Bild
Nästa artikel

Svenskar kluvna till förarhjälp

Nyheter

Åsikterna är delade kring huruvida modern teknik gör oss till bättre förare eller inte.

Vi får alltmer stöd av bilen. Saker som autobroms, adaptiv farthållare, backsensorer, parkeringshjälp och filhållningsassistent är vanliga utrustningsdetaljer på moderna bilar. Men gör den ökade automatiseringen oss till bättre och säkrare förare?

I en undersökning gjord av försäkringsbolaget If bland 2.900 bilister säger 17 procent att dessa system gör dem mindre uppmärksamma i trafiken. 14 procent svarade det motsatta: Att förarhjälp gör dem mer uppmärksamma. 54 procent uppgav att de inte upplever att assistanssystemen inte haft någon inverkan på deras uppmärksamhet under körning, varken på ett positivt eller negativt sätt.  

– I takt med att vi blir mer beroende av systemen blir vi också mer sårbara för teknikstrul. Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer vi väl exempelvis ha en hel generation av bilförare som är vana att köra med hjälp av autobroms. Vad händer om det systemet slutar fungera, eller om man behöver köra en äldre bil utan den funktionen? Säger Johan Granholm, motorexpert på If. 

Enligt forskning av VTI – Statens väg- och transportforskningsinstitut ligger den mänskliga faktorn och alla misstag vi mänskliga förare gör bakom 90 procent av alla skador i trafiken. Och Johan Granholm på If tror att utvecklingen är av godo:
– Den nya tekniken kommer att rädda många liv. När bilarna blir helt självkörande så kommer olyckorna minska då en maskin inte blir distraherad av exempelvis mobiltelefonen.

Diskutera: Vad tycker du om moderna förarhjälpmedel i bilar?

Kommentarer

#1
2019-05-16 09:30

Den som måste ha förarhjälp skall fråntas sitt körkort. Den är inte kapabel att enligt myndighetens krav framföra ett motorfordon.
Skall det införas nya körkortsklasser där det krävs behörighet 1 - 2 - 3 4 osv för olika förarhjälpstillbehör. Däremot inget fel om de finns men SKALL kunna kopplas bort för dem som anser dem icke behövliga. PS Volvos nya att ha en kamera mot föraren är att jämföra med EU.s diktator och över förmyndarbeteende, men den går väl att "smasha" med en hammare eller silvertapesanvändande. Som Povel Ramel skrev i sången KÖP INTE EN VOLVO ---NEJ NEJ !!!!!

#2
2019-05-16 10:06

Det är väll ingen normal människa som använder bilens autobroms för att stanna vid till exempel ett trafikljus eller en kö. Det är ett hjälpmedel om man skulle missa att trafiken står stilla framför för att förhindra en olycka. Man låter ju inte bilen säkerhetssystem panikbromsa för man är lat o inte orka trycker på pedalen själv.

#3
2019-05-16 11:07

Precis som Patrik skriver så finns nog ingen normalt funtad förare som kör för fullt och låter bilens autobromssysten sköta inbromsningen - och skulle han göra det en endaste gång så kommer det nog också att vara den sista med tanke på upplevelsen.
Sen gissar jag att de 17 % som tyckte att dessa system gör dom mindre uppmärksamma i trafiken kommer ifrån sådana som inte ens har systemen eller är anti allt nytt.

#4
2019-05-16 11:23

Äntligen tar någon upp det jag har varnat för i många år nu: Att interaktionen mellan föraren och bilen påverkas av dessa system och inleder dem i falsk trygghet. Med påföljden att de ägnar sig mer åt mobilen och liknande.

Resultatet av detta ser vi dagligen: Fler och fler förare textar och har sig medan de kör. Det är förstås för att de tror sig kunna göra det då de har system som skall gripa in om något händer.

Enligt undersökningen är det alltså fler som blir mindre uppmärksamma i trafken av dem, än tvärtom. Personligen tror jag att det är bra fler som blir påverkade, men de kanske inte märker det själva.

En annan sak jag påvisat länge nu är att vissa system gör oss till sämre förare, eftersom de tar över en viss kunskap. Och den dagen när systemet inte längre fungerar så har vi ju glömt hur man gör det själva, med katastrofala följder: Folk lär ju försöka ändå.

Och alla som någonsin ägt en dator eller mobiltelefon vet att system strular och slutar fungera, alternativt börjar fungera på annat sätt än det var tänkt. Har vi då förare som börjat lita på dessa system så kan resultatet bli katastrofalt. Dessvärre kommer sådant inte upp i undersökningar ty det lär ju aldrig vara någon som kört på någon annan som svarar "Ja, men jag litade på autobromsen så jag satt på FB".

.

#5
2019-05-16 11:42

"Ja, men jag litade på autobromsen så jag satt på FB".
Said no one ever.

Det är ett löjeväckande resonemang för ingen kör bil på det viset.

#6
2019-05-16 11:45

Fördelarna med adaptiv farthållare (ACC) och filhållningsassistans (LKA) är att det nära på eliminerar att mikro-korrigerande som körning på ex. motorväg kräver. Det tar inte bort uppmärksamheten utan stärker den genom att inte trötta ut föraren lika snabb.

#7
1
2019-05-16 14:00

Givetvis ska vi använda oss av tillgänglig teknik för att höja säkerheten, allt annat är jättedumt. Har hänt en massa saker sedan bilen uppfanns och som vi tagit till oss sedan dess, varför sluta nu helt plötsligt?

#8
2019-05-16 14:06

Hur har det gått för tant Agda (tror hon hette så...) som brukade fippla med telefonen när hon var ute och körde?

#9
2019-05-16 15:16

Klart att vi ska ha nya bra säkerhetssystem. Utvecklingen kommer, utöver ökad säkerhet, även att ge fler människor friheten med mobil rörlighet och ökad livskvalitet.

Ingen ifrågasätter idag att t.ex. köra i över 100 km/timmen med en automobil - tänk om bromsarna slutar fungera eller ett däck får punktering... Kanske borde vi begränsa dagens bilar till högst promenadfart och en människa ska gå framför och vifta varnande med en flagga - om utifall ett fel uppstår på konstruktionen. Och strålkastare borde kanske förbjudas? - för det elektriska ljuset får folk att "lita" på att de ser vägen och köra fortare (och tänk om ljuset plötsligt slocknar?).

Men jag kan faktiskt erkänna att jag själv kan njuta av en helt teknikfri vagn (med en häst mellan skalmarna) - det är en fantastisk upplevelse att ha samspelet med den manuella muskelkraften.

#10
2019-05-16 16:07

Kan ju efter förra veckan då jag stod stilla i en kö o blev påkörd bakifrån påstå att det hade varit bra trevligt om föraren av bilen bakom haft autobroms.
Hade sluppit:
Livrädd hund i bakluckan, byta baklucka, kofångare o dragkrok samt ha bilen uppsatt i riktbänk under sommaren...
Förarens förklaring? Han satt o tänkte på annat. (Utan den falska tryggheten av hjälpsystem) märkligt...
Backsensorer o autoparkering på min bil är kaputt efter krocken o det har gått bra att parkera o backa bilen utan missöden sedan dess trotts att jag använt dessa hjälpmedel under ett par års tid innan.
Så jag har tydligen inte blivit helt inkapabel att sköta dessa moment själv trotts att jag har haft hjälp tidigare...

#11
2019-05-16 16:35

@Jorba
Kanske hon hade? Men p g a autobromsen så var hon invaggad i falsk trygghet och satt och messade istället... och så funkade inte autobromsen som den skulle. Nå, vi får aldrig veta ty det lär ju inte vara något som någon medger.. Kanske du rentav sluppit olyckan om inte autobromsen funnits - ty då hade hon varit alert istället.

.

#12
2019-05-16 19:14

Det börjar bli lite väl mycket. När jag närmar mig ett övergångsställe varnar bilen att det är gående vid kanten. Bra, visst. Men i själva verket stjäl det uppmärksamhet från trafiken. Istället för att fokusera på gående tar jag blicken från dem och kollar till på instrumenten. Filhållningsassistent är bra så länge den enbart gör passiva aktioner som att varna. Men när den tar över och korrigerar bilen genom bromsning och sidoförflyttning är det för mycket. Det kommer ibland helt oväntat och handlar inte alls om jag är på väg mot en mötande bil eller ner i ett dike. Jag får hjärtat i halsgropen och risken finns även att bilar bakom riskerar att kör in i mig, när en sådan oväntad inbromsning sker. Funktionen går att stänga av men då stängs även varningen av - det är mycket dåligt. Ett sjukt hyss systemet kan hitta på är när jag kör på en smalare väg, som ändå har kantlinjer, och får ett möte, är att när jag håller ut åt sidan för att underlätta mötet griper filhållningsassistenten in och drar min bil mot mitten av vägen där den mötande bilen kommer! Fruktansvärt otrevligt. Sedan finns det nackdelar med autobroms också. Kör jag mot en kurva där det står en brevlåda i plåt rakt fram kan den tolka det som att jag håller på att köra in i en bil och bromsar. Den automatiska hastighetshållaren, alltså den som anpassar farten på bilen till hastighetsbegränsningen på vägen, är också si och så med. Det finns ställen där vägen är skyltad 70 km/h och bilen får för sig att det är 30 Km/h på en del av sträckan. Det finns inga 30-skyltar ändå sänker bilen farten där varje gång. Det är mer jobb med att övervaka automatsystemen än att köra helt själv.

#13
2019-05-16 21:00

@Thommys

Det låter ju som om din förarassisterade bil vill ta livet av dig... Har du läst Stephen Kings "Christine"?

A body by Plymouth, a soul by Satan

.

#14
2019-05-16 21:44

Tja, Christine var styrd av ett spöke, alltså fullt jämförbart med allt vad "auto" innebär för gemene man.

Lastbilen som sedemera krossade Christine var allt annat än utrustad med tekniska hjälpmedel.

Så slutsatsen är, bort med alla fordon som inte är utrustade med allehanda "auto" tillbehör, annars blir vi alla mosade i trafiken av motsträvare hur försiktiga vi än är...

#15
2019-05-16 22:34

Kommer aldrig använda självkörande fordon eller deras funktioner föredra att vara en aktiv defensiv förare tycker om känslan av att köra bilkörning är för skoj för mig för att ge upp jag har kört i snart 6-7 åt utan ett enda missöde olyckor händer men hadde folk Barra varit mer uppmärksamma då.hadde vi kunnat dra ner på dom rejält

#16
1
2019-05-17 09:16

Jättejobbigt, ta tex bara en sån sak som bromsservo som bara förtar känslan och innebär falsk trygghet och kan krångla, borde förbjudas. (obs ironi)

#17
2019-05-17 10:12

Så länge som det inte finns automatisk återupplivning och återställande av alla kroppsskador som ett "felande datorsystem" orsakat ( se bilen som styrde in mot mitten på en liten väg trots möte m.m.) måste systemen kunna kopplas ur via ex.vis. säkrings dosan kanske i en särskild box. Kreativa 0-hjärnor hos biltillverkarna måste gå att inaktiveras. Ej bildiktatur.

#18
2019-05-20 22:43

Jag konstaterade att jag var lika bra som de antispinnsystem som fanns för ett antal år sen, men utvecklingen har gått vidare och jag vet faktiskt inte hur det är idag.Jag skulle önska att mina döttrar fick tillfälle att köra en helt oassisterad bil, till exempel på en folkrace-bana. Ja, servohjälp är väl ofrånkomligt både beträffande styrning och bromsar, men i övrigt. Att lära sig känna bilens egna tendenser och motverka respektive utnyttja dem.
Jag minns en vinterdag för många herrans år sen. Underlaget var så där lagom och jämnt halt som det nästan aldrig är. Jag körde en gammal 142:a. Normalläget var en aning spinn. Genom att gasa respektive lätta på gasen kunde jag köra bilen tajtare och med mer precision med gaspedalen än med ratten. Men detta är ett så ovanligt undantag så det kan man inte ha som någon slags mall.
Jag tycker alltså att alla borde få känna på hur en bil verkligen bär sig åt – men jag är definitivt för alla hjälpsystem som finns. De utvecklas och blir allt bättre. Redan nu med de små egenheter en del system har, så förhindrar de olyckor.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.