Nästa artikel
Stellantis testar e-bränslen: ”Ska visa att det är klimatneutralt”
Nyheter

Stellantis testar e-bränslen: ”Ska visa att det är klimatneutralt”

Publicerad 24 april 2023 (uppdaterad 26 april 2023)
Syntetiska bränslen är ett bra och billigt sätt att minska koldioxidutsläppen, menar företaget.

Jättekoncernen Stellantis testar så kallade e-bränslen, som kan framställas med förnybar energi, i 28 olika typer av förbränningsmotorer. Detta, menar företaget, är ett steg mot att minska klimatutsläppen från deras befintliga fordonsflotta i Europa.

”Ett brett införande av e-bränslen skulle ge kunder med befintliga fordon med förbränningsmotor ett enkelt och prisvärt alternativ för att minska koldioxidutsläppen från sina fordon”, skriver Stellantis i ett pressmeddelande.

Beskedet kommer bara veckor efter att Tyskland drivit igenom ett undantag till EU:s planerade förbränningsmotorförbud, som tillåter försäljning av bilar med förbränningsmotorer efter år 2035 så länge de körs på e-bränslen i stället för fossil bensin och diesel. Däremot är det ännu ingen som vet hur undantaget ska genomföras rent tekniskt.

Undantaget har hyllats av vissa som ett sätt att bevara den tekniska friheten. Kritiker menar däremot att det är ett farligt kryphål som gör att förorenande förbränningsmotorer kan fortsätta säljas.

Vad är e-bränslen?
  • Elektrobränslen, eller e-bränslen, är ett samlingsnamn för olika typer av lågutsläppssubstitut för fossila drivmedel som kan användas i vanliga förbränningsmotorer utan att några modifieringar behöver göras.
  • Drivmedlen tillverkas syntetiskt genom att kombinera vätgas med koldioxid, vilket producerar metanol eller kolväten. Tanken är de ska produceras av koldioxid som fångats in från atmosfären eller från industriella processer, samt av vätgas som kommer från förnybara källor. Om bränslena tillverkas på det här sättet skulle de i princip bli klimatneutrala, eftersom de koldioxidutsläpp som orsakas vid förbränning motsvarar den mängd som fångades in när bränslet tillverkades.
  • Tekniken har kritiserats från flera håll för att vara ineffektiv och dyr. Energiförlusterna vid produktion och användning är mycket stora – endast omkring en tiondel av elen man stoppar in når fram till bilen för att sätta den i rörelse. För en elbil är motsvarande siffra över 70 procent.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (10)

  • 25 april 2023 Då Stellantis är europeiska…
  • 24 april 2023 Det är ju samma grund som…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.