Nästa artikel
Saab utvecklar tre nya modeller
Nyheter

Saab utvecklar tre nya modeller

Publicerad 4 juli 2011 (uppdaterad 5 juli 2011)
Tillsammans med kinesiska Youngman ska Saab ta fram tre nya modeller – 9-1, 9-6 och 9-7. Ett bindande avtal har nu undertecknats.

Den avsiktsförklaring som presenterades i juni mellan Swedish Automobile, moderbolag till Saab, samt Youngman och Pang Da har nu omvandlats till ett bindande kontrakt. Avtalet innebär att de kinesiska företagen satsar 245 miljoner euro, drygt 2,2 miljarder kronor, i Saab.

Som en del av affären får biltillverkaren Youngman och återförsäljaren Pang Da 29,9 procent respektive 24 procent av aktieandelen i Saabs ägarbolag. Upplägget måste dock godkännas av kinesiska och svenska myndigheter innan affären kan genomföras.

I ett pressmeddelande skriver Swedish Automobile att det bindande kontraktet öppnar för den ryske affärsmannen Vladimir Antonov att komma in som delägare, vilket man hoppas ske inom kort.

Tre nya modeller
Dessutom avslöjas att Youngman och Saab bilder ett gemensamt dotterbolag för utveckling av tre helt nya bilmodeller: Saab 9-1, Saab 9-6 och Saab 9-7.

Anläggningen i Trollhättan kommer enligt pressmeddelandet att ansvara för design, utveckling och testprocess samtidigt som Youngman står för nödvändig finansiering.

Även denna del av avtalet måste godkännas av myndigheter. Victor Muller, ordförande för Saab, menar att kontraktet understryker förtroendet mellan de tre parterna.

– Saab får nu möjlighet att utveckla modeller som inte fanns med i vår ursprungliga affärsplan. Till exempel kommer vi nu att kunna utveckla en mindre instegsmodell, en bil som länge funnits överst på vår önskelista, kommenterar Muller.

Pang Qingnian, vd för Youngman, beskriver affären som ”det bästa av två världar”, där Youngman står för finansiell styrka och Saab för teknisk expertis.

– Märket kommer att bli ännu bättre positionerat för att möta efterfrågan på marknader runt om i världen, särskilt i Kina, säger Pang Qinghua, vd för Pang Da, i en kommentar.

Diskutera: Vad tycker du om Saabs Kinaavtal?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-07-04 11:02
Simon no1

Det är tyvärr stor skillnad på att "Saab tar fram tre nya modeller" och verkligheten "Saab har som avsikt att ta fram tre nya modeller" först ska det godkännas som med allt annat som skrivs av om Saab..... Inget är klart än och vi kan bara hålla tummarna för att Saab får chansen....... Alla dessa positiva signaler är ju bra, frågan är väl bara om vi får se det hända....?

#2 • Uppdaterat: 2011-07-04 11:18
Rustan Werling

Först var det "bara en avsiktsförklaring". Sen när det blir avtal så heter det att "myndigheterna ska godkänna också". När det sker kommer det säkert att heta "vi har inte sett pengarna än". Sedan när pengarna kommer så blir det ett "de kommer inte räcka länge". Nästa steg är att när modellerna är utvecklade så ska det påpekas att "de kommer aldrig att sälja". Om de sedan säljer bra så kommer reaktionen bli "Kina-skit, sån skulle jag aldrig köpa".

Vi verkar få vänja oss vid att varje positiv signal angående Saab helt enkelt måste balanseras upp med negativa dödgrävarkommentarer. Det är lika säkert som tyngdlagen.

#3 • Uppdaterat: 2011-07-04 11:24
amoC

Haha, det är sant Rustan! Det måste råda jämvikt i universum :)

#4 • Uppdaterat: 2011-07-04 13:13
Simon no1

Re Rustan Werling det är ju det som kallas att vara realist, man hoppas men är ändå inte naiv och skriker hej så fort Muller säger sig ha en lösning, kanske kan det bero på erfarenhetan man fått av Muller den tid han funnits med i Saab, eller vad tror du själv...?

#5 • Uppdaterat: 2011-07-04 13:49
Simon no1

Re leifer

Realist är inte det samma som negativ eller dysterkvist, jag har under min yrkesverksamma tid jobbat med rationalisering, produktutveckling och uppbyggnad av maskiner och produktionslinjer.....

Hadde jag inte varit en realist så hadde jag inte kunnat jobba inom mitt yrke, att vara realist är att begränsa visioner och tankar så att dom är genomförbara...

Det har inget med att vara negativ att göra.... Realist är att se möjligheter men även inse faror och kunna överväga detta till rätt beslut.....

#6 • Uppdaterat: 2011-07-04 14:00
Rustan Werling

Om man bara ser det negativa och mörka hela tiden så är man inte realist utan pessimist. Man blir inte realist bara för att man försöker skyla sin pessimism. En realist skall även vara konstruktiv och försöka lösa problem, inte bara hitta problem överallt.

#7 • Uppdaterat: 2011-07-04 14:10
Rustan Werling

Optimisten ser avsiktsförklaringen med Pang Da och Youngman som någon positivt som kan ge fina affärsmöjligheter på världens snart största marknad. Han jobbar med att få till ett bindande avtal som även ger möjligheter för Antonov att kliva in som delägare och ser dessutom till att planera för 3 nya modeller. Optimisten jobbar nu vidare med att få avtalet godkänt av kinesiska staten andra instanser som GM, Regeringen och EIB.

Realisten fick avsiktsförklaringen på sitt bord och tänkte: det kommer aldrig gå att få till ett bindande avtal, kinesiska myndigheter kommer aldrig godkänna det, om dom gör det kommer säkert GM, Regeringen eller EIB gå emot. Lika bra vi lägger ner skiten

#8 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Oavsett hur det går för Saab så väljer jag att glädjas åt denna positiva händelseutveckling. Alla förstår att man långt i från är i hamn ännu men om denna affär genomförs så är man iaf en bit på väg.

Jag har full förståelse att många är väldigt skeptiska men bara för att man är det så borde man som svensk medborgare och skattebetalare ändå värna om svenska jobb och svenska exportinkomster. Att många uppenbarligen inte bryr sig ett skvatt om vår inhemska bilindustris överlevnad är för mig beklagligt. Liksom det är typiskt svensk.

Jag som svensk och bilintresserad är glad och stolt över Volvo och Saab, varför är inte fler det? Och varför verkar just Saab avskys av så många?

#9 • Uppdaterat: 2011-07-04 14:32
amoC

Håller med Rålle. Det är väldigt underligt. Hur många skulle säga "lika bra de går i konkurs, deras produkter är bara skit" om det gällt SKF eller LKAB t.ex.?

#a • Uppdaterat: 2011-07-04 15:07
Simon no1

Re Rustan

Jag håller inte riktigt med dig, en realist ser möjligheter, han fölrstår att det går att finna lösningar, han bygger på långsiktighet och ser till att det går att genomföra...... Har inget alls men pessimism att göra..

Att vara realist är att kunna se både det positiva och det negativa och kunna väga det mot varandra..., det innebär inte att realisten är negativ bara att han ser faran.... Att bluda för det är en dårskap precis som när Muller ritade på Spykers nya huvudkontor när Spyker höll på att kursa...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.