Bild
Nästa artikel

Subaru BRZ – rapport från provkörningen

Direktrapport

Subaru BRZ är en sportig bil som också är ganska praktisk, men det brister i komfort och kraft. Vi Bilägare rapporterar från provkörningen.

I södra Frankrike skiner solen och temperaturen ligger på 25 grader. Vi Bilägares Tommy Wahlström är nu på väg till flygplatsen efter den första provkörningen av Subaru BRZ mellan Nice och Cannes.

– Den här bilen är byggd för att vara rolig, som ett hobbyfordon eller en andrabil, även om den inte är direkt opraktisk heller. Den har ett bagageutrymme som rymmer två golfbagar eller fyra racingdäck. Den har också 2+2 säten, fast bak kan man bara sitta om man saknar ben, säger Tommy Wahlström.

Så vad är ditt första intryck?
– Jag undrar om jag blivit för gammal. Det här är en liten sportbil, med hård fjädring, som måste varvas mycket. Komforten är obefintlig, eller åtminstone knappt märkbar. Men den är kul att köra med 200 hästkrafter och låg tyngdpunkt.

Är det samma bil som Toyota GT 86?
– Subaru och Toyota har tagit fram modellerna tillsammans, och det är bara dekaler och marknadsföring som skiljer. Men det är Subaru som bygger bägge bilarna.

Var körningen som du förväntade dig?
– Jag hade velat ha ännu lite mer pulver i motorn, det känns som att chassit klarar mer än 200 hästkrafter.

– Den kommer med en manuell eller en automatisk växellåda. Den automatiska är trög och tråkig medan den manuella är bra. Den har en tvåliters boxermotor och anmärkningsvärt är att bilen är bakhjulsdriven, vilket är rätt ovanligt på små sportkupéer nu för tiden. Så det är lite ”back to basic”.  


För vem?
– Antingen bör du vara väldigt entusiastisk eller ung. Annars tror jag man tröttnar. Den är rolig men jag vet inte om jag vill ha den.

När kommer den till Sverige och till vilket pris?
– Den kommer i juli och priset väntas ligga på lite drygt 300 000 kronor. Toyotan blir några tusenlappar dyrare.

Läs en utförlig provkörning av Subaru BRZ i ett senare nummer av Vi Bilägare.

Diskutera: Vad tycker du om Subaru BRZ?
 

Kommentarer

#1
2012-03-22 15:13

Usch, urk och stööön! Behöver man säga något mer?

#2
2012-03-22 16:17

Jag skulle också villa ha en!
1120 kg och 200 hk, men den slår nog inte min Loyd.
Tommy Wahlström måste vara väldigt gammal man, bilen ser inte så obekväm ut på filmen trotts rätt hård körning på bana.


Eller vid lite hårdare körning.

Nej verkar inte alls vara kul att köra.

#3
2012-03-22 16:27

Ja vad ska man säga när toyota haft ett finger med i spelet? Företaget som ligger efter alla andra i modern motorteknik.

#4
2012-03-22 17:48

Vad är modern motorteknik? Säg för all del inte dessa urusla bensinturbon? :D

#5
2012-03-22 18:21

milkylainen:
För den som är allergisk mot Toyotas motorer kan det vara bra att veta att det sitter en äkta Subaru boxer i båda bilarna.

#6
2012-03-22 19:04

@ milkylainen, okunskap kan vara riktigt kul, fick mig ett gott skratt när du avslöjade att du inte ens visste att det är en subarumotor i bilen...He, he.....

#7
2012-03-22 19:50

Bra film mr. Previa, andra filmen visar hur bra den är balanserad...

Det sägs att chassiavstämningen är lite olika mellan BRZ och GT86.

Jag var riktig sugen på denna, den är unik med sin låga vikt 1200kg tankad, kraftig boxermotor utan turbo (gasrespons), bakhjulsdrift med diffspärr och begåvad med en riktig bra chassi: balanserad och med riktigt lågt tyngdpunkt. Alla ingredienser för körglädje och detta kopplad ägarglädje med en för motortypen riktig snål motor, relativt lågt pris och som sagt är den praktiskt. Snyggt i silver är den också.

Hade hoppats på att man kunde sitta bak med vuxna, men tyvärr går det inte och då går den bort, tyvärr. Smärtan lindras med Tommys intryck att man snabbt tröttnar på den - den skulle vara min enda bil som ni förstår. Man kan inte ha allt.
Tror jag vill provköra ändå, den slår dem flesta moderna BMW sportvarianter som samtliga lider av övervikt när man ser denna lilla undret!

#8
2012-03-22 20:15

Simon.

Är det roligt med okunskap,säger du det ;o) Det är ju bara att läsa kommentarerna så får man sej asgarv,när man tänker på vad samma personer skriver på andra ställen och låtsas att de är ägare till samma märke........;o) 789......= surabaron.....=......Swe..... mfl

#9
2012-03-22 20:28

Du skriver ofta att du "vet" Shogun ... Exempelvis i forumet "vet" du att Toyota-ingenjörena redan har testat alternativ till laddmotorer mm (men du vet tydligen inte varför).
Tycker att du kastar sten i glashus när du nu anmärker på andras kunnighet eller okunnighet. Du tror du vet ... och det är inte samma sak som att faktiskt veta!
.
Roligt att bilen är bakhjulsdriven ... Blir ibland lite avis på dessa motorjournalister :o)

#10
2012-03-22 21:57

Lär ju komma en STI modell förr eller senare med överladd, har för mig jag läste att dom testade lite lösningar så 300hk+ är nog ingen omöjlighet.

Verkar vara trevlig annars men hade förmodligen tagit en MX-5a före denna som andrabil.

#12
2012-03-22 22:08

Brister i komfort? Sen när har sportbilar varit byggda för komfort?

#11
2012-03-22 22:26

Yes,Jes.

Jag skriver också tror! ;o) Vad gäller Toyotas tekniker och ingenjörer så har jag nog större tillit till dom än dej ;o) Förövrigt är jag inte ensam om att tycka att andras okunnighet,och fördomar är rätt så roande att läsa,eller hur? ;o)

http://www.teknikensvarld.se/2012/03/22/29710/toyota-gt-86--tre-snabba-fran-provkorningen/

Hemska fälgar har dock Toyotan i min smak i länken ovan,annars på topp som vanligt ;o)

#13
2012-03-23 07:13

Håller med Hackenbush, samma gäller Subarus nya crossover, XV. Den är också i mina ögon, och enligt min provkörning, en sportbil. Undvik dessa om komfort är det du söker i en bil.

#14
2012-03-24 11:55

Skitkul busbil för den som, med viss rätt, tycker att Miatan är lite för mycket gaybil. Men jag behåller nog min WRX. Både busbil och helt igenom äkta Subaru.

#15
2012-03-24 16:18

Ja, att det sitter en boxer i bilen hörs ju lång väg, så inte behöver man tvista om det.
Börjar nog bli för gammal för sånt där.
Eller kanske inte.
Fast den faller bort som enda bil.
Skulle ändå inte ha råd med den.
Alltså är den bara skit. ;-)

#16
2012-03-26 09:18

När man jämför denna mot GT-86 så tycker jag inte om fronten på BRZ dom har ju använt sig av en Peugeot kofångare.....

#17
2012-03-26 12:34

Föredetta Peugeot kofångare. ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.