Bild
Nästa artikel
Saab utvecklar tre nya modeller

Saab utvecklar tre nya modeller

Nyheter

Tillsammans med kinesiska Youngman ska Saab ta fram tre nya modeller – 9-1, 9-6 och 9-7. Ett bindande avtal har nu undertecknats.

Den avsiktsförklaring som presenterades i juni mellan Swedish Automobile, moderbolag till Saab, samt Youngman och Pang Da har nu omvandlats till ett bindande kontrakt. Avtalet innebär att de kinesiska företagen satsar 245 miljoner euro, drygt 2,2 miljarder kronor, i Saab.

Som en del av affären får biltillverkaren Youngman och återförsäljaren Pang Da 29,9 procent respektive 24 procent av aktieandelen i Saabs ägarbolag. Upplägget måste dock godkännas av kinesiska och svenska myndigheter innan affären kan genomföras.

I ett pressmeddelande skriver Swedish Automobile att det bindande kontraktet öppnar för den ryske affärsmannen Vladimir Antonov att komma in som delägare, vilket man hoppas ske inom kort.

Tre nya modeller
Dessutom avslöjas att Youngman och Saab bilder ett gemensamt dotterbolag för utveckling av tre helt nya bilmodeller: Saab 9-1, Saab 9-6 och Saab 9-7.

Anläggningen i Trollhättan kommer enligt pressmeddelandet att ansvara för design, utveckling och testprocess samtidigt som Youngman står för nödvändig finansiering.

Även denna del av avtalet måste godkännas av myndigheter. Victor Muller, ordförande för Saab, menar att kontraktet understryker förtroendet mellan de tre parterna.

– Saab får nu möjlighet att utveckla modeller som inte fanns med i vår ursprungliga affärsplan. Till exempel kommer vi nu att kunna utveckla en mindre instegsmodell, en bil som länge funnits överst på vår önskelista, kommenterar Muller.


Pang Qingnian, vd för Youngman, beskriver affären som ”det bästa av två världar”, där Youngman står för finansiell styrka och Saab för teknisk expertis.

– Märket kommer att bli ännu bättre positionerat för att möta efterfrågan på marknader runt om i världen, särskilt i Kina, säger Pang Qinghua, vd för Pang Da, i en kommentar.

Diskutera: Vad tycker du om Saabs Kinaavtal?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-07-04 11:02

Det är tyvärr stor skillnad på att "Saab tar fram tre nya modeller" och verkligheten "Saab har som avsikt att ta fram tre nya modeller" först ska det godkännas som med allt annat som skrivs av om Saab..... Inget är klart än och vi kan bara hålla tummarna för att Saab får chansen....... Alla dessa positiva signaler är ju bra, frågan är väl bara om vi får se det hända....?

#2
2011-07-04 11:18

Först var det "bara en avsiktsförklaring". Sen när det blir avtal så heter det att "myndigheterna ska godkänna också". När det sker kommer det säkert att heta "vi har inte sett pengarna än". Sedan när pengarna kommer så blir det ett "de kommer inte räcka länge". Nästa steg är att när modellerna är utvecklade så ska det påpekas att "de kommer aldrig att sälja". Om de sedan säljer bra så kommer reaktionen bli "Kina-skit, sån skulle jag aldrig köpa".

Vi verkar få vänja oss vid att varje positiv signal angående Saab helt enkelt måste balanseras upp med negativa dödgrävarkommentarer. Det är lika säkert som tyngdlagen.

#3
2011-07-04 11:24

Haha, det är sant Rustan! Det måste råda jämvikt i universum :)

#5
2011-07-04 13:13

Re Rustan Werling det är ju det som kallas att vara realist, man hoppas men är ändå inte naiv och skriker hej så fort Muller säger sig ha en lösning, kanske kan det bero på erfarenhetan man fått av Muller den tid han funnits med i Saab, eller vad tror du själv...?

#7
2011-07-04 13:49

Re leifer

Realist är inte det samma som negativ eller dysterkvist, jag har under min yrkesverksamma tid jobbat med rationalisering, produktutveckling och uppbyggnad av maskiner och produktionslinjer.....

Hadde jag inte varit en realist så hadde jag inte kunnat jobba inom mitt yrke, att vara realist är att begränsa visioner och tankar så att dom är genomförbara...

Det har inget med att vara negativ att göra.... Realist är att se möjligheter men även inse faror och kunna överväga detta till rätt beslut.....

#8
2011-07-04 14:00

Om man bara ser det negativa och mörka hela tiden så är man inte realist utan pessimist. Man blir inte realist bara för att man försöker skyla sin pessimism. En realist skall även vara konstruktiv och försöka lösa problem, inte bara hitta problem överallt.

#9
2011-07-04 14:10

Optimisten ser avsiktsförklaringen med Pang Da och Youngman som någon positivt som kan ge fina affärsmöjligheter på världens snart största marknad. Han jobbar med att få till ett bindande avtal som även ger möjligheter för Antonov att kliva in som delägare och ser dessutom till att planera för 3 nya modeller. Optimisten jobbar nu vidare med att få avtalet godkänt av kinesiska staten andra instanser som GM, Regeringen och EIB.

Realisten fick avsiktsförklaringen på sitt bord och tänkte: det kommer aldrig gå att få till ett bindande avtal, kinesiska myndigheter kommer aldrig godkänna det, om dom gör det kommer säkert GM, Regeringen eller EIB gå emot. Lika bra vi lägger ner skiten

#10
2011-07-04 14:27

Oavsett hur det går för Saab så väljer jag att glädjas åt denna positiva händelseutveckling. Alla förstår att man långt i från är i hamn ännu men om denna affär genomförs så är man iaf en bit på väg.

Jag har full förståelse att många är väldigt skeptiska men bara för att man är det så borde man som svensk medborgare och skattebetalare ändå värna om svenska jobb och svenska exportinkomster. Att många uppenbarligen inte bryr sig ett skvatt om vår inhemska bilindustris överlevnad är för mig beklagligt. Liksom det är typiskt svensk.

Jag som svensk och bilintresserad är glad och stolt över Volvo och Saab, varför är inte fler det? Och varför verkar just Saab avskys av så många?

#11
2011-07-04 14:32

Håller med Rålle. Det är väldigt underligt. Hur många skulle säga "lika bra de går i konkurs, deras produkter är bara skit" om det gällt SKF eller LKAB t.ex.?

#12
2011-07-04 15:07

Re Rustan

Jag håller inte riktigt med dig, en realist ser möjligheter, han fölrstår att det går att finna lösningar, han bygger på långsiktighet och ser till att det går att genomföra...... Har inget alls men pessimism att göra..

Att vara realist är att kunna se både det positiva och det negativa och kunna väga det mot varandra..., det innebär inte att realisten är negativ bara att han ser faran.... Att bluda för det är en dårskap precis som när Muller ritade på Spykers nya huvudkontor när Spyker höll på att kursa...

#13
2011-07-04 15:14

Vad ni krånglar: Realism betyder att se verkligheten.

#14
2011-07-04 15:21

Ännu mera positiva nyheter. EIB godkänner fastighetsförsäljningen:
http://www.dn.se/ekonomi/eib-godkanner-saabaffar

Tung dag för alla pessimister, realister och andra dysterkvistar ;-)

#15
2011-07-04 15:32

Re Rålle G

Varför skulle det vara en tung dag när det händer nått positivt, kan du förklara...?

#16
2011-07-04 15:46

@ Simon: Försökte vara lite rolig..

Många vill tydligen att Saab försvinner eller är iaf helt likgiltiga. Det är dessa jag åsyftar. Om du t ex går in på di.se så hittar du många sådana åsikter där bland kommentarerna.

#17
2011-07-04 15:51

Simon no1

Självklart är det negativt för de som ogillar Saab och som gärna ser att Saab går under. Dina tidigare inlägg gör att jag tror du hör till den kategorin. Om inte så kan du läsa om Saab hos AMS och se vad Pär G eller Mr Bendover tycker. De hör absolut till kategorin som hatar Saab och önskar livet ur företaget oavsett om vi får 10000 till arbetslösa bidragstagare i det här landet.

#18
2011-07-04 15:52

Re Rålle G

Det klart att det finns folk till allt....:) Troligen en 240/740 raggare som hatar Saab....He, he (nu var jag nog lite fördomsfull) fast det är sånna killar som åker runt med "pissar på" dekaler i bakrutan så vi behöver nog inte bry oss så mycket om dom.....

Jag tror de flesta (även dom) verkligen hoppas att jobben ska bli kvar oavsett om de ser positivt eller negativt på framtiden, hoppet är ju det sista som överger människan.....

#19
2011-07-04 15:55

Re Car-lsson

Din personkännedom om mig var riktigt dålig.....

#20
2011-07-04 16:01

För nästan 1 år sedan kom beskedet till de anställda på företaget där min fru jobbar och där jag tidigare jobbat, vi ska lägga ner produktionen och flytta allt till vår fabrik i Tjeckien. Ett gäng med realister inom produktionsteknik hade nämligen kommit på att det var mycket billigare att producera produkterna där. Företaget, CCI, tillverkar högtrycksventiler till kraftverksindustrin.

http://www.nwt.se/ekonomi/article774255.ece

Nästan alla anställda var realister som insåg att loppet var kört och att det inte gick att konkurrera med tjeckernas löner. Dessa realister hade väldigt svårt att motivera sig och tjatade hela tiden på de få optimister som faktiskt jobbade och kämpade. Det är ingen idé, sluta jobba för då tjänar bara företaget på dig ända in i slutet fick optimisterna höra hela tiden.
Men det fanns även några optimister som vägrade ge upp utan grävde hela tiden fram nya argument till varför en nedläggning var fel. Bl.a gällde detta kvalitén och den kompetens som fanns i Sverige.

Kunder vägrade köpa ventiler tillverkade i Tjeckien med lägre kvalité till samma pris som tidigare och det började krisa sig för hela företaget.

Till slut lyckades optimisterna övertyga styrelseodföranden att komma på besök i de olika fabrikerna och efter de besöken hände det otroliga. VD:n som tagit beslutet fick sparken och nedläggningen blev inte av. Realisterna hade fått en käftsmäll och optimisterna vann en totalseger. Nu har alla fått sina uppsägningar hävda och företaget anställer igen.

http://nwt.se/saffle/article909583.ece

Det lönar sig att vara optimist!

#21
2011-07-04 16:16

Re Rustan, det framgår med tydlighet att du blandar ihop realister och optimister, det var realisterna som fick företaget att stanna......

Dom som trodde det skulle flytta var de negativa, inte realisterna....

För att reda ut det en gång för alla så tar vi NE till hjälp

realism: i allmän betydelse verklighetssinne, medvetenhet om det faktiskt föreliggande, om det som har realitet. Att vara realist är att ta hänsyn till det faktiskt föreliggande och avstå från att bygga på spekulationer.

Altså fattades beslutet att behålla verksamheten av realister...! De som spekulerade var INTE realister...!

#22
2011-07-04 16:20

Annars tycker jag att spekulation om saabs nära förestående nedläggning verkar vara vanligt förekommande här, trots att man inte har alla fakta ;)

#23
2011-07-04 16:21

Jag använde medvetet ordet realist där det egentligen skulle stå pessimist. Detta gjorde jag för att belysa det faktum att pessimisterna ofta använder ett realist-alibi när de argumenterar med optimister. T.ex när det kommer positiva nyheter om nya ägare till Saab och pessimisten omedelbart ser något problem och hittar negativa infallsvinklar som att "kinesiska staten ska godkänna också". Realisten hade i detta fall sett det positiva i nyheten och hade realisten dessutom jobbat med frågan på Saab så hade han omedelbart jobbat stenhårt för att röja eventuella problem med att få affären godkänd.

Det är skillnaden på en realist och en pessimist.

#24
2011-07-04 16:31

Re Rustan

Du vrider och vänder på allting, men varför skulle det vara negativt att upplysa om att allt inte är klart...???

Det är realistiskt för det är fakta, men väljer man att blunda för fakta så är man en optimist....

#27
2011-07-04 17:39

9-6 och 9-7 det låter som att det ska bli ännu större modeller än redan tok för stora 9-5:an är...
Ja Saab folket måste ha slagit sig i huvudet eller så vill man inte att Saab ska överleva för inte fan tittar dom vad dom andra tillverkarna gör för modeller.
Det ska vara framförallt snåla motorer som är miljöklassade... Gör saab sådana motorer. NEJ!!!

#28
2011-07-04 19:20

Kineserna vill ha stora bilar. Ju större bil, desto bättre. Gammalt Kinesiskt ordspråk. ;)

#29
2011-07-04 20:42

Jobbigt att vara Peugeot-fan, visst är det svårstavat?
Saab har f.ö jordens effektivaste snål-diesel, 180 hk, 400 nm, 119 gram co2 i både sedan och sportcombi.
Att Youngman vill tillverka en 9-1, en 9-6a och en 9-7a beror nog på att de tror att dessa bilar kommer att efterfrågas på Kinesiska marknaden, men vet du bättre så tycker jag du ska skicka dem ett mail.

#31
2011-07-04 20:50

"jag ser inte på vilket sätt Sverige blir rikare på att köpa tyska bilar", tänker en kommentator till.
Och det är en bra tanke. Vi bör sträva efter att vi svenskar köper svenska bilar. Måhända blev det lite tungt för Volvo om amrisarna bara köpte amerikanskt. Och HM bara fick sina kläder sålda i Sverige. Och IKEA bara sålde till svenskar. Och Ericsson bara byggde sina nätverk i Sverige. OSV. Men kanske skulle det bli som kommentatorn tänker. Sverige blir rikare om bara svenskar köper våra varor. Eller så skulle vi bli ett nytt Albanien.

#32
2011-07-04 20:57

leifer; Saab premium? En i stort sett enig svensk presskår tycker inte det. "Knappast premium" är väl mer i linje vad man noterat. Vill vara premium är väl mer sanningsenligt? Eller vad menar du?

#33
2011-07-04 21:00

leifer; glömde: "Så heller ej små modeller." Jasså? Audi och BMW då? Deras minsta modeller är små och svindyra. Och premium.

#34
2011-07-04 21:02

Släpp det nu, förstår att ordet är viktigt för dig i din sportback, alla har sin egen värdering på ordet, ingen är mer korrekt än den andra.

#35
2011-07-04 21:09

Henr1k; skit ner dig. Du brukar vara sansad, men det där var ett lågvattenmärke.

#36
2011-07-04 21:18

Jag väljer att bortse från din kommentar, jag tycker att min dito var sansad.

#37
2011-07-04 21:20

Henr1k; bra, då vet jag var du står. Insnöad. Kul?

#38
2011-07-04 21:24

Kan verkligen inte förstå folk som tycker att Saab är ett "premium" märke... visst det är ingen dålig bil men inte är det en premium bil... Frågan är varför köper ingen Saab? för dom är inte rätt i tiden. I Europa så vill många ha snåla motorer och det är något som inte Saab lyckas med... Tråkigt men tror inte Saab kommer överleva i längden.

#39
2011-07-04 23:05

Premium är bara Bentley, Rolls Rolls och några till.

Audi (med kass-hållare från Skoda), BMW, Mercedes, Volvo och Saab är Svensson-bilar. I det senaste testet mellan BMW 5 serien, nya Audi A6, Volvo S80 och Saab 9-5 så blev poängen (enligt ovanstående ordning) ++++ (24), ++++ (24), ++++ (22) och ++++ (22). Tyskarna får alltid lite högre totalpoäng p.g.a. lite bättre känsla i knapparna.

PS. Peugeot hade ingen bil som ansågs lämplig att vara med i det testet...

#42
2011-07-05 00:09

Erik N: Bentley, Rolls Royce och motsvarande är inte "premium". Det är lyxbilar. Punkt slut.

Premium handlar om att man betalar lite extra för att få en produkt som sticker ut eller har vissa egenskaper som skiljer den från mängden (sällan av praktiska själ). Det handlar nästan per definition om att det är en vanlig produkt med det lilla extra. En Rolls för 3,5 miljoner är ingen "vanlig bil med det lilla extra". Det är en ren lyxprodukt.

#43
2011-07-05 10:14

Verkligen INGEN som reagerade på texten, eller läste ni inte den utan bara satte igång käbblet om SAAB på ren rutin?
"Anläggningen i Trollhättan kommer enligt pressmeddelandet att ansvara för design, utveckling och testprocess", dvs tillverkningen på annan ort än Trollhättan!

#45
2011-07-05 10:37

Det saab skulle behöva är främst två nya modeller som är mindre än 9-3, en i klass med golf och en i samma storlek som polo. Premium har inget med karossens storlek att göra, men för att saab ska ha en chans att bli premium, måste dom först få ordning och stabilitet i företaget, börja sälja fler bilar, jobba på sin image och förbättra sitt rykte mm.
Därefter kan dom börja finslipa på detaljer, såsom utbyte av div billiga plastbitar osv som tyvärr finns på 9-5:an.

#46
2011-07-05 11:30

Det är din körstil som avgör förbrukningen
http://inside.saab.com/saab-dominate-ald-fuel-economy-test-in-spain/
17% lägre än angivet, i en automat diesel

#47
2011-07-05 12:36

Lc4ever, det kan mycket väl bli som du skriver, men antagligen sker tillverkning av de bilar som är avsedda för den asiatiska marknaden i Kina.
Bilar för den europeiska marknaden (och kanske den amerikanska) kommer säkert att tillverkas i Europa, men inte nödvändigtvis i Trollhättan.
Samma sak gäller ju för Volvo men blir det en ändring av tillverkningsland kommer det nog att dröja många år.
Sedan kommer ju Antonovs planer om tillverkning i Kaliningrad.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.