Bild
Nästa artikel
Sup efter olycka blir brottsligt

Sup efter olycka blir brottsligt

Nyheter

En rattfull förare ska inte kunna hävda att han eller hon druckit efter en trafikolycka. Så kallad eftersupning ska nu kriminaliseras.

På torsdagen enades socialutskottet om en lag mot eftersupning. Regeringen och oppositionen var överens om att alkoholintag efter en trafikolycka ska förbjudas.
 
”Det är inte rimligt att någon ska kunna klara sig undan ansvar för rattfylleri genom att hävda att man druckit alkohol i efterhand”, skriver de borgliga partierna i ett pressmeddelande.

Riksdagen ska nu besluta i frågan den 30 mars. Motorförarnas Helnykterhetsförbund, MHF, ser lagförslaget som en stor framgång.

– Ett stort och farligt kryphål i lagen är därmed på väg att täppas till, kommenterar Tom Bjerver på MHF.

Förbud i sex timmar
Det innebär att Sverige närmar sig en lag likt den i Norge, där föraren inte får dricka alkohol sex timmar efter en trafikolycka. Om föraren ändå skulle inta alkohol betraktas det som rattfylleri.

Enligt MHF ökade antalet fall med eftersupning från 124 till 514 från 2009 till 2010.

Diskutera: Vad tycker du om nya lagen mot eftersupning?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-03-17 17:52

Ett nytt grepp, Faktiskt inget jag tänkt på.
Men ett alldeles utmärkt beslut!

#2
2011-03-17 18:41

Så, ponera att man eftersuper efter en olycka vad blir då straffet/konsekvensen jämfört med rattfylla? Kan t ex körkortet dras in även för eftersupning? Påverkas inte körkortet eller mindre straff kanske eftersupning ändå föredras ställt mot att åka ditt för rattfylla.

#3
2011-03-17 20:21

Det kommer likställas med rattfylla, i alla fall enligt Sveriges Radio.

#4
2011-03-18 13:14

Jag är kluven.
Visst är det säkert många som kommer undan genom att påstå att de "eftersupit".

Å andra sidan kan det efter en olycka säkerligen vara skönt att att ta sig ett stärkande järn. För att lugna nerverna.
Men denna möjligheten försvinner nu. Och på det stora hela är det säkert värt att offra denna möjlighet för att komma år "eftersuparna".

#5
2011-03-18 13:17

Som jag förstod det så får man lov att supa till efter det att polis varit på plats och gjort utandningsprov. Men det är klart, de är ju inte kända för att vara på plats särskilt snabbt.

#6
2011-03-18 13:21

jaså, Gösta är kluven.... solklart tycker jag, det handlar ju om att polisen ska hinna göra sin kontroll. Om de hinner göra blåstest alt ta blodprov så du är hemma igen efter 4 timmar lär ju ingen bry sig om du häller upp ett glas renat för att "lugna nerven"...
eftersupare, bara miljöpartister och arbetare... eller hur var det nu?

#7
2011-03-18 15:11

För många år sedan var det ju en förmildrande omständighet om man råkade ut för en olycka i påverkat tillstånd.
"Det vet man ju att det inte är så lätt att köra bil då man är onykter".
Så är det ju inte nu.
Men ett bra tips är att ha ett rör i handskfacket att bjuda på om man blir inblandad i en olycklig situation under väntan på polisen.

#8
2011-03-18 15:20

Jag måste sälla mig till dem som också är kluven i frågan. Det är ju otroligt märkligt att man ska kunna bli dömd för ett brott man inte har begått - alltså, man ska kunna dömas till rattfylleri (!) fastän man inte har kört "full". Detta är inte särskilt demokratiskt eller rättssäkert. Det här påminner om idén att en bils ägare ska kunna bötfällas alt. få körkortet indraget om den som har lånat bilen drar på i 110 på 70-sträcka - allt helt utom ägarens kontroll eller vetskap. Rättssäkert? Knappast!
Och än värre blir det i och med att detta förslag påminner om det förfarande de allierade med amerikanerna i spetsen använde mot tyska krigsförbrytare i Nürnberg: De allierades jurister upptäckte att det inte fanns lagar som täckte alla "fel" som tyskarna hade begått. Så vad gjorde man? Jo, man stiftade lagar i efterhand (!) och meddelade domslut så att säga retroaktivt. Men på det hållet var allt tillåtet. Att amerikanerna sedan plockade över tusentals nazistiska krigsförbrytare med raketexperten Werner von Braun i spetsen i jakten på herravälde i rymden i stället för att skicka även dessa till Nürnberg var helt plötsligt rumsrent!

Nej, mitt förslag är att ingen av de inblandade förarna får lämna olycksplatsen förrän antingen polisen, brankåren eller ambulansen (eller annan kommunal/politisk tjänsteman eller liknande med befogenheter) har varit på platsen och tagit utandningsprov. Men att komma hem efter 5 timmar och 45 minuter och hitta någon "full" för att sedan åtala personen för rattfylla är ovärdigt ett så kallat rättssamhälle.

#9
2011-03-18 16:27

@Kapten: Jag tror att ditt förslag är samma som det som föreslås. Jag är inte helt säker dock, lyssnade inte så noga när de diskuterade det på radion. Jag hoppas iaf att det är så, för annars är det helt vansinnigt.

#10
2011-03-18 18:50

Ett glas rött kan vara gott till viss mat, liksom öl till annan. En skvätt god whisky kan vara en upplevelse att smutta på.
Men aldrig att jag tagit mig en stadig grogg för att "koppla av efter jobbet". Då är man farligt ute.
Att lugna nerverna med alkohol är inget jag ens tänkt på att göra. Jag föredrar att tänka igenom situationen och eventuellt snacka med någon.
Nu vet jag inte om den här sextimmarsregeln behöver tillämpas vid varenda olycka. Jag kan ju hålla med om att det först måste finnas en misstanke - genom sitt beteende helst också styrkt med ett utandningsprov på platsen.

#11
2011-03-19 11:33

Hmmm, här skulle ett alkolås kunna göra skillnaden.
.
Kan ju vara så att man, på väg till en fest , eller rentav i samband med parkeringen ... råkar ut för en trafikolycka ... Med nya lagen måste man invänta en eventuell polis i upp till 6 timmar, innan man kan "dricka" till maten .. det är väl ett ganska tråkigt scenario? :o)
.
Men det är nog en utmärkt lag ändå, egentligen ganska självklar ...

#12
2011-03-20 08:36

Man ska alltså behöva vänta i 6 timmar? Helt jävla otroligt, vill polisen ta ett prov får de fanimej se till att ta sig till platsen omgående och inte sitta och dricka kaffe och käka munkar! Vad kommer härnäst, ska man behöva vänta 10 timmar för att få sitt pass? Eller just det ja, så är det ju redan.

Innan ni sätter igång med erat moralpredikande om hur man bör eller inte bör dricka, så vill jag säga att mitt inlägg handlar om hur myndighetssverige behandlar sina medborgare och inte om att jag vill kunna dricka sprit i omåttliga mängder dygnet runt.

#13
2011-03-20 12:04

Som jag också försöker att beskriva amoC, så kan det uppstå situationer där vi drabbas lite orimligt av denna lag, men det måste väl ändå anses som världens jäkla otur om man skulle hamna i en dylik situation.
I övrigt tror jag nog att jag har full förståelse ... därför att normalt sett skulle jag nog inte komma på tanken att ta en sup, efter en trafikolycka och före ett utandningsprov ... det skulle nog bara den med orent mjöl i påsen göra, eller påstå sej ha gjort.
MyndighetsSverige? Nää, i detta fallet ligger det väldigt mycket i vårt kollektiva intresse att onyktra inte ska framföra motorfordon ... och om så sker ska de straffas hårt, tycker jag.

#14
2011-03-20 20:39

Jes_ har naturligtvis rätt, jag blev bara lite upprörd tillfälligtvis. Det är ett litet pris att (eventuellt) betala.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.