Bild
Nästa artikel
Självkörande bussar stoppas efter olycka

Självkörande bussar stoppas efter olycka

Nyheter

Startupföretaget Navya pausar nu sitt självkörande bussprojekt i Wien efter att en av deras fordon varit inblandad i en olycka.

Det franska startupföretaget Navya har sedan början på juni testat två självkörnade minibussar i Österrikes huvudstad Wien. Men efter en olycka där en 30-årig kvinna ska ha krockat med en av minibussarna tar man nu en paus med projektet, skriver Bloomberg.

Det är ännu inte fastställt vem som är ansvarig för olyckan, men enligt Navya har flera vitten uppgett att kvinnan hade hörlurar på sig samtidigt som hon tittade ner i sin mobil. Hon ska sedan ha gått rakt in i bussens ena sida. Bussen ska ha kört i 12 km/h när olyckan skedde. Kvinnan ska enbart ha fått lättare skador på sitt knä.

”Även fast incidenten inte slutade med någon större skada så tar vi det seriöst. Vi håller redan på att analysera vad det vad som hände. Därför kommer bussarna hållas i garaget tills allt är klarlagt”, skriver Navya i ett pressmeddelande.
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2019-07-22 14:38

Kör man med hörlurar på och samtidigt fepplar med mobilen så skall körkortet återkallas för den personen.

#2
2019-07-22 14:52

Fast kvinnan promenerade ju, står i artikeln att hon gick in i bussen när den dundrade förbi. Visst kan man diskutera om ouppmärksamma gångtrafikanter ska beläggas med promenadförbud men det är en sekundär fråga jämfört med teknikens oförmåga att upptäcka föremål som långsamt närmar sig från sidan. Kan bussens sensorer missa sånt så är frågan vad mer de misslyckas med att uppmärksamma, vad händer när trafiksituationen blir ännu mer komplex?

#3
2019-07-22 15:00

Såg det sen.
Samhället är inte redo för självkörande bilar och kommer inte att bli det på lång lång tid.

#4
2019-07-22 16:02

Detta är vad som händer ty det är helt mänskligt. Dessutom är det vad de vill skall hända: För annars får de inte sin teknik testad. Den testas på oss så att den är funktionell till dess autonoma fordon gör entré. Vi är bara försökskaninerna. Och det är inte bara autonoma system utan allt med "auto" som de sätter i våra bilar är också förstadium och testas på oss. Att folk drabbas av falsk trygghet och litar på eländet är inte deras problem: De vill bara få dem testade så att de kan ingå i autonoma system så småningom.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Om dessa företag som utvecklar autonoma fordon (med hopp om att tjäna stora pengar) vill testa dem så får de bygga en egen bana och anställa folk som går omkring och är försökskaniner. Det är inte rimligt att vanligt folk skall behöva bli skadade eller dödade bara för att de skall få gratis testbana för eländet. 

.

#5
2019-07-22 21:42

Det är icke ty falsk trygghet när en kvinna (i detta fallet) promenerar rakt in i buss. Herregud, dags att förbjuda allt som är "automatiskt". Eller var det idiotiskt?

#6
2019-07-23 07:39

Tur att det var en självkörande buss som körde i 12 km/h och inte en vanlig bil som dundrar i minst 30.

#7
2019-07-23 09:11

@Audi A5 SB

Hon promenerade rakt in i en autonom buss. Vilkens sensorer borde ha stoppat bussen men gjorde det inte. .

#8
2019-07-23 09:41

Klarsynt/Antifeministen - vilka "sensorer" i din egen bil hade hindrat kvinnan från att promenera rakt in i den - och säkert med avsevärt svårare följder precis som CEAT påpekat. Man ser alldeles för många fotgängare och cyklister med huvudet nere mot mobilen istället för att kolla trafiken. För i vart fall cyklister borde samma mobilförbud gälla som för bilister.

#9
2019-07-23 09:45

@Pi/Fi

Vad har min egen bil med detta att göra? Artikeln handlar om ett autonomt fordon som körde på en människa. Allt falerade alltså.

.

#10
2019-07-23 19:41

Eftersom kvinnan gick "..rakt in i bussens ena sida" så lär det ju inte ha hjälpt om bussen stannat. Då hade hon sannolikt fortfarande gått rakt in i bussens ena sida. Man kan knappast ge bussen skulden för att folk inte ser sig för och vandrar in i saker.

#11
2019-07-23 20:29

Som flera redan antytt, ta bort alla fordon med sidor då dessa sidor tycks vara besvärlig att hantera juridiskt. Att gå in i en autonom buss eller bil går väl på ett ut. Förse alla fordon med fyra fronter så anpassar man verkligheten till lagstiftningen där allt är bilistens (i det här fallet bilens/bussens) fel.

#12
2019-07-24 10:44

Självklart ska självkörande fordon undersökas riktigt noga, men att vända texten och vad som hänt fel bara att gynna sina åsikter är inte ok Klarsynt, det var inte ett autonomt fordon som körde på en människa i detta fallet, det var en människa som gick på ett autonomt fordon. Skillnad där....hon klev på bussen på lite fel sätt kan man bokstavligt talat säga.....
Tror utan tvekan om du vart i tät stadstrafik och samma sak hade hänt dig så hade hon gått in i din bil med....
Jag fick för övrigt ett rådjur som sprang in i sidan på min för 10-12 år sen. Inte mycket jag kunde göra då för att undvika det...helt plötsligt small det till i bakskärmen på en liten grusväg.....

#13
2019-07-25 10:23

Självkörande bilar/bussar måste helt enkelt ställas in så de tar hänsyn till mobilstirrande personer.

#14
2019-07-25 10:47

Hacken: En fråga då, hur anser du att ett fordon i tät stadstrafik ska reagera då i detta fallet? Om du nu anser det är en inställningsfråga.....hur hade du själv agerat om du körde i en stad på en gata med kanske parkerade bilar på sidan eller en trottoar med gående alternativt en uteservering.....och det kommer en mobiltittande person som är på väg att gå rakt in i sodan på din bil när du redan passerat personen med fronten? Hade du gasat på så den personen hade kommit bakom bilen? Men kanske var en bil framför? Hade du väjt åt andra hållet? Men där kanske fanns gående/bilar/uteservering? Det kanske är såpass enkelt att vissa situationer kommer uppstå alltid oavsett om fordonen körs med autonom hjälp eller en person bakom ratten?
Men svara gärna? Hur anser du bussen skulle agerat om den vart programmerad av Hacken? Och hur hade du agerat i din bil?

#15
2019-07-25 12:20

Jag vet inte hur uppmärksam du är i trafiken men jag håller koll på de som går mot övergångsställe eller precis sidan om gatan och ser därmed om de har ögonen på mobilen vilket de allt oftare har och då är jag beredd med bromsen eller så träder autobromsen in.
Detta med mobilgloende fotgängare kommer att öka framöver och det måste självkörande fordon klara av annars är de en lika stor fara i trafiken som de gående med näsan i mobilen.

#16
2019-07-25 12:28

Hacken: Men läste du frågan? Om du redan passerat människan i fråga med nosen. Då hjälper det varken att bromsa eller autobroms.....hur hade du gjort då? Du tror inte detta autonoma fordon hade autobroms?
Jag är enig med dig om att mobilgloende människor ökar i skrämmande takt bland de oskyddande trafikanterna! Säger inte emot det, och jag håller med om att de självkörande fordonen måste vara lika säkra som en förare. MEN jag är fortfarande övertygad om att vissa situationer kommer alltid uppstå som varken ett autonomt fordon eller samma fordon med förare hade klarat av att undvika. T.ex. denna kanske........eller vad tror du?
Så återigen då om jag var otydlig innan, OM du har passerat personen i fråga med nosen när denna person tar ett steg rätt in i sidan på ditt fordon. Hur hade du undvikit det i stadstrafiken om du anser det inte hade hänt om det varit en riktig förare?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.