Bild
Nästa artikel
Seat Leon ST – första bilderna

Seat Leon ST – första bilderna

Nyheter

Kanske kan en spansk kombi med snitsig design vara något för svenska bilköpare? Här är de första bilderna på nya Seat Leon ST.

Det spanska syskonet till koncernkollegorna Volkswagen Golf Sportscombi och Skoda Octavia Combi har ännu inte presenterats officiellt. Däremot har de första bilderna på modellen som får namnet Seat Leon ST läckt via ett internetforum.

ST är en förkortning för Sports Tourer och med de bokstäverna får Seat Leon längre överhäng bak och höjd taklinje. Följaktligen blir bagageutrymmet större, men än så länge finns inga bekräftade siffror vad gäller lastvolymen.

Golf Sportscombi och Octavia Combi sväljer 605 respektive 610 liter prylar med baksätet uppfällt och vår gissning är att Leon ST får aningen mindre utrymme, för att i stället fokusera mer på formgivningen.

Den nya kombin premiärvisas på bilsalongen i Frankfurt i september.

Diskutera: Vad tycker du om Seat Leon ST?

Taggar: Nyheter, , Seat Leon

Kommentarer

#1
2013-07-22 18:12

Varför köper man en kombi? Om man fraktar saker ofta är det bättre med en skåpbil, eller varför inte välja en bil med dragkrok så att man kan hyra släpkärra? Kupéer är så mycket tystare och bekvämare.

#2
2013-07-22 18:17

Jag håller inte med!
Bilar skall väl vara nyttofordon! Kombi är väl verkligen ett nyttofordon.
Tänk om vi inte hade haft kombibilar, då hade vi inte haft Volvo.

#5
2013-07-22 20:21

Detta kan bli en fullträff på den svenska marknaden, verkligen snygg design hoppas bara att kvalitet och motorer matchar designen.

#6
2013-07-22 20:36

Verkligen snygg. Seat är på rätt väg med de nya modeller som kommer.

#7
2013-07-23 08:24

I egenskap av hjälpmoderator tog jag bort en totalt ovidkommande och fånig kommentar från Uno.

#8
2013-07-23 08:26

Både sansad och mycket fräsch på en gång. Mycket lyckad.

#9
2013-07-23 10:07

Det finns nog ingen som "fraktar saker ofta" som har en kombi. Då har man som sagt en skåpbil. En kombi köper man för att man gillar det praktiska som en kombi erbjuder men i en snygg och bekväm personbil.
Tror att de som gnäller på kombiformatet är unga människor som inte har familj.
På fjällsemestern med full last av väskor, pjäxor och hjälmar så uppskattar man kombiutrymmet. Eller försök få inte tre grabbars hockeytrunkar i en Sedan ....

Dessutom ser det fånigt ut med skidbox på en Sedan :-)

#10
2013-07-23 11:57

Helt riktigt utav föregående "talare",..varför klaga på kombin?
Det finns ju andra modeller för de som inte anser sig behöva en sådan eller tycker de är fula e.t.c
För min egen del så är åtminstone en kombi i familjen ett måste,..allt blir lättare med en sådan och när man måste lasta än mer så hänger man på en släpvagn.
Andrahandsvärdet är också betydligt högre och komfortfrågan är nog knappast sämre i dagens kombibilar än i en trång coupe!?
Skåpbil är absolut inget alternativ för mig med sin usla komfort och krocksäkerhet men möjligtvis kan nästa bil bli en MPV typ Scenic mfl.

Seat är helt klart inne på rätt spår och med rätt prissättning så kan säkert även en del Vw/Skoda ägare omvärdera lite inte minst p.g.a de lite bättre garantierna.

#11
2013-07-23 13:22

Det kan diskuteras om detta verkligen är en nyttokombi eller bara förklädd. Kolla akterpartiet, det lutar väldigt mycket. Verkar inte särskilt praktiskt. Jag köper inte kombis, jag köper minibussar - de rymmer mer och är mycket mer praktiska plus att de är bekvämare och skönare. Kombi handlar allt mer om design idag.

#12
2013-07-23 16:06

En person kommer in hos Seat och kollar på nya Leon...han/hon gillar det han/hon ser men tycker bagaget är i minsta laget....inga problem säger säljaren,,den finns som kombi också.
Nej nej, tänker spekulanten..jag går o köper en minibuss istället....

Låter det logiskt?

#13
2013-07-23 16:23

Peter E, jag tycker det är betydligt mer logiskt att köpa en minibuss än en kombi om man söker en praktisk bil. En minibuss har större bagageutrymme och mer flexibel inredning. Min C3 Picasso rymmer 500 liter i bagageutrymmet med sätena uppfällda och det på en bil som är under 4,10 meter lång. Nya C4 Picasso II rymmer 630 liter under hatthyllan - jämför med Golf "Sportscombi" som rymmer 605 och Octavia combi som rymmer 610 liter - och dessa är ändå bland de största kombibilarna som finns i mellanklassen. C4 Picasso II är 4,4 meter medan Octavia kombi är 4,66 meter lång. Picasson har högre höjd i utrymmet så man får med större kartonger. Med baksätena nedfällda så är det ännu större plats i Picasson tack vare höjden.

Ja, för mig är det fullt logiskt att välja en minibuss istället för en kombi när man söker maximalt utrymme och samtidigt en bil som är lättparkerad i stan utan att ta upp så mycket plats i parkeringsrutan. Dessutom sitter man högre och skönare i en minibuss, med bättre överblick över trafiken. Den höga karossen gör insteget enklare och lättare för alla och man slipper få ryggskott när man bökar med bilbarnsstolarna.

En till fördel med minibussar är att baksätena / bakstolarna kan ändras och konfigureras på många olika sätt, mer än ett traditionellt delbart baksäte gör i en vanlig kombi.

Nej, de som väljer en kombi idag gör det knappast för utrymmena - utan det handlar om design. Och för mig som söker maximalt utrymme på minsta möjliga utrymme i P-rutan så är en kombi definitivt inget logiskt val.

Men vill man vara ologisk och emotionell istället för logisk, rationell och analytisk som jag är - så för all del Peter E, det får du gärna vara. :) :) :)

#14
2013-07-23 16:34

Raphael, jag inser att jag inte riktigt fick fram vad jag menade.

Såhär: Om någon går in hos en Seat-handlare och tittar på nya Leon för att han/hon tycker bilen är snygg och sedan provkör bilen och tycker den är helt ok där också...men kanske hänger upp sig på att bagaeutrymmet är lite litet.. DÅ finns Leon ST för denna person. Bilen ser ut ungefär som den *vanliga*, den är förmodligen väldigt lik att köra....så varför skulle denna person åka o titta på/köpa en minibuss???
Det är fullt logiskt för mig om denna person väljer en Leon ST.

Alla vill inte sitta uppe i luften med ratten i bussvinkel, en hel del vill kunna sitta lågt(jag tex) så för mig skulle en Leon ST vara mycket mer logisk att köpa än en minibuss.

Men just där är vi olika Raphael....men det är det som är det fina i visan...att man kan och får välja.

#15
2013-07-23 16:40

C4 Picasso rymmer 630 liter under hatthyllan med baksätet i främsta läget...hur stort är benutrymmet då? som en Octavia??
Eller är det lika stort benutrymme som i en Octavia när baksätet på Picasson är i bakersta läget, då ryms ju 540 liter i C4.an.

#17
2013-07-23 17:29

Raphael, jag vet väl inte om du alltid resonerar rationellt och analytiskt - men här gör du det definitivt. Bra argument.

Peter E, hur många SUV:ar, MPV:er och crossovers har busslutning på ratten?
540 liter är fortfarande en aktningsvärd volym i en bil som är så pass liten - och vid behov kan alltså utrymmet bli ännu större.

Men, visst, många vill ha bilar som ser ut som... bilar. De har alltså en lätt konservativ uppfattning om vad en bil är. Jag kan nog själv tycka att de lägre, normalhöga bilarna oftare är eleganta, men de högre kan ha sin charm eller tuffhet de med.

Vi har väl aldrig haft större valfrihet än nu.

#16
2013-07-23 17:29

Peter E, jag förstår inte din fråga om vad en Leon halvkombi-kund väljer. Tittar man på kombis så tittar man på dem för att man är intresserad av en, tittar man på minibussar så tittar man på en minibuss för att man är intresserad av dem. Jag förstår inte problemet. Jag bara hävdar att den som söker mesta möjliga utrymme tittar inte på en kombi, utan man väljer en kombi av andra skäl.

Och gällande ratt med "busslutning" tja kan inte påstå att ratten har någon busslutning i Picasso, men så brukar jag ha den i lägsta läget också kanske därför jag inte märker det. Om du höjer upp ratten i en Seat till högsta läget får du inte "busslutning" då? Det är väl standard på de flesta bilar idag att ratten är justerbar, så jag förstår inte problemet.

Benutrymmet i en Picasso II med sätena i främsta läget är bra. Det är inte helt lätt att jämföra med en lågbyggd bil, för man sitter ju högre och rakare i en minibuss. Det innebär att man inte behöver lika mycket benutrymme i en minibuss jämfört med en låg bil. Det är det som är tricket med minibussar, att de är byggda på höjden vilket gör att man får mer plats jämfört med en låg bil. Det blir mer effektivt utnyttjande av utrymmena och därför rymmer en minibuss mer än en låg bil - detta gäller både passagerare och bagaget. Min egen C3 Picasso är mindre, och även om vuxna kan sitta bak i en C4 Picasso II med sätena längst fram så går det inte lika bra i min mindre Picasso utan det är mer för de med tunna ben eller barn. Med sätena lägst bak är det limousine i min Picasso, ännu mer i den större C4 P II. Jag har baksätet i mitten, alltså mellan det bakersta och det främsta läget i min C3 Picasso och där kan vuxna sitta med bra komfort - det motsvarar ungefär det främsta läget i C4 PII. Och limousine-läget i C3 Picasso ja det är ungefär som mellanläget i C4 PII.

Min bror är 1,95 och han har gott om plats i limousineläget i min C3 P. Han har inte suttit i en C4 PII, men jag kan tänka mig att det ska gå bra i mellanläget bak för honom i den utan några problem. Och då är bilen fortfarande 20 cm kortare än en Octavia och med ett riktigt kombiutrymme plus rejäla stolar i baksätet och bra takhöjd så han får plats med huvudet.

Dessutom är stolarna biffigare jämfört med låga bilar. Med detta menar jag att stolarna är större, de är tjockare, det är mer stuns i dem. Detta gör även att de tar mer fysiskt utrymme, men det är inget problem i en minibuss eftersom utrymmet räcker till ändå. Så bakstolarna i en Picasso innebär att man sitter betydligt bättre bak i en Picasso än en i Octavia, för man sitter i riktiga och stora och inte i ett tunt baksäte som inte är lika flexibelt att justera. Det är inte bara längden du justerar individuellt i Picasson utan även ryggstödets lutning. Inget problem att rymma tre personer bak som har helt egna och individuella justeringar av längd och lutning.

Så jag konstaterar - igen - att den som söker maximalt utrymme kombinerat med maximal komfort, den personen väljer inte en låg kombi utan en minibuss.

Och de fördelarna som jag tar upp om minibussar, gäller minibussar rent generellt - Picasson är bara ett exempel. Andra minibussar har ju också en hög höjd med flexibel interiör och maximalt med utrymme på minsta möjliga fotutrymme.

Och det är vad jag tycker om.

Så den som köper kombi, ja jag anser att det mer handlar om design än att man söker mesta möjliga utrymme. Och som jag inledde med, titta på aktern på denna Seat. Den lutar rätt mycket. Det inverkar negativt på utrymmena. Dagens kombibilar handlar i allmänhet mer om en "sportig" design än en praktisk design med maximalt utrymme och funktionalitet.

Och det uppskattar tydligen många i Sverige, eftersom kombibilar säljer så bra och minibussar säljer inte lika bra. Nere i övriga Europa däremot, så säljer minibussarna väldigt bra - särskilt till familjer.

Så är man singel, man kanske har en hund men man har inga barn eller behov av att frakta stora grejjer ofta - ja då köper man en kombi. Gärna om man har så kallad "aktiv livsstil" där man spelar golf med chefen fredagar kl 15 och det är lättare att slänga in golfklubborna i en kombi än i en halvkombi.

Men som familjebil där man söker flexibilitet för vardagen, så är en minibuss överlägsen och det står jag fast vid.

Denna nya Seat ändrar inte min åsikt i frågan, eftersom den helt uppenbart i sin design följer den rådande trenden bland kombibilar med lutande former - det är rätt långt från en Volvo 245:a. :)

#18
2013-07-23 17:39

Man kan ju kort kommentera att den nya C4 Picasso har en bakruta som lutar mycket....ajajajajaj...att Citroen inte tänkte praktiskt där..

Vår käre Raphael hade inte nånting att kommentera om det faktum att bagageutrymmessiffran han nämnde om Picasson var med baksätet i främsta läget.
Så min fråga kvarstår: Är utrymmet i Picassons baksäte lika stort som i den Octavia han nämner?

Raphael påstår även att Picasson har större bagage än Octavia med baksätet nedfällt. Raphael kanske borde ta reda på lite fakta först...

Sedan tror jag nog de flesta(?) håller med mig om att vill man ha en kul bil att köra...då väljer man inte en minibuss(förutom Raphael då)
Då kan man med förkärlek välja tex en Seat Leon ST, och dessutom få ett ordentligt lastutrymme på köpet.

#19
2013-07-23 17:40

Kan ju tilläggas att denna Seat kombi rymmer 587 liter i bagageutrymmet under hatthyllan, detta i en bil som är 454 centimeter i längd. Den är alltså längre än flera minibussar, som exempelvis C4 PII. Nu har jag inte provat den interiört, men med tanke på att det är en lågbyggd bil så tror jag att den följer andra lågbyggda bilar med dåligt utrymme för passagerarna och där man måste kröka ryggen ordentligt för att ta sig in och ut. Det finns de som gillar det självfallet, men det är inget för mig. Jag tycker om att öppna dörren och sätta mig och så är det inget mer med det. :)

Och som jag skrev, i en högbyggd bil sitter man högre och rakare - detta gör att benen får plats med mindre utrymme i längd än i lågbilar eftersom sittdynan sitter betydligt högre upp. Detta innebär att även med bakstolarna i främsta läget så kan vuxna av normallängd sitta bra, och är man 2 meter lång så fungerar det också med flyttning av sätena utan att man slår huvudet i taket!

Ska man frakta stora fyrkantiga saker, alltså när man tar bort hathyllan, så blir det ännu mer utrymme i en minibuss byggd på höjden jämfört med en lågbil.

Att bygga högt är compact living. :)

#20
2013-07-23 17:48

"Man kan ju kort kommentera att den nya C4 Picasso har en bakruta som lutar mycket....ajajajajaj..."

Den lutar inte lika mycket som den nya Seat kombin och dessutom är Picasson högre invändigt så den rymmer mer ändå.

"Vår käre Raphael hade inte nånting att kommentera om det faktum att bagageutrymmessiffran han nämnde om Picasson var med baksätet i främsta läget."

Stämmer inte eftersom jag kommenterade det, jag har kommenterat det två gånger i två inlägg. Det vore klädsamt om du läste det jag skrev, annars finns det ingen mening med att diskutera.

"Så min fråga kvarstår: Är utrymmet i Picassons baksäte lika stort som i den Octavia han nämner?"

Jag har redan svarat dig två gånger!
Här är en sammanfattande kortversin av mina två tidigare svar på din fråga:
Utrymmet i längd är kortare, men genom att man sitter högre så har man i praktiken ett stort utrymme. Jag tog in min bror på över 1,9 i mitt svar, läs det för mer utförligt svar. Det är alltså missvisande att jämföra utrymmet i centimeter i längd, eftersom en minibuss är byggd på höjden och man sitter högre med sittdynan högre upp och man har en högre takhöjd. Räkna med att du klarar dig med hälften av utrymmet i längd i en minibuss jämfört med en kombi för att ändå få samma praktiska upplevelse av utrymme för benen. Och du sitter dessutom skönare när du sitter högre upp.

Vad som är roligt att köra är en individuell upplevelse och en helt annan diskussion. Det har inget att göra med mitt påstående att den som söker maximalt utrymme väljer en minibuss istället för en kombi. Om du klagar på mitt påstående att den som vill ha maximalt utrymme väljer en minibuss, ja då kan du ju inte komma dragandes med att en kombi är roligare att köra - då byter du ju ämnet från det som diskuteras. Jag har inte diskuterat körglädje, jag har bara påstått att en minibuss är ett mer logiskt val för den som söker maximalt utrymme. Och det var detta påstående du klagade på, så vi kanske ska hålla oss till ämnet Peter E som är maximalt utrymme eftersom det var det påståendet från mig som du klagade på.

Körglädje är en annan diskussion och den kan vi ta och diskutera när vi har diskuterat klart huruvida det är logiskt eller inte att den som söker mesta möjliga praktiska nytta och funktionalitet väljer en minibuss istället för en kombi.

#21
2013-07-23 19:50

Men jag säger inte att C4 PII är den rymligaste minibussen i sitt mindre utförande, jag tog upp den som ett exempel på en minibuss - och just denna marknadsförs i Sverige som "nya kombin" (ja bilen finns att provköra hos flera återförsäljare i Sverige redan idag). En Dacia Lodgy som är 4,5 och bara lite längre än Picasson är rymligare och den är också ännu mer boxig - den rymmer 7 personer (eller 5 vuxna och 2 barn) men då inget bagage kvar nästan. C4 PII i utförande för 7 personer är längre. Lodgyn är dock inte lika flexibel som en Picasso eller flera andra minibussar då den har ett mer traditionellt baksäte. Men den tillhör ändå alternativen till en vanlig kombi menar jag. Dacia har också en kombi av nya Logan (inte i Sverige än) och den är som andra kombibilar en lågbil med de nackdelar som en lägre bil har jämfört med en högre. Logan som kombi är dock något billigare än Lodgy.

Som familjebilar tycker jag fortfarande minibussar är bättre än kombis när vi talar om utrymmen och flexibilitet, och jag förstår inte riktigt varför de inte har slagit igenom i Sverige när de har lyckats så bra i övriga Europa.

En förklaring som jag har läst är för att varken Volvo eller Saab har gjort en och eftersom de sätter normen (och i fallet med Saab satte normen, imperfekt) så köper inte "riktiga svenskar" en minibuss. Men då Volvo idag ägs av kineser och allt mer söker tillfredsställa den kinesiska marknaden med sin portfolio så kan Volvos betydelse i Sverige som trendsättare bland kombibilar även vara på väg att minska.

#22
2013-07-23 21:27

Vilken bil har störst bagageutrymme med baksätet nedfällt? Octavia Kombi eller C4 Picasso...?

#23
2013-07-23 21:42

Peter E; det är bäst att lägga ner detta. Du kommer att tröttna;-)

Men om man nu återgår till vad det hela handlar om, så är väl designen synnerligen skarpt skuren; liknar de andra kusinerna inom VW och det tycker jag är aptitligt. Men designen är väl ännu inte just den man ser som synonym med SEAT just nu, men en uppryckning i rätt riktning är det, enligt min åsikt.

#24
2013-07-23 21:43

Peter E, med nedfällt baksäte så rymmer Octavia kombi 1740 liter medan C4 Picasso II rymmer 1709 liter så svaret är Octavian - därför att den är ju ändå 4,6 m längre än Picasson som är på 4,4 meter. Å andra sidan så rymmer Picasson mer i höjd så man får in större föremål i Picasson. Kombinera detta med den flexiblare säteslösningen och att man sitter högre så blir Picasson fortfarande en rymligare familjebil för både passagerare och bagage. Men jag har återigen inte påstått att den lilla Picasson är den rymligaste familjebussen, utan jag tog upp den som ett exempel därför att den marknadsförs med slogan "nya kombin". Vi kan ta Dacia Lodgy som är 4,5 meter och fortfarande en kortare bil än Skoda Octavia och den rymmer 1861 liter med fällda baksäten, och 827 liter med sätet uppfällt (och nu talar jag om den 5 sitsiga, den 7 sitsiga rymmer 240 liter med alla baksäten uppfällda). Dacians nackdel är dock fortfarande att den inte har lika flexibelt baksäte som Picasson och de flesta andra minibussar, Dacian är en enklare bil - men den är rymlig.

Så jag hävdar fortfarande Peter E att när det gäller flexibilitet, funktionalitet och maximalt utrymme så är minibussar fortfarande det mer logiska valet jämfört med en lågbyggd kombi - samtidigt som minibussarna tar upp mindre plats i P-rutan därför att de är kortare än kombin.

#26
2013-07-23 21:55

Tack Raphael, då har du rättat ditt tidigare faktafel angående volymen.

#25
2013-07-23 21:55

Vi kan jämföra med en ännu kortare bil - nämligen Fiat 500 Living som är på 4,3 m jämfört med 4,4 för C4 PII och 4,5 för Dacia Lodgy och 4,6 för Octavia. Denna rymmer 630 liter under hyllan med baksätet uppfällt. Jämför det med 587 liter för Seat kombi som är en längre bil på 4,54 cm. I sammanhanget kan nämnas att Seat kombi rymmer 1470 liter med sätena nedfällda. Och en C4 PII på 4,4 m slår detta med bred marginal, för att inte tala om Dacia Lodgy som på 4,5 m är i princip lika lång som Seat och rymmer ändå betydligt mer - och du kan få in 7 personer - hur får du det i en Seat kombi på samma utrymme? (och i Fiat 500 Living får man också in 7 personer på ännu mindre utrymme, även om det nog knappast är vuxna personer som kan sitta där bak då utan snarare två barn, men ändå).

#27
2013-07-23 21:59

Peter E, jag har inte skrivit något faktafel om Octavian. Jag skrev att Picasson har större utrymmen med nedfällt baksäte tack vare höjden - man får alltså in större och högre föremål i Picasson och det får man fortfarande. Jag skrev inte att Picasson var större i litermått med nedfällda säten så det förstår jag inte varifrån du har fått. Att du inte läser mina inlägg ordentligt har jag märkt tidigare, så det är ingen direkt nyhet.

#28
2013-07-23 22:04

1740 liter är mer än 1709 liter...eller är det en annan sorts logik som krävs?..fransk?

#29
2013-07-23 22:05

Hur kan man få in större föremål i ett mindre utrymmer?...damsko?

#30
2013-07-23 22:08

Peter E; lyd mitt råd;-)

#31
2013-07-23 22:09

Audi...snart..men det e lite kul ibland ju..*L'

#32
2013-07-23 22:13

Peter E, du menar alltså att du inte förstår att med högre höjd så får man in högre föremål? Jag var tydlig med att jag pratade om höjden, det stod i mitt inlägg. Det är inte mitt fel att du inte läser innantill. Jag skrev inte om litrarna med nedfällt baksäte, det är du som tog in det inte jag och eftersom jag inte skrev om det så har jag inte yttrat mig om det. Däremot skrev jag höjden.
Det skulle verkligen gagna diskussionen Peter om du kunde läsa det jag skrev istället för att hitta på saker som jag inte har skrivit.

#33
2013-07-23 22:13

Om man funderar på yta på en parkeringsruta så tycker jag att Leon ST är bland de snyggaste bilarna att fylla ytan med..större eller mindre än minibuss spelar ingen roll..rutan e lika stor ändå

#34
2013-07-23 22:14

Peter E; Been there, seen that, done that. Tröttnat.

#35
2013-07-23 22:15

Och som du ser Peter så har jag tagit upp flera minibussar, inte bara C4 PII, som visar att minibussar ger mer utrymme och mer flexibilitet i ett mer kompakt format än kombibilar erbjuder.

#36
2013-07-23 22:16

Du skriver att man får in större föremål Raphael..då har du fel för ett föremål som upptar volymen av 1740 liter går in i Skodan men inte i Citroenen.

Då är Citroenen mindre i bagaget..högre eller ej..det är bara fakta,

#37
2013-07-23 22:17

Peter, med tanke på hur många parkerar i storstäder så ser jag iaf en fördel med en mer kompakt bil jämfört med en längre bil. Varför ska man ha en bil som är längre om det inte ger några fördelar i flexibilitet eller utrymme? Eller försöker du säger att det är en nackdel att minibussarna erbjuder så mycket rymd och flexibilitet som de gör fast de är kortare än en vanlig kombi?

#38
2013-07-23 22:19

Peter E; vad var det jag sa?

#39
2013-07-23 22:23

Peter, "Du skriver att man får in större föremål Raphael."

Jag skrev så här:
"Picasson har högre höjd i utrymmet så man får med större kartonger. Med baksätena nedfällda så är det ännu större plats i Picasson tack vare höjden."

Var i den texten Peter hittar du "man får in större föremål"?
Jag skrev om höjd två gånger efter varandra. Det är fortfarande höjden jag pratar om. Tydligen måste man vara övertydlig när man skriver till dig Peter eftersom du inte ser att man skriver höjden även fast man gör det två gånger efter varandra.

#40
2013-07-23 22:26

Jädrars Peter E där får du något att bita i; "Picasson har högre höjd i utrymmet så man får med större kartonger"

Fysiken har härmed tagit nya former;-)

#42
2013-07-23 22:27

Men Rahael..om jag säger att man får in längre föremål i Octavian då?..är det viktigt eller inte?

#41
2013-07-23 22:29

Nej Raphael.
Jag har aldrig sagt att minibussarna skulle vara dåliga och att det skulle vara en nackdel med att de är mer flexibla än en *vanlig* kombi.
MEN..i just det här fallet med Leon ST så menade jag ju att om man gillar utseendet och hur den allmänt är... så finns det ju möjlighet nu om man gillade den vanliga Leonen att köpa en kombi om man har behov av större utrymmen och ÄNDÅ har kvar egenskaperna hos den vanliga Leonen.
Man har ju valfrihet då.
OM man har ännu större utrymmesbehov så kan man ju antingen köpa en större bil eller typ en minibuss.
Men om man gillar just Seat Leon så kan man ju nu välja flera karosstyper..och valfrihet är en typ av frihet..

#43
2013-07-23 22:29

Låt oss jämföra med en annan minibuss Peter, vi kan ta Peugeot 5008. Den är 4,5 lång mot Octavians 4,6. 5008 rymmer med baksätet uppfällt 823 liter!
Med baksätet nedfällt rymmer 5008:an 2506 liter. Detta för 5 sits versionen. Men även versionen med 7 säten kan konkurrera. 679 liter bakersta sätet nedfällt men mittersta uppfällt, och 1754 liter med baksätena nedfällda.

Om vi tar 5 sitsaren igen och lägger på insynsskyddet, och fäller sätena. Då rymmer 5 sitsaren 1769 liter.

Så varför då köpa en Octavia kombi för utrymmenas skull när man får mer utrymmen i en minibuss som är kortare?

#44
2013-07-23 22:30

Peter E; trust me;-)

#46
2013-07-23 22:34

Hmm..på nåt sätt känns det som om vi inte talar om samma sak Raphael... :)

#47
2013-07-23 22:35

Jag tror de flesta kommer välja en Octavia kombi före en Picasso ändå..men vi får väl vänta in försäljningsiffrorna antar jag

#45
2013-07-23 22:40

Peter E, om du säger att man får in längre föremål i Octavian så har du helt rätt. Du får in längre föremål i den. Det är helt sant, jag säger inte emot dig. Det är fysikens lag - Octavian har längre kupéutrymme, så den kan ta längre föremål. Jag har inte påstått att PII skulle vara längre, snarare har jag ju uttryckligen sagt att den faktiskt är kortare. Men jag tror att för de flesta så spelar den lilla skillnaden i längd mindre roll än den betydligt större skillnaden i höjd och den flexibilitet som en PII innebär i jämförelse. Du har ju inte möjlighet att flytta sätena på samma sätt i en Octavia som i en PII. Och längre personer får bättre plats i PII:n, för längre personer är ofta inte bara längre i fråga om ben utan även överkroppen brukar vara längre. :) Compact living innebär bygga på höjden. Om man har fyrkantiga boxar så kan de vara större i PII än Octavian just för att PII har en högre höjd. Dvs, om du har en box med samma längd på alla sidor så kan den vara större i Picasson än i Octavian, därför att den slår i taket i Octavian innan den slår i taket i Picasson.

#48
2013-07-23 22:43

Peter E, jag har redan skrivit i tidigare inlägg här att kombibilar generellt sätt går mycket bättre än minibussar i Sverige - och jag har även frågat varför detta är så, varför är minibussarna populärare nere på kontinenten än i Sverige. Jag skrev flera tankar om detta tidigare i tråden, så jag har ingen illusion om att minibussar säljer bättre än kombibilar i Sverige - och jag tycker det är märkligt med tanke på minibussarnas många fördel. Konsumenter i andra länder uppskattar minibussar, inte minst i Frankrike (ja även benelux också) och Storbrittannien där de är storsäljare. Jag tycker detta är intressant.

#49
mcregor
2013-07-23 23:30

Åter igen Raphael (repris på repris på repris) - vi är många som faktiskt har större behov av yta än av höjd i bagageutrymmet men det tycks du ha väldigt svårt att ta till dig. Du har ett behov men var vänlig och acceptera att andra kan ha andra behov än du har och bestäm inte vad jag och andra skall ställa för krav på våra bilars bagageutrymmen.
Kanske dags att återgå till att diskutera Seat Leon ST...

#50
2013-07-24 00:29

En bidragande orsak till att MPV;s har mindre marknadsandel i Sverige än utomlands tror jag är att vi i Sverige ställer högre krav på säkerhet. Den genomsnittliga betalningsviljan för att rädda ett liv ligger högst i EU, och då går minibussarna bort i kundernas ögon.

Bara en reflektion, direkt från telefonen så jag beklagar om det blev snurrigt.

MVH AL

#51
2013-07-24 09:55

Tror nog att marknaden kommer att ändras betänkligt framöver då det gäller våra bilval till "flexibilens" fördel.
En liten"minibuss" som C3 Picasso kan dock inte jämföras med en rymlig kombi gällande utrymmen och komfort.
Hur någon kan anse att man sitter bra i dess baksäte är för mig en gåta.
Någonstans måste man kompromissa och det är också det man gör med en mindre bil. ( även om den är högre )

Vill man ha en rymligare bil än t.e.x Focus ( som skåpar ut det mesta ) bland kombibilarna så återstår bara en lite större minibuss om man samtidigt vill bevara personbilskänslan.
Dessa pasar inte alla som tycker att det blir för mycket buss över det hela men ett tips är att prova några utav dessa innan man bestämmer sig för att de är dåliga.

Min 308 SW är betydligt rymligare än den tidigare Megane (phas ll) på pappret men själv upplever jag den faktiskt inte som rymligare eftersom att den är trängre mellan hjulhusen bak samt trängre i baksätet.
Den har även ett kortare lastutrymme med bakstolarna fällda vilket har retat mig många gånger.
Hade också önskat mig en bättre lösning på dessa stolar likt de i den tidigare 308:an...Vill man ha dessa stolar i dag så blir bilen väldigt dyr.
Nästa generation lär tyvärr knappast vara lika rymlig men vi får avvakta och se.
Att mäta utrymme i liter fungerar helt enkelt inte i verkligheten och det är dagens "sportkombis" ett bra bevis på.

I test efter test hyllas V70 för sin överlägsenhet då det gäller utrymmen och visst har bilen ett brett bagageutrymme men takhöjden är allt för låg för att jag skall hålla med om dess rykte och baksätet ...hmm,det finns bilar i mellanklassen som är bättre.
Komfortmässigt är den större och oftast dyrare bilen dock svårslagen så man måste som sagt kompromissa någonstans och vad vi behöver eller inte avgör vi själva.

#52
2013-07-24 10:20

Eller hur mcgregor. Lite tjatigt då alla trådar övergår till PSA trådar.
Alla vet väl att PSA har gjort fler tavlor än Picasso. (ett skämt Rafael :-)

Den här Seaten ser riktigt trevlig ut. Tycker faktiskt att Seat har den ärtigaste designen i VAG koncernen.

#53
2013-07-24 10:23

Lite mer OT och som komplement till AL:s inlägg: http://www.expressen.se/kvp/bilvraket-forbryllar-sakerhetsexperten/

#54
mcregor
2013-07-24 11:06

Håller inte med dig Mistro när det gäller Focus (kombi). Den senaste modellen är t ex trängre i baksätet (benutrymmet) än föregående modell som vi ägde några år (2007 kombi för vår del).
Den nuvarande Focus kombin godkändes inte av våra fullvuxna tonåringar när de satt i baksätet - något som däremot Golf Varianten (2012) gjorde med råge. I benutrymme upplevs den bara marginellt sämre än t ex syskonet Passat.
Så kupeutrymmet och bekvämligheten i kupen avgjorde vårt bilval till förmån för Golfen - och då hade vi testat i stort sett allt i närheten av den klassen - från C3 Picasso till BMW 3-serie kombi.

#55
2013-07-24 11:16

Ok,..syftade på bagageutrymmet i den äldre Focusen men det är möjligt att den nya är trängre lite överallt. ( har ännu inte kollat så noga på den nya )

Gällande den fruktansvärda olyckan i DK så är det en katastrof att den här biltypen får lov att säljas.
Arbetsbilar har alltid haft sämre krockskydd,rostskydd,komfort,utrustning o.s.v trots ett högt pris.
I dessa rullande likkistor åker de flesta utav våra hantverkare runt i.
En del företag väljer familjeversioner likt Berlingon i Dk och använder den även som familjebil.
I den versionen känns och är bilen mer bekväm men krockskyddet är lika uselt som i sitt "skåpsyskon"
Skandal att folk skall kunna åka så oskyddat i en nyare bil i tron om att de åker i en säker bil.

#56
2013-07-24 13:35

McGregor....du vet väl om att du har alldeles fel..en kombi kan inte ha bekvämare baksäte än en minibuss. Det trodde jag du hade klart för dig. :)

#57
2013-07-24 15:28

Peter E, det är inte så vanligt med baksäten i minibussar. Det är framförallt enklare modeller som har baksäten, typ Dacia Lodgy, eller de allra minsta minibussarna i småbilssegmentet. De flesta minibussar har bakstolar istället som i utförandet mer påminner om framstolarna. Den högre sitthöjden hos en minibuss och det individuellt ställbara ryggstödet ger goda förutsättningar för optimal komfort, plus att både ryggstöd och dynor ofta är tjockare än mer traditionella baksäten brukar. Nu uttalar jag mig om sätena i mittenraden, de minibussar som är 7 sitsiga har mer begränsad komfort i bakersta raden.

Jag anser att generellt kan man säga att minibussar har fördel gällande passagerarkomfort jämfört med vanliga lågbilar i samma storleksklass ja, vilket även då gäller traditionella kombibilar. Den högre sitthöjden brukar dessutom uppskattas av barn, något som särskilt Renault har satsat på då de kör med en mild variant av "biosittning" i sina minibussar. Lägg därtill till avläggningsytor som "flygplansbord" på framstolar och många fack för optimal flexibilitet.

Om vi talar specifikt de franska minibussarna så är de mjukare och mer komfortabla än de tyska minibussarna som har en hårdare sättning av fjädring och dynor, men även de tyska minibussarna har fördel i utrymme och flexibilitet jämfört med traditionella lågbyggda kombibilar.

Jag personligen tror inte på att Seats nya kombi flyttar fram några positioner gällande komfort, utrymmen och flexibilitet för kombibilar vs minibussar i samma storleksklass. Tvärtom verkar deras kombi mer handla om design än vara en renodlad familjebil. Seat har ju dessutom en variant av minibuss, om än mer en crossover mellan kombi och minibuss än en renodlad minibuss - nämligen Altea XL. Den är inte lika flexibel som andra minibussar genom att den inte är ett riktigt högbygge utan mer mellanhög och den har heller inte samma flexibla baksäteslösning som andra minibussar, utan den är mer ett slags mellanting. Jag har inte sett så många av dem så det verkar som att marknaden, iaf i Sverige, inte har tagit emot den så bra. Men visst kan man säga att den har ett stort bagageutrymme för sin längd, absolut.

Här skulle det ju kunna vara risk för internkonkurrens, men som sagt verkar ju Seats nya kombi mer handla om design än familjepositiva praktikaliteter så de verkar rikta in dessa modeller till olika målgrupper.

#58
2013-07-24 19:35

Varför finns Seat ö h ?

#59
2013-07-24 19:45

Som av en händelse så råkade jag hamna på Citroens svenska hemsida för att titta på C4 Picasso...och till min stora förvåning så står det ordagrant: "De tre individuella baksätena är lika breda" osv...
Eftersom Citroen ofta nämnts i denna tråd så verkar det ju konstigt om inte Citroen själva vet den rätta benämningen.
Vi kanske ska upplysa dom om den rätta benämningen som ju Raphael använder...eller?

#60
2013-07-24 19:50

Det sista du skriver Raphael håller jag helt med om...det finns ingen risk för internkonkurrens hos Seat för om man tycker Leon ST är snygg och vill ha den pga just det så tittar man garanterat inte på Altea XL..:)

#61
2013-07-24 20:09

Peter E, det är inget ovanligt att det finns missar i broschyrer och annan information, särskilt när det gäller en text på franska som översätts till engelska som översätts till svenska. Det händer en del på vägen. Att kalla det för tre baksäten ger människor fel associationer, man tänker på tre rader av baksäten vilket iofs vore intressant om PII lyckades med det på 4,4 meter och då härbärga 8 personer... Men den gängse beteckningen i Sverige är bakstolar, på precis samma sätt som man säger förarstol och passagerarstol. Genom detta kommunicerar man att det är något annat än ett baksäte som saknar en bakstols justeringsmöjligheter.

Men visst, man kan säga baksoffa också istället för baksäte, en gång i tiden sade man ju soffa. Man hade en soffa fram och en soffa bak, iaf i amerikanare eller europeiska bilar inspirerade av amerikanare. Detta var dock många år sedan och jag tror knappast begreppet används i vardagligt spåkbruk längre.

#62
2013-07-24 20:14

Peter E en gång i tiden köpte man kombibilar för att de var praktiska och funktionella. Idag har det tydligen ändrats. Och det är ju det jag har sagt flera gånger redan, idag handlar kombibilar om design mer än praktisk familjefunktionalitet. Detta gäller inte bara tyskarna utan många tillverkare. Volvo S60 som efterföljare till "tvåfyrtifemman"... ett tydligt avsteg från praktikalitet till förmån för design.

Istället är minibussen det praktiska och funktionella valet, rejäla funkisbilar för familjen eller andra med behov av utrymmen.

I min lilla minibuss har jag fått in två IKEA Poäng-fåtöljer, ett mindre cafébord (ett sånt där runt med ben från mitten av undersidan som brer ut sig i tre stöd), ett mindre datorbord, en stor skrivbordsstol med armstöd, en stor ihoprullad matta, ett IKEA Lack-bord och en stor krukväxt modell palm som når upp till mina axlar. Plus några kassar med mindre grejjer som pärmar, block och annat kontorsmaterial. Och jag hade mycket plats kvar...

Hela mitt kontor i en flytt i den minsta Picasson. :)
Det tycker jag är bra för en bil på under 4,1 meter.

#63
2013-07-24 20:25

Men om vi nu går tillbaka till den bil denna artikel handlar om...

En Leon ST är mer praktisk än en vanlig Leon.

Det är vi överens om?

Lämna minibussarna därhän, de har inget med den här artikeln att göra.

#64
2013-07-24 21:09

Peter E, jag förde in minibussar i diskussionen som ett svar på tidigare ifrågasättande av dagens kombibilars praktikalitet. Bl a nämndes skåpbilar redan i det första inlägget till artikeln (och det skrevs inte av mig).. Eftersom det redan fanns en diskussion om skåpbilar, släpkärra med dragkrok och andra fenomen i tråden, så såg jag inget fel i att lämna en enkel kommentar om att idag handlar en kombi mer om design - och jag köper hellre en minibuss. Det passade in i den diskussion som hölls.

Och du reagerade på detta oskyldiga inlägg från mig med en kommentar om vad som var mest logiskt eller inte, på ett sätt som jag uppfattade som lätt raljerande. Jag hävdar fortfarande att det är mer logiskt att vara intresserad av en minibuss - eller familjebuss som det även kallas i vissa kretsar - än en kombi om man eftersträvar maximal funktionalitet.

Och ja, jag anser att det hör till diskussionen, precis lika mycket som skåpbilar tidigare. För det handlar om vad praktiska kunder köper för något, och om huruvida denna Seat-kombi kan attrahera dem eller om den attraherar andra köpargrupper. Detta i perspektiv av hur kombimarknaden har utvecklats, utanför Sverige så är minibussarna / familjebussarna den nya kombin och vinner allt fler köpare, medan en kombi mer är ett "sportigt statement". Mer en bil för golfklubbor och en signal om din "aktiva livsstil" - i jämförelse signalerar en minibuss / familjebuss "barnvagn".

Som jag tidigare har anfört så tror jag att de som är kunder till denna Seat-kombi mer är ute efter design. Internt inom koncernen finns ju Volkswagen Golf och Octavia kombi som båda rymmer rätt mycket mer än denna Seat kombi...

Ett till alternativ är Seat Toledo / Skoda Rapid som rymmer 550 liter i bagageutrymmet och det är en halvkombi. Och så kombin av denna Rapid som rymmer ännu mindre. Det är lite förvirrande. :)

#65
2013-07-24 21:17

Ett försök till då :)

Är Leon ST mer praktisk än en vanlig Leon?

Kan någon svara på detta utan att skriva 1000 ord om allt annat än att svara på en enkel(för vissa) fråga?

#66
2013-07-24 21:25

Peter E: skyll dig själv;-)

#67
2013-07-24 23:45

Att MPV är praktiska tror jag att vi alla kan enas om. Har själv haft en Voyager och den var suverän när det kom till funktionalitet. Men hur ser myntets baksida ut? Vad händer med köregenskaperna? Jo, den högre tyngdpunkten innebär en nackdel ( kontra en kombi). Det gäller särskilt om man lastar sin MPV, då blir bilen sämre vid en undanmanöver exempelvis, eller vid hastiga filbyten på motorväg. Det här är egenskaper som en del biltillverkare inte tycker är positiva, producenter som råkar vara marknadsdominerande i Sverige. Det är nog ytterligare en anledning till att MPV har en lägre försälningsfrekvens i Sverige än i EU generellt (är inte insatt i de exakta relationerna).

#68
2013-07-24 23:49

Peter E.

Jag tror att den är både mer praktisk som ett bättre ekonomiskt val. Kombibilar brukar ha ett bättre andrahandsvärde än bilar av konventionell typ.

MVH AL

#69
2013-07-25 14:16

Peter E, nu är det så att jag inte kan skriva svar under 1 000 tecken. Jag vet inte hur man gör. Jag är född sådan här. Om du vill klaga på att jag är född som jag är så för all del, men det är inget jag ändra på eftersom jag är konstruerad så här. Och dessutom roar det mig att du ständigt och återkommande klagar på mig, det är jag tacksam för. Jag menar om du tycker om att spendera din dyrbara och värdefulla tid på att klaga och kritisera mig, så för all del. Varför ska jag säga emot? Jag är tacksam för din uppmärksamhet min vän. Du skriver väldigt underhållande och jag har redan för länge sedan gett upp idén om att det går att föra en saklig och seriös diskussion med dig då du inte verkar intresserad av något sådant utan istället mer verkar vara intresserad av att klaga på mig, och då bjuder jag på det - go ahead. Det gör dig tydligen lycklig och varför skulle jag minska din lycka genom att inte ge dig skäl för att klaga på mig?

#70
2013-07-25 14:20

Jag fastslår därmed att Leon ST är en mer praktisk bil än Leon och därför är ett utmärkt val för de som vill ha en Leon med mer praktikalitet.

Vill man ha nåt annat så får man ingen Leon.... och det var visst Leon denna artikel handlade om..

#71
2013-07-25 14:34

Jag anser inte att en Leon kombi är praktisk överhuvudtaget, även om den är mindre praktisk än den något mindre halvkombin. Men att mina kriterier för vad som är praktiskt är annorlunda än dina Peter, det tror jag att vi har kunnat konstatera flera gånger.

#72
2013-07-25 14:38

Vi kan ju också ställa oss frågan om denna Leon verkligen möter kunders behov av praktikalitet, för de som inte nöjer sig med "mer praktisk än Leon halvkombi", utan som söker en praktisk bil och ser framför sig en tvåfyrtiofemma som för sin tid faktiskt var en praktisk bil. För dessa kunder är en kombi inte ett lika självklart val längre vilket har att göra med att kombibilarna har utvecklats till att bli mindre praktiska än förr. Marknaden kommer att visa hur denna Leon kombi acccepteras, jag tror inte att det räcker med att den är en kombi av Leon. Jag tror att för att lyckas på marknaden för kombibilar idag så behöver man erbjuda modeller som står på egna ben och som klarar sig utan en argumentation som "mer praktisk än den tidigare lanserade halvkombin" - det finns ju flera konkurrerande kombimodeller på marknaden, som troligen också baseras på tidigare lanserade halvkombis.

#73
2013-07-25 14:54

Raphael...jag tror du skrivit fel i din kommentar kl 14.34.....

:)

#74
2013-07-25 14:58

Jag erkänner Peter E att det föll bort en bokstav. Eftersom jag i detta forum inte är tillåten att justera mina inlägg i efterhand och korrigera dessa småsaker, för jag blir alltid lynchad om jag korrigerar lite stavfel och liknande i efterhand så lät jag det stå kvar. Jag tror att människor faktiskt begriper vad jag menar ändå, men för den som inte gör det så kommer här en bättre version:

Jag anser inte att en Leon kombi är praktisk överhuvudtaget, även om den är mindre opraktisk än den något mindre halvkombin. Men att mina kriterier för vad som är praktiskt är annorlunda än dina Peter, det tror jag att vi har kunnat konstatera flera gånger.

#75
2013-07-25 15:08

Jag tror inte våra kriterier är så olika..vi har nog bara lite svårt att förstå vad den andre menar ibland.
Jag anser att om man verkligen vill ha en praktisk bil i det syftet att den ska vara rymlig, flexibel och en litealltiallobil... :) Då är en minibuss/familjebuss ett alldeles utmärkt val.
Men....det finns väldigt många som inte sätter det praktiska i första rummet, man vill ha en bil som tilltaler en rent visuellt kanske(olika smak där). I Seatfallet här så har ju valfriheten för de som gillar Seat ökat nu.
Många bilköpare gillar ju ett speciellt märke och kan kanske inte tänka sig att byta..
För en del personer kan ju en Leon ST vara alldeles lagom praktisk. För andra är en C3 Picasso alldeles lagom. För mig är en Golf alldeles lagom Alla bilar är kompromisser,.. man kan inte få allt...även om man letar..*L*

#76
2013-07-25 15:20

Jag håller med dig Peter E om att många inte sätter det praktiska i första rummet, och en av mina poänger som jag har försökt lyfta fram i diskussionen är just att kombimodeller en gång i tiden var för människor som satte det praktiska i första rummet, men detta har ändrats. Det finns inte så många praktiska kombis kvar på marknaden, och här blir minibuss/familjebuss mer ett tydligt alternativ för dessa som fortfarande söker en praktisk bil.

Jag tror att vi kan vara överens om att de som är ute efter denna Seat kombi i första hand är ute efter design än en bil att flytta ett typ ett kontor med. Och det behöver inte vara fel i sig självt.

Att det skulle finnas Seat-kunder som inte kan tänka sig något annat än en Seat, ja det kanske det finns men jag finner det något otroligt. Jag menar, Seat - Volkswagen - Audi - Skoda, jag tycker de är väldigt lika och kommunicerar liknande värden. Däremot finns det absolut, tror jag, de som inte kan tänka sig något annat än en VAG-produkt. Men nog tror jag att de som gillar Seat också kan tänka sig en Volkswagen eller Skoda exempelvis, jag tror inte de säger Volkswagen usch och fy vill inte ta en med tång, eller Audi aldrig nej nej värsta tramset... eftersom Seat i mångt och mycket delar så mycket gemensamt med dessa.

Sedan detta med att man inte kan få allt. Ja det handlar också om personlig definition om vad allting är... Men för mig så upplever jag att en minibuss ger mig allt det jag söker i en bil, jag ser det inte som en kompromiss utan att jag får precis det jag vill ha. Men visst är vi olika där vilka önskemål vi har en på bil. Om man inte får allt i en bil kanske ens önskemål och krav inte är realistiska. :)

#77
2013-07-25 15:24

Den bil som uppfyller alla mina krav har aldrig funnits, och kommer aldrig finnas..
Men just nu så är min Golf en alldeles utmärkt kompromiss mellan mina krav.. :)

#78
2013-07-25 15:37

Ok, då har du helt andra krav än jag. En Golf är för liten invändigt för mina behov. :)

#79
2013-07-25 16:18

Jag håller helt med Raphael om att trenden hos kombibilar inte går åt det praktiska hållet. Titta bara på de senaste Volvo-modellerna.
Inom VW-koncernen har man dock inte helt glömt de praktiska aspekterna och denna Leon är samtidigt en av de snyggare.

Tidigare SUV:ar (familjebussar, småbussar, flexibliar...) hade verkligen inte de bästa vägegenskaperna - åtminstone inte de amerikanska. De till och med välte lättare i kurvorna.
Där har tack och lov mycket förändrats.
Tyvärr har det också medfört att vissa SUV:ar blivit okomfortabelt avfjädrade, men det gäller inte alla.

Nu finns ett ökande antal lite mindre SUV:ar och MPV:er - crossovers av olika slag.

Att en lite högre bil utnyttjar utrymmena bättre är knappast något märkligt.
För sådär 40 år sen skissade tidningens medarbetare Jan Ullén på just en sådan med måttliga yttermått.
Nu finns de.

Våra behov är högst olika.
Titta bara på "trendiga" kök med diskbänk i oljat trä och en enda, dessutom rund ho. Man har byggt bort det praktiska. Utseendet har fått ta överhanden. Jag är inte ens säker på att alla ens tycker att det är snyggt - men det är trendigt!
Med bilmode är det dessvärre likadant.

Hur som helst så har vi även olika praktiska behov.
För många räcker en sedan alldeles utmärkt. De åker aldrig mer än fyra i bilen och oftast bara en eller två. Vid de ytterst få tillfällen mer lastutrymme behövs så hyrs ett släp eller en skåpbil.
De tycker nog som de flesta av oss att "vanliga" bilar är elegantare och sportigare.
En kombi kan ge det där lilla extra som behövs för en del. Och en modern kombi är heller inte bullrigare. En riktigt trendig kombi ger dock inte så mycket extra.

Alltså finns det ett ökat behov av rymligare bilar.
De som behöver dessa utrymmen, som ofta är väldigt flexibla, köper en SUV.
De kan ofta vara värda att titta på även ur komfortsynpunkt.
Bättre insteg, ofta skjutbara och vinkelbara bakstolar, bra trafiköverblick, ofta bättre takhöjd där bak och ibland även större lastvolym än en lika lång "vanlig" bil.
En del tycker även att de ser lite tuffare eller charmigare ut.

Jag håller alltså helt med Raphael att alla borde prova även SUV:ar. Kanske omvärderar de sitt bilinnehav. Det är lätt att bli imponerad av en modern SUV:s möjligheter.
Men många konstaterar också att de faktiskt inte har det behovet.
Och då kan denna Leon vara alldeles utmärkt.

#80
2013-07-25 16:23

Raphael, det är tråkigt att du stannat i utvecklingen.
Du hävdar att du är som du är och endast kan skriva långa haranger.
Själv är jag inte färdigstöpt, utan vill och kan utvecklas fortlöpande.
Jag skriver ofta också långa inlägg, men försöker undvika att upprepa mig (vilket inte alltid lyckas). Dock kan jag numer även skriva kort. När jag skrivit instruktioner och liknande så är jag synnerligen kortfattad, men då har jag också lagt ner tid på just detta.

Kan man hoppas på att även du trots allt utvecklar dig?

#81
2013-07-25 16:26

Jag får väl erkänna att jag var och provade en Citroen Berlingo för nån vecka sedan.
En alldeles utmärkt bil om man har vissa kriterier på hur en bil ska vara.
En inte fullt så utmärkt bil om man har andra kriterier på hur en bil ska vara.
Jag hör till de senare.

#82
2013-07-25 17:06

Roy, ditt inlägg förvirrar mig men det beror på att du använder vad jag uppfattar som en icke-vedertagen terminologi. Du verkar kalla alla större bilar för SUV och det håller jag inte med om. Jag har ingen SUV, jag har en minibuss av minsta storleken. En Picasso, C-Max, Touran etc är minibussar. En SUV är en bil som Honda CR-V eller Volvo XC-60. Alltså hög markfrigång och rätt stora och för en "aktiv livsstil". SUV = Sport Utility Vehicle. Den engelska kortformen för minibuss är MPV = Multi Purpose Vehicle.

Så, jag har alltså fällt kommentarer om MPV vs kombi, inte SUV vs kombi. :)
Åtminstone enligt mitt sätt att använda terminologi... :)

#83
2013-07-25 17:09

Imponerande Peter, det trodde jag inte om dig. :)
Men en Berlingo är inte en familjebuss/minibuss, utan en skåpbil som även finns i familjeverrsion, I grunden ett transportfordon. Jag har hyrt en sådan vid enstaka tillfällen, då som ren skåpbil för tre personer fram. Den är helt okej, men uppfyller inte mina krav på komfort och bränslesnålhet.

#84
2013-07-25 17:29

Raphael, du har helt rätt!
Jag blandade hop SUV och MPV. Det är MPV:er i olika storlekar jag menar.
Beklagar min begreppsförvirring!
Givetvis känner jag till skillnaden, men här blev det en tankevurpa.

#85
2013-07-25 17:42

Bättre med tankevurpa än vurpa med bilen i trafiken. :)

#86
2013-07-25 17:47

Nej , Berlingon är en personbil/minibuss som även finns i skåpversion.

Den första Berlingon(kom 1998?) var en i grunden skåpbil som modifierades för att kunna användas som minibuss/personbil.

Den nuvarande Berlingon bygger på 308/C4 chassiet och är i grunden en personbil.

#87
2013-07-25 18:58

Nej Peter E. Första Berlingon var baserad på Citroën ZX/Peugeot 306 - den hade samma chassi. Så hur kan du mena att Berlingo II är en personbil/minibuss för att den baseras på personbilschassi och samtidigt säga att fösta Berlingon, som också baserades på ett personbilschassi, är en skåpbil...

Min C3 Picasso har samma chassi som den vanliga C3:an och Peugeot 207. Ska man säga då att nej C3 Picasso är ingen minibuss, utan det är en småbil för den har ett småbilschassi....

Det är fortfarande så att både Berlingo I och Berlingo II är skåbilar - transportbilar, som också finns i familjeversion med baksäte. Och denna design innebär att de inte är lika komfortabla som riktiga minibussar, utan är mer plåtiga och enklare i sitt utförande - och billigare.

Jag antar att du kallar Caddy för minibuss också och ingen skåpbil eller transportbil, för den är ju baserad på ett förlängt Golf-chassi...

#88
2013-07-25 19:12

Berlingon är en minibuss.
Den finns också i skåpversion då den ej har baksäte/baksäten.

I minibussutförandet har den mellan 5-7 platser... =minibuss

#89
2013-07-25 19:13

Caddy finns i personbilsutförande där den har mellan 5-7 platser, då är det en minibuss.

I skåpbilsutförande har den bara framsäte.

#90
2013-07-25 19:22

Peter E, både för Caddy och Berlingon och motsvarigheter från andra tillverkare så handlar detta i första hand om skåpbilar och transportbilar - det är deras primära syfte. Sedan har man tagit denna konstruktion och satt i fler säten för mer familjevänlighet. Dessa ska inte förväxla med minibussar / MPV som från början är skapade i första hand för bekväm persontransport.

Transportbilarna i familjeversion har enklare säten, mer plåtig interiör, hårdare fjädring, sämre ljudisolering, sämre utrustning och enklare säkerhetsutrustning - jämfört med de minibussar som jag talar om.

Om du inte vill jämföra de franska så kan vi snacka Volkswagen - jämför en Caddy i familjeutförande med en Touran, jag tror att du kommer uppleva Touran som mer bekväm och personbilslik. Fast de är baserade på samma chassi, delar motorer och mycket annat...

Jag skiljer alltså på bilar som i första hand är utvecklade för att vara transportbilar, skåpbilar och som finns i familjeversion på ena sidan - och bilar som är direkt utvecklade för att vara minibussar för bästa familjetransport med högsta säkerhet, komfort, utrustning etc.

#91
2013-07-25 19:28

Hmm, Raphael.
Jag tror inte vi kommer närmare en gemensam syn på detta ämnet just nu.
För mig är en Berlingon en minibuss i alla fall.
Har du kört/åkt i den senaste Raphael?
Nu menar jag den med flera säten(personbilsutförandet..)
Det var i alla fall för mig en väldigt stor skillnad mot den äldre varianten där jag vidhåller att den ursprungligen mest var avsedd som skåpbil.

Den nuvarande var enligt mig väldigt långt ifrån plåtighetskänsla.
Och då måste jag tillstå att jag är väldigt känslig vad gäller sånt.

#92
2013-07-25 19:31

Jag får ge Raphael rätt här.
Det är naturligtvis skillnad i grundegenskaperna om en bil är skapad utifrån en skåpbil eller utifrån en personbil.
Dessutom går det ut över krocksäkerheten - som i Citroën Berlingo/ Peugeot Partner.

#93
2013-07-25 19:35

Svar ja jag har kört den, jag fick den som lånebil en gång när min egen bil var på service så jag lånade den under en dag. Visst är det skillnad jämfört med den tidigare Berlingon, men fortfarande i första hand en skåpbil som har familjiserats. Jämför den med en Picasso av samma storlek och jag upplever en stor skillnad i komfort, utförande, utrustning och inte minst säkerhetsnivå. Jämför stolarna exempelvis, jag sitter klart skönare i Picasson och det gäller fram som bak. Och ljudisoleringen, klart bättre i Picasson som också har en bättre fjädring. Men så är ju Berlingon och liknande fordon billigare än märkenas minibuss som från början har tagits fram för bästa persontransport. Fungerar absolut helt ok för den som söker ett billigare alternativ.

#94
2013-07-25 19:37

Men hur kommer det sig att alla trådar blir diskussioner om franska och italienska bilar? Och ofta just om MPV:er?

Det är absolut inte fel att jämföra olika modeller, egenskaper och behov - men nog finns det fler alternativ och andra argument.

Den här tråden bör rimligen utgå från artikelns Seat Leon ST - en spansk bil tillhörig tyska VW-koncernen.

#96
2013-07-25 20:11

Leon ST...igen :)

Jag sa i mitt första inlägg i denna tråden att om man som bilspekulant var/är intresserad av en Leon pga dess egenskaper(köra, pris, utseende) men tyckte att bagaget var i minsta laget så finns svaret nu..Leon ST
Jag sa att man knappast har minibuss som alternativ.
Det är en helt annan kategori bilar..
Sen drog Raphael igång för han anser att om man kritiserar minibussar så kritiserar man honom.
Men han är fri att välja vilken typ av bil han vill.

#95
2013-07-25 20:13

Roy, tråden inleddes med jämförelse mellan skåpbilar och släpkärra för praktikalitet som höll på på en skärmsida utan att jag var med i den och jag svarade med att jag ser denna Seat mer handla om design och att jag för min egen del väljer en minibuss. Och sedan raljerade Peter E över detta och så har jag nu i flera inlägg försvarat mina åsikter om detta då Peter E uppenbarligen inte kan låta mig få ha min åsikt i fred och så var det igång. Jag försvarar mig när jag blir angripen.

Jag har f ö nämnt minibussar av flera märken här i tråden som exempel på val som är mer praktiska och som jag tror att många väljer som alternativ till kombibilar. Att kombibilars status och målgrupp har förändrats genom åren kan vi nog se, inte bara jag, och Seats modell är ytterligare en i raden av designade kombibilar som inte sätter praktikaliteten i främsta rummet utan spelar på andra saker. Det är bara att beklaga att vissa personer inte klarar av när jag skriver en enkel kommentar utan måste gå på mig hela tiden så fort jag yttrar mig, men det säger mer om dem än om mig anser jag. Självfallet är jag smickrad över uppmärksamheten och att jag tydligen är en viktig person i deras liv :) :) :).

#97
2013-07-25 20:17

Peter E, intressant för vad jag ser så handlar ditt inlägg om en liten historia hos en bilhandlare och vad som är mest logiskt eller inte, och jag svarade med vad jag tycker är logiskt. Uppenbarligen klarade du inte av mitt svar.

Vad som är logiskt för dig behöver nämligen inte vara logiskt för andra, du har din logik och jag har min. Vi talar nu inte om matematisk logik som är något annat och jag tror inte att matematisk logik är gällande när man köper en bil.

Logik är individuellt och ingen universell sanning (obs återigen, jag menar inte matematisk logik). Att du Peter E har uppenbara problem att förstå det jag skriver, det har jag sett flera gånger och det verkar som jag måste förklara mig både tre och fyra gånger innan du kommer någorlunda nära det jag menar och det börjar kännas tröttsamt.

#98
2013-07-25 20:24

Ditt påstående Peter E om att jag anser att om man kritiserar minibussar så kritiserar man mig, det förstår jag inte alls. Nej, jag tycker inte så. Är det upp till mig vad jag tycker eller är det du som ska säga mig vad jag tycker för du vet bättre vad jag tycker än jag tycker själv eller? Nej Peter E, jag vet vad jag tycker och jag står fast vid det jag tycker. Vill man kritisera minibussar så gör det, men gör det sakligt och korrekt. Du talade om busslutning exempelvis, inte många minibussar idag som har det kan jag tala om... När du skriver felaktigheter så får du mothugg. Sedan har du en tendens att fråga mig saker som jag redan har svarat på, som detta med benutrymme - det var inte förrän jag svarade dig tre gånger som du tog emot mitt svar. Jag förstår inte varför det skulle behövas tre svar innan du begriper vad jag menar och ändå skrev jag typ samma sak tre gånger... Verkar ju bara som du inte läser mina inlägg. Det vore enklare att diskutera med dig om du läste det jag skrev. Du har ofta en tendens att utgå från att jag skriver något helt annat än jag skriver och det känns tröttsamt.

Jag väljer ingen kombi för de är för mycket design idag och inte lika praktiska. Och jag tror fortfarande inte att Seat kombi ändrar på detta då den verkar mer handla om design än vara praktisk. Koncernkollegorna rymmer mer utan att vara så mycket större utanpå. Seat har uppenbarligen gjort andra prioriteringar.

#99
2013-07-25 20:25

Men jösses.. :).

Om en person går in hos en bilhandlare för att kolla på en Leon så har den personen knappast en minibuss i tankarna.
Det är väl mest logiskt för 99,999 procent av befolkningen att persnoen ifråga funderar på en Leon.
Eller vad har jag missat?

Det verkar mest som om DU har problem Raphael med att förstå, eller vilja förstå vad andra skriver.
Det räcker ju att titta här i forumet så är det alldeles klart.

#100
2013-07-25 20:31

För mig verkar det mest som att somliga - inga namn nämnda - inte tar till sig vad andra skriver, utan förutsätter att även en mindre åsikt i motsatt riktning än den egna är menad som våldsam kritik och med alla medel måste bekämpas.
Ingen verkar sträva mot konsensus.

Vad man själv tycker är logiskt grundar sig på värderingar och därför måste man inse och acceptera att ett köp som innehåller så många olika faktorer som ett bilköp ju gör, rimligen måste leda till vitt disparata resultat.
Och inte nödvändigtvis till desperata resultat, vilket somliga verkar anse.

Jag försöker emellanåt mig på resonabla sammanfattningar - även i denna tråd - men inget verkar rubba somligas uppfattningar.

#101
2013-07-25 20:33

Roy J...jag rodnar klädsamt.. :)

Fast jag borde inte vara ensam om det.. haha

Får skylla lite på tryckande värme här..

#102
2013-07-25 20:34

Roy; "Men hur kommer det sig att alla trådar blir diskussioner om franska och italienska bilar?"

Ja, vad du för gissning själv? Själv har jag inga problem med att hitta orsaken.

#103
2013-07-25 20:35

Peter E, men du skrev inte i ditt ursprungsinlägg att personen gick till Seat bara för att kolla på Leon. Du skriver ju "En person kommer in hos Seat och kollar på nya Leon..." I det finns inget om att personen gick till Seat säljaren för att kolla på Leon, personen kan ha gått till Seat säljaren och där ser han Leon och så kollar han på den. Det du skrev säger inget om varför personen gick till Seat-säljaren. Så det du nu skriver är en efterhandskonstruktion jämfört med vad du skrev från början. Och jag kan ju bara gå efter det du skriver, inte efter vad du inte skriver... Jag är inte tankeläsare Peter E, du må vara det och alla andra må vara det men jag är inte det. Jag går bara efter det du skriver, inget annat.

Och så frågar du om det är logiskt att sen säga att den personen kollar på en minibuss för att han/hon tycker att bagaget är i minsta laget. Ja, varför skulle inte det vara logiskt om det är maximalt utrymme man söker?

Så personen går till en Seat säljare för att titta på bilar, ser en Leon och tycker den är snygg men tycker att bagageutrymmet är för litet och vill ha mer. Ja, i min värld är det fullkomligt logiskt att den personen exempelvis tittar på Altean som står bredvid. Man kan tycka att en bil är snygg men att den inte räcker utrymmesmässigt och då tittar man på en större bil.

Din kommentar om vad som är logiskt för 99,9 procent av befolkningen är trams för du kan orimligt veta om vad som är logiskt eller inte för andra människor än dig själv.

Jag tror att du inte ser den logik jag ser för att du anser att minibussar är fula och du skulle tydligen inte välja en praktisk funktion före en snygg bil, men personen i exemplet kanske tycker att utrymmena är viktigare än designen. Man kan uppskatta en Leon för design men ändå se att den inte räcker och att utrymmena ändå är viktiga än design. Jag förstår inte problemet med detta, och jag förstör inte heller varför du ska sträva efter att försöka förlöjliga mig bara för att jag skriver det. Då respekterar du ju inte min åsikt.

#105
2013-07-25 20:41

Ska man skratta eller gråta.. :)

Håller med dig AUDI....

#104
2013-07-25 20:41

Peter E, om du från början hade skrivit att personen gick in för att kolla på en Leon så var det en annan sak, men det var faktiskt inte det som du skrev från början.

Det är stor skillnad på ""En person kommer in hos Seat och kollar på nya Leon..." och ""En person kommer in hos Seat för att kolla på nya Leon".

Dessa två meningar signalerar helt olika saker. Så du skriver alltså mening nr 1 men menar egentligen mening nr 2, men varför skrev du inte så från början då om det var det som du menade? Jag kan inte veta att du menar mening nr 2 när du skriver mening nr 1.

Du begär alltså av mig att jag ska vara tankeläsare...

#106
2013-07-25 20:46

Peter E, du menar alltså att du själv inte ser skillnaden mellan:

"En person kommer in hos Seat och kollar på nya Leon..." (som var det du skrev från början) och ""En person kommer in hos Seat för att kolla på nya Leon" (som är det du nu påstår att du skrev).

Detta är två olika meningar som säger två olika saker. Så vad du gör nu Peter E, det är att du klagar på mig för att jag svarar på det som du skrev - inte det som du tänkte att du menade men som du faktiskt inte skrev. Återigen: jag är ingen tankeläsare.

#107
2013-07-25 20:52

"Det är stor skillnad på ""En person kommer in hos Seat och kollar på nya Leon..." och ""En person kommer in hos Seat för att kolla på nya Leon"."

Ja, det var stor skillnad det;-) Söte Jesus.....

#108
2013-07-25 20:54

Audi A5 SB, det är inte alltid jag skriver rakt på sak, utan hoppas på att somliga ska se en annan infallsvinkel och drabbas av plötslig självinsikt.

Raphael, nu krånglar du till det!
Jag tror inte att någon uppfattade det ursprungliga inlägget som annat än att en bilspekulant som är intresserad av en konventionell sedan eller kanske kombi tittar efter just detta. Andra alternativ är ofta sågade på förhand. En skicklig säljare kan kanske öppna ögonen för andra alternativ.
Redan i ditt första långa inlägg skrev du i stort sett allt som kunde behövas i argument för MPV:er - vilket jag berömde, för övrigt.
Allt därefter är till stor del upprepningar.
Jag ser redan ditt motargument - att du behöver tjata bara för att ingen annan fattar hur rätt du resonerar - i all fall anser du att just någon speciell person inte gör det. Faktum är att den där andra personen i det här fallet faktiskt medgivit att det finns skäl för ditt resonemang, men också framhållit att andra kan resonera på ett annat sätt.

Så vad vill du uppnå, Raphael?
Jag och andra tycker att de flesta av dina argument är förträffliga, men väljer kanske ändå en helt annan typ av bil. För det finns även andra argument, varav alla säkert inte är rationella.

#109
2013-07-25 21:00

Tack Roy J.

Skrivna ord på forum kan leda till missuppfattningar, precis som Raphael säger så kan han inte läsa mina tankar, och jag kan ju inte läsa hans.
Vi kan heller inte se gester eller höra betoningar på ord som man kanske vill ha fram extra.
Därför kan det och blir säkert ofta lite galet.
Sedan är vi olika personligeter hela bunten.
Nåt som är självklart och naturligt för en person är det inte för nån annan.

#110
2013-07-25 21:14

Tack själv, Peter E!

Du avslutar med en mjukare framtoning i ett resonabelt tonläge.
Med eftertanke.

Sånt blir jag glad av.

#112
2013-07-25 21:27

Peter E, tack för ditt inlägg. Jag håller med dig om att internet på många sätt innebär en begränsning av kommunikationen jämfört med att träffas i verkligheten. Absolut kan missförstånd uppstå, det vore snarare mer konstigt om de inte gjorde det med tanke på att det är så många faktorer som saknas i kommunikation över internet som vi annars har tillgång till... :)

Jag tror att vi kan konstatera att det som hände här var att det uppstod ett missförstånd vilket gjorde att vi började prata om olika saker och så gled vi allt mer ifrån varandra. Vi lyckades inte identifiera missförståndet eftersom vi inte förstod med en gång att det hade uppstått ett missförstånd, det kom senare.

Jag ber om ursäkt att jag fattade fel, jag beklagar det. Och om jag har varit hård eller otrevlig eller så mot dig Peter E, så ber jag honom om ursäkt.

Tydligen uppstår det lätt missförstånd mellan mig och dig Peter E, och som du själv skriver så är människor olika personligheter. Vi har nog inte bara olika personligheter utan även olika värderingar, vi ser olika saker, vi tycker att olika saker är viktiga i vårt liv. Du nämnde vid ett tillfälle körglädje, det verkar vara en viktig faktor för dig. Det är viktigt även för mig men från en helt annan vinkel och jag tror att det ordet innebär olika saker för oss båda.

Nå, jag avslutar denna diskussion från min sida för jag ser inte att jag har något mer att tillägga utan har lyft fram de synpunkter som jag har haft gällande denna kombi från Seat i förhållande till några av dess konkurrenter.

Jag önskar dig en god kväll Peter. Nu tycker jag att vi virtuellt skakar hand och går vidare. Det är sommar, det är kväll, det är en vacker tid nu. Njut av den.

#111
2013-07-25 21:30

Roy, min poäng har jag redan skrivit. Att du nu frågar mig innebär att du inte såg det, eller så försöker du bara få mig att upprepa det jag redan har skrivit... ;)

Men för sakens skull: I det Peter E skrev så såg jag ingen information om att kunden var inne hos Seat för att titta specifikt på Leon, och därför var den saken inte tydlig för mig. Om han hade lagt in "för" så hade det varit en annan sak, ja ett litet ord men av stor betydelse. Jag läser precis det som står utan att lägga in undermening i det.

Jag förstår mycket väl nu att Peter menade något annat än det jag såg att han skrev, men kan han förstå hur jag har kunnat uppfatta det han skrev och att jag därför svarade som jag gjorde, eller handlar det enbart om jag ska fatta honom och han inte ska fatta mig?

Är inte diskussioner både ett givande och ett tagande Roy?

Och jag har redan skrivit flera gånger i diskussionen att Seat med sin kombi mer vänder sig till de som söker design än maximal praktikalitet, vilket ju tydligen är det som Peter också menar att den bilen handlar om design - han har ju berömt dess design flera gånger så det verkar som att vi iaf kan vara överens om den saken att det faktiskt handlar om just det i det fallet.

Och det är den konsesus jag ser i diskussionen - kombibilar idag signalerar andra värden och riktar sig mot lite andra målgrupper än vad kombibilar gjorde förr. Seats kombi följer denna linje och utgör inte så mycket alternativ för de som söker mer traditionell kombi, som en modern efterföljare till tvåfyrtiofemman.

Jag har ingenstans påstått att detta är fel att köpa en Seat av vilket skäl man än gör det, utan jag har skrivit flera reflektioner om marknadens förändring och ändring av konsumenternas köpmönster - köpmönster som jag i flera inlägg har gett mig på att identifiera från olika vinklar och vrår. Och här har jag även haft med ett utomsvenskt perspektiv, för jag tycker det är intressant just denna vurm för kombis hos just svenskar - även designer kombis mer än praktiska kombis.

Att människor köper bilar på grund av olika skäl, ja det har jag belyst i flera av mina inlägg i denna tråd. Det är givetvis en självklarhet som jag tror vi inte mer behöver gå in på.

#113
2013-07-25 21:49

Raphael, det är lugnt.
Vi är överens om att det tidigt skedde ett missförstånd/uppfattning.

Jag utgick hela tiden från att du läst det jag menade, inte det jag skrev..
Naivt.
Från min sida var det klart men inte från din, har förstått det nu.

Tycker också att Seat Leon ST har fått tillräckligt med ord.. :)
Så himla intressant är den inte..haha.

Du behöver inte be om ursäkt Raphael, men jag godtar den ändå och hoppas du godtar min ursäkt likaså.

Jag är ganska övertygad om att vi gillar bilar båda två men kanske från lite olika infallsvinkel.
Jag(vi?) får öva lite på att slipa av kanterna på det sätt jag uttrycker mig så ska det säkert gå bra.
Vi höres/Peter

#114
mcregor
2013-07-25 22:09

Raphael: Jag hoppas verkligen att du sluta "spamma" denna tråd nu. Vi har förstått ditt resonemang och det räcker nu. Dina inlägg blir tyvärr bara ett tjatigt upprepande av vad du tidigare sagt. Frågeställningen i slutet av artikeln var "Vad tycker du om Seat Leon ST?" och inget annat. Tyvärr har det som skrivits om just denna bil försvunnit i alla dina långa inlägg om allt annat med fokus på bilar liknande din kära Picasso C3. Lär åtminstone av Roy som enligt egen utsago (och det stämmer nog) försöker fatta sig kortare numera.

#115
2013-07-26 00:48

Var det inte Bibi Langer (fru till den mer kända Pekka) som i något radioprogram alltid avslutade med: "Kvama vavandva!"
(Ja, hon hade det lite svårt med "r".)
Här har nu blivit en stämning så att jag blir alldeles tårögd.
Det är så gulligt så hälften kunde vara nog.

Tycker lik för bannat att Seaten är riktigt snygg.
Har länge tyckt dem vara lite av en snikvariant av Folkorna, visserligen med lite mer personlig design, men nu börjar de bli ett alternativ på allvar.

#116
2013-07-27 11:07

Väldigt elegant vagn tycker jag, jag föredrar denna framför golf, om den är en utmanare till Octavia vet jag inte förrän jag provat Seaten.

#117
mcregor
2013-07-27 18:19

Ser väl snarast denna som en ersättare till den något åldrade Ibiza ST. Lite större och förmodligen klart rymligare. Det som talar emot den jämfört med nya Golfen är att man antagligen inte får det säkerhetspaket som finns med Golfen med Masterspaketet. En vanlig Golf med Masters-paket och lilla 105 hk motorn kostar tydligen ca: 170.000 kr just nu - ett rätt OK pris för en hyfsat välutrustad bil idag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.