Bild
Nästa artikel
Svensk studie: Moderna växelväljare kan vara en trafikfara

Svensk studie: Moderna växelväljare kan vara en trafikfara

Nyheter

De nya ”vippströmbrytare” som styr automatlådan i nya bilar kan utgöra en trafikfara, visar en ny avhandling från Luleå tekniska universitet.

Det börjar bli allt svårare att hitta en modern bil med klassisk växelväljare till automatlådan. De gamla ”PRND-spakarna” som flyttas rent mekaniskt mellan olika lägen är på väg ut.

Istället ersätts de gamla växelväljarna med elektroniska varianter med så kallad shift by wire-teknik som föraren istället ”vippar” på, men som sedan går tillbaka till utgångsläget. En elektronisk växelväljare är lättare än en mekanisk och kan placeras på andra ställen i bilen.

Men den här typen av ”vippströmbrytare” för växelväljaren kan också bidra till ökad olycksrisk och utgöra en fara i trafiken, enligt en ny avhandling från Luleå tekniska universitet.

Moderna växelväljare kräver ofta att föraren tittar på en skärm för att se vilket läge som är aktiverat
En klassisk växelväljare som flyttas mellan olika lägen rent fysiskt är säkrare än de moderna ”vippströmbrytarna”, enligt en ny avhandling.
En klassisk växelväljare som flyttas mellan olika lägen rent fysiskt är säkrare än de moderna ”vippströmbrytarna”, enligt en ny avhandling.

I studien fick flera testpersoner köra bilar med olika växelväljare på en bana. Med moderna växelväljare hade testpersonerna svårt att hitta så fundamentala funktioner som hur man lägger i Drive-läget. Det är en allvarlig trafikfara, till exempel om föraren fastnat på en järnvägsövergång eller om föraren får i fel läge på en parkeringsplats.

– I den gamla joystickmodellen känner du med handen hur växeln jackar i rätt läge. Du får en direkt feedback. Hjärnan får information både visuellt och taktilt, säger avhandlingens författare Sanna Lohilahti Bladfält.

Hon tillägger att moderna shift by wire-växelväljare ofta kräver att föraren tittar på en skärm för att se vilket läge som är aktiverat.

– Det skulle vara enklare och därmed säkrare om det fanns en gemensam standard. Det ska vara svårt att göra fel. Min förhoppning är att avhandlingen ska kunna bidra till att ta fram en ISO-standard som är anpassad till de nya shift by wire-växelväljarna, säger Sanna Lohilahti Bladfält.

Fiat/Chrysler har tidigare tvingats återkalla bilar på grund av förvirrande växelväljare. Tesla ska göra sig av med den fysiska växelväljaren helt och gå över till en mjukvarulösning i pekskärmen.

Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.