Bild
Nästa artikel
Subaru Outback (2015) - presenterad i helhet

Subaru Outback (2015) - presenterad i helhet

Nyheter

Vi har tidigare rapporterat om att en ny Outback är på väg. Nu har Subaru släppt den officiella informationen om bilen.

Subaru Outback har varit den ständiga favoriten hos de svenska subaruköparna. Det vinnande konceptet ser ut att hålla i sig även i den senaste generationens Outback som nu presterades i sin helhet. Om mycket än är sig likt mot gamla Outback så har den nya ändå fått några förbättringar. Karossen är omarbetad för att erbjuda bättre kupéutrymmen, exempelvis är a-stolpen flyttad framåt för att göra miljön öppnare. Föraren har fått nya instrument med ”tre-dimensionell” grafik i en LCD-skärm att vila ögonen på.

Bilens takrails har fått lastkrokar och längs tröskeln finns ett fotsteg för att lättare kunna lasta don för mer eller mindre äventyrliga aktiviteter. Bagageluckan har nu elektrisk stängning. Något som inte bara praktisk när man finner sig med famnen full av packning, utan även när bagageluckan är ordentligt nedsmutsad. En situation som de flesta Outbackägare nog kommer finna sig i mer än en gång.

Specifikationer som släppts är för den amerikanska marknaden där bilen nu gör debut (ett år innan den släpps i Europa). Det vill säga att motoralternativen ännu inte är spikade för oss. Säker är att vi kommer få bilen med den fyrcylindriga bensinboxer på 2,5 liter. Motorn har fått bättre vrid i mellanregistret och en översyn av insug- och avgassidan ska ha resulterat i en längre bränsleförbrukning än tidigare. 7,13 L/100 Km drar den permanent fyrhjulsdrivna bilen i denna konfiguration. Subarus boxerdiesel har varit den mest populära motorn i Sverige och är därför sannolikt med i programmet när lanseringen av nya Outback når oss.

Fyrhjulsdriften har backas upp av hjälpsystemet X-MODE som ser till att kraftöverföring, motor och bromsar arbetar tillsammans för att bilen ska ta sig fram på riktigt dåliga vägar och vid dåligt väglag.

Diskutera: Vad tycker du om nya Subaru Outback?

Kommentarer

#1
2014-04-24 10:56

Men se där ja, ett klart fall framåt designmässigt, även om Subarus designmässiga högtidsperiod var i början av 00-talet (jag har det för att en italiensk designbyrå var involverad där, stämmer det??). Den generationen var tyvärr mer än lovligt plastig invändigt, någonting den nu utgående generationen inte alls är. Den är dock i sin tur otroligt ful!

Den kommande Outbacken är måhända ingen fotomodell den heller, dock flera pinnhål snyggare än till exempel den sorgset rumphuggna Audi A4 Allroad och föråldrade Skoda Superb Alldrive. Framförallt är den nog roligare än den tröttsamt vanliga XC70:n! Med rätt pris kommer den förmodligen att sälja mycket bra. Till sådana som jag. :)

#2
2014-04-24 17:11

På det hela taget ser den inte så tokig ut - lite svullen längst ram i fronten kanske, men det kan se annorlunda ut i verkligheten. Jämfört med föregångaren är väl det mesta snyggare.
Erbjuder den de senaste hjälpsystemen som någon form av autobroms så kan den bli ett alternativ. Trots ett mediokert rostskydd så har ju bilarna alltid hållit bra. (Jaja, det finns säkert något enskilt undantag.)

#3
2014-04-24 17:16

Ser rätt OK, även om Volvo XC70, Audi Allroad är betydligt snyggare!

#4
2014-04-24 20:24

Till skillnad från Roy är jag inte så intresserad av förarpassifierande system utan mer av bilens kvalitet.
Om den håller samma höga kvalitet som tidigare generationer så slår den utan tvekan allt annat!

#5
2014-04-25 07:23

Utseendet tilltalar säkert många och ryktet om hållbarhet och nöjda kunder ligger på den positiva sidan, även boxermotor uppskattas säkert av många. Men rostproblemen som många verkar ha drabbats av redan första året. Hur påverkar det om man har en några år gammal och rostig Subari när man skall köpa nästa bil. Andrahandsvärdet kanske är sämre än det förväntade, så vågar dom köpa samma märke en gång till eller kommer många att överge Subari. En stor del av köparna till den nya är förmodligen dom som har förra modellen, så i Sverige på våra saltade vägar är det nog en dålig idè att sälja bilar med dåligt rostskydd.

#6
2014-04-25 08:08

En bekant fick nyligen kopplingshaveri på sin ca: 1,5 år gamla Subaru. En sökning på nätet gav svaret att det inte var nåt väldigt ovanligt utan det var flera som råkat ut för kopplingshaverier även vid förhållandevis låga körsträckor. Man spekulerade bl a i att 1:an var för högt växlad på manuella dieselbilar och att detta därmed utsatte kopplingen för onödigt mycket slitage. Min bekants bil lär skall vara åtgärdad nu men jag vet inte om det blev ett garantijobb eller om han själv fick betala för "nöjet" att bli stående efter vägen med obrukbar bil. Så även solen har fläckar - det är alltså inte bara VAG-bilar som kan drabbas om nu nån trodde det utan även bilar med kopplingar till Toyota-imperiet...

#7
2014-04-25 11:25

Kopplingen har länge varit Subarus svagaste länk (fattar inte varför det skall vara så svårt att få till för dem, någon som har något idé).

Köpte själv en Forester, som ofta används i sämre terräng (framförallt djup snö), funderade på en diesel först, men valet föll på en bensinare med lågväxeln för att undvika dieselns höga första växel vilken garanterat inneburit kopplingsproblem.

Nästa gång det blir bilbyte så är den framtida kombon med Forester med diesel kopplad till CVT klart intressant, för att slippa kopplingsproblem.

#8
2014-04-25 17:26

Världens bästa bil blir ännu bättre. Synd att ViBilägare inte vet skillnaderna på USA byggda modeller och de vi får som byggs i Japan.

Dessutom är XMode ett s.k. torque vectoring system. Mycket spännande med eyesight också

Härligt!

#9
2014-04-26 01:10

Det är nåt med proportionerna som gör att den ser konstig ut.
Är det för att hjulen är för stora?

#10
2014-04-26 10:45

@Erito

Subborna ser fördjävliga ut och skitsamma var de tillverkas USA / Japan. Tur att man inte ser dem så ofta! Ta tex den nya suv liknande subban som ska konkurrera med Audi Q3, Ford Kuga, Volvo XC60 etc hur fan kan någon köpa subarun?????

#11
2014-04-26 11:34

Att tycka att denna Outback, är snyggare än A4 Allroad, säger väl typ det mesta... Herregud.

#12
2014-04-26 12:30

@Erito:
Läste just i DN på sidan 35 där man skriver om AWD bilar. Jacques Wallner DN's biljournalist skriver att Jeep Cherokee är årets mest ultimata fyrhjulsdrivna bil som till och med utan några som helst problem tar sig upp i tvära, steniga partier ib70 graders lutning. Fattar ni 70 grader!!!!! Det är ju nästan som att klättra på en lodrät vägg, den är ju 90 grader och Jeepen klarar 70 grader utan problem dessutom över "sandbankar, stockar, mull, grovastenar och olika hinder". Dessutom behöver man varken gasa eller bromsa då man ska klättra med bilen eftersom automatiken sköter allt automatiskt.

- Denna Jeep Cherokee är verkligen något för dig och andra "offroad:are" att köpa.

#13
2014-04-26 20:53

@Stoor jag behöver ingen renodlad terrängbil. Jag behöver en rymlig ekonomisk hållbar säker bekväm bil som har bra grepp och inte något reklamjippo. Subaru Outback prickar av alla punkter på listan bättre än någon konkurrent. Det vet vi som provat det mesta.

Sedan finns andra bilar som sticker ut med bra egenskaper, men ingen klarar av allt lika bra som Outback :)

Ditt första inlägg om USA/Japan var inte bara barnsligt, det var korkat också, men du kanske skrev fel.

#14
2014-04-27 01:36

@Erito:
Visst jag håller med om att mitt flesta inlägg är infantilt skrivet / uttryckt även om jag trots allt i sak fortfarande tycker att det är ointressant var en vara tillverkas eftersom det är produkten, par ce, som mitt fokus ligger på prylens inbyggda egenskaper snarare än vilket märke det står i grillen.

Hur som haver anser jag liksom DN's motorjournalister att nya Jeep Cherokee är den absolut bästa fyrhjulsdrivna SUV bil som finns att köpa år 2014. Alltså vill man ha en rejäl AWD driven bil skall man absolut titta på Jeepen innan man skriver en order på subaru eller annan fyrhjulsdriven bil.

#15
2014-04-27 12:29

Det är nåt med proportionerna. Ser man på den stora bilden är den inte så ful. Motorhuvuen, grillen, ljusen, sidorna - inget är fult. Tvärt om.

Men när man ser hela bilen ser den bara fel ut. Hög och smal. Det i kombination med enorm markfrigång gör att den ser väldigt struttig ut.

Sänker man den och förstorar fälgarna lite ("lite") så blir den faktiskt riktigt snygg.

http://imgur.com/PfjCKKa

#16
2014-04-27 16:57

För er som påstår att Subaru producerar världens bästa bilar så hoppas jag verkligen att de har förbättrats de senaste 5-10 åren. Då vi letade efter dragbil provade vi 3 Forester, -03, -06 och en jag inte minns året på (men av samma typ som -03an) och gemensamt för dem alla var att framsätena hade otroligt korta dynor som inte gick att justera ordentligt i framkant samt att de bullrade något så galet att jag fick huvudvärk efter bara någon minut i ca 80-90 km/h. Tror att det satt original 17" på allihop vilket givetvis brukar bullra lite men det var verkligen helt brutalt.
Provade i samma veva även en Outback -08 som hade lika dåliga säten, var stötig och väldigt gungig på samma gång (?!) och krävde att man dubbelkopplade för att kunna växla ordentligt. Säljaren, som är en Subaruåterförsäljare, sa att "jo men Subaru är lite svårväxlade". Men jag kan åtminstone ge dem att den generationen Outback/Legacy är nog den snyggaste modellen de gjort, duktigt mycket snyggare än denna nya och förra generationen i mitt tycke.

#17
2014-05-03 16:47

Stoor, om det i den där DN-artikeln verkligen stod 70 grader, så var det en ren felskrivning.
Vad de menade var 70 procent. Det är det vanliga sättet att ange vägars lutning på. Man anger förhållandet mellan höjden och den horisontella sträckan, vilket riktigare borde kallas för det det är - tangens. Jag har alltid reagerat mot det sättet, men så är det.
Lutningen är alltså cirka 36 grader. (45 grader är 100 procent enligt deras sätt att räkna. Hade lutningen verkligen varit 70 grader, så hade den varit 275 procent.)

#18
2014-06-05 10:41

Nu är det ganska tidigt ute men har någon en aning angående CO2 utsläpp på denna fina bil? De kommer att montera gastuber i sådana bilar lika befintliga CNG modeller.
Tror man att man kommer under 120g/km CO2?
Finns det någon information om detta än? Som sagt, kanske lite tidigt att spekulera? XV har fått Hybrid... det är ingenting för denna bil som är inplanerat?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.