Nästa artikel
Störst i 50 år - men nu tappar Volvo
Nyheter

Störst i 50 år - men nu tappar Volvo

Publicerad 2 september 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Volvo har varit störst i 50 år. Men Volkswagen sålde mest bilar i augusti. Ett tronskifte har skett och en förklaring kan vara att V70-försäljningen gått trögt i sommar.
- Jag vet inte om det hänt förut, men på årsbasis har vi varit marknadsledande i 50 år, säger Bo Larsen, presschef på Volvo Personbilar Sverige, enligt Svenska Dagbladet.

I 50 år har Volvo på årsbasis varit störst på den svenska bilmarknaden. Enligt branschorganisationen BIL Sweden har Volvo sålt flest bilar varje månad under dessa år - med undantag för januari och juli månad år 2000. Men nu har Volvo blivit nedpetat från tronen en tredje gång.

Som Vibilagare.se kunde rapportera igår (läs mer här) sålde Volkswagen mest bilar på den svenska bilmarknaden i augusti. VW:s marknadsandel höjdes till 13,4 procent samtidigt som Volvos sjönk till 13 procent - vilket innebär ett tronskifte på marknaden.

Volvos presschef Bo Larsen förklarar tappet med att försäljningen av Volvo V70 gått trögt under sommaren.

- Det finns många begagnade V70 ute i handeln och privatpersoner har tenderat att hellre köpa en begagnad än en ny. Dessutom säljs få tjänstebilar under sommaren, säger Bo Larsen.

I höst lanserar Volvo tre nya miljöklassade dieselbilar i S40, V50 och C30. Återstår att se om den nya grönare satsningen kan locka tillbaka kunderna.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-09-02 14:28
Gabbe (ej verifierad)

Äntligen! Nu kan jag vara stolt över min lilla Golf:)Den går så bra!

#2 • Uppdaterat: 2008-09-02 17:35
Uwe (ej verifierad)

Vad gäller nya V70II så både ser och känns bilen gammal. Inte heller sitter man speciellt skönt. Till sist har den blivit löjligt dyr. Nej ingen mer Volvo för mig!

#3 • Uppdaterat: 2008-09-02 19:51
Mac (ej verifierad)

När ska Volvo inse att det inte finns plats för alla i det s.k. premiumsegmentet? Volvo har inte tillverkat en enda bra bilmodell sedan 900-serien lades ner 1998. Det börjar konsumenterna bli medvetna om, därav att de inte är beredda att betala överpris för ett märke som inte ens förmår producera ens mediokra bilar längre. Sluta tramsa Volvo och börja bygga 900-traktorerna igen till ett rimligt pris.

#4 • Uppdaterat: 2008-09-02 23:42
Jocke (ej verifierad)

Allt handlar om att Volvo är på efterkälken. De inbillar sig att de kan sälja en premiumbil, med t.ex. en motorflotta som drar mest av alla i sin klass, oavsett modell. Till och med SAAB har lyckats bättre?!? För att inte tala om BMW... eller Audi...

Sen har vi det som vi alla har insett. Vilken medelinkomsttagare har råd att kvittera ut en V70 med lite utrustning i dagsläget? Inte en enda som inte har rätt till tjänstebil via jobbet...

Så Volvo - sänk priset och förbrukningen, eller dö...

I övrigt tycker jag nya V70 är en skön bil, men vad hjälper det?

#5 • Uppdaterat: 2008-09-03 15:42
Michael (ej verifierad)

Folk är väl inte dumma att de betalar överpris för en Ford Mondeo bara för att den kallas Volvo V70. Klart att ett företag tappar försäljning när de försöker sälja något som känns billigt alldeles för dyrt. Det är som med SAS. Man betalar för en resa med ett priemium bolag men man får en service som i ett lågrpisbolag. Kunderna har upptäckt det och överger SAS som går med brakförlust. Samma öde väntar Volvo.

#6 • Uppdaterat: 2008-09-03 23:23
Lasse (ej verifierad)

Jag har sålt min rostiga Toyota och köpt en V70 II som känns rejäl om än lite väl dyr. Jag tycker att Toyotas slogan " My Toyota is fantastic" borde vara" My Toyota is fan så taskig"!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.