Bild
Nästa artikel
Nyheter

Suzuki Jimny hänger löst – hotas av tuffa straffskatten

Publicerad 27 januari 2020 (uppdaterad 27 januari 2020)
Terrängmodellen Suzuki Jimny är redan slutsåld för i år. Nu hotas den av höga utsläpp som kan ge Suzuki tuffa utsläppsböter.

Suzukis lilla terrängbil Jimny har fått en trogen följarskara de senaste åren, och många står i kö för att få sin Jimny levererad. Men nu hotas modellen av de nya skattereglerna.

Vid årsskiftet började bilarnas fordonsskatt baseras på hur mycket bilarna släpper ut enligt den nya WLTP-körcykeln. Den är mycket tuffare än den gamla NEDC-körcykeln. Siffrorna för förbrukning och utsläpp blir högre än tidigare och därmed ökar också fordonsskatten rejält.

En av modellerna som drabbas hårdast är just Suzuki Jimny. I nuläget kostar modellen från 209 900 kronor i Sverige och fordonsskatten ligger på 8 116 kronor under de första tre åren (10 256 kronor för modellen med automatlåda).

I förra veckan gick flera brittiska biltidningar ut med uppgifter om att modellen skulle tas bort helt från Suzikis europeiska modellprogram. Riktigt så illa är det inte, men tillverkningstakten kommer sänkas.

– Suzuki kommer att fortsätta exportera Jimny till Europa och Sverige även framledes men dock i mycket små volymer och detta beroende på en enorm efterfrågan och kapacitetsbrist på hemmaplan, säger Håkan Engström, informationschef på Suzuki i Sverige, till Vi Bilägare.

Även de höga utsläppsvärdena för bilen spelar in i beslutet, enligt Håkan Engström.

– Årsmodell 2020 är redan slutsåld, säger han.

Efter att uppgifterna om att Suzuki Jimny skulle läggas ned började spridas har Suzuki i Storbritannien gått ut med ett särskilt uttalande. Modellen ska fortsätta säljas även där, men i "mycket begränsat antal".

Mellan raderna kan vi uppfatta att modellen skulle behöva uppdateras med modernare motor eller kanske hybridhjälp om den inte ska stjälpa Suzukis utsläppssiffror och göra att märket behöver betala höga EU-böter. Målet är att alla Suzukis modeller på sikt ska ha åtminstone ett mildhybridsystem för att sänka förbrukningen.

Kommentarer

#1 • 2020-01-27 10:39
L. Mäkinen

Det kanske är lika bra att den försvinner med tanke på bilens övriga egenskaper

#2 • Uppdaterat: 2020-01-27 17:31
saabnisse

Mäkinen, nej jag är ingen vän av den, jag tycker den är ganska obekväm, men eftersom hela 2020 års produktion är slutsåld så finns det ju olika åsikter.
Men om de vill ha den miljövänligare på pappret får de väl göra som många andra, kalla den "Mildhybrid" genom att montera en elcykelmotor.

#3 • 2020-01-27 11:59
Maisch

Synd, en av få nya bilar som faktiskt är intressant och bidrar till något nytt på marknaden, lätt och resurssnål bil att tillverka dessutom. Inte konstigt att efterfrågan är enorm i många länder, den har i praktiken ingen konkurrent. VI kommer få se en hel del förändringar framöver med nya EU straffskatten, det kommer om inte annat bli dyrare med ny bil i framtiden..

#4 • 2020-01-27 12:46
pinjong

8000-10000 kr i skatt slår hårt på en bil som kostar ca 200.000 kr. De måste byta drivlina om de vill vara i Västvärlden.

#5 • 2020-01-27 13:29
StefL

Intelligentes - vad talar du om? Straffskatten läggs inte på bilens nypris utan på den årliga fordonsskatten under de tre första åren. Om nypriset gått upp beror det på något annat.

#6 • 2020-01-27 15:44
StefL

Intelligentes - men straffskatten på tillverkarna slår ju igenom först när totalförsäljningen för 2020 är känd, så det verkar lite tidigt att ändra priserna redan nu pga detta, eller? Jag yrar inte heller - jag antog (felaktigt som det visade sig, men likväl antog jag) att du refererade till malusskatten eftersom den är vida omtalad och dessutom slår igenom omedelbart för alla bilar som säljs sedan årsskiftet.
Självklart ska vi hålla isär begreppen, men då är det också viktigt att vi hjälps åt att göra just det. Själv tycker jag för övrigt inte att tanken med bonus-malus-systemet är alltigenom idiotisk om man vill främja omställningen till en fossilfri fordonsflotta. Däremot kunde man förmodligen utforma det på ett mer effektivt sätt och ta hänsyn till andra möjligheter att köra fossilfritt såsom HVO och E85.

#7 • Uppdaterat: 2020-01-27 15:47
Grosser

Eftersom biltillverkarna använder ålderdomlig teknik (eller inte fuskar sig igenom testerna) så uppnår de inte utsläppsmålen = därav får de böter av EU.

#8 • 2020-01-27 17:58
Pi

StefL - många bilimportörer har redan höjt sina priser avsevärt för att "ta höjd" inför de böter de kommer att få. T ex har Mazdas minsta modell höjts med drygt 50.000 kr fr o m 2020-01-01. Det är ju trots allt på bilar sålda 2020 som dom kommer att få sin "straffskatt" så givetvis vill dom att vi köpare skall betala - som vanligt.

#9 • 2020-01-27 18:09
Carl Trefalt

Det är något annat än Volvos lätthybrider, där batterierna är slut efter 4 mil. Med bensin drar Volvon omkring 1 liter milen.

#a • 2020-01-27 18:51
L. Mäkinen

Det är väl självklart att kunderna ska betala kostnaden för att bilarna är smutsiga. Det är de som väljer vilken bil de vill ha och på så sätt skapar kostnaden.
Biltillverkare har vetat om under lång tid att kraven kommer skärpas och har skapat situationen själva. Istället för att utveckla för framtiden har de tittat på kortsiktiga vinster.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.