svara på trevligt nyfikna och seriöst ställda frågor som den jag ställde till dig igår i en annan artikel som du sen blev helt tyst i då du fick en saklig fråga....

Nej, jag är inte en otrevlig människa. Men det är väl enklare för dig att skriva så än att faktiskt svara på min fråga.....

#5 • Uppdaterat: 2019-07-04 10:19
Klarsynt

@Henrik M

Du är en osedvanligt otrevlig människa och ditt språkbruk reflekterar detta faktum samt lämnar mycket att önska.

När argumenten tryter, vilket de verkar göra väldigt ofta för dig, så tar otrevligheterna vid. Språket berättar vem du är och den som har ett otrevligt språk är följdaktligen en mindre bemedlad och ohyfsad tölp. Helt utan argument, tillika.

.

#6 • Uppdaterat: 2019-07-04 11:01
Axa

Hur pass väl fungerande är egentligen autobromsen? Tex en situation där man färdas i säg 70 km/h och det dyker upp ett djur eller cyklist säg 15 m framför.

#7 • Uppdaterat: 2019-07-04 11:07
Klarsynt

@Axa

Frågan är hur väl den fungerar efter tio år i regn och slask och snö och kyla och värme. Frågan är vidare hur relevant något är, vilket är menat att förhindra en krock, i ett test där man visar vad som händer vid en faktisk krock.

Det är som att ha en avsmakning av en viss druva, men för att avspegla någon form av verklighet så har de blandat in en annan druva. Slutsumman är att druvans verkliga karaktär aldrig kommer fram och svaret uteblir.

.

#8 • Uppdaterat: 2019-07-04 11:20
Hackenbush

Klarsynt och Henrik, tagga ner och ägna er åt artikeln istället för personangrepp.

#9 • Uppdaterat: 2019-07-04 11:36
Patrik Österberg

Jag skulle vilja ha ren krocktest utan bilens säkerhetssystem och assistans system.
Rent plåt och kropps test. En bedömning av detta och sedan en teknisk bedömning.

#a • Uppdaterat: 2019-07-04 11:38
Henrik M

Hacken: Läs gärna min fråga till Klarsynt som hen vägrade svara på utan istället kallade mig otrevlig......fick inte svar på varken den eller min igår sakligt ställda fråga till hen.
Och om du läser så inledde jag tråden med ett sakligt inlägg om just trådens ämne. Men vissa personer här har ju otroligt svårt för ny teknik och att märken de ogillar faktiskt kan ha framgång.
Men visst, jag kan ha överseende med Klarsynts dåliga forumuppträdande.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.