Bild
Nästa artikel
Svenskar är flitiga laddare

Svenskar är flitiga laddare

Nyheter

I en undersökning uppger nio av tio att de laddar sin plug-in hybrid varje dag.

Det är Volkswagen som gjort en enkät bland 200 bilägare som äger eller leasar laddhybriderma Passat GTE eller Golf GTE. Nio av tio förare uppgav att de fyller på med el dagligen. Drygt tre av tio laddar bilen flera gånger per dag. 

− Det är fenomenalt bra att så många kör så mycket på el, men också ett intressant faktum att nästan tre av tio laddar sin bil flera gånger per dag. Det visar att man maximerar eldriften, men visar också behovet av bra laddmöjligheter när allt fler skaffar laddbara bilar, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

I undersökningen svarade också hälften att de kör minst 80 procent av sin körsträcka på el under en vanlig vecka.

Volkswagen menar att deras resultat kan ses som en motpol till en studie som brittiska BBC offentliggjorde tillsammans med analysfirman Miles Consultancy i början av november. I den kom det fram att var tredje laddhybrid aldrig laddas i Storbritannien, istället köps de in som tjänstebilar för att slippa skatt och tankas sedan med bensin. I den studien granskades kördata från 1.500 bilar av fabrikaten Audi, BMW, Mercedes och Volvo. 

Diskutera: Upplever du att vi är bra på att ladda våra laddhybrider i Sverige?
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-11-22 13:58

Klart att man laddar den, finns inte en enda anledning till att inte göra det. På mitt jobb är laddplatserna alltid fulla.

#2
2018-11-22 14:53

Nämen... Så det finns alltså andra incitament än att få ett lägre förmånsvärde som som många väljer laddhybrid? Cool!!

#3
2018-11-22 15:07

Och så här går det med svenska så kallade miljöbilar! Ack detta mesiga land ... https://www.dn.se/ekonomi/motor/svenska-miljobilar-saljs-till-norge-efte...

#4
2018-11-22 15:12

Från mitt kontor ser jag cirka 30 bilar en vanlig dag. Fem av dem är laddhybrider och fyra laddas när de står där. Den enda som aldrig är inkopplad är en Prius, men det är väl knappt lönt med det lilla batteriet.

#5
2018-11-22 16:00

Tror nog undersökningen är rättvisande för de som äger en privat i synnerhet. Som företagsbil finns inte samma incitament att ladda upp inför nästa tripp om det inte är smidigt och enkelt. Har själv ett antal golfar gte på jobbet med egna laddstationer som jag tycker funkar ypperligt som hybrider. Går ca 3-4 mil på en laddning och det täcker ganska mycket av den dagliga användningen. Snittar ungefär 0.3 liter/mil + el på en flotta av 5 bilar utslaget på senaste året och då rullar de i snitt ca 20 000 mil per år eller 4000 mil/bil.

#6
2018-11-22 17:43

Jag laddar nog min i snitt varje dag.
Vissa resor tre ggr på en dag och ibland laddning var 3:e dag.

#7
2018-11-22 19:39

Jättebra att ladda, jag ska också i framtiden köpa en laddhybrid. Men väntar till alla gator i Sverige har stolpar med el, som även fungerar på vintern när plogbilen har plogat "bort" hälften av p-elplatserna. Föresten måste jag också köpa hus, samt byta jobb som har laddplatser åt alla som har en laddhybrid. Det lär alltså dröja en stund innan det blir verklighet för mig.

#8
2018-11-22 21:57

Är tjänstebilsförare till en Passat GTE och mycket nöjd med bilens egenskaper. Fortfarande får man 9,5 kr /mil för bensinen men ju mer man åker på batteriet desto bättre ekonomi för föraren. Har klämt 3000 mil och legat på 0,35-0,40 i snitt med mitt resemönster. Laddar varje natt och använder jag inte värmen så rullar det ca 45 km. Kunde vara ett större batteri men det kommer säkert i samband med faceliften. En fantastiskt bra bil helt enkelt utan en massa småfel o krångel

#9
2018-11-22 22:12

I juli köpte vi en ny laddhybrid, en Volvo V60 D6 som i huvudsak min fru dagligen kör till och från jobbet mellan Järfälla och Bro. Det är en resa på drygt 9 mil per dag. Volvon laddas varje kväll och då jag tillåts använda den laddas den även i stan och långresor på helgerna laddas den lite ”här och där”.

Det finns en utmärkt app / länk som visar var landets laddstolpar finns.

https://www.uppladdning.nu/Map.aspx?ln=sv

Volvon har nu passerat 1500 mil sedan i juli och det verkar som man kan köra den på strax under 0,3 liter HVO diesel per mil med vårt körmöster. Kör man ca 4,5 mil per dag går den bara på el men kör man 9 mil om dagen går de 4 första milen på enbart el och de resterande 5 milen drar den ca 0,5 liter per mil dvs på 9 mil går det åt ca 2,5 liter HVO diesel eller knappt 0,3 liter per mil. Som mest har vi kommit drygt 5 mil på enbart el och i motorvägsfart som kortast 3,5 mil på el. Man kan köra bilen i fyra körlägen ”Pure, Hybrid, Power eller AWD” där vi vanligtvis kör i ”Hybridläget” dvs elektroniken får själv avgöra om och när den vill gå på enbart eldrift resp med dieselmotorn.

#10
2018-11-23 07:56

Kör KIA Optima SW PHEV och laddar varje natt samt när jag är på kontoret.
Snittar nu efter 1600mil 0,4l/mil, men under vissa perioder när man bara har korta resor var vi nere på 0,18l/mil.
Alla mina kollegor som kör PHEV eller EV laddar också dagligen, alla tjänstebilar.
Så, har man gjort valet med hybrid som tjänstebil så försöker man köra på el så mycket som möjligt.
Lägre förmånsvärde är en bonus.

#11
2018-11-23 13:37

Suveräna siffror!!
Själva kör vi just nu i familjen (som bruksbilar) BMW 120d aut, 0,55l/mil, Peugeot 308 110hk man bensin, 0,50 l/mil och Peugeot 308 225hk aut bensin, 0,58 l/mil och JEEP cherokee v8 bensin, 1,4 l/mil. Jag är riktigt intresserad av ren eldrift, eller hybrid, men vad blir andrahandsvärdet om 3-5 år, när tekniken gått framåt med stormsteg?
Hur kommer beskattningen se ut? Och laddmöjligheterna? Kommer nätet att räcka?
Tror att de närmaste 10-15 åren kommer att bli en kombination av el, laddhybrider, HVO, etanol, gas, bränslecellteknik och syntetisk bensin. Kanske även även något helt nytt?

#12
2018-11-24 00:13

n"ästan tre av tio laddar sin bil flera gånger per dag. Det visar att man maximerar eldriften, men visar också behovet av bra laddmöjligheter när allt fler skaffar laddbara bilar"

Nej, där hade han lite otur när han tänkte. Det visar att räckvidden på el i laddhybriderna är på tok för låg.

#13
2018-11-24 13:08

Den dagen som jag kan köpa en vanlig E-Klass med samma vikt som idag kombinerat med eldrift som klarar minst 100 mil på en laddning ska jag köpa den elbilen. Men detta lär jag inte få uppleva under min livstid. Och innan en elbil kommer minst 100 mil på en laddning är jag säker på att vätgasen har slagit ut elbilen.

Sedan förstår jag inte varför dieseln fortfarande behandlas som pesten, när alltfler dieselbilar kan köras på rena dunderdieseln. Förbränningsmotorn både kommer och måste finnas kvar som ett komplement, och i takt med att finfina miljöbränslen forskas fram ur rester från skogs-, lantbruks- och matindustrin finns absolut ingen anledning att jaga förbränningsmotorn med blåslampa och på ett hysteriskt sätt putta den ner i graven. Det råder ren och skär idiotpanik bland både politiker och allmänhet för tillfället.

#14
2018-11-24 19:34

Oj vilken ilska!
Du kan väl köpa vilken bil du själv vill, oavsett vad andra tycker. Eller?

#15
2018-11-24 21:49

Det har aldrig varit frågan.

#16
2018-11-24 22:42

notariuspublicus: Herr Musk lovat en Tesla med 100 mils räckvidd till år 2020: https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster_(2020)
Jag har personligen lite svårt att se att vätgasen skulle slå ut elbilarna tills dess, eller överhuvudtaget bli konkurrenskraftig för personbilsdrift.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.