Nästa artikel
Svenska priser på BYD Sealion 7 och Seal 6 Touring
Nyheter

Svenska priser på BYD Sealion 7 och Seal 6 Touring

Publicerad Idag 14:04
BYD har släppt de svenska priserna på två nya modeller som nu börjar säljas. Elbilen blir rejält mycket dyrare än Tesla – men laddhybriden betydligt billigare än Volvo.

BYD ska börja sälja två nya modeller i Sverige. Först ut är den eldrivna suven BYD Sealion 7 som får en coupéliknande kaross för att utmana bland andra Tesla Model Y och Skoda Enyaq Coupé.

Modellen finns i två versioner, med LFP-batterier på antingen 82 eller 91 kWh. Räckvidden hamnar på mellan 48 och 50 mil beroende på version och bilen kan snabbladdas med 150 eller 230 kW.

Instegsversionen är bakhjulsdriven och kostar från 569 900 kronor, vilket är hela 70 000 kronor mer än den nya snikversionen av Tesla Model Y som visserligen kan sakna en del utrustning, men som å andra sidan har längre räckvidd.

Prestandaversionen Excellence har fyrhjulsdrift och en effekt på 530 hk. Den gör 0–100 km/tim på 4,5 sekunder. Den kostar 639 900 kr vilket är 10 000 kr mindre än Tesla Model Y Long Range med fyrhjulsdrift.

BYD lanserar också sin första kombimodell i Europa. Den heter BYD Seal 6 DM-i Touring och är en framhjulsdriven laddhybrid där två elmotorer kombineras med en 1,5-liters bensinmotor.

Bagageutrymmet sväljer 675 liter vilket är något mindre än Skoda Superb, men betydligt mer än Volvo V60 som är i ungefär samma storleksklass exteriört.

Prislistan börjar på 439 900 kronor för snikversionen med fem mils räckvidd på el. Det är hela 100 000 kronor billigare än Volvo V60 T6 AWD med utrustningspaketet Plus Nordic Edition som dock har längre elräckvidd. 

Med mer utrustning och längre räckvidd (tio mil på el) kostar bilen 469 900 kr vilket innebär att prisgapet upp till Volvo V60 T6 AWD Ultra växer till över 200 000 kronor.

Trots koncernens massiva storlek har BYD fått en relativt trög start i Sverige. För varje nyregistrerad BYD har det rullat ut mer än tre nya bilar från konkurrenten MG.

På sikt ska dock BYD öka antalet svenska återförsäljare från dagens 28 till ”minst 80”.

BYD har också haft svårt att hävda sig i Vi Bilägares tester. Elbilen Seal kom sist i vårt test och suven Seal U fick hård kritik i undanmanövern.

”BYD behöver ta ett omtag när det gäller köregenskaperna. Så här illa ska inte en modern familjebil gå”, blev domen.

Ämnen i artikeln