Nästa artikel
Skoda skippar RS-version av nya Fabia
Nyheter

Skoda skippar RS-version av nya Fabia

Publicerad 27 oktober 2014 (uppdaterad 27 oktober 2014)
Det blir ingen sportig vRS-version av nya Skoda Fabia.
Dieselbilarna har hittat hem i GTI-klassen med nya bilar som Mini Cooper SD. Skoda Fabia vRS var dock en av pionjärerna för drygt tio år sedan. Men nya Fabia ser ut att bli utan RS-emblem
Skoda var redan 2003 tidiga med en turbodiesel i en GTI-bil. Volkswagen hade innnan dess varit ganska ensamma med sin Golf GTD. Kraftkällan i Skodan var en 1,9-liters TDI-motor med 131 hk/310 Nm.

Till generation två av Fabia drevs RS-versionen av en 1,4 TSI-motor.  Den uppges ha sålt för dåligt enligt Skoda, rapporterar brittiska CAR, vilket fått tillverkaren att tveka inför en sportversion av 2015-års Fabia.
 
När det gäller turbodieslar bland GTI-bilarna har den större klassen numera fått ett rikt utbud med bilar som Peugeot 308 GT, Mini Cooper SD, Ford Focus ST och så klart Volkswagen Golf GTD.
 
Diskutera: Borde Skoda återinföra Fabia vRS?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-10-27 14:41
Hackenbush

Visst finns det entusiaster som kanske köper några men har den sålt dåligt så förstår jag att de inte återinför den. Octavia RS säljer säkert bättre.

#2 • Uppdaterat: 2014-10-27 14:42
Axelman

I stället borde de stoppa in VW-koncernens TSI 1,4 motor med 125 och 150 hk i GT-version. DE är både kraftfulla och snåla så frågan är om diesel är på väg ut i mindre bilar helt enkelt för att bensinmotorer börjar bli riktigt bra. Min Leon är väldigt pigg med 122 hk. Fabian sägs väga 200 kg mindre. Den borde bli en raket med 150 hk. Då behövs inte några revolutioner ske men man får en kvick bil till bra pris. Men då kannibaliserar man väl på någon dyrare syskonmodell som är viktigare....

#3 • Uppdaterat: 2014-10-27 15:30
Reverend Benny

Jag får inte riktigt ihop artikeln.

Dagens Fabia (version 2) har aldrig funnits som RS (VRS)med Diesel motor, det var version 1 som hade denna.
Och vad jag vet så sålde den rätt bra då den var lite unik då den kom ut.
Senaste versionen VRS fanns bara med 1,4 TFSI motor ihop med DSG låda.

Det kan kanske vara så att det funnits en diesel VRS (version 2) på andra marknader, men om det var 1,9 TDI motorn kan jag isåfall förstå varför den sålt dåligt, ingen dålig motor men det finns roligare på marknaden idag.

#4 • Uppdaterat: 2014-10-27 15:43
Andreas Jennersjö

Hej Reverend Benny! Ursäkta förvirringen, artikeln är nu uppdaterad.

#5 • Uppdaterat: 2014-10-27 17:20
RogerZ

Ja det är väl knappast nån som vill ha en liten bil med fart och bilen i fråga skall växla åt en...det är ju därför man köper en liten gti , för att ha lite kul mellan punkt a och punkt b....att sätta dsg förbannelsen i en liten Fabia med 180hk bensinturbo är att be om låga försäljningssiffror. Polo gti sålde förhållandevist dåligt med den konfigurationen också...men de lär sig...nya polo gti kommer med manuell låda och 1,8tsi motor ...skoj!

#6 • Uppdaterat: 2014-10-27 18:03
Reverend Benny

Tack Andreas, nu hänger jag med.

Håller med RogerZ, att sätta DSG7 som standard utan möjlighet att kunna välja manuel låda gjorde så att alla dessa modeller (Ibiza, Fabia, Polo) sannolikt inte sålde så mkt som de kunde ha gjort.
Hoppas ändå att dom erbjuder några "roliga" motoralternativ till nya Fabia.
1,2 tsi 110HK hade passat bra och bör ge lite 80-tals gti prestanda (0-100 på runt 9sek)
Eller tryck ner 1,4 ACT spisen på 150HK så har du något som är både snålt och kul.

#7 • Uppdaterat: 2014-10-27 18:44
Peter E

110 hästaren kommer sitta i den nya Fabian.
Tveksamt om det kommer något starkare.

#8 • Uppdaterat: 2014-10-27 19:36
Havsfidran

Jag tycker att en liten prestanda maskin i kommande nya Fabia kombi skulle vara riktigt intressant

#9 • Uppdaterat: 2014-10-27 19:39
Havsfidran

Är det bara turbo så kanske bsr i Växjö hittar på något. De har en trim programvara till Nuvarande Fabia med 1.2 tsi 86hk som ökar effekten till 122hk.

#a • Uppdaterat: 2014-10-28 07:52
Hackenbush

Det är bara det att med ett trimchip så försvinner alla garantier.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.