Nästa artikel
Provkörning: Peugeot iOn
Provkörning

Provkörning: Peugeot iOn

Publicerad 6 oktober 2010 (uppdaterad 8 maj 2014)
En miljöbil med framtidsvision. Så vill Peugeot lansera sin elbil iOn som kommer till Sverige i början av nästa år. Vi har provkört den.

Det är ett stort intresse för Peugeots elbil iOn, kunderna runt om i Europa står i kö för att få köpa. Den svenska generalagenten hoppas på en tilldelning av 100 bilar under nästa år, de flesta är redan sålda på förhandsorder. Kunderna är i första hand myndigheter och företag med miljöprofil.

Men som privatperson kan du också köpa en iOn, förutsatt att du har tålamod att vänta på leverans.

Nollutsläpp
Peugeot iOn delar teknik och utveckling med Mitsubishi i-Miev och kommande Citroën C Zero. Bilarna drivs av eyy paket av litiumbatterier som via en omvandlare fördelar kraft till drivsystemet. Växellådan är enstegs automat.

Det här är inte någon hybrid, bilen drivs helt på el. Utsläppen av koldioxid är noll. Energikostnaden, enligt Peugeot beräknad till 1,5–2 kr per mil, är oslagbart billig sett till dagens höga bränslepriser. Det är just därför som Peugeot iOn är intressant.

Till skillnad från vanliga småbilar är Peugeot iOn, liksom sina syskonbilar, bakhjulsdriven med elmotorn placerad under golvet, framför bakaxeln. Det är alltså en mittmotorbil. En ny bakhjulsdriven Peugeot tillhör ovanligheterna, den förra var modell 505 som kom 1979.

Orsaken till bakhjulsdriften är att batteriet stjäl plats framtill. Tillsammans med motorplaceringen var det enklare att göra bilen bakhjulsdriven.

Ingen prestandabil
Vi ger oss ut både på motorväg och genom små franska byar strax norr om Paris. Första intrycket är att den är lättkörd som en vanlig småbil och att den är nästan ljudlös i lägre farter. Vändradien är också bra, bara nio meter. Det gör iOn lättkörd i stadstrafik.

I farter mellan 30 och 70 km/tim är accelerationen pigg. Men någon prestandabil är den inte, toppfarten är 130 km/tim.  I motorvägsfart känns den förvånande stabil för att vara så smal. Ett visst däckbuller hörs dock i högre farter.

Vid provocerad rondellkörning märks att bilen kasar på de smala framhjulen. En tendens till att släppa med bakvagnen kan också noteras. Konstruktionen med bakhjulsdrift och mittmotor kan vara lömsk vintertid. Som tur är finns antisladdsystem.

Förarmiljön påminner om andra Peugeotmodeller. I kupén ryms fyra personer med minimalt bagage, en mindre matkasse var ungefär. Det är således ingen bil för storfamiljen eller för långfärdskörning.

Räckvidden är i bästa fall 15 mil. Att ladda batteriet halvfullt tar 15 minuter, laddning till 80 procent tar en halvtimme. Fullt laddad är bilen efter sex timmar i ett vanligt eluttag med 220 volt och 16 ampere.

Värme kostar räckvidd
Men att ha på värmen eller luftkonditionering straffar sig med kortare räckvidd. Med värmen påslagen minskar kapaciteten med upp till 45 procent. Luftkonditioneringen stjäl upp till 25 procent av räckvidden.

I praktiken kommer få iOn-förare att kunna köra så långt som 15 mil utan att ladda batterierna. Vi körde 4,7 mil och efter den turen var batteriet ungefär halvfullt.

Miljövänligheten har ett högt pris. När Peugeot iOn finns att köpa nästa år kommer den att kosta minst 360 000 kronor. Det gör att bilen knappast blir ett seriöst miljöbilsalternativ för de flesta privatpersoner. För samma pengar kan man köpa en stor BMW 5-serie eller Volvo XC60 exempelvis.

Jämförbara utrymmen finns i konventionella minibilar som Suzuki Alto eller Kia Picanto, men dessa kostar under 100 000 kr.

Även om driftskostnaderna blir låga för Peugeot iOn går det knappast att köra in merkostnaden för eldriften jämfört med andra minibilar. Trots att Peugeot iOn i grunden är en miljövänligare bil, blir dess positiva klimatpåverkan rätt begränsad eftersom den inte inriktas främst till privatkunder.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot iOn

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Peugeot iOn

Pris, kr från: Ej fastställt, men minst 360 000–370 000.
Säljstart: I början av 2011.
Mått, cm: L 347/B 159/H 161.
Tjänstevikt, kg: 1 195.
Motor: Elmotor via litiumbatterier som ger 330 volt. Max effekt 64 hk vid 3 500–8 000 v/min. Max vridmoment 180 Nm vid 0–2 000 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 15,9 s. Toppfart 130 km/tim.
Räckvidd: Max 15 mil.
C02-utsläpp: 0.
Konkurrenter: Citroën C Zero, Mitsubishi i-Miev, Nissan Leaf, Think.

Vad nytt? Elbil som delar konstruktion med Mitsubishi och Citroën.
För vem? För den som har råd att vara miljövänlig.
Bra köp? Tveksamt för privatpersoner.

Plus: Inga utsläpp, låg energiförbrukning, pigg acceleration, tyst.
Minus: Högt pris, kort räckvidd, tvivelaktiga vinteregenskaper.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-10-06 09:12
Jan_2 (ej verifierad)

Tänk om batterierna var lite billigare.

#2 • Uppdaterat: 2010-10-06 10:08
Gösta_L

Fräck design. Bara priserna går ner kan denna biltyp vara intressant för de med behov av en andrabil som inte behöver så långa körsträckor. Hur driftsäkerheten på all elektronik är återstår att se, det lär tiden utvisa.

#3 • Uppdaterat: 2010-10-06 18:58
nuppe

Lika ful som de flesta andra elbilar.

#4 • Uppdaterat: 2010-10-06 19:12
truebeliver (ej verifierad)

ja el-teknik kostar massor med pengar därför måste det dres ner på design tyvär

#5 • Uppdaterat: 2010-10-06 21:06
Pender

Myndigheter som är miljöprofilnödiga, betyder att vi skattebetalare får betala dessa ekonomiska missfoster. Tja, vi får de dumskallar till politiker som vi väljer.

#6 • Uppdaterat: 2010-10-06 21:56
nuppe

Det finns biltillverkare som lyckats hyfsat med designen av sina elbilar, även om de är få.
En elbil behöver ju inte nödvändigtvis se ut som en konventionell bil, men den behöver inte heller vara frånstötande.

#7 • Uppdaterat: 2010-10-07 16:30
Konservator (ej verifierad)

Hmmm... Låt mig titta i min kristallkula... Jag seeeer... Jo, fler halvbildade klimatreligiösa politruker ute i kommunerna som ser ett tillfälle att ösa invånarnas skattemedel på nya bilar; bilar som visar hur mycket Godare och Bättre människor klimatreligiösa politruker är. (Privat kommer de självfallet att fortsätta köra sina vanliga bilar, och elbilarna kommer att stå mestadels oanvända under den korta tid det tar för dem att bli helt värdelösa när nästa steg i utvecklingen är här. Då shoppar politrukerna loss igen, för våra pengar.)

-

Elbilar är meningslösa så länge de inte är bättre än petroleumdrivna bilar. Utveckling som ger både sämre och dyrare produkter är inte utveckling överhuvudtaget. Sådant är onaturligt som mänsklig aktivitet. Endast tvångsfinansierad konstgjord andning på politisk väg kan hålla sådana bakvända och skadliga processer igång. Något verkligt genombrott kommer inte att ske förrän man kan köra MINST lika långt, fort, bekvämt, flexibelt, fritt och billigt med en elbil som med "vanliga" bilar.

#8 • Uppdaterat: 2010-10-18 16:06
121288

Jag funderar på vad en "enstegs automat" är för något. Vad växlar den?

#9 • Uppdaterat: 2010-12-19 10:53
MickeyM (ej verifierad)

Kul att det även på de här kommentarssidorna förekommer bakåtsträvande förbränningsmotor-kramare. Argumenten känns igen, elbil bara skit och kostar inget till skillnad mot en vanlig bil som kan ha två hundra hästkrafter gå i 250 km/h och dra 4 ton av skräp efter sig.

Sansa er och låt elbilen komma till sin rätt i städer med korta resvägar och där den inte skitar ner miljön med buller och avgaser. Priserna kommer att sjunka.

#a • Uppdaterat: 2011-02-21 18:22
Calyptratus (ej verifierad)

>Att elektriskt teknik skulle vara dyrt är totalt och fullständigt nonsense. Tvärtom kostar en elbil betydligt mindre att tillverka, men som vanligt ser företagen till att at igen utvecklingskostnaden på första serien, och sänker sen successivt allt eftersom nyhetsruset lagt sig. Att elbilar skulle ha sämre prestanda är även det en produkt av branschens girighet, då man kommer ta betalt för de successiva uppgraderingarna. På business-språk heter detta "percieved obsolecense", och är satt i system i profitens namn. Batteriteknik sjunker raskt i takt, vilket de tillverkare som ger bra garantier vet, då det inte kommer kosta dom en bråkdel att byta batterier den dan det behövs, eftersom batteriertna blir billiger i enighet med moores law, och dom redan lurat av dig 3-4 ggr mer pengar än vad som materiellt och teknologiskt vore rimligt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.