Bild
Nästa artikel

Tappet för bensinbilar fortsätter

NY STATISTIK VISAR:

Av de nya bilar som registrerades under september drevs 65 procent av andra bränslen än bensin, det visar ny statistik. Volvo fortsätter sälja bäst i Sverige, medan Saab fortsätter rasa.

På torsdagsförmiddagen presenterade bilindustrins branschorganisation Bil Sweden statistik över september månads nyregistreringar. Framför allt en tendens kan urskiljas ur siffrorna.

- Det har varit en dramatisk omställning på bilmarknaden under senare år. Av nybilsregistreringarna under september hade 65 procent något annat drivmedel än bensin, det vill säga diesel, E85, gas eller elhybrider, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden, i ett pressmeddelande.

Han fortsätter:

- Under 2006, alltså för bara tre år sedan, var andelen nya bilar som inte drivs med bensin bara hälften så stor eller 31 procent. Denna utveckling har bidragit till att koldioxidutsläppen från nya bilar sjunkit kraftigt, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.

Statistiken visar dessutom hur branschen mår för tillfället, och Bertil Moldén ser att framtiden snart blir ljusare.

- Personbilsregistreringarna i september minskade i ungefär samma takt som under de senaste månaderna. Nedgången var betydligt mindre än i början på året. Vår bedömning är att vi har nått botten och att marknaden förbättras under resten av året, säger Bertil Moldén.

Saab visar nya katastrofsiffror
När de gäller tillverkarna fortsätter Volvo att dominera. Modellerna V70 och V50 toppar statistiken och märket som helhet går nu endast bakåt med drygt 9 procent i jämförelse med samma månad förra året. Det kan jämföras med nedgången som totalt i år ligger på upp emot 19 procent.

Nästan var fjärde bil som nyregistrerades under månaden, 22 procent, var en Volvo.

Saab däremot, där syns ännu ingen ljusning. Jämfört med september förra året tappade man under månaden 70 procent.

Hela statistiken finns i högerspalten.

Diskutera: Är botten nådd? Varför dominerar bensinbilar? Hur ska Saab vända trenden?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
kjell
2009-10-01 15:12

Hur skall Saab vända tränden? "Saabaffären" måste komma i mål, och nya modeller ( nya 9-5 ) till att börja med komma ut i bilhallarna, det finns många som och väntar. Volvo släpper nya modeller titt som tätt, det går inte alls att jämföra. Om Saab får i gång försäljning av ny modeller som 9-4 och 9-5 utöver 9-3x då tror jag på en fågel Fenixefekt, men det kan ju inte ske förren under nästa år.

#1
Per
2009-10-01 15:26

Förstår att ingen köper en Saab idag - förutom en kass och osäker framtid, är ju de båda modellerna osedvanligt gammaldags och helt otidsenliga. Glöm Saab o köp nåt vettigt lagom stort och miljövänligt istället!

#1
Kalle
2009-10-01 15:35

Hellre SAAB än Volvo. Volvo är ju så himla trista och gubbiga.

#1
Krister
2009-10-01 17:22

Det är svårt att tro på SAAB. Osäker begagnadmarknad, dåligt andrahandsvärde mm.
Bara att jämföra när det skakade för Rover, märket dog ju ut.
Tom polisen har övergett SAAB till förmån för VW.
Att sedan vänta på en 9-5 för 400000kr är nog inte så många som gör.
Ingen ny tjänstebil i alla fall.

#1
S-E S
2009-10-01 17:59

Ljusa stunder för oss med bensinbilar. Snart är bensinen billigare än dieseln igen!

#1
Arne Naess
2009-10-01 18:27

Tror fan att det inte säljs några nya bilar.
Leveranstiderna är orimliga, ny VW Polo mars 2010. Peugeout 207 12 - 14 veckor.
Köper man en ny bil enl. önskemål vill man ju få den levererad inom en vecka! Demo-ex kan Du få fortare men då är Du låst till befintlig bil, saknar oftast automatlåda.
Krisen har billeverantörerna skapat själva. Tack!

#1
peter
2009-10-01 19:47

Konstigt att andelen bilar som är bensindrivna är så lågt....eller? De bilar som registreras och kan köras på E85 är väl oxå bensindrivna?? Så visst kan man ljuga med statistik. Nej, räkna in de bilar som KAN köras på E85 bland de bensindrivna så blir det ju en annan slutsats.

#1
peter
2009-10-01 19:50

Oops, glömde de gas/bensindrivna bilarna.. VW uppger ju att 60% av de nya Passaterna är gasbilar.....men de kan ju med fördel köras på bensin likagärna. Så de kan/bör oxå räknas in.

#1
S-E S
2009-10-01 20:24

Det viktiga är att färre och färre bilar går att köra på bensin så att bensinpriset sjunker och "Gröna Bilister" blir nöjda.

#1
Per_K
2009-10-01 22:08

->peter,
Vilken gasbilsägare kör frivilligt på bensin? Inte jag i alla fall. Det är alldeles för dyrt med bensin. Skillnaden är ju 2-3 kr per mil. Och på semesterresor i t.ex. Tyskland (som har ca. 800 gasmackar) är skillnaden ännu större (jag tankade fullt förra året för 13 Euro, och körde 27 mil på det!)

#1
peter
2009-10-01 22:37

Per k.....jag menade inte att man ska köra på bensin...men att möjligheten finns med dessa bilar...därför är statistiken vad gäller sålda bensinbilar kontra andra lite missvisande..

#1
Myhtbuster
2009-10-02 00:34

fast det är inte så lätt att hitta en gasstation. Som dessutom är öppen, har nått tryck kvar och helst med biogas. Dessa är allt för få.

#1
John
2009-10-02 21:15

Hur kan Volvo vara Sveriges mest sålda bil om det inte främst beror på att den just är svensk? Ett överreklamerat märke, tycker jag. Finns många andra bra alternativ.

#1
Per_K
2009-10-03 02:44

-> Myhtbuster
Visst borde det finnas fler gasmackar, men vi som har turen att bo vid västkusten (i mitt fall i Mölndal) har inga som helst problem att hitta gasmackar. Det blir inte så många liter bensin per år - det mesta i samband med någon semestertripp.

#1
Per_K
2009-10-03 02:49

-> John
Kanske för att den har de skönaste stolarna, är bland det tystaste man kan åka i (jo, Lexus är ännu tystare, men den har prislapp därefter...), är mycket säker och rymlig. Dessutom väletablerad försäljnings- och serviceorganisation. Sist men inte minst har man på sistone visat att man kan göra riktigt snåla bilar. Behövs fler förklaringar?

#1
AD
2009-10-03 09:51

Som Kalle säger så är ju Volvo så himla trista och gubbiga.
Aldrig att jag vill ha en Volvo när det finns så många andra bättre bilar att välja på.

#1
Myhtbuster
2009-10-03 21:20

Per K. Helt sant. fordonsgas finns det bra av här på västkusten. För en mölndalsbo bl.a. vid Astra eller 421. Tyvärr är det i första hand naturgas på västkusten beroende på den Danska naturgas pipeline som går upp till Stenungsund. Det finns en andel biogas här också men klart lägre än andra delar av landet. Men, för den miljömedvetna kunden kan man köpa ett biogaskontrakt av fordonsgas. J.m.f. med miljömärkt el. Naturgas har dock en fördel jämfört med bensin avseende partiklar och andra reglerade emissioner som är väldigt låga.

#1
felix
2009-10-12 23:29

Saabs 95 är redan pensionär innan den ens börjar säljas...IGEN händer det..helt makalöst..designen är runt 8 år gammal och ni har inte ens börjat sälja den...man blir mållös..

#1
Toyota återkallar 3 800 000 bilar!!!
2009-10-14 09:24

Toyota skenar och går ej att bromsa. Toyota återkallar 3,8 miljoner bilar bla Lexus och Toyota.
http://www.svd.se/naringsliv/motor/artikel_3587855.svd

#1
Q
2009-10-15 00:37

Klart att folk är tveksamma att köpa Saab tills affären har gått igenom. Vad som händer sedan? Är inte så säker på att olyckskorparnas kraxande förebådar märkets undergång besannas? Saab har varit utdömt o dödsdömda av dessa svarta profeter förut som hellre är lycligare om Saab skulle dö än om det skulle överleva och se till så att många jobb säkras i framtiden. Stora delar av plast o verkstadsindustrin är direkt knuten till både Saab och volvo. Innan ni jublar om nu Saab och volvo skulle konka? Så undrar jag om det skulle vara lika lätt att se de arbetare i ögonen som jobbar såväl direkt på Saab och Volvo och säga att det e bra att de får gå från jobbet och i slutändan kanske hus och hem? Och ju mindre människor som jobbar i detta landet desto mindre pengar till statskassan, minskad BNP, politiskt viktiga reformer som uteblir o.s.v. Faller Saab och Volvo så står vi inför en tuff jobbsituation från Norr till Söder. Gälland att Saabens linjer ser gamla ut enligt vissa självutnämda desinexperter så håller jag inte med. Nuvarande modeller brukar ritas flera år i förväg!! Så den "nya" Bmw:n exempelvis har ritats flera år i förväg. Så är det för alla biltillverkare. Och Saabs linjer brukar inte åldras lika fort som andras. Se bara hur hoppningslöst föråldrad en citroen, bmw eller skoda som är en fyra fem år gammal ser ut om man ställer den jämte en Saab. Tilläggas skall att över ett sjuttiotal bilar har passerat familjens ägor av de flesta märken som har funnits och finns på svenska bilmarknaden genom åren om man räknar med när min far köpte sin första bil 16år gammal!! Så jag vet vad jag talar om. Snyggaste bilen på marknaden Astonmartin förstås!!

#1
pg
2009-10-25 10:13

Framtiden för Saab är bekymmersam. Den Svenska marknaden räcker inte för att få Saab lönsamt. Man kan ju inte heller tvinga Svenska medborgare att köpa Svenskt. Inte heller klandra dem som köper utländskt. Hur skulle det se ut? Om andra länders innevånare tänkte likadant, skulle ju ingen Svensk bil köpas utomlands.
Saab har ju hållit ställningen någorlunda i Sverige, men i utlandet har märket tappat andelar gentemot sina konkurrenter på ett katastrofalt sätt. Men Saab gör kanske helt rätt, när man vänder sig till en rikare kundkrets, men då får man nog höja kvalitén ett par pinnhål. I dag är inte Saab någon bättre bil än någon annan, utan återfinns i det segment av bilar kring medel avseende kundundersökningar och annan statistik.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.