Bild
Nästa artikel
Suzuki Jimny hänger löst – hotas av tuffa straffskatten

Suzuki Jimny hänger löst – hotas av tuffa straffskatten

Nyheter

Terrängmodellen Suzuki Jimny är redan slutsåld för i år. Nu hotas den av höga utsläpp som kan ge Suzuki tuffa utsläppsböter.

Suzukis lilla terrängbil Jimny har fått en trogen följarskara de senaste åren, och många står i kö för att få sin Jimny levererad. Men nu hotas modellen av de nya skattereglerna.

Vid årsskiftet började bilarnas fordonsskatt baseras på hur mycket bilarna släpper ut enligt den nya WLTP-körcykeln. Den är mycket tuffare än den gamla NEDC-körcykeln. Siffrorna för förbrukning och utsläpp blir högre än tidigare och därmed ökar också fordonsskatten rejält.

En av modellerna som drabbas hårdast är just Suzuki Jimny. I nuläget kostar modellen från 209 900 kronor i Sverige och fordonsskatten ligger på 8 116 kronor under de första tre åren (10 256 kronor för modellen med automatlåda).

I förra veckan gick flera brittiska biltidningar ut med uppgifter om att modellen skulle tas bort helt från Suzikis europeiska modellprogram. Riktigt så illa är det inte, men tillverkningstakten kommer sänkas.

– Suzuki kommer att fortsätta exportera Jimny till Europa och Sverige även framledes men dock i mycket små volymer och detta beroende på en enorm efterfrågan och kapacitetsbrist på hemmaplan, säger Håkan Engström, informationschef på Suzuki i Sverige, till Vi Bilägare.

Även de höga utsläppsvärdena för bilen spelar in i beslutet, enligt Håkan Engström.

– Årsmodell 2020 är redan slutsåld, säger han.

Efter att uppgifterna om att Suzuki Jimny skulle läggas ned började spridas har Suzuki i Storbritannien gått ut med ett särskilt uttalande. Modellen ska fortsätta säljas även där, men i "mycket begränsat antal".

Mellan raderna kan vi uppfatta att modellen skulle behöva uppdateras med modernare motor eller kanske hybridhjälp om den inte ska stjälpa Suzukis utsläppssiffror och göra att märket behöver betala höga EU-böter. Målet är att alla Suzukis modeller på sikt ska ha åtminstone ett mildhybridsystem för att sänka förbrukningen.

Kommentarer

#1
2020-01-27 10:39

Det kanske är lika bra att den försvinner med tanke på bilens övriga egenskaper

#2
2020-01-27 10:50

Mäkinen, nej jag är ingen vän av den, jag tycker den är ganska obekväm, men eftersom hela 2020 års produktion är slutsåld så finns det ju olika åsikter.
Men om de vill ha den miljövänligare på pappret får de väl göra som många andra, kalla den "Mildhybrid" genom att montera en elcykelmotor.

#3
2020-01-27 11:59

Synd, en av få nya bilar som faktiskt är intressant och bidrar till något nytt på marknaden, lätt och resurssnål bil att tillverka dessutom. Inte konstigt att efterfrågan är enorm i många länder, den har i praktiken ingen konkurrent. VI kommer få se en hel del förändringar framöver med nya EU straffskatten, det kommer om inte annat bli dyrare med ny bil i framtiden..

#4
2020-01-27 12:28

Jag förstår inte vad EU håller på med. Aldrig tidigare har jag sett "ett land" göra allt för att slå sönder den egna industrin. Detta skulle aldrig kunna inträffa någon annanstans i världen. Mazda MX-5 kommer att gå upp med typ 60 000 enbart på grund av denna skattedårskap. En bekant som bor i Skara var inne på Brandt som säljer Ford och Mazda, så det är därifrån som siffrorna kommer. De har (hade?) en röd Mazda MX-5 där som kostar (kostade) runt 315 000. Den kommer att gå upp till runt 385 000 i ett svep, och då beror den höjningen nästan allena på straffskatten som läggs på kunden. Men skyll inte på mig, jag sa nej.

#5
2020-01-27 12:46

8000-10000 kr i skatt slår hårt på en bil som kostar ca 200.000 kr. De måste byta drivlina om de vill vara i Västvärlden.

#6
2020-01-27 13:29

Intelligentes - vad talar du om? Straffskatten läggs inte på bilens nypris utan på den årliga fordonsskatten under de tre första åren. Om nypriset gått upp beror det på något annat.

#7
2020-01-27 14:06

(Suck) Jag pratar om de straffskatter som biltillverkarna döms att betala enligt de nya EU-reglerna!!! Hur kunde du inte förstå det? Det har ju stått flera gånger om detta till exempel här på ViBilägare. De nya EU-straffskatterna lägger tillverkarna på de nya bilarnas pris! Den skatten som du yrar om, är ju regeringens idiotiska "bonus-malus"-skatt. Nu får vi faktiskt hålla isär begreppen.

#8
2020-01-27 15:44

Intelligentes - men straffskatten på tillverkarna slår ju igenom först när totalförsäljningen för 2020 är känd, så det verkar lite tidigt att ändra priserna redan nu pga detta, eller? Jag yrar inte heller - jag antog (felaktigt som det visade sig, men likväl antog jag) att du refererade till malusskatten eftersom den är vida omtalad och dessutom slår igenom omedelbart för alla bilar som säljs sedan årsskiftet.
Självklart ska vi hålla isär begreppen, men då är det också viktigt att vi hjälps åt att göra just det. Själv tycker jag för övrigt inte att tanken med bonus-malus-systemet är alltigenom idiotisk om man vill främja omställningen till en fossilfri fordonsflotta. Däremot kunde man förmodligen utforma det på ett mer effektivt sätt och ta hänsyn till andra möjligheter att köra fossilfritt såsom HVO och E85.

#9
2020-01-27 15:47

Eftersom biltillverkarna använder ålderdomlig teknik (eller inte fuskar sig igenom testerna) så uppnår de inte utsläppsmålen = därav får de böter av EU.

#10
2020-01-27 17:14

EU:s mål är fullständigt orealistiska att nå! De är lika radikala och fientliga mot den egna industrin som Miljöpartiet är radikalt och fientligt mot Sverige och dess invånare. Och inte blev det bättre av att NEDC ersattes av WLTP.

#11
2020-01-27 17:58

StefL - många bilimportörer har redan höjt sina priser avsevärt för att "ta höjd" inför de böter de kommer att få. T ex har Mazdas minsta modell höjts med drygt 50.000 kr fr o m 2020-01-01. Det är ju trots allt på bilar sålda 2020 som dom kommer att få sin "straffskatt" så givetvis vill dom att vi köpare skall betala - som vanligt.

#12
2020-01-27 18:09

Det är något annat än Volvos lätthybrider, där batterierna är slut efter 4 mil. Med bensin drar Volvon omkring 1 liter milen.

#13
2020-01-27 18:51

Det är väl självklart att kunderna ska betala kostnaden för att bilarna är smutsiga. Det är de som väljer vilken bil de vill ha och på så sätt skapar kostnaden.
Biltillverkare har vetat om under lång tid att kraven kommer skärpas och har skapat situationen själva. Istället för att utveckla för framtiden har de tittat på kortsiktiga vinster.

#15
2020-01-27 19:45

Pi går från klarhet till klarhet!

#16
2020-01-27 23:34

L. Mäkinen #13: Helt rätt!!

#17
2020-01-27 23:53

Mäkinen och John: Kraven är orealistiska och därför har den här situationen uppstått. Det sitter skrivbordsjönsar som drar några pennstreck i ren populism utan att ha den minsta insikt eller kunskap om teknikläget och/eller möjliga teknikvinningar. Än mindre förstår de företagsstrukturer och hur lång tid det tar att ändra dem - även med den godaste av viljor! Jag kan redan nu gå ut och kräva att alla nya däck som börjar säljas 2025 ska avge bara en tredjedel så många dB mot idag, ska korta bromssträckan till maximalt 28 meter (från 100 km/h på torr asfalt) samt klara 10 000 mil innan de måste bytas mot nya. Finns det möjligen någon som förstår budskapet? Jag kräver också att alla nya kylskåp och frysar som börjar säljas från 2025 får dra högst 22 respektive 58 kW per år. Jag kräver det - och nu fixar ni det … NOT!

#18
2020-01-28 08:07

Inte...,
Den stora skillnaden mot din jämförelse är att tekniken för bilarna funnits ett tag och det är enbart slapphet och ovilja som gjort att inget hänt.

#19
2020-01-29 10:25

E85 och HVO är långtifrån fossil fritt..när skall folk börja fatta att de är lurade? Det kommer fortfarande ut koldioxid ut ur avgasröret och transporter mm runt bränslen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.