Bild
Nästa artikel

Första bilden: Subaru Outback (2015)

Nyheter

Sverigefavoriten Subaru Outback kommer i ny tappning om ett år. Här är första bilden på bilen som lanseras i USA inom kort.

Subaru Outback kommer i ny tappning om cirka ett år i Europa. Men redan om två veckor presenteras den färdiga bilen för den amerikanska marknaden på bilsalongen i New York. Den lätt-terränggående Outback har varit den mest sålda Subaru-modellen på den svenska marknaden. Något som höll i sig även när den senaste generationen presenterades 2010. Outback utgjorde cirka en tredjedel (1530 ) av totalt 4925 sålda Subarus förra året. Drygt hälften av dem, 62 procent, hade Subarus 2,5 liters dieselboxer.

Den amerikanska versionen som presenteras i New York om två veckor skiljer sig dock från den vi kommer se i Sverige. Exempelvis säljs inte dieseln i Amerika utan där kan man istället köpa bilen med 3,6 liters sexcylindrig bensinmotor.

– När det kommer till den modell som visas upp nu ger den föraning om den Outback som kommer till oss tidigast våren 2015, säger Subarus nordiska PR-chef Thomas Possling.

Diskutera: Vad tycker du om Subaru Outback?    

Kommentarer

#1
2014-04-04 12:29

Sakfel igen, dieseln i Subaru är på 2,0 liter

#2
2014-04-04 19:13
#4
2014-04-05 09:17

Urk!

#5
2014-04-05 15:03

Med hjälp av Stefans länkar kan faktiskt göra sig en uppfattning om bilen - och den har blivit aptitligare. Nu har den även fått något som liknar autobroms.

#6
2014-04-05 23:51

Jag kommer antagligen aldrig att förstå fablessen som uttrycks på dessa forum med de passiva (d.v.s. förardetroniserande) system som lanseras.
Jag vill inte ha autobroms, det klarar jag, och ska klara, själv. Jag vill inte heller ha ESP för det är ett system som ger helt olika resultat beroende på underlaget.
ABS kan jag till nöds acceptera för det ger mig en viss information om reducerad bromsverkan, däremot klarar jag bättre än ABS-systemet att både bromsa och styra mig ur en situation.
Vad jag vill komma till är att det är föraren, och endast föraren, som ska manövrera fordonet på ett säkert sätt.
Kan man inte det ska man inte sitta i fordonet som förare!

#7
2014-04-06 11:18

Boxer:
Hur i hela Halland kan du gilla en bil som subaru som saknar sååå mkt av modernt säkerhetstänk? T o m skitbilar som Dacia, Seat mfl ligger lååååångt före subban i det avseendet...

#8
2014-04-06 11:32

Rent riskmässigt utgör personer som gömmer sig bakom signaturen Boxer - eller rättare sagt de åsikter som han (förmodligen ironiskt) ventilerar - de absolut farligaste bilförarna i trafiken. En övertro på egen körförmåga är egentligen den absolut största olycksfaktorn idag. Dessutom är gruppen sällan mottaglig för information, hur övertydliga och styrkta sambanden än må vara.

Så den dagen vi lyckas komma åt denna förargrupp - som mestadels består av yngre män - den dagen kommer vi kunna öka effektiviteten i trafiksystemet högst avsevärt. Årligen innebär detta en kostnadsbesparing på omkring 12-15 miljarder kronor - resurser som kan användas till bättre saker än att leka racerförare på vägarna.

Att vidare lansera en ny bil idag på marknaden som saknar preventiva system är ren galenskap. Subaru är dock ett märke som visat sig satsa resurser på säkerheten, även om man förstås inte ligger i linje med de ledande aktörerna, så generellt sett är nog denna modell ett säkert val. Om inte annat är den ju stor och tung (vilket gynnar de som åker i bilen, motparten mår ju dock sällan lika bra:-)).

MVH AL

#9
2014-04-06 11:54

Jag håller med signaturen @Boxer: det är alltför stor tilltro till alla dessa passiva och aktiva säkerhetssystem idag. Fordonsmanövering, bedömningsförmåga och uppmärksamhet kommer mer och mer i skymundan... folk förlitar sig på att ´systemet´ ska rädda varje situation. Därmed blir de faktiskt sämre bilförare.
Därmed är det inte sagt att säkerhetssystem i sig är fel, men förutom bilbältet (och kanske krockkudden) verkar varje nytt säkerhetssystem medföra ökad fart och större risktagande i trafiken enligt finsk trafiksäkerhetsforskning.

#10
2014-04-06 12:07

Riskkompensation finns alltid med i sådana här sammanhang. Där är vi eniga. Det gäller även när man bygger om till säkrare vägar. Men riskkompensationen är högre och avgjort mycket farligare även i gruppen som tycker sig köra säkrare än snittet och behärska sitt fordon särskilt bra. Så den invändningen är inget argument mot preventiv teknik.

Hos autobromsen säger sig var 20:e förare öka risken något. I fallet ESP är relationen ungefär det dubbla. Det högre risktagandet är alltså lägre än den generella säkerhetsvinsten, även om det förstås finns en inbyggd fälla här som snabbt kan förändra situationen (som i fallet dubbade vinterdäck).

MVH AL

#11
2014-04-06 14:49

Det Darwin påvisade för länge sedan fungerar även i trafiken. Bakåtsträvare som inte fattat det goda med säkerhetssystem och insisterar på att man "kan bättre" själv, kommer ovillkorligen att bli färre och färre (så länge man inte åker snålskjuts på andras visdom genom att köpa nyare bilar där det inte går att koppla bort systemen).

Tyvärr har dessa människor en tendens att ta med sig folk som är mer begåvade i fördärvet. Det senare är både dyrt och oönskat.

#12
2014-04-06 17:33

@MVH AL
Det är möjligt att jag med snart 60 år på nacken och med arbete som yrkesförare anses vara en riskfaktor. Faktum är att jag inte ironiserar.
Jag undviker att sätta mig i situationer där jag utsätter mig själv eller mina medtrafikanter för faror.
Men jag vänder mig mot övertro på system som ska kompensera för bilförares brister i omdöme eller körförmåga.

#13
2014-04-06 18:01

Boxer skriver; ...." däremot klarar jag bättre än ABS-systemet att både bromsa och styra mig ur en situation."

Det där skulle jag vilja ifrågasätta mycket starkt. Jag ställer mig även frågande på vilket sätt Boxer har mätt sig fram till detta. Mig veterligen finns det inga bilar där man kan stänga av ABS-funktionen. Jag håller det för sannolikt att Boxer tro/tycker sig veta att det förhåller sig på detta sätt.

Själv har jag tillbringat ett antal timmar på bana med att träna just bromsning och undanmanöver. Att påstå att en tränad (eller en mycket väl tränad) förare skulle slå en ABS-funktion i broms+undanmanöver är just bara för mycket.

#14
2014-04-06 18:17

Jo, ABS går till hjullåsning, släpper bromstryck, går till hjullåsning igen o.s.v. Med träning kan man bromsa till ABS och därefter moderera ett bromstryck på gränsen till hjullåsning. Men som sagt - det kräver mycket träning.

#15
2014-04-06 18:26

Boxer: har du 4 bromspedaler? ;-)

#16
2014-04-06 19:43

Det är bra att man kör riskmedvetet Boxer och att man tänker bort sina hjälpsystem. Gör man det så är de allra effektivast.

Dock är inte detta samma sak som att de inte skall existera, eller hur? Och att ha kört 60 år och x-antal tusen mil räcker inte som bevis för att hjälpsystemen inte är motiverade. Det krävs mycket mer än så för att härleda en sådan sak.

Angående ABS-funktionen kan jag upplysa dig om att nutida system når c:a 95% av friktionsmaximum. Det klarar inte ens den mest erfarna racerförare.

MVH AL

#17
2014-04-06 20:17

Nu blir det ju ännu mer OT här, jag hoppas ViB har överseende med detta då diskussionen är intressant och i slutändan sedelärande.

Boxer skriver: "Med träning kan man bromsa till ABS och därefter moderera ett bromstryck på gränsen till hjullåsning."

Där har han rätt - om man är mycket skicklig. Det gäller dock bara om friktionskoefficienten inte varierar under bromssträckan och bara om man bromsar utan att förändra fordonets riktning i sidled. Så under vissa omständigheter kan Boxer, om han riktigt duktig, bromsa ikapp med en "gubbe med hatt". Det är att gratulera;-)

Om man däremot behöver byta riktning under inbromsningen kommer Boxer alltid, verkligen alltid, att förlora mot t.ex. undertecknad. Här kommer bilen utsättas för lastväxelförändringar på de 4 hjulen varför man bara kan bromsa det framhjul som har minst friktion intill låsningsgränsen. Bromsar man hjulet som har mest friktion till låsningsgränsen - ja då förlorar man en rejäl del av styrförmågan p.g.a. att det inre hjulet har låst sig.

Sen kan vi resonera om vad som händer när bakhjulen låser upp, men jag lämnar det därhän.

#18
2014-04-07 09:12

Det här ser riktigt lovande ut!
Många drag från 2004-2009 modellen som var det snyggaste familje-åket från Subaru. Den här blir nog något jag måste ha :)

Angående maskin vs. människa diskussionen som pågår här så ska man köra med förnuft. Och som människa kan du inte bromsa de fyra hjulen individuellt, så det är kört att försöka vara lika duktig som "systemet" ;)

EyeSight tekniken verkar också lovande. Den är hårt testad under väldigt många år innan de släpper ut den på marknaden ( till skillnad från Volvos "100% säkra" fotgängarskydd :P jo jo... )
En stereokamera kan se saker en radar inte uppfattar. Och tvärtom.

Hur kommer motorerna att var konfigurerade för nästa modell? USA får väl som sagt starka bensinmotorer. Hoppas vi får några roliga nyheter, även om boxerdieseln på 2 liter är en pärla.

#19
2014-04-07 18:34

Jag tänkte bemöta Boxers irrläror, men AL har gjort det mycket bra tillsammans med Audi.

Visst, jag minns fortfarande den där gången jag var tvungen att tvärnita i hög fart med min Saab 9000 och lyckades hålla den så att det precis gnydde lite om däcken. Alltså maximal inbromsning. Men skulle jag alltid kunna det? Och på olika underlag?
Vad jag definitivt inte kan, är att bromsa hjulen individuellt och ska jag styra undan så har jag alltid släppt bromsen helt under den manövern.
Första gången jag testade ABS så bromsade jag hårt samtidigt som jag svängde bilen nittio grader - och det gick! Det hade aldrig gått utan ABS - och då snackar vi om första generationen. Idag kan inte ens den skickligaste tävlingsförare bromsa bättre.

Och vem sjutton vill vara utan autobroms den där gången man helt missar det där plötsliga hindret. Sånt händer ju faktiskt.
Det systemet gör mig definitivt inte till en tekniskt sämre förare, för det ingriper bara då det verkligen behövs.

Sen spelar det faktiskt ingen roll om man tror sig vara världens bästa och säkraste förare, för rimligen är inte alla andra förare heller det.

Vad jag däremot faktiskt kan hålla med om är att rent tekniskt blir nog nytillkomna förare sämre, vana vid ABS, ESP och antispinn. Det är därför mina döttrar borde få rejsa runt i en folkracebil och känna hur en bil i grunden kan bete sig.
Men den tekniska körskickligheten kan aldrig vara viktigare än den trafikmässiga bedömningen - förmågan till rätt och snabb analys av trafiksituationen. Många kör ju rätt in i situationer istället för att lätta på gasen och komma fram när allt ordnat upp sig.

Bälteslagen var inte bra, halvljuslagen var inte bra... Tänk vilka gnällspikar det funnits genom åren.

#20
2014-04-07 19:02

liknar volvo...

#21
2014-04-08 08:20

Ja faktisk, bilden ger Volvo vibbar...

#22
2014-04-11 10:01

Om den nu liknar Volvo så mycket baserat på att se lite av sidan snett framifrån och ett framlyse, så kan man ju få många bilmodeller att likna varandra om man som många verkar sakna öga för detaljer. ;-)

Men det kanske är positivt ändå då potentiella Volvoköpare som prioriterar estetik i första hand kanske kan tänka sig en Subaru istället.

Då får de ju både fin estetik och en bil som de slipper besöka verkstaden med var och varannan vecka.

Har kollegor och bekanta som fått driftstopp på sina nya Volvos, en av dem redan efter en veckas ägande. Även om det går på garanti så är det ju tidskrävande.

Själv har jag inte haft ett enda driftstopp eller verkstadsbesök på mina 4 års ägande av en nu 10 år gammal Legacy som rullat 17500mil. Bara servat och kört, precis som det ska vara.

Det enda verkstadsbesök utöver service kallar jag dock inte driftstopp, utan åberopande av garantiåtagande på egen begäran. Fick nyss 2st helt nya dörrar på rostskyddsgaranti för 2st blåsor om ca 5mm vardera i falsen på 2st dörrar. I övrigt helt rostfri bil. Det kallar jag rostskyddsgaranti.
Hos övriga tillverkare ges det ju kalla handen för dylika åberopanden.

Jag kommer fortsätta med Subaru och nöjt fortsätta veta att den tar mig dit jag vill utan problem. Denna nya Outback står nog överst på önskelistan just nu.
Till de som är för stolta för att erkänna det fina med Subaru säger jag bara lycka till med ert bilägande vad än ni må köra.

Jag har själv ägt en del andra märken innan och har mycket att jämföra med. Mvh / Björn

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.