Nästa artikel
Sisjön världens största Volvohandel
Nyheter

Sisjön världens största Volvohandel

Publicerad 30 mars 2012 (uppdaterad 30 mars 2012)
Bilia öppnar världens största återförsäljare för Volvo söder om Göteborg. Anläggningen i Sisjön kommer enbart att sälja Volvo.

Bilhandelkedjan Bilia har slutit avtal med Volvo Personbilar Sverige om att renodla återförsäljaren i Sisjön till att exklusivt representera Volvo.

– Det blir den största fullserviceanläggningen inte bara i Sverige – utan i hela världen, säger Anders Gustafsson, vd Volvo Personbilar Sverige.

Lokalerna i Sisjön ska byggas om och kostnaden för det beräknas till cirka 30 miljoner kronor. Överenskommelsen innebär att Bilia i Sisjön slutar att erbjuda Renault. På årlig basis säljs ungefär 2 500 Volvobilar i Sisjön.

Diskutera: Vad tror du om Volvos framtid i Sverige?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-03-30 19:22
Pender

Förvånar mej att dom hoppar av från dagens trender, med allt fler märken i samma hall. T.ex. Hedin, Mölndal har Kia, Mitsubishi, Honda, Renault, Citroen, Suzuki, Land Rover, Range Rover, Jaguar och Dacia i samma hall. Plus Nissan och Mercedes tvärs över gatan. Jag tror mer på Hedins koncept. I vintras gick vi in för att köpa en Cittra, men var ägare av en Renault när vi kom ut. (Hade inte frugan lagt sej i, så hade det stannat vid en C4:a. Men det är en annan historia.)

#2 • Uppdaterat: 2012-03-30 20:34
Tobo

Håller med Pender, bilvaruhus liknande Hedin Mölndal och Holmgrens i Jönköping verkar bli allt populärare. Toyota verkar dock gå mot strömmen, det är mycket sällan en Toyotahandlare erbjuder något annat märke också.

#3 • Uppdaterat: 2012-03-30 20:48
KaptenOberkommando

Pender, ta aldrig med dig tanten när det skall köpas bil eller tv.

#4 • Uppdaterat: 2012-03-30 21:48
Pender

För att märka ord: Toyota går kanske inte mot strömmen, utan kör bara på i sina gamla hjulspår. Medan Bilia plockar bort det märke dom sålt sen yngre stenålder. Annars tror jag som dej Tobo, att Holmgrens m.fl. är framtiden.

#5 • Uppdaterat: 2012-03-30 21:54
Pender

PS, Kan vara en fördel att ta med den som betalar halva bilen. En halv bil är ingen bil alls. Eller i bästa fall en hälften så bra bil.

#6 • Uppdaterat: 2012-03-31 12:20
Allan Hansson (ej verifierad)

OJ VILKEN STOR VOLVO AFFÄR DEN SKA JAG TITTA PÅ OM JAG ÄR I GÖTERBORG NÅN GÅNG!!!!!!!!

#7 • Uppdaterat: 2012-03-31 17:40
1 Tysken (ej verifierad)

Audi säljer i egna lokaler, BMW likaså, Porschecenter finns i specialdesignade hus, Lexus separerade och vill inte kopplas ihop med Toyota, utan säljs på fina gatan, Merceders AMG bygger upp performance center separerade fråm övrig MB handel.
Volvo har enligt deras marknadschef samma riktning, Sisjön blir först, inte så konstigt eftersom grannar är alla ovanstående förutom BMW , men de ingår ju i Bilia så de kanske inte bryr sig.

#8 • Uppdaterat: 2012-03-31 19:13
sinbad (ej verifierad)

Enligt planen ingår också en kinesisk lunchrestaurang med take away.

#9 • Uppdaterat: 2012-03-31 20:56
Pender

Ja, t.ex. Audi, dom sitter fina där dom sitter. (Lite trist för just dom, med sina speciella bilar, att asfalten är så grov ute på deras gata.) Men jag gissar att dom inom några år hittar på¨att samsas med VW. Att Apple håller sej med egna lokaler är en sak. Liksom mer av PR. Deras produkter säljs även på andra håll.

#a • Uppdaterat: 2012-04-02 10:04
Mistro

30 miljoner låter inte så tokigt med sådana försäljningsvolymer.
Minns dock en Biliasäljare som pratade om en anläggning som kostat drygt 500 miljoner att bygga ( minns tyvärr inte vilken )

Kunden kunde i alla fall stå och titta på medan bilen servades genom ett glasgolv...
Anläggningen gick inte runt och det kan man ju förstå med sådana byggkostnader.
Varför det är dyrt att serva hos dem förstår man ju ... :)

Volvo vill ju vara lite finare "än man är" och det är möjligt att det fungerar i Sisjön men mer tveksamt på alla platser i landet.
I Malmö hade man t.e.x tagit in Dacior i hallen trots att Renault tidigare har sagt att dessa bilar INTE skall stå i samma lokaler som Renault.
Tror också att vi konsumenter blir allt mer märkesobundna och går mer efter pris,service och omständigheter runt köpet än efter ett visst märke.
Trenden är tydlig på att bilhandlarna behöver mer än ett fabrikat för att klara sig.

Att t.e.x Bmw och Lexus "klarar sig utan hjälp" är en helt annan sak,..dess kunder är inte lika konjuktur-känsliga.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.