Bild
Nästa artikel
Slutkört för Mitsubishi i-MiEV – pionjärelbilen läggs ned

Slutkört för Mitsubishi i-MiEV – pionjärelbilen läggs ned

Nyheter

Jo, det är sant: Mitsubishis tio år gamla elbilsmodell säljs fortfarande i vissa länder. Men inte länge till.

Det har hänt enormt mycket med elbilsutvecklingen de senaste tio åren, och i få bilar syns det så tydligt som i Mitsubishi i-MiEV.

”Pionjärelbilen” som blev en av de första att locka en lite bredare målgrupp ska nu läggas ned. Uppgifterna kommer från en intern källa till Nikkei.

Mitsubishi i-MiEV och de identiska syskonmodellerna Citroën C-Zero och Peugeot iOn har föråldrad teknik och en säkerhetsnivå som ligger långt under konkurrenterna. De har inte sålts i Sverige på länge, men på vissa marknader har försäljningen fortsatt.

Den stora överraskningen lär alltså inte vara att modellen läggs ned, utan att den fortfarande säljs. Men modellen har ändå beskrivits som den ”första massproducerade elbilen”.

Tommy Wahlström fick slå av värmen och köra försiktigt när han skulle åka Citroën C-Zero till Forsmarks kärnkraftsverk. Ändå behövdes ett bensindrivet laddaggregat för att komma fram.
Tommy Wahlström fick slå av värmen och köra försiktigt när han skulle åka Citroën C-Zero till Forsmarks kärnkraftsverk. Ändå behövdes ett bensindrivet laddaggregat för att komma fram.

Kort räckvidd

Mitsubishi i-MiEV har sålts till stor del oförändrad genom åren, med relativt gammalmodig batteriteknik och en räckvidd på 16 mil som bäst. Bilens format gör att den är en så kallad ”kei car”, en särskild bilklass som ger vissa skattefördelar i hemlandet Japan.

Modellen är bakhjulsdriven, en teknik som nu genomgår något av en renässans eftersom elbilarna från bland andra Skoda och Volkswagen också är bakhjulsdrivna som standard.

I vår provkörning av Peugeot iOn hyllades vändradien och de smidiga köregenskaperna.

”I farter mellan 30 och 70 km/tim är accelerationen pigg. Men någon prestandabil är den inte, toppfarten är 130 km/tim. I motorvägsfart känns den förvånande stabil för att vara så smal. Ett visst däckbuller hörs dock i högre farter”, stod det i provkörningen.

Ersättare på gång

Men när vi tog en provtur i Citroën C-Zero genom ett vinterkallt Uppland gick det inte riktigt lika bra. Räckvidden blev bara 10,6 mil, men Tommy Wahlström var trots det positiv.

”C-Zero är en pionjär, en första vink om vad vi kan vänta oss av framtidens bilar. Som sådan är den oerhört spännande”, skrev han.

Mitsubishi ska tillsammans med koncernsyskonet Nissan utveckla en ny elbil i ungefär samma format för lansering om tre år.

Läs vår provkörning av Citroën C-Zero här.

Slutkört för Mitsubishi i-MiEV – pionjärelbilen läggs ned
Slutkört för Mitsubishi i-MiEV – pionjärelbilen läggs ned
Slutkört för Mitsubishi i-MiEV – pionjärelbilen läggs ned

Kommentarer

#1
2020-10-05 23:48

Såg några lycksökare sälja dessa beg. för 80-100 tkr... -batterigarantin borta och Mitsubishi vill ha 400.000 för ett byte.

#2
2020-10-06 07:33

Är den välskött så är högspänningsbatteriet inga problem. Dessutom finns det elektronikverkstäder som specialiserad sig på att reparera och byta defekta batterimoduler, bra mycket plånboksvänligare än att punga ut för ett helt nytt HV-batteri.

#3
2020-10-06 08:15

Att köra en sån där är att testa en karikatyr av elbilar. Hade jag testat en sån först och inte en i3 hade det nog aldrig blivit en e-up! för mig.

#4
2020-10-06 15:22

LeifV: Det var Citroën som ville ha 400 000 för batteribyte på systerbilen C-Zero.

#5
2020-10-06 17:10

En käck liten karamell som ändå har varit pionjär i omställningen, men sedan länge rejält omsprungen av utvecklingen...

#6
2020-10-06 17:19

Bilarna har blivit för gamla för att hänga med.

#7
2020-10-07 18:48

Intresset för gamla elbilar kommer vara lågt rätt länge till. Utvekilingen går så snabbt att ingen vill ha gammal teknik. Förhoppningsvis kommer inga fler såna här "korvkiosk" på hjul.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.