Nästa artikel
Subaru Impreza – rapport från provkörningen
Direktrapport

Subaru Impreza – rapport från provkörningen

Publicerad 17 maj 2013 (uppdaterad 20 maj 2013)
Med nya Impreza fortsätter Subaru på den inslagna vägen med fyrhjulsdrivna bruksbilar. Vi rapporter från provkörningen.

Vi Bilägares testchef Marianne Sterner har kört och stiftat bekantskap med nya Subaru Impreza, men helt ny är modellen inte.

– Impreza har faktiskt funnits som Subaru XV i ungefär ett år, men XV är en crossover och det här kan man säga är en ”crossunder”, säger Marianne Sterner.

– Det är en Subaru XV med 5,5 centimeter lägre frigångshöjd. That’s all.

Första intrycket?
– Första intrycket är att Impreza är en, i många stycken, billigt gjord bil. Den känns plåtig, den är dåligt ljudisolerad och den är rätt så trött. Den har bara en 1,6-liters bensinmotor på 114 hästar och det är ingen fartmaskin precis.

– Inredningen består till stora del av ganska billig och tråkig hårdplats, man hittar många billiga material och detaljer, så det är ingen mysighetsfaktor i den direkt.

– Men det här är ju verkligen en bruksbil. Och även om den känns plåtig och tunn så är den säkert robust och hållbar, även om det inte är den känslan man får. Men Subaru gör ju bruksbilar och det måste man respektera.

När kommer den hit och vad kommer den kosta?
– Den börjar säljas nu och kostar från 189 900 kronor.

Läs hela provkörningen av Subaru Impreza i Vi Bilägare nummer 9/2013. Tidningen utkommer i butik den 11 juni, men prenumeranter får den redan en vecka tidigare. Klicka här för att läsa mer om prenumeration på Vi Bilägare.

Diskutera: Vad tycker du om Subaru Impreza?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-05-20 20:56
Audi A5 SB

AL skrev: "Samtidigt ställer NCAP numera krav på en autobroms och mot den bakgrunden kommer nu tekniken på bred front även hos producenter som inte arbetar så intensivt med säkerhetsutveckling."

Var det så, eller sitter du på information som vi andra inte har?

#9 • Uppdaterat: 2013-05-21 05:12
Roy J

Jag misstänker att jag och AL inte har samma definition på c-laget.
Eftersom säkerhet nu länge varit ett försäljningsargument så är jag tämligen säker på att autobroms hittar in i alla bilar utan knuffar från NCAP.
Sen är det sant att krocktester och verkligheten inte alltid ger samma resultat.

#a • Uppdaterat: 2013-05-21 09:03
mcregor (ej verifierad)

Får nog hålla med AL att det med all säkerhet är NCAP som på olika sätt påverkar mer eller mindre alla tillverkare att införa nya säkerhetssystem.
Sen har jag länge tjatat om att en såpass grundläggande sak som att man enkelt skall kunna byta strålkastarlampa också borde ingå i NCAP-bedömningen för bilar med bara halva ljuset fungerande kan väl knappast betraktas som säkra... Fick man ett par NCAP-poäng för att bytet kan ske enkelt "vid vägkanten" så skulle vi nog snabbt se förbättringar. Å andra sidan kanske LED-lampor snart blir standard och då säger ju alla att livslängden på "lamporna" skall bli oerhört mycket längre än för de idag vanligaste lamporna (olika halogen-varianter alltså).