Bild
Nästa artikel
Skoda Kodiaq får ett lyft – och RS-versionen gör comeback

Skoda Kodiaq får ett lyft – och RS-versionen gör comeback

Nyheter

Skoda uppdaterar den stora suv-modellen Kodiaq. Prestandaversionen RS kommer tilllbaka – den här gången med bensinmotor.

Skodas stora suv-modell Kodiaq har hamnat i skymundan i modellprogrammet det senaste året efter att elbilen Enyaq visades upp. Men fortfarande säljs betydligt fler vanliga bensin- och dieselbilar än elbilar, och därför får Skoda Kodiaq nu en uppdatering med flera designmässiga och tekniska nyheter för att hålla modellen fräsch i ytterligare några år.

I fronten märks en annorlunda grill med omdesignat luftintag och nya strålkastare som dessutom har så kallad matrixteknik som tillval. Det innebär att strålkastarna kan stänga av individuella zoner för att inte blända mötande bilister.

Även bakpartiet får några mindre förändringar, men då är förändringarna större på insidan. Där märks bland annat en särskild ”ecoklädsel” i återvunnet material som tillval, ergonomiskt utformade stolar, nytt högtalarsystem och annorlunda belysning.

Skoda Kodiaq får ett lyft – och RS-versionen gör comeback
Skoda Kodiaq får ett lyft – och RS-versionen gör comeback
Skoda Kodiaq får ett lyft – och RS-versionen gör comeback
Skoda Kodiaq får ett lyft – och RS-versionen gör comeback
Skoda Kodiaq får ett lyft – och RS-versionen gör comeback
Skoda Kodiaq får ett lyft – och RS-versionen gör comeback
Skoda Kodiaq får ett lyft – och RS-versionen gör comeback
Skoda Kodiaq får ett lyft – och RS-versionen gör comeback
Skoda Kodiaq får ett lyft – och RS-versionen gör comeback
Skoda Kodiaq får ett lyft – och RS-versionen gör comeback

En annan nyhet är att prestandaversionen Skoda Kodiaq RS gör comeback. Den försvann förra hösten på grund av att dieselmotorn på 240 hk hade för höga utsläpp.

Nu kommer Kodiaq RS alltså tillbaka. Många hade förväntat sig att den skulle lanseras i en laddhybridversion, som Octavia RS iV, men så blir det inte. Kodiaq RS får istället en fyrcylindrig bensinmotor på 2,0 liter med 245 hk, fyrhjulsdrift och dubbelkopplingslåda.

Modellen är 60 kilo lättare än den gamla dieselversionen. Drivlinan är densamma som i koncernsyskonet Seat Tarraco, och där hamnar fordonsskatten på 12 956 kr per år under de första tre åren.

Den som inte väljer RS-versionen har fyra varianter att välja på: bensinmotorer på 150 eller 190 hk samt dieselmotorer på 150 eller 200 hk.

Uppdaterade Skoda Kodiaq börjar säljas i juli.

Läs också: 15 000 i straffskatt – nu försvinner Skodas prestandasuv

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.