Bild
Nästa artikel

Svenskarna tycker att norrlänningar kör bäst

Nyheter

Enligt en Sifo-undersökning bor landets bästa förare i norr.

I en enkät som Sifo gjort på uppdrag av bilauktionsföretaget Kvdbil bland 345 personer tycker 34,7 procent av de tillfrågade att norrlänningar är bäst bakom ratten.

25,4 procent ansåg att Stockholmare kör bäst och på tredje plats kommer de som bor i Göteborg med 10,5 procent av rösterna. Endast en procent tyckte att Blekingeborna var bäst i landet på att köra bil. 

I undersökningen framgår också att svenskar anser att Volvoägare kör bäst. Näst bäst är Toyotaförarna följda av Saab-ägare. 

Diskutera: Håller du med om resultaten i undersökningen?
Bästa bilförarna
  1. Norrlänningar: 34,7%
  2. Stockholmare: 25,4%
  3. Göteborgare: 10,5%
  4. Dalmasar: 10,2%
  5. Annat: 9,9%
  6. Värmlänningar: 9,9%
  7. Västkustbor (utanför Göteborg): 8,1%
  8. Smålänningar: 7,5%
  9. Smålänningar (inklusive Öland): 7,3%
  10. Skåningar: 6,2%
  11. Östgötar: 5,1%
  12. Gotlänningar: 4,4%
  13. Blekingebor: 1,0%

Kommentarer

#1
2019-05-03 16:18

Helt korrekt norrlänningarna kör riktigt bra på landsväg och håller sig lugna i storstadsstrafiken Skåningar och Blekingar är bedrövliga i trafiken att hålla avstånd i snabb tät trafik och framförallt kass överlag att köra på vintern BMW förare utmärker sig mest för omdömeslös körning Av utlänningar man ser ofta i Sverige kör danskarna för det mesta för fort men säkert medan tyskarna är mest laglydiga här..

#2
2019-05-03 16:41

Varifrån kom tyckarna? Var någon från Blekinge?

#3
2019-05-03 16:57

kvinnor kör bäst

#4
2019-05-03 17:05

Stämmer säkert,jag kommer inte från Norrland...och kör därefter.

#5
2019-05-03 17:08

Fantastisk undersökning, 345 personer har svarat. Lika trovärdigt som om schimpanserna i Kolmården svarat.

#6
2019-05-03 18:17

Ja jag håller med! Vi kör ärligt talat bäst i Sverige.

Bor du möjligtvis i Blekinge christer_1? LOL!

#7
2019-05-03 19:27

Flest dödsolyckor i Norrland och minst 10 gånger fler dödsolyckor per kapita.

#8
2019-05-03 19:43

Tramsundersökning

#9
2019-05-03 20:45

Varför offentliggör man sådan här smörja?
Sifo riskerar ju att få en idiotstämpel på sig, de om någon måste ju veta hur stort underlaget måste vara för att bli något så när trovärdigt!

#10
2019-05-03 20:49

Resultatet för Blekinge återspeglar nog det faktum att bara runt 1% av svenskarna alls vet var Blekinge ligger...

#11
2019-05-03 23:50

Det är rätt roligt att de presenterar ett resultat baserat på 345 personer.
Vart bor de här personerna? Bor 34,7% i Norrland :-) Inget emot Norrlänning eller hur ni kör, ni hanterar vinterkörning bättre än vi "dumma" 08:or i alla fall.
Att Saab ägare hamnar på 3:e plats över hur märkesägare kör är ännu mer ironiskt. Hur många Saab ägare finns kvar? Min gissning är att majoriteten finns i åldersspannet LITE äldre och LITE yngre.
Volvo, Toyota,Saab, ja det visar snarare på ett perspektiv på vilka som svarat på undersökningen.

#12
2019-05-04 09:15

Hur många saabägare? Det rullar ca 400000 Saabar på svenska vägar.. jag ser hur många som helst varje dag.. titta så ser du.

#13
2019-05-04 09:41

Man kan få en undersökning att visa precis vad man vill så undersökningar måste alltid tas med en stor nypa salt.

#14
2019-05-04 10:51

Att 25,4 procent ansåg att Stockholmare kör bäst gör att man kan avfärda denna undersökning direkt. Om man nu ens kan kalla 345 personers underlag som ett underlag värt att publicera.

#15
2019-05-04 12:19

Oh, jag som tycker Tyskar och Danskar kör bra... de klarar av 2-1 vägarna med jämn fart i Sverige, och det är inte många Svenskar som fixar det utan kör i 70-80 km/h när det är en fil.. och 140 km/h när det är två filer....med Svenskar framför sig och bakom sig på dessa 2-1 vägar är det som åka "gummibands snudd"... plötsligt måste man köra 70 km/h... sedan skall man om... och kommer inte om för att alla plötsligt ligger i 140 km/h, sedan måste det tvärbromsas så att inga olyckor sker när filerna går ihop..... kan det bli värre?

#16
2019-05-04 13:27

De som kör i 70-80 när det är en fil är de som inte har någon koll på hur bred deras bil är. De tror oftast att deras bil är 2 meter bredare än vad den är.

#17
2019-05-04 14:12

Hacken
Lite som med folk som kör SUV. En del tror dem sitter i en långtradare och tar ut svängar betydligt mer än nödvändigt...

#18
2019-05-04 15:16

Men kör norrlänningar bra i Stockholm och kör stockholmare bra i Norrland?

För övrigt så heter det inte dalmas, det heter mas eller dalkarl, när ska folk lära sig...

#19
2019-05-04 16:08

Oj vad många upprörda Blekingebor i kommentarsfältet.

#20
2019-05-04 17:32

Jämtar kör som blådårar. Jag är rädd varje gång jag ska köra där och längtar söderut. Och Jämtland räknas väl till Norrland?

#21
2019-05-04 17:36

En bonde som jag tycker Stockholmare kör bäst:)

#22
2019-05-04 19:09

Annars är rikssvenskar duktiga att köra, och särskilt i tv

#23
2019-05-06 09:33

Alla kör väl bäst där dom är vana att köra , som Norrlänning så känner man sig ganska borta i storstäderna därför att man inte är van med trafikmiljön och hetsen i trafiken

#24
2019-05-06 11:59

Håller med Hans, det beror på var man kör. Jag växte upp och tog mitt körkort i Östersund, ganska långt norrut alltså, men ändå en stad. Första gången jag körde nere i Stockholm så hade jag lite smått panik. Skyltar och regler som man inte var van med från Norr, massor av filer och massor med trafik.

Nu 19 år senare har jag kört bil över hela Sverige och även utanför Sverige samt en hel del i storstadstrafik så nu är jag van med det, men att säg att Norrlänningar kör bäst kan vara missvisande om de bara kört på mindre orter.

Men något jag däremot tycker är att norrlänningar är bättre på vinterföre. När jag tog körkort så var det saltningsförbud på vägarna i hela Jämtland, så man lärde sig att köra i riktigt vinterföre. De som växte upp och tog körkort på saltvägar verkar bli paralyserade när det kommer snö och kyla som inte saltet biter på.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.