Bild
Nästa artikel
Saab väntar in utlovade lån

Saab väntar in utlovade lån

Nyheter

Saab hade idag nya möten med facket, men kunde fortfarande inte meddela när man kommer att betala ut löner till sina tjänstemän.

Saab har haft nya möten om tjänstemännens försenade löner med fackförbundet Unionen, men än finns inga besked.

– Det är ingenting som vi kan meddela idag. Men det är klart att vi jobbar för att de anställda ska få sin lön, säger Gunilla Gustavs, kommunikatör på Saab, till Vi Bilägare.

Enligt Gunilla Gustavs arbetar Saab med att säkerställa att pengar kommer in från lån som man blivit lovade. Parallellt med det arbetar Saab med andra spår som för att få in kortsiktiga investeringar. Vad det handlar om kan hon dock inte gå in på.

– Vi meddelar det när det blir aktuellt, säger Gunilla Gustavs.

Husbil utanför Saab
Samtidigt har Unionen påbörjat insamlingen av tjänstemännens fullmakter och lönespecifikationer.

– Vi har en husbil på plats utanför Saab för att samla in handlingarna. Vi har också skickat brev och mejl eftersom är det många som inte jobbar för att det är semester, säger Anna Wickman, pressjoursansvarig på Unionen, till Vi Bilägare.

Unionen vet inte när man kan få vidare besked i frågan, men har löpande kontakt med företagsledningen på Saab genom klubbordföranden Anette Hellgren.

Diskutera: Kan Saab få fram pengar till lönerna?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#2
2011-07-29 11:44

Varför mörkar Saab och den svenska regeringen detta att Antonov inte godkänns eller kommer att godkännas av IEB? Varför godkänner Sveriges regering Antonov som inte är godkänd intrenationellt?
Varför ser man ïnte till att säkra medel till löner i första hand och medel till uppkomna skulder till underlevarantörer?
Dessutom kan det bli fler problem i framtiden. De drivlinor som Saab använder sig av kommer från Opel. Opel har ökat sin marknadsandel och försäljningsframgångar med Insignia och Astra så till den grad att allt som tillverkas för närvarande går till Opel och Vauxhall. Att frigöra drivlinor till Saab, kräver helt enkelt ett stort beslut om fler anställda och utökade arbetstider. Detta löser man inte på några månader. När man dessutom inte vet om man får betalt eller inte, lär inte GM och Opels ledningar prioritera Saabs komponenter.

#4
2011-07-29 12:30

Jo men visst är det en märklig situation Saab hamnat i.
Månad efter månad utan produktion, hela tiden på jakt efter nya lån att betala löner med.

Och mera lån för att betala leverantörer så att produktionen ska kunna återupptas.

Och ännu mera lån för att kunna lösa EIB-lånet så att Antonov ska kunna komma in i företaget.

Och hur resonerar långivarna?
Vad har de för säkerhet för alla beviljade lån.
I den här branschen är det ju ganska tuffa pojkar som inte låter lura sig så enkelt.

#5
2011-07-29 13:44

sverige är för litet land för två inhemska bilmärke-det räcker mad VOLVO ! SAAB kan ställa om sig och tillvärka cycklar istället , svenskar är patrioter och kommer att trampa SAAB,o!

#7
2011-07-29 16:46

RE: simon_d

Du skriver: Landets storlek har ingenting med saken att göra".
Där har du helt fel. En stor hemmamarknad betyder väldigt mycket. Ett bra exempel är Tyskland. Tyskland har cirka 10 ggr fler innevånare än Sverige. Volvo ex. sålde 29 338 bilar första halvåret i Sverige. Om Sverige vore lika stort som Tyskland skulle Volvo sälja cirka 600 000 bilar/år bara i Sverige!!. I fjol sålde Volvo "worldwide" 373 525 bilar. Så nog har landets storlek betydelse.
En av de främsta anledningarna till att tyska märken säljer bra är just tillgången till en stor hemmamarknad. En mycket bra och viktig grund att bygga vidare på.

Att AB Volvo och Scania, trots liten hemmamarknad, tillhör världens största lastbilstillverkare är en stor prestation.

#9
2011-07-29 18:24

En stor hemmamarknad betyder hur mycket som helst!!
Vill du påstå något annat får du gärna göra det.

Om Sverige vore stort som Tyskland skulle Volvo sälja mellan 1-2 miljoner bilar/år. Vad det skulle betyda för Volvo förstår säkert alla.
En sak är helt klar. Då skulle Volvo kunna stå på egna ben. Man skulle göra mångmiljardvinster och Volvo skulle fortfarande vara svenskägt.
Samma gäller Saab. Saab hade inte befunnit sig i det svåra läge dom nu gör om Sverige hade ca 85 miljoner innevånare.
Volvo hade klarat sig bra utan Ford och Saab hade klarat sig bra utan GM.
Slut!

#11
2011-07-29 20:34

simon_d
Du glömmer att Kina är något nytt. När AB Volvo sålde Volvo PV till Ford och Saab såldes till GM var det ingen (vad jag minns) som hade åsikten att "framtiden ligger i Kina".

"Saab och Volvo är dödsdömda?". Inte "är" men jag tror att dom "var". Om du backar tio år och antar att Volvo PV och Saab då skulle skulle ha försökt leva vidare som självständiga företag är det tveksamt om detta hade fungerat utan Ford och GM. Saab hade definitivt inte funnits idag utan GM:s pengar. Volvo hade kanske något större chans att kunna överleva utan Ford, men det är tveksamt.

Vad jag läst valde AB Volvo mellan VW och Ford. Om Leif Johansson valde rätt är det ingen som vet. Samma (vad jag läst) fanns det två alternativ för Saab. Fiat (Lancia) och GM.

Det mest sannolika är (tror jag) att Volvo och Saab inte klarat sig ensam. Men, som jag skrev, hade vi varit 85 miljoner svenskar hade både Volvo och Saab fortfarande varit svenskägda och sannolikt kunnat visa samma lönsamhet som de tyska biltillverkarna.

#12
2011-07-30 19:43

En liten biltillverkare är chanslös eller?
http://www.dn.se/debatt/med-lite-hjalp-pa-vagen-har-saab-chans-att-overleva

#13
2011-07-30 20:01

Ja Erik N det är ju en artikel som ger betydligt mer optimism än vad som vanligen anses om Saab.

#14
2011-07-30 22:51

Dom tre viktigaste raderna i CG:s artikel är dessa:

"Ett tillfälligt statligt engagemang i Saab skulle dramatiskt öka möjligheterna för Saab att överleva och öka förtroendet bland utländska investerare."

Att staten skulle gå in som delägare i Saab (han nämner summan 5-7 miljarder) kan vi nog helt glömma. Uteslutet.

#15
2011-07-30 23:54

@Linus
"Att staten skulle gå in som delägare i Saab (han nämner summan 5-7 miljarder) kan vi nog helt glömma. Uteslutet."

Vet inte om det är brist på läsförståelse, eller om du glömde att ta på glasögonen? ;-)

Ovanstående summa, är den totala summan som Saab skulle kunna få ihop! Pang Da + Antonov + Zhejiang Youngman + ev. staten...

Opel fick t.ex. ett litet stöd av tyska regeringen på motsvarande drygt 30 miljarder kronor!
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article260631.ece
http://blogg.aftonbladet.se/robertcollin/2009/02/1140092

#16
2011-07-31 17:05

RE: Erik N
Jo då, jag har läsglasögonen på.
CG skriver: "Ett tillfälligt statligt engagemang i Saab - det vill säga fram tills man kan börja sälja de nya modellerna"....."Det gäller att snabbt få fram pengar!"

Det du skriver (Pang Da, Youngman och VA) är än så länge osäkert. För kinapengarna krävs ett "ja" från de kinesiska myndigheterna. När nu det nu kommer. Enligt SU har man ännu inte lämnat in ansökan. Vad som händer med VA kan nog ingen idag svara på.

Jag kan inte tolka CG:s artikel på annat sätt än att han anser att om Saab inte får in de pengar man hoppas på bör staten gå in med nödvändigt belopp "fram tills att man kan börja sälja de nya modellerna". Kan alltså i sämsta fall bli 5-7 miljarder. Finns idag inget parti i riksdagen som skulle säga "ja" till det.

Han ställer också frågan:
"Till sist: Skall staten äga bilfabriker? Hur ser det ut i världen?
Svaret är mycket långt man jag kan inte tolka det annat än som ett "Ja".
Svenska staten kommer aldrig att äga hela eller delar av någon bilfabrik..

Du kanske läser artikeln på ett annat sätt. I så fall inte direkt ovanligt. :-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.