Nästa artikel
Svenskar kluvna till förarhjälp
Nyheter

Svenskar kluvna till förarhjälp

Publicerad 16 maj 2019 (uppdaterad 16 maj 2019)
Åsikterna är delade kring huruvida modern teknik gör oss till bättre förare eller inte.

Vi får alltmer stöd av bilen. Saker som autobroms, adaptiv farthållare, backsensorer, parkeringshjälp och filhållningsassistent är vanliga utrustningsdetaljer på moderna bilar. Men gör den ökade automatiseringen oss till bättre och säkrare förare?

I en undersökning gjord av försäkringsbolaget If bland 2.900 bilister säger 17 procent att dessa system gör dem mindre uppmärksamma i trafiken. 14 procent svarade det motsatta: Att förarhjälp gör dem mer uppmärksamma. 54 procent uppgav att de inte upplever att assistanssystemen inte haft någon inverkan på deras uppmärksamhet under körning, varken på ett positivt eller negativt sätt.  

– I takt med att vi blir mer beroende av systemen blir vi också mer sårbara för teknikstrul. Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer vi väl exempelvis ha en hel generation av bilförare som är vana att köra med hjälp av autobroms. Vad händer om det systemet slutar fungera, eller om man behöver köra en äldre bil utan den funktionen? Säger Johan Granholm, motorexpert på If. 

Enligt forskning av VTI – Statens väg- och transportforskningsinstitut ligger den mänskliga faktorn och alla misstag vi mänskliga förare gör bakom 90 procent av alla skador i trafiken. Och Johan Granholm på If tror att utvecklingen är av godo:
– Den nya tekniken kommer att rädda många liv. När bilarna blir helt självkörande så kommer olyckorna minska då en maskin inte blir distraherad av exempelvis mobiltelefonen.

Diskutera: Vad tycker du om moderna förarhjälpmedel i bilar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-05-16 09:30
Alfie

Den som måste ha förarhjälp skall fråntas sitt körkort. Den är inte kapabel att enligt myndighetens krav framföra ett motorfordon.
Skall det införas nya körkortsklasser där det krävs behörighet 1 - 2 - 3 4 osv för olika förarhjälpstillbehör. Däremot inget fel om de finns men SKALL kunna kopplas bort för dem som anser dem icke behövliga. PS Volvos nya att ha en kamera mot föraren är att jämföra med EU.s diktator och över förmyndarbeteende, men den går väl att "smasha" med en hammare eller silvertapesanvändande. Som Povel Ramel skrev i sången KÖP INTE EN VOLVO ---NEJ NEJ !!!!!

#2 • Uppdaterat: 2019-05-16 10:06
Patrik 1

Det är väll ingen normal människa som använder bilens autobroms för att stanna vid till exempel ett trafikljus eller en kö. Det är ett hjälpmedel om man skulle missa att trafiken står stilla framför för att förhindra en olycka. Man låter ju inte bilen säkerhetssystem panikbromsa för man är lat o inte orka trycker på pedalen själv.

#3 • Uppdaterat: 2019-05-16 11:07
Pi

Precis som Patrik skriver så finns nog ingen normalt funtad förare som kör för fullt och låter bilens autobromssysten sköta inbromsningen - och skulle han göra det en endaste gång så kommer det nog också att vara den sista med tanke på upplevelsen.
Sen gissar jag att de 17 % som tyckte att dessa system gör dom mindre uppmärksamma i trafiken kommer ifrån sådana som inte ens har systemen eller är anti allt nytt.

#4 • Uppdaterat: 2019-05-16 11:23
Klarsynt

Äntligen tar någon upp det jag har varnat för i många år nu: Att interaktionen mellan föraren och bilen påverkas av dessa system och inleder dem i falsk trygghet. Med påföljden att de ägnar sig mer åt mobilen och liknande.

Resultatet av detta ser vi dagligen: Fler och fler förare textar och har sig medan de kör. Det är förstås för att de tror sig kunna göra det då de har system som skall gripa in om något händer.

Enligt undersökningen är det alltså fler som blir mindre uppmärksamma i trafken av dem, än tvärtom. Personligen tror jag att det är bra fler som blir påverkade, men de kanske inte märker det själva.

En annan sak jag påvisat länge nu är att vissa system gör oss till sämre förare, eftersom de tar över en viss kunskap. Och den dagen när systemet inte längre fungerar så har vi ju glömt hur man gör det själva, med katastrofala följder: Folk lär ju försöka ändå.

Och alla som någonsin ägt en dator eller mobiltelefon vet att system strular och slutar fungera, alternativt börjar fungera på annat sätt än det var tänkt. Har vi då förare som börjat lita på dessa system så kan resultatet bli katastrofalt. Dessvärre kommer sådant inte upp i undersökningar ty det lär ju aldrig vara någon som kört på någon annan som svarar "Ja, men jag litade på autobromsen så jag satt på FB".

.

#5 • Uppdaterat: 2019-05-16 11:42
Grosser

"Ja, men jag litade på autobromsen så jag satt på FB".
Said no one ever.

Det är ett löjeväckande resonemang för ingen kör bil på det viset.

#6 • Uppdaterat: 2019-05-16 11:45
Grosser

Fördelarna med adaptiv farthållare (ACC) och filhållningsassistans (LKA) är att det nära på eliminerar att mikro-korrigerande som körning på ex. motorväg kräver. Det tar inte bort uppmärksamheten utan stärker den genom att inte trötta ut föraren lika snabb.

#7 • Uppdaterat: 2019-05-16 14:00
1

Givetvis ska vi använda oss av tillgänglig teknik för att höja säkerheten, allt annat är jättedumt. Har hänt en massa saker sedan bilen uppfanns och som vi tagit till oss sedan dess, varför sluta nu helt plötsligt?

#8 • Uppdaterat: 2019-05-16 14:06
L West

Hur har det gått för tant Agda (tror hon hette så...) som brukade fippla med telefonen när hon var ute och körde?

#9 • Uppdaterat: 2019-05-16 15:16
Masa

Klart att vi ska ha nya bra säkerhetssystem. Utvecklingen kommer, utöver ökad säkerhet, även att ge fler människor friheten med mobil rörlighet och ökad livskvalitet.

Ingen ifrågasätter idag att t.ex. köra i över 100 km/timmen med en automobil - tänk om bromsarna slutar fungera eller ett däck får punktering... Kanske borde vi begränsa dagens bilar till högst promenadfart och en människa ska gå framför och vifta varnande med en flagga - om utifall ett fel uppstår på konstruktionen. Och strålkastare borde kanske förbjudas? - för det elektriska ljuset får folk att "lita" på att de ser vägen och köra fortare (och tänk om ljuset plötsligt slocknar?).

Men jag kan faktiskt erkänna att jag själv kan njuta av en helt teknikfri vagn (med en häst mellan skalmarna) - det är en fantastisk upplevelse att ha samspelet med den manuella muskelkraften.

#a • Uppdaterat: 2019-05-16 16:07
Jorba

Kan ju efter förra veckan då jag stod stilla i en kö o blev påkörd bakifrån påstå att det hade varit bra trevligt om föraren av bilen bakom haft autobroms.
Hade sluppit:
Livrädd hund i bakluckan, byta baklucka, kofångare o dragkrok samt ha bilen uppsatt i riktbänk under sommaren...
Förarens förklaring? Han satt o tänkte på annat. (Utan den falska tryggheten av hjälpsystem) märkligt...
Backsensorer o autoparkering på min bil är kaputt efter krocken o det har gått bra att parkera o backa bilen utan missöden sedan dess trotts att jag använt dessa hjälpmedel under ett par års tid innan.
Så jag har tydligen inte blivit helt inkapabel att sköta dessa moment själv trotts att jag har haft hjälp tidigare...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.