Nästa artikel
Årets bil sportar till sig: Peugeot 308 GT
Nyheter

Årets bil sportar till sig: Peugeot 308 GT

Publicerad 8 september 2014 (uppdaterad 9 september 2014)
Peugeot 308 GT sportas till med starka turboladdade diesel- och bensinmotorer.
Peugeot utmanar i större GTI-klassen med nya starka diesel- och bensinmotorer i 308 GT.

Peugeot 308 blir tuffare i båda hel- och halvkombiutförande. Den nya GT-modellen  får en 205 hästkrafter stark 1,6 THP-bensinmotor alternativt en 2,0 Blue HDi-turbodiesel på 180 hästkrafter. På utsidan är 308 GT utrustad med större luftintag i fronten -som även huserar nya pulserande blinkers- och längs sidorna har bilen breddats med nya kjolar. Blanksvarta hus till sidobackspeglarna, blanksvart diffusor längst ned på bakre stötfångaren samt 18-tumshjul skiljer även GT från en vanlig 308.
 
Bensinmotorn levererar 205 hästkrafter och 285 newtonmeter (1 750 – 4 500 v/min) med hjälp av tvåstegsturboladdning (Twin-Scroll), variabla avgas- och insugsventiltider samt direktinsprutning. 180 hästkrafter starka dieseln har fått högre kompression och ett höjt bränsletryck (2 000 bar) vilket ger ett vridmoment på 400 newtonmeter vid 2 000 v/min. De prestandauppgifter som hittills offentliggjorts är bensinbilens sprint  0–100 km/tim på 7,5 sekunder.
 
Styrningen har omprogrammerats för att bli mer responsiv och chassit är mellan 10–20 procent styvare än i vanliga 308. Bromsskivorna mäter nu 330 millimeter fram 268 millimeter bak (290 millimeter för SW).
 
Dieselbilen har en sexväxlad automatlåda med paddelväxelväljare bakom ratten och den bensindrivna 308 GT har en manuell sexväxlad låda. Den sistnämnda drar 5,6 l/100 km och släpper ut 103 g koldioxid per km. Dieseln sörplar i sig 4,0 L/100 km med lika högt koldioxidutsläpp som bensinmotorn.
 
Diskutera: Vad tycker du om Peugeots prestandaversion av 308?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-09-08 10:21
Raphael

Dieseln är samma som redan finns i DS5, men 308:an är en mindre och lättare bil så den blir då mer "på".. Vi kan se här att Peugeot-märket har flyttat ner i fronten. Detta har visats på konceptbilar under några år och finns även i nya uppdateringen av 508. Inledningsvis kan vi räkna med att Peugeot använder det för att signalera status och premium, sedan kommer fronten se ut så även i vardagsmodellerna...

#2 • Uppdaterat: 2014-09-08 11:53
Sven E

205 hästar verkar vara en valt med en tanke....... 205:an fick ju Peugeot att gå från gubbbilar till tuffa GTi bilar. 308 :an förvaltar arvet bra :)

#3 • Uppdaterat: 2014-09-08 17:44
Onehp

Två rättningar:
- Att kalla en twin scroll turboaggregat för tvåstegsturboladdning är inte rätt. Turbo med "dubbel turbinmatning" låter också techno-chic och är mycket närmare sanningen.
- Det kan inte stämma att bensinen och dieseln har samma koldioxidutsläpp när de drar 5,6l resp. 4l per 10mil. Nån siffra är fel.

#4 • Uppdaterat: 2014-09-08 17:54
Raphael

En dieselbil har högre Co2 utsläpp än en bensinmotor om de har exakt samma förbrukning l/mil. Det har med förbränningen i motorn att göra som skiljer sig åt från diesel och bensin, det är ju olika bränslen och därmed olika nivåer på utsläpp.

#5 • Uppdaterat: 2014-09-08 18:34
Peter E

Drar bilen 5,6 l/100 km så har den inte ett utsläpp på 103 g/km. 130 tror jag det ska vara.

#6 • Uppdaterat: 2014-09-08 18:36
Peter E

Om bilen tycker jag att den blivit snyggare.....men det blir de flesta med lite större fälgar och lite sänkning av fjärdring.

#7 • Uppdaterat: 2014-09-08 19:21
saabnisse

Vi får väl hoppas att PSA har mer tur med scrollkompressorn än VAG hade med sin G-lader!

#8 • Uppdaterat: 2014-09-08 20:09
Reverend Benny

Hade nog valt diesel i denna bilen efter att ha hört och läst mkt om problem med problem med kedjespännare/kamkedja, samt problem med oilsludge och koksning i motoroljan på bensinbilarna (1,6 THP motorn)
Kanske dock är något som korrigerats på denna uppdaterade version får man hoppas.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.