
BYD har hittills mest fokuserat på elbilar för att ta sig in på den europeiska bilmarknaden. Men för att komma undan EU:s hårda strafftullar på kinesiska elbilar lanseras nu ett antal laddhybrider.
Senast i raden är BYD Seal 6 DM-i Touring, som är en kombi med laddhybridteknik. Den är 4,84 meter lång och hamnar därmed i ungefär samma storleksklass som den sex centimeter kortare Volvo V60.

Drivlinan består av en 1,5-liters bensinmotor plus två elmotorer. Det finns två batteristorlekar att välja på: 10 eller 19 kWh. Bilen kan köras helt på el i upp till fem respektive tio mil beroende på batteri, och därefter finns olika hybridlägen beroende på situation.
Bensinmotorn kan antingen leverera ström direkt till elmotorn som fortsätter driva bilen, eller så kan bensinmotorn kombineras med elmotorerna för att tillsammans driva hjulen.

Batteriet har även V2L-funktion som kan dela med sig av strömmen till andra prylar. Batteriet kan snabbladdas från 30 till 80 procent på 23 minuter.
Om bilen ska säljas i Sverige är än så länge oklart. I Tyskland blir modellen drygt 30 000 kr billigare än Volkswagen Passat och Skoda Superb med det stora batteriet, och hela 100 000 kr billigare än Volvo V60 som laddhybrid.
BYD:s syskonmodell Seal U fick dålig kritik i Vi Bilägares test. Det kan du läsa mer om här.