Bild
Nästa artikel

"Saab kan bli en bra affär för en köpare"

Nyheter

General Motors ska enligt uppgift överväga en försäljning av Saab. Och eventuella köpare kan göra ett kap. Det tror bilanalytikern Matts Carlsson.

- Det kan bli en bra affär för en köpare, säger Matts Carlsson, bilanalytiker vid Göteborg Management Institute, till TT.

Enligt källor till den amerikanska nyhetsbyrån Bloomberg News kan GM göra sig av med Pontiac, Saturn och Saab för att förbättra ekonomin. Alternativen är att sälja bilmärkena - eller lägga ner dem.

- När det gäller Pontiac kanske vi talar om att lägga ner, säger Matts Carlsson. Den amerikanska märkesfloran är stor. Pontiac konkurrerar dessutom med Chevrolet, ett annat GM-märke.

Framtiden är alltså oviss för Pontiac. Men Matts Carlsson anser att läget ser bättre ut för Saab - och tror främst på en försäljning av märket.

- För första gången på många år har Saab ett modellprogram framme som ser väldigt spännande ut, säger Carlsson och fortsätter:

- GM har investerat 25 miljarder i produktprogrammet som ska lanseras under 2009. Jag bedömer det som en ganska intressant affär för en ny ägare.

Stämmer Bloomberg News uppgifter kan en försäljning gå snabbt. Saab kan få en ny ägare redan i början av nästa år.

- Det skulle förvåna mig om inte en affär i så fall genomförs under våren, säger Carlsson.
Taggar: Nyheter
"Saab kan bli en bra affär för en köpare"

Kommentarer

#1
Conny
2008-11-29 19:05

Sälj Saab till Toyota ! Så får saab en stabil ägare. Sedan kanske även samarbetet med Subaru kan tas upp igen då Toyota äger vissa andelar i Subaru så kan saab och Subaru återuppta de projekt man tidigare hade med suvar m.m
Kanske också Toyota vore intresserade av att börja tillverka hybridbilar för den Europeiska marknaden i Trollhättan så att volymerna går upp som behövs för att dra runt alltihop. Toyota kanske också behöver mer kapacitet för tillverkning av andra mer konventionella bilar än hybrider också när konjungturen svänger igen. Detta tror jag vore det bästa för Saabs anställda att få en stabil ägare som Toyota som ser investeringar långsiktigt, det behöver Saab och anställda och även Sverige !

#1
Cab-man
2008-11-29 21:40

Jag håller med dig Conny sälj saab till en stabil ägare. Eller låt svenska staten köpa upp det och driva det under ett par år!! GM har aldrig varit bågon bra ägare till saab. Opel har alltid fått sin vilja fram före saab. Med saab fritt från opeltyraniet kan företaget äntligen få visa vad det går för. Nya genialiska inovationer har saabfolket alltid varit kända för. Dessutom hade man för fem till sex år sedan redna färdigt en liten suv helt rätt i tiden produktionsfärdigt!! Man hade varit ensamma om det segmentet Men vad hände? GM bromsade och lade modellen i malpåse. Sedan kom bmw x3 och var ensamma om att erbjuda en mellansuv på marknaden. Snacka om amerikansk imbecillitet!!
men det är ju klart det är ju amerikanare vi har att göra med. Se bara hur det gick i Vietnam och nu i Irak. Nu gäller det för saab att inse att de stora bilarnas tid är förbi och att utveckla små roliga, säkra (som bara saab kan), bilar som sticker ut jämfört med konkurrenterna inovationsmässigt, roligt o funktionellt. varför inte ta och uppliva storleken, designspråket och andan från saab 93. Denna bilmodell blev ju faktiskt utsedd till den mest lyckade designen av ett GM-ägt företag någonsin.
Det var ju saab som spöade skiten ur betydligt dyrare och motorstarkare konkurrenter på 50-talet två år i rad!
Dessutom dumpa de inkompetenta reklammakarna och satsa på häftig och exponering i massor med det nya bredare modellprogrammet!! Saab måste synas i massor!
Då kan märket överleva

#1
Johan
2008-11-29 22:40

Saab med Toyotakvalite det vore ju en dröm..Och Honda med Volvo då snackar vi bilar.

#1
DOCKWISE
2008-11-30 01:26

så länge saab har dom stora bilararna så kommer nog saab att reas på .hade dom stasat på ng mindre bil hade nog saab kunnat öka sin omsättning. men som egoriktad som saab är så blir det nog konkurs för eller senare.(synd)...........
varför gör dom ingen småbil tex på
den gamla saab 99combie cupen eller saab 99turbo. botten plattan finns ju. en småbil hade varit en storframgång för saab.......

#1
Pär G
2008-11-30 12:29

Toyota köper inte upp bolag som går dåligt, dom satsat organiskt vilket är helt omodernt...SAAB behöver en ägare som kan tillföra det dom saknar. Hoppas själv på ett SAAB-Opel fritt från den amerikanska kvanstenen. SAAB behöver Opel liksom Opel lyxigare syskon. Opel är på gång och SAAB är bättre rustat än på mycket länge. Kanske Reinfelt och Merkel skall prata sig samman? SAAB finns inte utan Opel.
Samma sak med Volvo, se till att säkra Volvomärket genom att det säljs till Renault. Staten tycker staten kan i övergången låna kapital under förutsättning att dessa sammarbeten är förberedda. Annanrs är det pengar i sjön.

#1
Raphael
2008-11-30 14:52

Per G, Renault vill inte ha Volvo. För länge sedan så fanns det ett erbjudande från Volvo till Renault, men aktieägarna sa nej och sålde till Ford istället. Tåget har gått för Volvo, nu kan man inte ändra sig och plötsligt vilja sälja till Renault igen. Det är för sent.
Renault valde att samgå med Nissan istället. Volvo har inget att tillföra Renault-Nissan. Säkerhet? Hallå, Renault vinner säkerhetstest efter säkerhetstest.
Fyrhjulsdrivning och suv:ar? Hallå, det är ju Nissans sepcialområde. Premiumbilar? Hallå, hört talas om Nissan Infinity?
Vad ska Renault-Nissan med Volvo till? Finns inget i Volvo som är av intresse.

#1
Raphael
2008-11-30 14:56

Saab gjorde sig ett namn med smarta småbilar och mellanbilar som var mer tekniskt innovativa än många andra märken. Detta försvann sedan i slutet av 80-talet och Saab satsade på storbilar som var lika tråkiga som konkurrenterna. Idag finns det andra tillverkare som har tagit upp Saabs tidigare nisch med smarta mindre bilar, Fiat exempelvis som idag är väldigt innovationsrika. Fiat uppfann common-rail dieseln, de har lanserat tri-fuel motorer, är framstående på bränslecellsteknik och de har gjort en motor utan ventillyftare och kamaxel.
Toyota behöver inte Saab, för Toyta + Lexus är starkare varumärken. Saab har inget att tillföra Toyota, eller någon annan tillverkare heller. Det är ju detta som är problemet - Saab har inget att tillföra andra, därför är ingen intresserad av att köpa det.

#1
Raphael
2008-11-30 15:03

Jag tycker kommentarerna i den här diskussionen inte är riktigt verklighetsförankrade. "Sälj Saab till en stabil ägare". "Sälj Saab till Toyota" och bla bla.
En sak är viktig att förstå: Man kan inte tvinga andra företag att köpa Saab. Det handlar om att hitta ett företag som är villigt att ta över Saab. Det är inte säljarens marknad nu, säljaren kan inte bestämma vem som ska få köpa Saab - därför att Saab inte är tillräckligt intressant som företag. Det saknas köpare!
Andra företag har gått om Saab gällande säkerhet. Och svensk bildesign har aldrig varit framstående, det är ju utländska designers som designar Saab, inte svenskar.
Saab förlorade sitt kunnande i motorteknik för flera år sedan, dagens Saab-motorer är ju Saabifierade varianter av motorer rån Opel och Fiat.
Saab har inget att tillföra en annan ägare.
Och kom ihåg en sak - Opel behöver inte Saab, men Saab behöver Opel. Opel klarar sig utmärkt utan Saab, men Saab klarar sig inte självständigt.
Detta är Saabs problem, de är inte tillräckligt innovativa, nyskapande, framstående eller tekniskt överlägsna. En gång i tiden (70-talet) så var Saab allt detta, men det försvann i slutet av 80-talet. Nu är det för sent.
Och tro inte att fabriken i Trollhättan är intressant, för det finns överkapacitet i Europas bilfabriker idag så man behöver knappast en till! I Europa försöker man lägga ner bilfabriker. Det finns inget värde i Trollhättans fabrik, ingen som vill ha den.

#1
Saabnisse
2008-11-30 15:25

Allt det här är ju bara spekulationer.
Saab och Opel är ju även i de nya modellerna så hårt sammanflätade att en försäljning av det ena märket även påverkar det andra.
Det finns förmodligen ingen köpare till Saab som inte känner till detta och därför blir nog Saab svårsåld även med ett nytt modellprogram om inte ett bud kan läggas även på delar av Opel och det tror jag blir svårt.
Och hur påverkas Opel/Vauxhall av en försäljning eller nedläggning av Saturn?

#1
Conny
2008-11-30 20:23

Nej jag vet att Toyota inte brukar köpa upp andra företag, då ska det vara något speciellt som man vinner med ett uppköp. Toyota är ju vana att växa av "egen kraft" som man uttrycker det själva. Och det är också sant att Toyota inte behöver Saab eller någon annan heller man är van att klara sig själva, och gör det bra ! Men det vore önskvärt om Toyota ville ta Saab under sina vingar när man är den stabila tillverkare man är som också jobbar långsiktigt till skillnad mot många andra. Och om man vore intresserade av att komma åt en fabrik som har kapacitet att tillverka Toyota bilar efter lite ombyggnad som Trollhättan. Kanske tillverkning av framtida hybrider för den Europeiska marknaden. Därför tycker jag Toyota vore en passande ägare till Saab till skillnad mot GM, men som sagt det är ett önsketänkande men något måste man väl få önska sig när det snart är jul ;o) Alla Saab anställda tror jag skulle dra en lättnadens suck om så skedde.

#1
Samuel
2008-11-30 21:52

Jag tycker att det är oerhört beklämmande att den skattefinansierade sektorn köper japanska Pellejönsbilar framför våra egna märken samtidigt som man "värnar" om den svenska arbetskraften ska förbli inhemsk dvs att produktionen av varor ska stanna kvar i Sverige. Alla konsumenter borde bojkotta tex Toyota så länge de ej tillverkas i Sverige eftersom varje köpt Toyota innebär att motsvarande svensk arbetare ej får producera en svensk bil tex en SAAB eller Volvo. Av detta följer att den svenske bilarbetaren tappar i lön så länge som vi köper Toyota istället för SAAB eller Volvo och i förlängningen blir de svenska bilarbetarna med sina drygt 180 000 svenska underleverantörer på SAAB och Volvo arbetslösa samtidigt som de måste försörjas.
Hur kan det komma sig att svenska staten och vi bilkonsumenter vilja medverka till att vi blir arbetslösa? Förstår vi inte bättre eller behöver vi konsumenter undervisas i konsumtionsval och de konsekvenser ditt och mitt val får för välfärden?
Nä, låt oss fatta ett beslut inom oss att vi vill ta ansvar för våra medmänniskor och miljö genom att köpa de varor och tjänster som produceras inom landet och samtidigt minska transporterna av bilar och dess reservdelar under dess livslängd tex Toyota som har transporterats ca 2 200 mil innan de till slut hamnar i Sverige.

#1
DOCKWISE
2008-12-01 07:59

jag har haft 3 st saab/99:a-900-900turbo.alla har dom varit bra .men vill inte ha ng ny varken
93-95 utan dom äldre saab var bättre än dom nya.både rost-/drift
helst min saab900 turbo den var det klös i 160hk .hade gärna set att dom kunde tillverka ng småbil så hade nog saab varit kvar på marknaden. men som det är i nuläget blir dom nog inte det.
stora törstigamotorer vem vill ha det idag.NEJ SAAB LEDNINGEN TÄNK EN GÅNG FÖR MÖE-gör en småbil så är ni nog kvar och kan konkurera med ärkerivalen VOLVO.
---------------------------------

#1
rt
2008-12-01 10:51

Till Samuel:
Varför i hela friden skulle jag ta hänsyn till arbetarna på volvo/saab när jag väljer bil? Varken saab eller volvo gör någon bil som jag är intresserad av (i fråga storlek/prestanda/ekonomi/kvalité etc...)
Och varför skulle kommuner och landsting göra det? Deras uppgift är INTE att se till att volvo/saab har en marknad för undermåliga bilar. Kommunens/Landstingets uppgift vad gäller bilar är att köpa in de bilar de behöver så billigt som möjligt; inte att hålla saab/volvo sysselsatta.
Och om saab/volvo gör bilar som ingen vill köpa så för dom väl ta fram bilar som folk faktiskt vill köpa - och kan dom inte det så får dom väl gå i konkurs då...

#1
DOCKWISE
2008-12-01 11:28

svar till samuel.
det finns faktiskt flera bilar än toyota.
................................

#1
Gunnar
2008-12-01 15:12

Som skattebetalare finansierar man ju bilparken oavsett vilket land ifrågavarande bil tillverkas.
Toyota är knappast någon pellejönsbil som någon mindre memedlad skribent tycker.
Enl. Tyska motortidningen Auto-bilds kundenkät av 3-7 år gamla bilar, ligger Toyota på topp tätt följt av Opel. Någon svensk bil finns inte med bland de 12 första, därefter kommer Volvo och Saab i nämd ordning.
Att svenska skattebetalare får valuta för pengarna, genom att stat och kommun köper driftsäkra bilar, som ex Toyota, tycker jag ska premieras. Däremot borde något göras åt skatter som svensk exportindusti drabbas av.

#1
Conny
2008-12-01 17:16

Samuel.
Jag håller med flera här som svarat dej ! Varför detta agg till/mot Toyota ? Är det för de är så framgångsrika ? För att de är en förebild för resten av biltillverkarna i produktionsmetoder m.m ? Toyota är en måttstock idag ! Även svensk sjukvård försöker att efterlikna Toyotas metoder att effektivisera. Även det företag jag jobbar på försöker att efterlikna Toyotas metoder, överallt jobbar man med detta. Varför ? Den frågan tycker jag att du ska ställa dej ! Sedan så finns det andra bilmärken än just Toyota som redan påpekats från annan skribent. Sedan så tillverkas de flesta Toyota som säljs i Sverige och Europa i just Europa och inte i Japan numera. Bla för kostnaden i Japan att det är dyrt att tillverka där, dels för att spara miljön (transporter). Så Toyota fraktas inte 2200mil som du påstår.Däremot tycker jag ditt tänk är ganska så inskrängt och kort tänkt. Vem vill köpa våra svensktillverkade produkter om vi inte köper andras ? Hur skulle det fungera ? Det skulle slå tillbaka tusenfallt, att ännu fler blev arbetslösa med dina ideer i förlängningen. Tycker att du ska ta och läsa lite om Toyota och deras verksamhet. Så kanske du lär dej att lära av och uppskatta det vi kan lära oss av japanerna. Du lägger skulden på fel ställe och börjar i fel ände ! Många konsumenter har upptäckt vad Toyota och andra levererar för kvalitet i jämförelse med Saab och Volvo, och som jag sa tidigare kanske vi ska försöka att lära oss av japanerna i stället och försöka bygga bättre bilar för att konkurrera. Lyckas vi med det, ja då säljer Saab och Volvo bättre runt om i världen. Och naturligtvis gäller det att få attraktiva modeller på marknaden som marknaden vill ha. Du tänker bakoch framlänges och börjar att gnälla i felända av vad som är problemet och det faktum att Saab och Volvo är i amerikanska händer numera vilket är allt annat än bra för tillfället. Men att lägga all skuld på Toyota är bra naivt och dumt. Imponeras och lär av detta företag istället !

#1
Per Erik
2008-12-03 00:13

Jag undrar vidare OM det är så här med Toyota som en besiktningstekniker sa på bilprovningen:
Han sa att bilbesiktningensstatistik är felaktig i så motto att man tar bara hänsyn till antal fel på bilen per besiktningstillfälle dvs per år. Han sa att denna statistik är lika ointressant som att berätta för allmänheten hur mycket bensin en bil förbrukar per år, det beror ju på hur långt man kör !
Man kan troligen inte säga att en bil som körs 100 mil per år och gör av med 100 liter bensin är bättre än den som kör 2000 mil per år och förbrukar 2000 liter bensin per år men så fungerar besiktningsstatistiken!!! Av detta följer att de större bilarna tex Audi, SAAB, BMW, Volvo som körs mest får sämre resultat, PER ÅR.

#1
Per Erik
2008-12-03 00:16

Jag undrar vidare OM det är så här med Toyota som en besiktningstekniker sa på bilprovningen:
Han sa att bilbesiktningensstatistik är felaktig i så motto att man tar bara hänsyn till antal fel på bilen per besiktningstillfälle dvs per år. Han sa att denna statistik är lika ointressant som att berätta för allmänheten hur mycket bensin en bil förbrukar per år, det beror ju på hur långt man kör !
Man kan troligen inte säga att en bil som körs 100 mil per år och gör av med 100 liter bensin är bättre än den som kör 2000 mil per år och förbrukar 2000 liter bensin per år men så fungerar besiktningsstatistiken!!! Av detta följer att de större bilarna tex Audi, SAAB, BMW, Volvo som körs mest får sämre resultat, PER ÅR.

#1
Svenne
2008-12-03 00:17

I FMK:s tidning "Trafik och motor" augustinumret redovisar forskningsbolaget CNW Marketing Research Inc. som samlat in miljontals data och presenterar en studie som visar att hybridbilar är miljöbovar och många stora SUV:ar är miljöns bästa vän!
Man har räknat över hela livscykeln, inkl. total miljöpåverkan och kommit fram till att att bilar som körs på tex etanol, E85, där man har den "gamla förbränningsmotorn är betydligt miljövänligare än tex hybridbilar. Detta beror på att det tar lång tid att utveckla och utprova ny sk miljövänlig teknik som dessutom har betydligt kortare teknisk livslängd än den hederliga förbränningsmotorn.
Den snålaste hybridbilen Honda Civic Hybrid kostar 122:71 per mil i total miljöpåverkan och Prius 123:08 per mil i total miljöpåverkan då man räknat in vad det kostar i utsläpp från konstruktion till produktion och destruktion av en så kallad miljövänlig hybrid bil tex Toyota Prius.
Man kan jämföra med en Hummer som de flesta betraktar som ett miljösvin, men den kostar endast 73:46 per mil eftersom den bygger på befintlig beprövad teknik och där etanol bilarna de sk Flexifuel och BioPower bilarna från tex SAAB, Volvo, Ford, VW har oerhört låga totala miljökostnader per mil baserad på totala utsläpp under hela bilens livslängd.
En stor SAAB BioPower, Golf Multifuel eller Volvo Flexifuel eller annan likvärdig bil släpper tex ut endast ca 35 gram koldioxid per kilometer vid körning på etanol, E85 eller ca 70% lägre utsäpp jmf med bensin! Dessutom är ALL den svenska etanolen miljöcertifierad där leverantören garanterar att man har en minskning av koldioxidutsläppen med minst 76%, oftast mer, jmf med bensin samtidigt som etanolbilsägaren fördelar välfärden över jorden eftersom man ger arbete till, inte sällan, fattiga jordbrukare i tredje världen som därmed kan mätta och försörja sin familj. Något att tänka på för de som kan välja mellan en miljöskadlig importerad hybridbil vs miljövänlig etanolbil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.