Bild
Nästa artikel

Teknikjätten överraskar med elbil

Nyheter

Under CES-mässan som hålls i Las Vegas presenterade Sony en konceptbil som de kallar för Vision-S.

Bilar är kanske inte det första man tänker på när någon nämner det japanska bolaget Sony Corporation. Men på teknikmässan Consumer Technonlogy Association överraskade teknikjätten stort när deras helt nya elbil rullade in på scenen.

Enligt Sonys vd Kenichiro Yoshida är konceptbilen Vision-S är byggd på en helt ny plattform. Bilen har två elmotorer på 200 kW vardera och enligt uppgifter går den från 0-100 km/h på 4,8 sekunder och når en topphastighet på 239 km/h.

Totalt har bilen hela 33 olika typer av sensorer kan upptäcka både objekt och människor innanför och utanför bilen.

Vision-S är även självkörande på nivå två vilket innebär att bilen kan ta över i vissa situationer men att föraren hela tiden måste ha uppsikt och vara beredd på att ta över.

Förutom Sony är även Bosch, Continental, NVIDIA och Qualcomm inblandade i konceptet. När bilen kommer sättas produktion och vilken skala det kommer att gälla nämndes aldrig när bilen presenterades.

Här kan du se hela presentationen:

 

Diskutera: vad tycker du om Sonys konceptbil Vision-S?

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-01-07 10:26

Lite skrämmande när man ser instrumenteringen.
200KW motorer men den är väl förmodligen utan värme.
Men det tilltalar väl antagligen dagens teknikstinna köpare.

#2
2020-01-07 10:46

Undrar varför främre dörrhandtagen sitter mitt på dörren och inte i bakkant...

#3
2020-01-07 10:46

Överraskningen lyser väl med sin frånvaro.

#4
2020-01-07 10:57

Presentationen av en elektronisk produkt på CES känns både logisk och spännande. Dock inte den första bilen på CES.

#5
2020-01-07 12:08

Det verkar bli allt mer omöjligt att ta fram en ny bildesign.
I stället får vi acceptera att Citroen utformade den ultimata bilformen när modellen DS kom 1955!
Om siffrorna på den andra filmen inte är fejk visas en räckvidd på ca 42 mil.
Sony har i så fall knappast uppfunnit någon ny batteriteknologi.

#6
2020-01-07 13:42

Lite nyskapande som ruskar om fossilbilstillverkarna ytterligare

#7
2020-01-07 14:02

Intressant! Men kanske inget nytt och radikalt?

#8
2020-01-07 14:37

Det är nu eller aldrig man skall ta fram en elbil. Chansen är som störst nu att man får ett försprång och kan ligga i framkant för utvecklingen och sälja mest. Vad alla andra biltillverkare håller på med förstår jag inte, Tesla har ohotat kunnat sälja massor...och deras största bekymmer var att hålla uppe produktionstakten.

#9
2020-01-07 19:05

Det är lättare att komma från ingenstans utan någon gammal ryggsäck, med en ny bil, än att försöka ställa om en gammal etablerad spelare som fortfarande tjänar pengar på de befintliga fossilgrejerna. Lite "Facit" stuk över det hela. Några gamla spelare sitter kvar alldeles för länge med sina fossilbilar, typ FCA. Då ser man dödsryckningar som att "gå ihop" eller sälja till någon som redan har tagit fram det "nya".
Investeringskapital verkar det ju finnas för att ta fram nya elbilar, typ Tesla, Sony m.m

Vi får nog se fler dödsryckningar än från FCA framöver.

#10
2020-01-07 19:19

Optimus, har man ingen erfarenhet av bilproduktion blir det väldigt svårt att få lönsamhet hur bra produkt man än har.
Här har de etablerade tillverkarna ett stort försprång, men det gäller att de är vakna för ny teknik.

#11
2020-01-07 20:51

Jag är nog inne på saabnisses linje och tror att resten av bilen är svårare att få bra än att montera ihop en större startmotor och lite elkrafs. Det är mycket som ska till för att få ihop alla små saker på ett ekonomiskt sätt.

#12
2020-01-07 22:19

Finns ju företag som Magma Steyer och finska Valmet som tillverkar på kontraktsbasis. Så produktionen går att lösa för Sony

#13
2020-01-07 22:22

Den kanske går att bygga hos NEVS i Trollhättan till och med? ;-)

#14
2020-01-08 07:54

Fake!
Dvs Sony har inga planer på produktion -detta är bara ett sätt att få uppmärksamhet. Magna har - uppenbarligen - varit projektsamordnare - de andra bidragit med sin kompetens och konstruerat prototypen. Prototypen har sannolikt producerats/monterats av någon av de c:a 5 företag som klarar detta. 3 finns i Italien.

Jag läste för c:a 15 år sedan att Sony var det enda företaget som hade mer pengar än projekt som de ville genomföra - dom tycks vara där igen.

#15
2021-01-13 20:13

Skandal att Sony gör en råkopia så nära exakt på Porsche Taycan!
Tesla råkopierade exakt på samma sätt i Roadster 2020.
Finns bara ett original, vem vill åka runt i en bil som vill vara något som den aldrig kan bli!? Det nederlaget man då visar är ju genant!??
Är det tillräckligt stor skillnad att det är OK?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.