Nästa artikel
Saab: "Vi ser fram emot ett nytt år"
Nyheter

Saab: "Vi ser fram emot ett nytt år"

Publicerad 5 januari 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
2008 blev ett tufft år för Saab i Sverige. Biltillverkarens försäljning minskade med cirka 20 procent - men nu hoppas företaget på en vändning.

- Vi ser nu fram emot ett nytt år även om krisen ser ut att hålla i sig. Saab kommer att presentera flera nyheter under 2009 vilket känns oerhört spännande. Jag hoppas dessutom att vi får se ett antal åtgärder från regeringen för att stimulera marknaden och på så sätt få fart på försäljningen igen, säger Patrik Riese, chef för GM Sverige, enligt branschnyheter.se.


Den svenska nybilsmarknaden minskade med 17,3 procent under 2008, jämfört med 2007. Saab följde trenden och minskade försäljningen med omkring 20 procent.


- Den stora nedgången i försäljningen jämfört med 2007 speglar tydligt den finansiella krisen. 2008 var ett kämpigt år för hela branschen, säger Patrik Riese, chef GM Sverige.


Samtidigt som Saab försäljning sjönk gick Saabs miljöbilar mot strömmen. Saabs BioPower-modeller avslutade 2008 bland de mest säljande miljöbilarna. 80 procent av Saabs totala försäljning bestod av 9-3 BioPower och 9-5 BioPower - något som får Saab att se ljusare på framtiden.


- Något som dock har varit positivt för Saab är de fortsatta försäljningsframgångarna med våra BioPower-modeller, säger Patrik Riese.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-01-05 15:56
Anders (ej verifierad)

Trist att vi svenskar inte tar ett gemensamt ansvar för varandras väl och ve. Vi måste inse att OM vi väljer att köpa en utländsk bil tex Toyota istället för SAAB eller Volvo väljer vi samtidigt att bli arbetslösa. Inte bara direkt i produktionsledet utan även hos underleverantörs, service, eftermarknad försäljnings leden. Det i sin tur påverkar hela orter och familjer både lokalt och regionalt! Vi måste inse att det är billigt på kort sikt att köpa utländskt men "in the long run" kommer vi att få betala det mångdubbelt i form av massarbetslöshet som måste finansieras via allas våra kollektivt inbetalda skatter!
Vi måste ta oss samman och bojkotta de utländska bilmärkena av ingen annan anledning än ren och skär ekologisk - och - ekonomisk självbevarelsedrift, detta kollektiva beslut måste vi fatta nu, i morgon kan det vara för sent. Så Du som står i begrepp att byta bil kan slå 2 flugor i en och samma smäll genom att köpa en ny SAAB. Först och främst kommer Du att bli ägare av en trevlig bil och för det andra bidrar Du svensk välfärd genom att Du har bidragit till att bibehålla svensk arbetskraft som betalar skatt till det svenska välfärdssystemet. Jag hoppas innerligtpå ett gott försäljningsår för såväl SAAB som Volvo.

#2 • Uppdaterat: 2009-01-05 16:05
Anders (ej verifierad)

Trist att vi svenskar inte tar ett gemensamt ansvar för varandras väl och ve. Vi måste inse att OM vi väljer att köpa en utländsk bil tex Toyota istället för SAAB eller Volvo väljer vi samtidigt att bli arbetslösa. Inte bara direkt i produktionsledet utan även hos underleverantörs, service, eftermarknad försäljnings leden. Det i sin tur påverkar hela orter och familjer både lokalt och regionalt! Vi måste inse att det är billigt på kort sikt att köpa utländskt men "in the long run" kommer vi att få betala det mångdubbelt i form av massarbetslöshet som måste finansieras via allas våra kollektivt inbetalda skatter!
Vi måste ta oss samman och bojkotta de utländska bilmärkena av ingen annan anledning än ren och skär ekologisk - och - ekonomisk självbevarelsedrift, detta kollektiva beslut måste vi fatta nu, i morgon kan det vara för sent. Så Du som står i begrepp att byta bil kan slå 2 flugor i en och samma smäll genom att köpa en ny SAAB. Först och främst kommer Du att bli ägare av en trevlig bil och för det andra bidrar Du svensk välfärd genom att Du har bidragit till att bibehålla svensk arbetskraft som betalar skatt till det svenska välfärdssystemet. Jag hoppas innerligtpå ett gott försäljningsår för såväl SAAB som Volvo.

#3 • Uppdaterat: 2009-01-05 18:53
pg (ej verifierad)

Vilket kvalificerat trams! Volvo och Saab består av delar vilka till 80% är producerade utomlands. Ex vis Saab 9-3 delar alla tekniska komponenter samt bottenplattan med Opel Vectra. Dessutom flyttas allt mer av denna Saabproduktion till Russelsheim. Motor och växellådor har redan flyttats.
Vi måste inse att Saabs beslut om att "vägra" tillverka Opel i Sverige, kan vara ett ödesdigert prestigebeslut.
Saab har aldrig varit Opel tekniskt överlägsen maskinellt driftsäkert sett. Opel har fått sin image periforerad av rost, men det har i stort sett varit enda akilleshälen.
Saab har tidigare vunnit på framhjulsdrift och Turboteknik, men nu har alla fabrikanter denna vägvinnande teknik. Det är likadant med säkerheten, där volvo och Saab varit vägledande. Efter att Saab köptes upp av GM, har säkerhetskompontenerna tillförts Opel på ett sådant sätt att de numera är jämbördiga.
På motor och drivlinesidan har Opel bidragit med den motor, Ecotec/power turbo, där Saab bidragit med turboutvecklingen.
Opels växellådor "GM powertrains" finns numera i alla nya Saab som produceras.
Volvos modeller säljer fortfarande bra trots nergången i år. Men för Saabs del är det katastrof, med 25 miljarder i förlust sedan GM tog över är det kört för Saab. Köptrojeten finn inte, annat än i lilla Sverige, och det räcker inte till för att driva ett bilföretag. Det förhåööer sig så att en bil måste produceras i minst 300000 ex innan den blir lönsam. Med nuvarande takt om ca 60000 bilar/år skulle Saab behöva säljas som ny modell i 5 år innan detta företag gårmed vinst.
Nej Svensk industri måste omprioritera och börja bygga järnvägsvagnar och järnvägar i stället.

#4 • Uppdaterat: 2009-01-05 19:46
Anders (ej verifierad)

Även PG´s, idag aktuella, arbete går att flytta utomlands så att inte Du kan - får - betala skatt och bidra till samhällsutvecklingen utan bli bidragsberoende, så länge staten har några medel att betala ut. Jag har sett liknande argumentation tidigare där insändare menat att det inte är någon idé att köpa Svenskt eftersom många delar ändå köps in utifrån. Det är ju ett väl underbyggt argument att helt sluta köpa Svenskproducerade varor...

#5 • Uppdaterat: 2009-01-05 20:30
Johan (ej verifierad)

Jag köper int eVolvo eller Saab bara för att folk vill ha ett kommunistiskt sverige..Jag hoppas att Honda & Toyota bygger fabriker här så kan jag bygga sådana bilar med stolthet.

#6 • Uppdaterat: 2009-01-05 22:50
pg (ej verifierad)

eftersom det är min plånbok som styr över bilvalet, och den egna erfarenheten av Saab respektive Volvos kvalitet inte motsvarar den merkostnad respektive modell förorsakar, blir det naturligt att söka efter andra fabrikat.
Dessutom är det så att som jag framhållit tidigare, tillverkas alldeles för få bilar i Sverige för att få lönsamhet i produktionen av en ny modell.
Det finns 2 vagar att gå här som jag ser det.
Antingen börjar man utveckla en liten snål bil till ett så lågt pris att den blir attraktiv även utomlands.
Eller så byggger man lyxbilar som inte behöver säljas i så många ex. till ett avsevärt högre pris.
men i detta skikt finns allt för många märken med hög kvalitet.
Och sedan detta med patriotismen. Varför ska jag satsa på Svenktillverkat, när Saabs ledning tycker sig vara för goda för Opeltillverkning i Sverige?

#7 • Uppdaterat: 2009-01-06 18:51
Leif Sjögren (ej verifierad)

Kasta inte friska pengar efter dåliga.
Stor katastrof utropades när textilindustrin flyttade utomlands. Men ändå är Borås vårt textila centrum. Statliga miljarder offrades på varvsindustrin. Den dog ändå och idag tror jag det finns lika många arbetstillfällen på gamla Kockumsområdet i Malmö som på varvstiden men nu med en helt annan arbetsmiljö. Nej låt bilindustrin gå hädan, vi kommer ändå aldrig att kunna konkurrera med Indien o Kina med flera när det gäller bilbyggande. De miljarder som bakåtsträvarna vill satsa på att hålla SAAB o Volvo i gång ett tag gör med all sannolikhet mycket större nytta som investeringar i framtidsprojekt.

#8 • Uppdaterat: 2009-01-07 08:56
sigge (ej verifierad)

Till Anders:
Om vi hade gjort som du föreslår (alltså köper saab/volvo bilar för att "ta ett gemensamt ansvar för varandras väl och ve") så hade vi fortfarande köra tvåtakts-saabar & volvo pv. Utveckling av nya bilmodeller kostar massor, och om en tillverkare har en marknad utan att utveckla nya bilar så kommer dom inte göra det (utveckla nya bilar alltså). Jämför med bilar i det forna DDR...
Du kanske inte har något problem med att köra runt i en (nytillverkad) PV designad 1955, men jag kör nog hellre en modern toyota.

#9 • Uppdaterat: 2009-01-07 15:08
Jan (ej verifierad)

Jag undrar just varför sådana här diskussionstrådar alltid drar till sig svartmålare? Måste vara något psykologiskt i stil med att avreagera sig. PG här som inte ens har rätt faktauppgifter. 300.000 bilar gäller kanske för en bottenplatta men knappast inte en enskild modell. Det finns bara ett fåtal bilmodeller världen över som kommer upp i dessa siffror. Att bara komma med att vi skulle börja göra småbilar i Sverige! Vilket trams! Sverige kan bara konkurrera med dyra bilar med särpräglad framtoning som vänder sig till kunder som önskar sig något annat än grannen. I praktiken är Saab och Volvo niscbilar utanför Sverige.

#a • Uppdaterat: 2009-01-07 19:00
Saabnisse (ej verifierad)

Naturligtvis är det som PG skriver, Saab och Opel delar många komponenter, men det är ändå helt skilda bilar.
Man behöver bara gå in till närmaste Saab/Opel säljare, öppna och stänga dörren på resp. bil så förstår man varför det säljs så många fler SAAB än Opel.
Det beror inte enbart på att säljarna betraktar Opel som ett andramärke, vilket är synd, det är verkligen inga dåliga bilar.
Men det finns en kvalitetsskillnad.
Sedan om den är berättigad, d.v.s. om den finns i verkligheten, alltså plånboken, är en annan sak.
Det som är lite underligt är varför inte GM gjort likadant som med Vauxhall, alltså tagit en Opel och Saabifierat, t.ex Astra med Saabemblem, eller Corsa med Saab 9-1 emblem och lite ändringar här och där.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.