Bild
Nästa artikel
Saab krävs på handlingsplan

Saab krävs på handlingsplan

Nyheter

Saabs tjänstemän har nu fått sin lön, men missnöjet mot företaget växer sig allt starkare och de anställdas lojalitet fallerar.

Nu kräver fackförbundet Unionen att Saab utformar en handlingsplan för hur lönen ska betalas ut i framtiden. Efter att tjänstemännens löner blivit försenade för andra månaden i rad, nu mer än en vecka, sprider sig missnöjet mot situationen bland de anställda.

– Saab måste visa att de har en kortsiktig finansiell plan för den närmaste tiden i väntan på en långsiktig finansiering, säger Unionens chefsjurist Martin Wästfelt till Vi Bilägare.

– Vi märker att våra medlemmars starka lojalitet sviktar. Nu måste Saab visa på ett trovärdigt sätt att man klarar ekonomin för att de anställda ska orka kämpa, säger Martin Wästfelt till Vi Bilägare.

Agerar inte annorlunda
Martin Wästfelt poängterar att det finns missnöje mot att metallarbetarna, som inte jobbar eftersom fabriken står still, fick sin lön i tid samtidigt som tjänstemännen inte fick betalt trots att de jobbar.

– Våra medlemmar är irriterade, det är inte acceptabelt att man får veta dagen innan lön att det inte blir några pengar. Vi hoppas att man ska kunna känna sig tryggare den 25, 26, 27 augusti, säger Martin Wästfelt till Vi Bilägare.

Om lönerna uteblir igen kommer Unionen dock inte att agera på något annat sätt. Enligt Martin Wästfelt spelar det ingen större roll om en betalningsuppmaning skickas efter fyra eller sju dagar. Totalt 700 medlemmar gav Unionen i uppdrag att agera den här gången, trots semestertider.


– De anställdas huvudsakliga mål är att verksamheten rullar och genererar intäkter, men ingen är beredd att ge upp egna intjänade pengar. Om de anställda känner att lojaliteten bister skadar det företaget, säger Martin Wästfelt till Vi Bilägare.

Vi Bilägare har utan resultat försökt nå Saab för en kommentar.

Diskutera: Klarar Saab ekonomin?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-08-05 11:06

Det är inte så konstigt att man tröttnar.
Fyra månader utan produktion och löneutbetalningar genom lånade pengar.
Det är ett konstigt sätt att driva ett företag på.

#4
Uno Lööw
2011-08-05 13:21

Saab är en rätt enkel bil som kostar som en premiumbil.

Men många köper den ändå.

Why???

Jo, Saabens kvalitet mot andra märker du efter 30 år när den rullat 50 000 mil.

#5
Newspeak
2011-08-05 14:39

@Lööw: Jag tror inte att Saab repar sig genom att man häller lite vatten på företaget. Det är många hundra miljoner, troligtvis ett antal miljarder euro, som krävs för att den "plantan" ska repa sig. Håll dig du till frugans krukväxter.

#8
2011-08-05 18:17

För övrigt, ingen som reagerar på bilden som Kevin illustrerar artikeln med? Vad är detta?

#9
2011-08-05 18:55

Kevin..... vad är detta för bild från prototypverkstaden?

#10
2011-08-05 19:20

Det är en skandal att de anställda genom uteblivna löner och även leverantörer ska hålla detta "råttebo" igång! Grattis, nu har äntligen facket vaknat ur sin törnrosasömn! SAAB är nog den sista bil jag skulle köpa!!!

#11
2011-08-05 19:28

@ Audi A5:

Saab 9x. Koncept som visades i Frankfurt 2001. Minns att jag inte gillade den då men när jag ser den nu så har den verkligen vuxit. Synd att tomtarna hos GM inte lät den bli verklighet..

http://saabworld.net/f104/saab-9x-2001-press-release-315/

#12
2011-08-05 19:33

Rålle G; Tack! Det var länge sedan, men man känner ju igen nya 9-5 i fronten och taklinjen. Så det kan gå....

#13
2011-08-05 21:19

Är n i inte i stånd att se verkligheten som den är. Det finns ingen Saab som klarar 50000 mil utan stora reparationskostnader. Möjligen 9-3 orna av senae årsmodeller. Det är dessa drivlinor man i nuläget använder sig av. 9-5 däremot har en mycket tveksam motorkonstruktion. Ett koncept som fungerade innan de senaste avgaskraven. Men 9-5 orna har problem med sina motorer det går inte att komma ifrån. Dessutom är det väldigt dåligt beställt när det gäller hanteringen av alla de återkallade bilarna. Någon bra dokumentation tycks saknas. Vet man överhuvudtaget om bilen varit inne för åtgärd eller inte? Möjligen kan jag hålla med om att 9000 modellerna kanske kunde klara 50000 mil. Men det var innan avgaskraven ställde till det.
Märk väl att Saabs ingenjörer ville skrota 9-5 ans drivlinor till förmån till dagens. Saabs ledning lyssnade inte till den linjen utan ville fortsätta med den gamla drivlinan i 9-5. Vad jag förstår berodde det enbart på kostnadsfrågan. Det skulle föranleda en prisökning på ca 20%, kanske mer, om man skulle ha samma drivlina i 9-5 som i 9-3. Jag känner till ett flertal Saabägare med dessa problem. Topplocksbultar som plötsligt lossnar, oljeringar som fastnar etc. Fel som innebär att motorn kan göra sig av med all olja på ett fåtal mil. Detta är faktum
som inte gr att bortse från.

#15
2011-08-05 22:54

@Audi A5 SB, i så fall tackar jag.

Men naturligtvis måste Saab snabbt offentliggöra en handlingsplan och det absolut trevligaste tycker jag vore om man kunde presentera något som helt kunde frigöra Saab från GM (och Opel) i sina kommande modeller.

Jag har varit med så länge att jag jobbat med helt rena Saabar utan inblandning, med Saab med Fiatinblandning och med Saab med Opel och faktum är att den senaste är den i särklass sämsta inblandningen.
Ok det beror inte enbart på Opel utan att det kanske inte fungerat riktigt som det var tänkt.
Saabteknikerna har haft problem med att få Opelkomponenterna att fungera som de skulle.

Jag tror att de bästa bilarna producerades under Fiattiden, även om de produktionstekniskt inte var de mest lönsamma.

Nu får vi se hur det går, jag tror att Opeltiden är slut, nu blir det förmodligen något kinesiskt som styr.

#17
2011-08-08 10:25

Audi A5 SB: Det är en fabriksbild från Saabs pressbildsbank. Exakt vad den föreställer vet jag tyvärr inte.

/Kevin Carlsson, tillförordnad webbredaktör.

#18
Uno Lööw
2011-08-08 11:01

Många 9-5 må knacka och rosta men de håller i evighet utan stora kostnader.

#19
2011-08-08 22:05

Rent skitprat Saabnisse! 9-3 an har inga som helst problem med sin drivlina, som är identisk med den i nya 9-5 an. Opel har aldrig haft några av de problem som du påstår att Saab rättat till. Men visst har det uppstått problem med att anpassa komponenter från Opel till Saab, men det vore underligt om allt skulla falla på plats omedelbart. Men faktum kvarstår dock, att Saab i ett flertal fall fått "köpa ner sig". Bland annat gäller det bromsar och hjulupphängningar som man numera har gemensamt med Opel när det gäller 9-3. Ett försprång har dock Saab på dieselsidan, men frågan är hur länge! Opel har nyheter på gång på dieselsidan utan dubbelturbo inom miljögränsen.
Det är 9-5 an som saab har vissa problem med, och den har inga Opelkomponenter när det gäller drivlinorna dess 2 liters och 2,3 liters bensinmotorer.
Varför detta innerliga smutskastande av Opel? Det är kvalificerat skitprat och inget annat.

#20
2011-08-08 22:55

@Gunnar 44, jag skrev absolut inget negativt om Opel, jag tycker att du ska läsa mitt inlägg en gång till.
Jag skrev att Saabteknikerna har haft problem med att få Opelkomponenterna att fungera som de skulle tillsammans med Saab och detta är ingen hemlighet.
Jag har personlig erfarenhet av det här och jag anser att vissa konstruktionslösningar som fanns på 9000 var avsevärt mer lyckade.
Just 9000 tycker jag är Saabs bästa modell.
Ok, inte i allt, 9-5 är suverän i vissa delar.
Och jag är en varm anhängare av den gamla gjutjärnsfyran från Södertälje, en utmärkt motor och den är svensk!
Men jag tror att det vore bra om Saab kom bort från Opel i nästa modellserier, inte för att Opel är dåliga på något sätt, men det vore en fördel för Saab att fjärma sig från GM så mycket som möjligt.
GM har inte varit särskilt bra för Saab.

#21
2011-08-09 10:50

Nej där kan jag hålla med dig Saabnisse. GM har inte varit bra för Saab. Men det är ledningen i USA som har varit dålig för Saab, inte samarbetet med Opel (GM-powertrain-Europe). Och mycket riktigt som du påpekar, var 9000 modellens motorer väldigt bra på den tiden. Men avgasreningskraven passade inte motorerna ifråga, vilket Saabs ingenjörer påpekade för Saabs ledning. Att man behöll 9-5 ans drivlina, har varit en "reservplan" utifall detta med "Opelmotorn" inte skulle utfalla väl. Dessutom skulle det medföra kraftiga fördyringar att byta drivlina i 9-5 eftersom Gamla motorerna var Saabs egna, och. 9-3 ans köps ju från powertrain/Opel. För övrigt verkar det som om Opel alltmer samarbetar med Fiat när det gäller utvecklingen av dieselmotorer.
Det skulle inte förvåna, om ett nytt Saab vid en ev. överlevnad, kommer att alliera sig med Opel/Fiat i utvecklingen av nya drivlinor. Ett antal Saabingenjörer är ju numera anstälda hos Opel (bensinturbomodellerna), så varför inte?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.