Bild
Nästa artikel
Saab sänker takten i fabriken

Saab sänker takten i fabriken

Nyheter

Saab bromsar produktionstakten med tio bilar per timme i Trollhättan. Men säljmålet på 80 000 bilar står fast.

Saab har sänkt farten i fabriken i Trollhättan, från 39 till 28 tillverkade bilar i timmen. Det rapporterar lokaltidningen TTELA.

Trots beskedet är försäljningsmålet för 2011 fortfarande 80 000 bilar. I fjol sålde Saab drygt 28 000 bilar, efter att den inledande prognosen reviderats ned från 60 000 till 30 000 bilar.

”Vi kommer att gå upp i takt”
Håkan Skött, ordförande för fackklubben IF Metall, menar att fabriken har anpassats för en väntad sämre efterfrågan under årets första månader.
 
– Jag är övertygad över att vi kommer att gå upp i takt igen och då kommer det innebära att det behövs fler anställda igen, säger han till TTELA.

Under december avslutade Saab anställningarna för ungefär 200 personer med visstidskontrakt. Håkan Skött tror att det kan bli aktuellt med 100 till 200 nya jobb när takten så småningom ska skruvas upp.

Diskutera: Vad tror du om Saabs framtid?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
Carl Ö
2011-01-14 12:20

Gammal nyhet.

SAAB håller i sina pengar och genom de 50 miljarder GM satsat sedan tidigare i b la Trollhättan kan de gaffla ned/upp produktion tämligen snabbt. Alla modeller byggs på en lina, flexibiliteten gör många gröna av avund. Måleriet är i top noch klass.

januari månad är ingen rekord månad för någon tillverkare, fler gafflar ner i början av året för att sedan gaffla upp.

Säljet börjar att ta sig för SAAB - de är de väl värda!
Många ÅF kommer att börja sälja SAAB åter i bla Nordamerika, Asien och nya tillkommer i Sydamerika och Ryssland.

Tjänstebilssäljet tar fart igen kul!

http://di.se/Artiklar/2011/1/14/224603/Saab-allt-popularare-som-tjanstebil/

Smutskastningen av Antonov som var just smutsig och som gjorde att SAAB inte fick vara i allians med honom är nu passé. Antonov är sedan länge rentvådd och nu har även GM sent om sider släppt in honom i matchen. Tyvärr har SAAB tappat ett år som kunde vara förknippad uppbackning av en av världens rikaste affärsmän (nu mer "vit" än vad vi kan säga om flera finansmän i USA, Europa, Asien och Ryssland.

Sverige behöver sin automotive industri. Sverige kan inte enkom leva på RuT och RoT avdrag i en tvätta-skjortan-åt-varandra ekonomi.

Carl industrialist

SAAB och BMW fantast

#2
789
2011-01-14 12:34

Carl Ö:
Det var en bra och intressant inlägg av dig. Tack! Jag hoppas och tror innerligt på att SAAB är på banan igen och jag önskar att än fler gör slag i saken och köper sig en ny SAAB igen inte minst mot bakgrund av att ränteläget är gynnsamt och att det därmed att billigt att finansiera sitt bilköp. Köp SAAB idag!

#3
niran
2011-01-14 12:42

Hur länge klarar man att producera för få bilar med förlust? När pengarna sinar, så står nya ägare på tröskeln. Jag tror att i framtiden så kommer SAAB att ägas av ryssarna eller kineserna.

#4
Anonymous
2011-01-14 13:31

ganska infantilt att hävda att man ska köpa SAAB pga det gynnsamma ränteläget. Har man minsta insikt i ekonomi vet man att allt ska betalas tillbaka och att räntan enbart är en kostnad. Jag kan inte motivera ett SAABköp pga att det är mer än 100000:- mer än min logiska smärtgräns även om det är "billigt" att låna idag och jag utan problem skulle kunna få det lånet. Ingen kan väl ha missat att räntorna är på väg upp heller... Nej, vill du ha en SAAB och tycker du har råd så köp en. Men försök inte ge mig dåligt samvete för att jag gör min privata ekonomi en tjänst och handlar med mitt eget bästa som prio 1. "Nationella" känslor spelar faktiskt mindre roll. Om alla som vitt och brett skrävlade om att de minsann skulle stå först i kön och köpa en ny 9-5 om den bara byggdes verkligen gjort det, ja då skulle nog SAAB inte behöva dra ner...

#5
2011-01-14 13:45

Bra inlägg Carl Ö!

#6
#1 Tysken
2011-01-14 14:54

Det är väl dom som fanns som tänkbara köpare som redan köpt nya 9-5, men problemet var att ganska få skrek sig hesa men hördes som om de var väldigt många.
Trots att SAAB:s ledning påpekar att den låga försäljningen beror på att det finns för små lager av bilar i bl.a USA , samtidigt lovar ledningen att försäljningen kommer att öka när lagren nu skall byggas upp.
Då kan de lärde börja fundera över ; Varför minskar man då produktionen när man har behov av större lager med färdig byggda bilar för att få fart på försäljningen??

#7
Graem
2011-01-14 15:38

Klokt "Anonymous". Dessutom är ju 9-5 så förbaskat ful.

#8
2011-01-14 16:14

Ja Carl Ö har rätt i mycket här.

Och som Graem skriver att nya 9-5 är förbaskat ful är väl ändå en verkligt subjektiv bedömning.
Jag brukar undvika att bedöma utseende på bilar överhuvud taget med undantag för de asiatiska eftersom jag tycker att de flesta (inte alla) ser bedrövliga ut, men det är givetvis helt min uppfattning.

Jag tror på Saab och jag tror att deras produktion kan öka rejält när miljöversionen av 9-3 TTID kombi blir klar.
Jag tror också att 9-5 kombi kommer att öka försäljningen väsentligt.
I Sverige.

#9
@nders
2011-01-14 17:03

Med tanke på vad SAAB´s eget folk säger att den billigaste bilen kostar en bit över 250.000:- och att det är ett problem, samtidigt som man redovisar att endast 10% av sålda bilar köpts av privatpersoner, har man ett jätteproblem!
Hur länge skall vi skattebetalare subventionera denna industri genom att statliga myndigheter (som Polis och Tull) köper in SAAB i parti och minut? Det finns flera lika bra bilar till lägre pris och det finns definitivt bättre bilar till priset av en SAAB!
Jag tycker absolut synd om arbetarna i Trollhättan om SAAB skulle gå omkull, men jag undrar hur länge man rimligen kan driva något med förlust? Skulle det mot förmodan bli någon vinst så går väl denna till Spyker´s lekstuga.
Enligt flera bilanalytiker är överlevnaden för SAAB max 2-3 år i nuvarande konstallation. Synd på så mycket "know how" vad gäller innovationer som rymdes (någon finns nog kvar) i detta företag en gång i tiden.
Måste tyvärr anse det vara helt rätt agerande av regeringen att inte gå in med reda pengar, men är skeptisk ang. kreditgarantierna staten gett. Kan bli dyrt för folket!

Realistisk - men inte SAAB-motståndare.

#10
2011-01-14 17:13

Tyvärr, det ser mörkt ut. Blir nog inte mer än 25' bilar 2011.

http://www.dn.se/ekonomi/saabs-chanser-att-overleva-ar-mycket-sma

#11
SiggeN
2011-01-14 18:01

Ser bra ut för Saab och Sverige

http://di.se/Artiklar/2011/1/7/224084/Lars-Carlstrom-Saabkopet-arhundradets-affar/

#12
2011-01-14 21:39

Att dom skulle sänka takten är väl känt sen ett par månader tillbaka..Vid årskiftet skulle de visstidsanställda få sluta . Det måste väl ändå vibilägare veta ni har som jobb att verka som biljournalister men verkar inte kunna se ett sammanhang utan tar en dag i sender--------------

#13
Graeme
2011-01-14 22:27

Saabnisse, vilken underbar logik i din kommentar-citat: -"jag brukar undvika att bedöma utseende på bilar överhuvud taget med undantag för de asiatiska eftersom jag tycker att de flesta (inte alla) ser bedrövliga ut". Det blir ju några stycken. Ok då, jag brukar undvika att bedöma utseende på bilar överhuvud taget med undantag för ett viss svensk eftersom jag tycker den ser bedrövlig ut. Dessutom, man överlever inte som biltillverkare på att sälja bilar i Sverige. Dom måste krängas utomlands också.

#14
Janos J.
2011-01-14 22:40

Wow! Saab 9-5 Officiell bil...
Ungern är ordförandeland för EU i år:
http://images.saabsunited.com/EuroSaab9-5s1.jpg

#15
Janos J.
2011-01-14 22:42

Ljus framtid för Saab! :-)
SR del 1:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=4290977
SR del 2:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=4292287

#16
Greger G.
2011-01-14 22:47

Bättre och bättre dag för dag! :-)
DI del 1:
http://di.se/Artiklar/2011/1/14/224603/Saab-allt-popularare-som-tjanstebil/

"Your submission has triggered the spam filter and will not be accepted."
Bra jobbat - Vi Traktorägare...

#17
Akd
2011-01-14 23:00

Liten jämförelse hur stora/små SAAB är i världen kan ju jämföras med Audi (som alla vill jämföras med) som tillverkar ca 80 000st bilar på en månad!!!
Samma peng som Spyker fick betala för hela SAAB lägger Audi enbart på produktutveckling under 6 månader!

#18
Vi Bilägare Suger
2011-01-14 23:08

Your submission has triggered the spam filter and will not be accepted.

#19
2011-01-14 23:21

Enda chansen för Saab att överleva ett tag, är att erbjuda förmånlig privatleasing. Men dom är för fantasilösa för att att tänka ut den lösningen.
(Dom prövade en gång för ca 30 år sedan. Men då var det annat läge för Saab. Så det blev ett kort erbjudande.)

#20
icscgharre
2011-01-15 00:49

Spyker har fått sina pengar, varför hålla liv i en död biltillverkare då?

#21
@nders
2011-01-15 01:03

Men Hallå "Greger G och Janos J"!!!
Beträffande era resp. länkar:
Lars Carlström är (enligt min uppfattning) en fastighetsförvaltare och lycksökare som inte längre behöver bry sig, eftersom hans bud åt en annan grupp avfärdades som ej genomförbart/oseriöst! Gav ett skambud, men missade. För att inte komma i dålig dager måste han ju bara säga det han säger!
Lennart Persson på NCC påstår att SAAB är Svenskt! Sedan när är ett företag svenskt bara för att viss produktutveckling och viss produktion görs i Sverige? Nä, när GM köpte fanns kontrollen någon annan stans - i U.S.A. - och nu i Nederländerna eller egentligen var - eller hos vem - allt dolt via dotterbolag och korsägande!
Ronny Svensson talar först om företagsförsäljning, sedan om tjänstebilar (förmånsbilar) - två helt skilda saker- titta bara på siffrorna! Han är ju part i målet så att säga och därför ingen sanningssägare - enligt mitt sätt att se det!

Nä - låt inte skattebetalarna hålla SAAB under vingarna och därmed gynna lycksökande Spyker!
Låt oss leta istället efter hållbara lösningar för duktiga ingenjörer!
Innovationer finns det ingen brist på - tyvärr är det likadant med dåliga affärer - ingen bristvara!

Tycker fortf. att SAAB hade mååånga bra sidor!

#22
Greger G.
2011-01-15 13:56

DI del 1: surf.to/saabdi

#23
Greger G.
2011-01-15 13:57

DI del 2: surf.to/saabdi

#24
Janos J.
2011-01-15 13:59

"Your submission has triggered the spam filter and will not be accepted."
Bra jobbat! - Vi Traktorförare...

#25
Greger G.
2011-01-15 15:26

Re: icscgharre
"Spyker har fått sina pengar, varför hålla liv i en död biltillverkare då?"
Saab i Trollhättan har tusentals anställda som betalar skatt! På så vis bidrar Saab, till din försörjning...

#26
@nders
2011-01-15 16:27

Greger G.
Det där med DI del 1 och 2 som du har som inlägg kommer jag ingen vart med.
Givetvis skall man försöka så snart ske försöka få fram jobb till alla grupper inom företaget (allt från - golv till tak), men i en hållbar industri - typ hållbar energi, hållbar ekologi eller hållbara transportlösningar.
Så kan de snart börja betala skatt till dej och mej igen Greger! Sedan fortsätta med detta under många år - istället för 2-3 som flera tror idag.
Bättre det än att hålla liv i ett icke hållbart bilkoncept.

Jaha, Janos kör traktor????????

#27
789
2011-01-15 18:04

Med tanke på hur långsamt Saab bygger sina bilar lär dom rosta upp redan på monteringsbandet.

#28
2011-01-15 19:57

9-5 diesel ryktas bli miljöbil under 120g/km:
http://www.saabsunited.com/

Inte illa för en "död biltillverkare" eller vad säger en "expert" som icscgharre?

180 hk i en så tung bil under 120 gram klarar ju inte ens de tyska "premiumtillverkarna" av...

#29
Janos J.
2011-01-15 23:05

Re: @nders
"Jaha, Janos kör traktor????????"
"Vi Traktorägare" denna sajt. Filtrerar ju bort Saab!
Så jag tänkte att jag provar med Traktor (Volvo)!

"typ hållbar energi, hållbar ekologi eller hållbara transportlösningar.
Så kan de snart börja betala skatt till dej och mej igen Greger!"

Måste fråga vad du menar med de synpunkterna på Gregers inlägg!??

Om bilarna byggs söder om Sverige, så blir miljön inte förorenad eller!?? I Tyskland kommer energin från Brunkol!!! I Sverige från Vattenkraft & Kärnkraft...

Menar du på fullt allvar att ingen av alla anställda på Saab har betalat någon skatt under 2010 och nu 2011!!!???

"Det där med DI del 1 och 2..."
Klipp ut och klistra in [ surf.to/saabdi ] i Web-läsarens adress fält! Det funkade för mig... (Eller skriv in det...)
Greger har dock "råkat göra" en dubbelpost upptäckte jag...

#30
Greger G.
2011-01-16 00:53

"Your submission has triggered the spam filter and will not be accepted."

#31
Greger G.
2011-01-16 01:22

Lyckades lura ViB:s Saab-filter:
http://www.google.se/#hl=sv&source=hp&biw=1376&bih=578&q=ncc+saab+di&aq=f&aqi=&aql=&oq=&fp=7e2709163dec485
Ännu ett företag... Första träffen.

#32
@nders
2011-01-16 01:23

Janos! Antingen har du inte förstått, eller så har jag uttryckt mej duktigt klumpigt!
Vad jag menade är givetvis: om man lägger ner SAAB så krävs givetvis omställning och en del utbildning av personalen - då man kanske under denna övergångsperiod inte kan räkna med "plus i kassan" för staten. Observera att jag använder ordet IGEN, d.v.s. att de givetvis betalar sin skatt idag och igår - precis som du och jag!
Själv har jag förvärvsarbetat i c:a 38 år som löntagare i statlig tjänst och därmed betalat all skatt som varit möjlig att ta ut från mig.
Jag tänkte bara ett steg längre.....

När du frågar vilka bilar som skall byggas var har jag inga synpunkter på detta - eftersom 35" SAAB per år inte ens är i närheten av vad som totalt tillverkas i världen per dag! D.v.s. en "piss i Mississippi" (hoppas alla s och p är rätt).
Men jag håller med dig - miljöaspekten är viktig - därför använd "know-how" rätt så man minskar alla utsläpp världen över.
Glöm inte att fördöma Etanol som drivmedel! Skövla regnskog - ta åkermark för att odla sockerrör istället för mat och sedan frakta bränslet över halva jorden och vi i Sverige kallar det miljöbränsle. Skam!
Tyvärr var SAAB en av dem som anammade detta tidigt, men det är ju mest politikerna vi måste skylla på!
Angående länken hittar inte den - kanske för att jag använder Firefox (går mot Microsoft-strömmen) och via sökmotor får en mängd träffar - men ingen med substans! Dra gärna hela slingan där du hittar argument!

Att du blir refuserad beror definitivt inte på att du använder ordet SAAB - rannsaka dej själv och fundera över vad du skriver!

Du använde själv traktor. Nu vet jag vad du menar: "Hissingetraktor" - ett uttryck som SAAB-älskare skapade på 60-talet! Jag hörde det när jag var liten. Nej jag är ingen Volvo-älskare. Slutade definitivt att fundera på ett bilägande när man lanserade Volvo 66 - sedan 340 som var DAF, s och v 40 som var Mitsubishi och från Ford's övertagande var varje ny modell en modifierad Focus eller Mondeo!
Volvo började sluta vara svenskt redan då - med utlagd tillverkning både i Holland och Belgien.

Jag avslutar (troligen) nu mina inlägg i denna debatt eftersom vi har hamnat långt utanför ämnet och man har övergått till personangrepp!

Lev gott!

#33
@nders
2011-01-16 01:36

Kan inte låta bli!
Greger - det är ju samma tjafs!
Ett företag (NCC) tar in SAAB som tjänstebil eftersom ett antal medarbetare skriker om att de vill ha en snart "utrotningshotad art"!
Det är ju i detta läget inte de som skall ha tjänstebil som får betala notan - utan NCC!
Vad NCC har för fördelar av detta vet jag inte - troligen inte du heller - men jag kan tänka mej att det är någron (eller några) för företaget viktiga personer som vill köra SAAB och ställt det som krav.
Därför ändrar NCC sin policy för att det inte skall se konstigt ut?!?!
Tänk - varför fanns inte SAAB med från början???

#34
Greger G.
2011-01-16 02:04

Re: @nders
Tja, NCC:arna kan nu välja mellan t. ex. en dyr småbil (från framtiden) byggd med lättviktsmaterial*: BMW 1 serie som drar 0.44 l/mil. Eller en "gammal" mellanklassbil: Saab 9-3 som drar 0.45 l/mil. Båda miljöklassade...
(* Enligt BMW:s reklamfilm på TV)

#35
@nders
2011-01-16 02:38

Greger!
Håller med dig fullständigt - hade jag fått välja mellan en 9-3 och en BMW1-serien - hade jag givetvis valt en 9-3:a! Oavsett om jag själv skulle betala eller ej!
Men att ett företag (finns säkert flera) som sätter konstiga referenser ändrar ju inte grundtanken - NCC kan ju inte rädda SAAB med några tjänstebilar (kanske 50 st högt räknat).
9-3 måste ju mycket snart bytas ut (bra bil, men vi vet ju hur fort utvecklingen går nu) och man kan inte "förlora" test efter test!
Redan nu vet vi att det är på tok för få som köper SAAB privat!
Titta på KIA Ceéd - en överlevare - Sveriges mest sålda bil till privatpersoner, nästan inga företagsförsäljningar.
Saknar status, men är troligen väldigt mycket bil för pengarna - precis som t.ex Skoda, och Hyundai.

Fortfarande glider vi (speciellt jag) bort från ämnet!

Du skall veta att jag verkligen hoppas att det skall gå bra för SAAB, men att jag är en stor tvivlare.
Tyvärr tycker jag hela affärsidé luktar spekulation - och det är ingen benyttad av - varken SAAB-anställda eller SAAB-ägare!
Ha det gott Greger! Vi fäktas säker i något annat forum i framtiden!
Gojö @nders

#36
2011-01-16 12:58

Snart smälter isen och då kommer bojsänket Saab sjunka snabbt.

#37
emellertid
2011-01-16 15:52

Var inne på Saab:s hemsida och byggde en 9-5 enligt det billigaste alternativen, det blev ett pris på 331.400
Horribelt tycker jag: Annars gillar jag faktiskt Saab 9-5 men inte till det priset. Det finns mycket annat med samma klass och utrustning som jag kan köpa billigare.

#38
2011-01-16 16:03

Oj! Länge sedan man var här! Ser att 4-bokstävers****** är kvar! ;-)
@nders - Apropå Gregers fakta...

NCC köper säkert bara max 50 st. bilar eftersom de bara har ca. 20 000 anställda. ;-)
9-3:an förlorar som du säger test efter test. Kolla bara hur den sågas här:
http://www.aftonbladet.se/bil/biltester/saab/article8152576.ab
Att Kia Ceed inte säljs till företag beror nog på att de inte kan klara av de sjukskrivningar det skulle medföra! Eftersom Kia har bland marknadens sämsta bilstolar... Kia är också allt för plastig för vad företagskunder skulle kunna stå ut med.

#39
2011-01-16 17:21

Snart kommer ju 9-3 TTID kombi som miljöklassad och den lär nog sälja bra.
Tyvärr kommer den ju inte med automat.
Ännu.
Sedan kommer ju även 9-5 kombi och då får vi bara hoppas att man inte helt gått på den idiotiska trenden med bakåt sluttande tak som begränsar lastutrymmet.

#40
789
2011-01-17 09:58

Saabnisse:
Visst är det så att Saabs försäljning kommer att öka rejält så snart man kommer med kombikaross till nya 9-5:an liksom kombi till miljö 9-3:an. Tycker att 9-3:an är en underbar bil att köra. Har en bekant som har en 9-3 XWD -09:a som tjänstebil, säljare här på banken. Den har rullat drygt 8000 helt problefria mil. Han älskar "sin" SAAB!

#41
2011-01-17 14:16

Rent spontant är det ju förstås tragiskt att de tvingas sänka takten, men det är inte längesen de själva påstod att det var problem att få fram delar som gjorde att de inte sålde fler år 2010, men nu kommer sanningen fram....

Det är brist på kunder och inte på delar......:)

#42
2011-01-17 18:27

Simon, läs lite tidigare inlägg är du snäll. Speciellt Carl Ö:s som är ovanligt bra för att vara här på ViBilägare.

Bilarna slipper ju återkallning varje vecka iaf.. :)

#43
:-)
2011-01-17 19:03

Dagens 9-3 är inte kul att köra. Svampigt chassi och styrning med NOLL känsla.

#44
odemex
2011-01-17 19:24

789 skriver som vanligt som en tonårsflicka :D

#45
Schwosch
2011-01-17 19:49

@ :-)
Alla vill kanske inte som du, köra Dacia !

#46
2011-01-17 20:16

Re Emme
Ja det klart 2 har ju redan brunnit....;) Men sen har de ju inte varit ute på marknaden så länge så vi ska nog lugna oss med såna uttalanden ett tag.....

#47
Vitguld
2011-01-17 20:28

Re: Simon no1
Om du alltid har dina glasögon på, så slipper du missa att det var felaktigt monterade Defa (i samma verkstad) motorvärmare som orsakade de bränderna...

#48
2011-01-17 20:34

Vitguld: Va? Ska Simon ta till sig fakta? :)

#49
2011-01-17 20:47

Re vitguld
Det förändrar ju inte att de haft problem redan....

#50
2011-01-17 20:59

Re Emme
Du kan minsan få lite fakta...;)

http://www.vibilagare.se/nyheter/saab-95-2011-630-bilar-aterkallas-29269

#51
2011-01-17 21:36

Re vitguld
Har nu tagit på mig glasögonen och konstaterar att det inte är många likheter och har inte funnit nån förklaring till bränderna som du uppger...

Så här skrivs det på saabforumet:

Det intressanta är att den enda faktan som finns i ärendena kring de två bilarna i Linköping är just att två bilar brunnit. Det sitter många självskrivna experter och tycker till......
Första bilen en V6 Aero i det närmsta fullutrustad och den andre en BioPower visningsbilmed "lagom" utrustning.
Eftermonterad motorvärmare i båda, men av olika typer. Aeron med slangvärmare (monterad på övre kylarslangen av utrymmesskäl), och BioPowern med blockvärmare. Aeron var parkerad, medan BioPowern började brinna under färd.

Om jag förstått allt rätt så vägrar motorvärmartillverkarna att ta på sig "felet" för den första branden, och eftersom en andra bil nu brunnit så göra en rejäl "haveriutredning" för att finna "sanningen" bakom bränderna. I dagsläget vågar inte ens de mest initierade förutsätta att ens den första branden berodde på motorvärmaren. Det är helt enkelt för många olikheter i dessa två bränder för att dra så snabba slutsatser. Risken är såldes att det finns en brist hos nya 9-5 som får dem att brinna.

Vad är det jag missat som du har läst, vad jag förstått finns ingen offentligjord utredning......????

Eller har du annan fakta....?

#52
Fruktkorg
2011-01-17 23:13

Ska de göra som med Peugeot 307 och förbjuda alla 9-5:or på campingplatser och bilfärjor?

#53
2011-01-17 23:18

Simon no1:
Vad har länken du länkar med saken att göra?
Saab återkallar fortfarande inte varje vecka. :)

#54
Greger .G
2011-01-18 00:22

Re: Simon no1
Googla: | volvo v70 brinna |
Så har du läsning i timmar! Hehe!
Vill du ha fler exempel så säg till...

#55
789
2011-01-18 09:44

Greger G:
Visst i dessa länkar och många många fler finns intressant läsning... Vill du ha fler?

Miljöbluffen:
http://www.aftonbladet.se/bil/biltester/article179696.ab
Toyota medger bromsfel:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article267214.ece
En stackare med fel på bilen:
http://www.consumeraffairs.com/automotive/toyota_prius.html
Bojkotta:
www.hamsterpaj.net/diskussionsforum/fritid/motor/bojkotta_toyota_prius/s...

#56
Janos J.
2011-01-18 10:25

Oj! Nu sänker Saab takten så mycket, att en del av de tidigare visstidsanställda behövs igen! :-)
http://di.se/Artiklar/2011/1/17/224799/En-fjardedel-far-stanna-pa-Saab/

NCC har ju en liten tjänstebilsflotta på 2500 bilar. Alfa Laval har en liten tjänstebilsflotta på 1700 bilar. De kanske har lagt förhandsbeställningar på 9-5 Sport Combi :-) (Eftersom Saab är aktuellt för dem igen...)

#57
Greger G.
2011-01-18 10:43

80 000 st. minus 12 500 st. (9-4X) som ska byggas i Mexiko = 67 500 st. som ska byggas i Sverige... Rätta mig om jag har fel...

#58
gunnar44
2011-01-18 12:10

Man blir lite betänksam när säljarna säger att de saknar bilar. Dessutom påstås det att de bilar som beställs idag inte kommer att börja byggas förrän i Maj. Om det vore en lång kö av köpare, skulle väl inte produktionstakten minska. Enligt de uppgifter jag fått skulle jag inte kunna få min idag beställda bil förrän någon gån i September!!! Det hela verkar skumt.
Man kan dessutom inte heller beställa miljödieseln än? Håller den inte måttet?

#59
2011-01-18 12:27

Re Emme
Det har naturligtvis med ditt inlägg där du undrade om jag skulle ta till mig fakta att göra efter att du skrivit att bilarna inte återkallas varje vecka.....

Eftersom jag aldrig någonsin hört talas om nån bil som återkallats varje vecka så antar jag att du syftade på att Saab skulle vara bättre än nått annat märke.....

Därav gav jag dig lite fakta, trots att nya 9-5 inte funnits ute länge på marknaden har de redan återkallat den....

Eftersom jag ville slippa fler löjliga "ta till sig fakta" inlägg så la jag in länken så du kan få svart på vitt......!

#60
2011-01-18 12:29

Re 789
Du lägger fortfarande bara in gamla länkar, är det inte bättre du håller dig till hamsterpaj istället för jag tror de har lite lägre krav på inläggen där......

#61
2011-01-18 18:35

Simon, man kan inte generalisera när det kommer till fakta. Så vad om länkarna är något gamla?

Förövrigt så svarade ju din länk inte på någonting som jag skrev tidigare.
Att Saab återkallar för en liten plastsak är ju bara för att de värnar om sina kunder. Så låter det ju när Toyota återkallar. :)

#62
2011-01-18 22:06

Re Emme
Bra, då kanske vi kan slippa fler löjliga gliringar om återkallelser eftersom alla biltillverkare återkallar....?

#63
2011-01-18 22:26

Och så kan vi slippa löjliga inlägg som ditt första några sidor tillbaks. Som jag skrev även då, läs Carl Ö inlägg. Det som är det sista.

#64
2011-01-18 22:35

Re Emme
Jag vet nte vad som var löjligt i det inlägget och det var framför allt inte riktat till dig...??? vill du förklara vad som var löjligt...?

#65
2011-01-18 22:40

Re Emme igen
Här kommer mitt första inlägg, vad är det som är löjligt...?

Rent spontant är det ju förstås tragiskt att de tvingas sänka takten, men det är inte längesen de själva påstod att det var problem att få fram delar som gjorde att de inte sålde fler år 2010, men nu kommer sanningen fram....

Det är brist på kunder och inte på delar......:)

#66
2011-01-19 07:16

Framförallt slutklämmen med "..... :)". Har du läst Carl Ö:s inlägg? Som motsäger ditt?

#67
2011-01-19 13:08

Re Emme
Aha, så det var ett leende du störde dig på....

Men kan man beroende på ett leende kalla ett inlägg för löjligt...?

Det som jag skrev är ju sant eller har du en annan uppfattning.....?

#68
2011-01-19 19:18

Simon: Hur många gånger behöver jag säga till dig? Läs tidigare inlägg! T.ex Carl Ö:s!
Denna artikel har ju inte med något av det du skrev att göra.

Jo jag anser att inlägg av den typen är till för att provocera.

#69
2011-01-19 19:44

Re Emme,
Ja så länge du svammlar hjälper det nog inte hur många gånger du säger nått, jag har läst Carl Ö:s inlägg och det är inget fel på det, men det jag skrev handlade om Saab och varför de drar ner på takten precis som artiklen handlar om....

Så det enda du kan gnälla över är en glad gubbe som avslutar mitt inlägg, här kommer en till....:)

#70
2011-01-20 19:09

Bra att du har läst. Då hoppas jag att du förstår också att detta är normalt för alla biltillverkare då det säljs mindre bilar nu I januari månad.
Svamlar? Kommer ju från rätt person. :)

#71
2011-01-20 23:36

Re Emme
Svamlar jag..??? Jag är väl en av få som oftast länkar till fakta, dessutom ser du mig sällan skriva rena barnsligheter även om jag ibland kan ge gliringar tillbaks, det jag ogillar mest här inne är just osanningar och dravel....

Så snälla, kom inte och säg att jag svamlar, dessutom håller jag mig bara i de trådar där det diskuteras om Toyota för det snackas så mycket lögner och det gillar jag inte.....

#72
Sunes bror
2011-01-20 23:40

Det jag hittills sett folk skriva negativt om Toyoya är bara sanningar. Däremot förekommer det lögner när det gäller att försvara märket.
Jag kanske missat något men det är min uppfattning.

Nu ska vi dock hålla oss till ämnet.

#73
2011-01-20 23:48

Re Sunes bror
Ja du ser ju en hel del som folk inte skriver med, livlig fantasi kallas det väl egentligen....... Så vi får nog ta dina inlägg med en nypa salt...;)

#74
Sunes bror
2011-01-20 23:53

Det är dina inlägg som är oseriösa och vi alla känner väl till att du är en del av Toyotamaffian om det nu inte är du som är alla de personerna.

Jag skriver min uppfattning efter timmar och månader på den här sidan.

#75
2011-01-21 00:10

Re Sunes bror
He, he.... Du är nästan rolig, du kan ju inte ens andvända dig av samma namn i dina inlägg....;)

Så när du skriver "vi alla" så är det ju egentligen bara du........

#77
2011-01-21 23:25

Re Sunes bror
Det enda löjliga här är nog alla dina namnbyten....;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.