Bild
Nästa artikel
Sony Vision-S vintertestas – ny elbilsutmanare på ingång

Sony Vision-S vintertestas – ny elbilsutmanare på ingång

Nyheter

En ny utmanare ger sig in i elbilsvärlden och satsar på hög tekniknivå.

De etablerade biljättarna konkurrerar inte längre bara med varandra, utan också med nya uppstickare. En av dem är elektronikjätten Sony som visade upp en elbil för ett drygt år sedan.

Den nya modellen, som heter Sony Vision-S, har börjat vintertestas på allmän väg i Österrike. Bilen ska vara klar mot slutet av året.

Sony Vision-S är 21 centimeter längre än Tesla Model 3 men sju centimeter kortare än Model S. Bilen som utvecklas tillsammans med industrikoncernen Magna blir fyrhjulsdriven och har 544 hk. 0–100 km/tim ska gå på 4,8 sekunder och toppfarten är 240 km/tim. 

Sony siktar på över 50 mils räckvidd, men det är oklart enligt vilken körcykel. Det finns inga uppgifter om snabbladdning eller batteri, men Sony hävdar att bilen får 40 olika av sensorer för att hålla koll på omgivningen. 

Sony hävdar att bilen får 40 olika av sensorer för att hålla koll på omgivningen
Sony Vision-S vintertestas – ny elbilsutmanare på ingång
Sony Vision-S vintertestas – ny elbilsutmanare på ingång
Sony Vision-S vintertestas – ny elbilsutmanare på ingång
Sony Vision-S vintertestas – ny elbilsutmanare på ingång
Sony Vision-S vintertestas – ny elbilsutmanare på ingång
Sony Vision-S vintertestas – ny elbilsutmanare på ingång

Sony Vision-S är självkörande på nivå två vilket innebär att bilen kan ta över i vissa situationer men att föraren måste vara beredd på att ta över, men med hjälp av trådlösa mjukvaruuppdateringar via nätet ska bilen bli mer självkörande framöver.

Elbilen får även digitala backspeglar på samma sätt som i Honda e, förarövervakning med hjälp av olika sensorer, röststyrning med läppläsning, 5G-uppkoppling, Playstation i baksätet och en mobilapp för att styra klimatanläggning och laddning på distans.

Läs också: Teknikjätten överraskar med elbil

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2021-01-13 15:31

Spännande, blir tufft för de traditionella fossiltillverkarna, där vissa knappt kommit ur startblocken.

#2
2021-01-13 15:33

Hmm, kul med nya aktörer men tycker det var en särdeles slätstruken och tråkig design, ungefär som många andra elbilar som är på g. Ännu en "fisk" på vägen.

#3
2021-01-13 15:45

Med tanke på att Magna är en av världens största bildelstillverkare och att de i många år varit sugna på att tillverka bilar helt själva är det väl inte jätteförvånande. Magna Steyr har ju tillverkat bilar åt många klassiska biltillverkare genom åren så att bilen siktats i Österrike blir ju logiskt då. Att man skriver om 40-sensorer, beror ju i sin tur att Sony är den i särklass största tillverkaren av sensorer och kameror till bilar...

Kan nog bli en bra bil.

#4
2021-01-13 16:45

Intressant.

#5
2021-01-13 16:52

Det ska bli intressant att få se den här bilen klar för vägarna. Dock gillar jag inte att de traditionella backspeglarna försvinner - man blir väldigt handikappad om elektroniken strular. Instrumenteringen påminner om cockpit i nya Airbus-plan. Lite flygplanskänsla, helt enkelt. Synd att vi inget vet om priset än, men bra i vilket fall som helst med fler aktörer.

#6
2021-01-13 16:59

Kul!

Jag fick uppfattningen att den inte skulle komma i produktion utan bara var ett sätt av Sony att visa upp sitt know-how.

Jag har alltid varit lite av en Sony-fanboy och haft och har deras stereoprylar, TV, mobiler bland annat. Enda dåliga upplevelsen med dom var den urusla Xperia 8...Bra prylar helt enkelt!

Så jag skulle gärna åka runt i en sån här... Hellre än i en Tesla t ex....

Dessutom riktigt snygg!

#7
2021-01-13 18:35

Det är många som kommer med elbilar nu, jag undrar hur många som blir verklighet och sedan hur många kommer att fortleva,
Även om man är duktig på hemelektronik krävs det en hel del annat också för att producera elbilar och om det här ska bli något konkurrenskraftigt undrar jag om man inte måste ha samarbete med någon hyfsat stor etablerad biltillverkare.
Jag tror inte att Steyr räcker till, även om de varit duktiga på serietillverkning av vissa fabrikats specialmodeller så är det länge sedan de gjorde något eget.

#8
2021-01-13 20:26

Råkopia på Taycan!
Märkligt att både Tesla i sin Roadster och teknikjätten Sony understår sig att designa sina elbilar att ge ett intryck av att vara något de vill vara men aldrig kan bli.

#9
2021-01-14 10:02

Kopia och kopia?, skall man få en snål modell måste elbilar se ut så här, tyvärr tror jag elbilar om SUV trend och annat avtar kommer se väldigt lika ut, eftersom de aerodynamiska egenskaperna går före någon löjlig design att man måste sitta högt upp i ett rullande "utedass".

#10
2021-01-14 11:17

Det är "följa John" som gäller idag. Man spottar ut bilar med batteri utan att tänka färdigt. Outvecklade bilar med massor av problem framför sej. Problem som i första hand drabbar bilägaren.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.