Bild
Nästa artikel
Nyheter

Svenskt pris på Seat Tarraco och Volkswagen Tiguan eHybrid – så mycket kostar laddhybriderna

Publicerad 1 december 2020
Volkswagen och Seat har släppt de svenska priserna för två nya laddhybridsuvar som kan bli populära i Sverige.

Två nya laddbara suvar har dykt upp på den svenska marknaden. Det handlar om koncernsyskonen Seat Tarraco och Volkswagen Tiguan som båda kommer med laddkontakt.

Laddhybridversionerna heter eHybrid i efternamn och börjar nu säljas i Sverige.

Seat Tarraco eHybrid har en elräckvidd på 4,9 mil enligt WLTP-körcykeln tack vare ett 13 kWh stort batteri. Prislappen ligger på 449 900 kr.

Beroende på utrustningen hamnar koldioxidutsläppet på mellan 37 och 46 g/km, vilket innebär att köparna får en bonus på mellan 27 156 och 33 852 kr. 

Volkswagen blir dyrare

För 14 000 kronor mer kan du lägga beslag på Volkswagen Tiguan eHybrid. Här ligger elräckvidden på fem mil. Prislappen är 463 900 kr (eller 498 900 kr för den som vill ha sportpaketet R Line) och miljöbonusen hamnar på 30 012–32 154 kr beroende på utrustningsnivå.

En nyhet är att Volkswagen klämt in en ny pekkänslig modul för klimatanläggningen som numera styrs med beröringskänsliga pekknappar och skjutreglage.

Samma teknik

Båda modellerna har en fyrcylindrig bensinmotor på 1,4 liter och 150 hk, som kompletteras av en elmotor på 115 hk. Totalt ger drivlinan 245 hk och 400 Nm. Kraften skickas till framhjulen genom en sexstegad dubbelkopplingslåda och köparna blir därmed utan fyrhjulsdrift. Ombordladdaren klarar 2,3 kW (eller 3,6 kW med en laddbox).

Seat Tarraco eHybrid och Volkswagen Tiguan eHybrid byggs i samma fabrik och ska lanseras i Sverige under första kvartalet 2021.

Tuff konkurrens

Som jämförelse kostar Toyota RAV4 Plug-in Hybrid 499 900 kr, och den klarar 7,5 mil på el enligt WLTP-körcykeln. Här hamnar bonusen på 44 292 kr.

Seat Tarraco finns även med gasdrift för 452 000 kr, minus miljöbonus på 10 000 kr. Modellen har en maximal räckvidd på 40 mil med gasdrift och 70 mil med bensindrift. Modellen är fyrhjulsdriven men saknar sjusitsmöjlighet.

Läs också: Lång räckvidd och låga utsläpp – utan att behöva ladda

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-12-01 11:49
bgl

OBS bara framhjulsdrift!

#2 • 2020-12-01 17:48
Carl Trefalt

Toyota RAV4 har bättre räckvidd på el.

#3 • 2020-12-01 20:50
Axa

Låter som att gasvarianten av Tarraco är vettigare

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.