Bild
Nästa artikel
Saab har svårt att hitta köpare

Saab har svårt att hitta köpare

Nyheter

Saabs försäljning går fortsatt trögt. Nu skrivs årets säljmål ned rejält, från 45 000 till 30 000 bilar.

Optimismen var stor i Trollhättan när det blev klart att Spyker köpte Saab från tidigare ägaren General Motors. Sedan dess har Saab sålt allt fler bilar, men ökningstakten har varit långsam.

När Spyker på fredagen presenterade resultatet för årets tredje kvartal meddelades också att försäljningsprognosen för 2010 skrivs ned till mellan 30 000 och 35 000 bilar.

Under försommaren lanserades nya Saab 9-5 och Saabs ledning talade om upp emot 60 000 sålda bilar i år. I augusti sänktes målet till 45 000.

Trögt i Sverige
På den viktiga hemmamarknaden var målet att sälja 12 000 bilar, ett mål som nu skrivs ned till 9 000.

– Vi missbedömde tiden det tar att bygga upp ett förtroende. Vi förlorade mycket tempo när vi låg nere. Konkurrenterna stod inte stilla, utan passade givetvis på. Folk har hunnit skaffa nya kontakter, säger Peter Hallberg, vd för Saabs återförsäljarförening, till TT.

Även i USA, Saabs viktigaste marknad, har försäljningsprognosen sänkts från 15 000 till 10 000 bilar.

Saabs svenska återförsäljare hoppas nu på en ökning på 50 procent nästa år, särskilt på tjänstebilssidan. Två nya modeller ska också lanseras, kombin Saab 9-5 SportCombi och suven Saab 9-4X.

Diskutera: Hur ser du på Saabs framtid?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
Pär N
2010-10-29 09:53

Saab bygger för dyra bilar, dom vill vara ett "Premium" märke men det är dom inte... En Saab för 300 000 skulle jag inte ge, finns MÅNGA andra märken som man då skulle välja.
Ett råd om Saab ska sälja mkt bilar är att lägga sig på en nivå som många har råd att ge för en bil.

#2
jarl s
2010-10-29 10:07

Saab borde sänka priset med 50%. Då detta mer exakt speglar kvalitén på deras produkter. Allt går att sälja, till rätt pris, that is...

#3
Benny H
2010-10-29 10:10

Saabs problem är priset och produkterna! 9-5 är för stor och dyr i förhållande till konkurrenterna...9-3 för gammal. Man kan inte bara leva på den svenska marknaden så det är nog bäst för Spyker att ringa BMW och låta Saab bli ett dotterbolag då kanske man får upp Europa-marknaden för kommande modeller byggda på BMW:s plattformar och motorer. Annars köper nog Antonov upp konkursboet och flyttar allt till Ryssland...

#4
Mr X
2010-10-29 10:12

Det tar tid att bygga upp ett förtroende igen. Menmed nya miljödieseln på 180 hk har kommit relativt nyligen. Skall bli intressant att se försäljningssiffrorna när den har nått marknaden till nästa år.

#5
Mr X
2010-10-29 10:12

med skulle inte vara med i inlägget

#6
Raymond K
2010-10-29 10:18

Spot on Pär N.
Jag tror personligen att Saab aldrig kommer upp till premiumklass, deras bilar är för dyra till vad man får och jag vågar inte tänka på vad dom skull kosta om Saab skulle försöka höja kvaliten ytterligare.

#7
jarl s
2010-10-29 10:18

Finns Saab kvar om ett år? Jag tror inte det. Dom säljer ju ingenting och dom nya modellerna ligger långt fram i pipelinen, 9-4X blir knappast någon succé.

#8
jarl s
2010-10-29 10:25

" Vi missbedömde tiden det tar att bygga upp ett förtroende." Ehh, okej, det har ju inget med bilar att göra...

#9
Mattias Goldmann Gröna Bilister
2010-10-29 10:33

Nya Saab 9-5 var på 37:e plats i försäljningsstatistiken i september, efter bl.a. Fiat Ducato. Den säljer sämre än gamla 9-5 när den hade dödsryckningar, och långt sämre än 9-3 (10:e). I detta finns något positivt; svenska konsumenter säger nej tack till en bil på över fem meter, och visar att ny ägare inte hjälper när man dras med USA-anpassade produkter (fast USA ratar också stora sedaner) Att Saab frångått Biopower-satsningen gör ont värre, det var deras tydligaste profil. Snåldieslarna, som också kan pressa ner 9-5 under miljöbilsgränsen (se www.gronabilister.se/saab) kan hjälpa en del, men marknaden för atlantångare är liten även om de är snåla.

#10
Finja
2010-10-29 12:57

JAg skulle lätt kunna köpa en SAAB.Om den var 50000 billigare.Just nu är deras bilar för dyra.

#11
icscgharre
2010-10-29 13:54

Egentligen är det väl onödigt att skriva något inlägg här.
Jag tror inte på Saab, vare sig med eller utan Spyker. Saab har inte byggt en lönsam bil på 40 år. Varför skulle de göra det nu?

#12
gunnar44
2010-10-29 14:05

Varför köpa Saab när det finns så många kvalietsbilar av andra märken. Opel Insignia har ju exakt samma stolar som Saab 9-5 och dessutom exakt samma teknik till ett billigare pris. Visserligen är Saaben rymligare men inte så mycket att det motsvarar merpriset. Saab 9-3 s stolar är urusla om man inte väljer dyraste alternativet. Dieseln med dubbelturbo har ju visat sig dra lika mycket diesel som de tidigare dieslarna vid motortidningarnas testkörningar. Saab är fullständigt övrereklamerad, vilket de flesta kommit underfund om.
Saab blir ingen premiumbil förrän man kommer med en helt ny modell med helt ny teknik. Men kommer pengarna till att finansiera detta att finnas?

#13
sweeny
2010-10-29 14:34

man kan ju undra var alla som slog sig för bröstet och lovade köpa SAAB om de överlevde, till och med menade att alla som INTE köpte var något i stil med landsförrädare. Inte minst på detta forum... Har ni beställt er SAAB än?

#14
gfhhgfdg
2010-10-29 15:05

ghgh

#15
Anssi Korvola
2010-10-29 15:27

Hej från Finland! Vad jag läste här, ni svenskarna är ganska hårda mot saaben och ni är mycket ärliga med dina åsikter, det uppskattar jag. Jag har haft saab 900 årsmodell 1983 över 20 år sen. Jag tyckte om saab. Riktig svenskjärn. Jag körde den nya 95 och det kände välbyggd bilen. Det kostar in Finland över 50000 euro. Värdeminskning skrämmar. Nojo. En sak till. Jag undrar värför toyota är inte popular i Sverige. Tack för goda bilsidorna Vi bilägare och Teknikens Värld. Hejdå.

#16
Anssi Korvola
2010-10-29 15:33

Sälis ASis Annirs byteee

#17
Bo Wennberg
2010-10-29 15:55

Hej

Jag hoppas och tror att Saab skall resa sig eftersom det är en bil som har en bra kvalite, och det har jag ganska god kännedom om, jag har haft sjutton Saabar under en knapp tio års period och det har varit näst intill problemfritt.

#18
simon_d
2010-10-29 16:29

Bo, varför har du haft hela 17 bilar på tio år?

#19
Tjänstebilsköpare
2010-10-29 17:00

Problemet är tjänstebilsköparna. Jag själv är en sådan, och stod inför valet/kvalet att plocka ut en ny tjänstebil. Ville inte köra ännu en 9-5:a av gamla karrossen. I och med att Saab förra året stod inför ruinens brant så valde jag att välja en bil av ett annat märke. 9-3 an kändes för liten, och någon ny 9-5 verkade inte kommma ut. Så valde helt enkelt ett annat märke. Nu visade det sig att Saab likt fågeln Fenix reste sig upp igen, så sitter jag ju fortfarande kvar med min nuvarnade tjänstebil och kommer tyvärr att ha kvar den i ytterligare 1 år. Det blir med största säkerhet en ny Saab då. För det märke jag har idag tänker jag inte köpa igen, har aldrig varit med om värre bil (bromsar som tar upp vatten och fryser hela bromssystemet, motorras efter 4000 mil, växellåda som rasar(1500mil), bil som tappar kylarvätska, samt att bilen ifråga är extremt törstig (drar mer än min förra 9-5 Aero & då har jag en diesel)... Nää, nästa bil blir en Saab, har aldrig haft problem med mina Saabar (ca 80 000 mil i saabar)

#20
Raymond K
2010-10-29 17:22

Bo
17 Saabar på 10 år säger antingen allt om kvalitet på Saab eller inget alls om kvalitet på Saab.

#22
Crister A
2010-10-29 17:29

Tjänstebilsköpare:Varför sådant hemlighetsmakeri vilken bil som du har som drar mera diesel än en 9-5 Aero bensin av gamla modellen?Många problem!Allvarliga problem!Fria fantasier eller är du en Saabfanatiker?Upp till bevis tack!

#23
2010-10-29 18:42

Så går det med en Bagdad Bob som VD, vet att en del här gick på det, men jag tror inte ens de kommer sälja 30 000 bilar i år......

Tyvärr är SAAB helt fel i tiden och jag är tveksam om de kommer att överleva....

#24
gunnar44
2010-10-29 19:35

Det är bara att konstatera, Saab är inte en så bra bil som de Saabfrälsta påstår. Hade bilen varit lika felfri som Toytota skulle jag inte ta till de här orden. Men Saab är inte på något sätt bättre än Opel. Det skiljer endast 10 delar i poäng. Skulle jag byta från Opel, blir det definitift inte Saab. Jag skulle hellre satsa på Toyota eller Subaru.

#25
Anssi Korvola
2010-10-29 19:47

Saab ska vara glada om dom ens säljer 3000 bilar i år! (rapport från jarl säger det)

#26
Crister A
2010-10-29 20:06

gunnar44:"Det skiljer endast 10 delar i poäng"Vad betyder det????????????

#27
2010-10-29 22:31

Gunnar 44 som gärna skriver illa om Saab 9-5 och som talar om att Opel Insignia är så väldigt bra och också påminner kontinuerligt om hur mycket lika delar det är mellan dessa glömmer att Insignia är den bil som floppat mest av alla under det gångna året.

Trots detta har nya 9-5 klarat sig bättre, man har förmodligen förvaltat Opelarvet bättre och ju längre det går med utvecklingen ju mer kan man distansera sig från Opel.

Saab är säkert en alldeles utmärkt bil och blir naturligtvis ännu bättre när man sluppit GM och släktskapet med Opel.
Jag vet, jag hade Saab långt innan det fanns några Opeldelar i den.

#28
Sålde bilen
2010-10-29 22:42

duger inte prylar från GM så köper man från den som är bäst ....BMW

#29
devil
2010-10-29 22:43

Med saabs kassa design och attityd är dom dömda att misslyckas. Det hjälper inte med massreklam, köpta reportage högt och lågt om man inte tillverkar en vara som inga människor vill ha. Saab har ett grundproblem...byt ut hela ledningen gör om gör rätt eller kör till pengarna tar slut...ur choice

#30
Crister A
2010-10-30 07:16

Saabnisse:Opel Insignia har floppat i Sverige ja,men inte i övriga Europa till skillnad från Saabbilarna.Jag tror inte det är Opeldelarna som är Saabs problem utan att man inte lyckats driva Saab med vinst på länge, till skillnad från Opel.Så det där med att Saab 9-5 förvaltat Opelarvet bättre stämmer inte om du tittar på hur många bilar 9-5 och Insignia sålt i Europa.Men 9-5 är en bra bil utan tvekan.

#31
Bo Wennberg
2010-10-30 08:49

Hej
Det krävs en förklaring till att jag har erfarenhet av att jag haft sjutton bilar på tio år. Två har jag haft privat och resten i mitt företag där det var mycket viktigt att bilarna hade en bra kvalite dvs. inte stod på verkstan mer än nödvändigt, så är det för taxi, trafikskolor och en del andra mindre företag. Jag är mycket nöjd med dessa Saabar.

#32
Pär N
2010-10-30 10:07

Att inte Saab säljer så mkt bilar är ju hur lätt som helst, dom bygger inte bilar som är "rätt" i tiden, dom ska bygga bränslesnåla bilar och inte stora törstiga suvar. Sen att Saab bilar är så dyra gör ju inte direkt att folk står och köar för att få köpa en bil... Finns så mkt bättre bilar som folk köper istället för dom pengarna som en Saab kostar.
Billigare bilar+ snåla motorer= Fler köpare

#33
Pär N
2010-10-30 10:23

En sak till när 9-5 kombi kommer vad ska den kosta? när 9-5 sedan redan är svin dyr... Inte kommer familj Svensson välja en dyr stor 9-5 kombi.
Verkar vara mkt inkompetenta människor som jobbar på Saab när dom inte förstår varför dom inte säljer bilar.

#34
Pär G#2
2010-10-30 10:37

radioreportage ang succen...

#35
Pär G#2
2010-10-30 10:39

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=4140883

#36
Pär G#2
2010-10-30 10:40

ursäkta : http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=4140883

#37
Svenneman
2010-10-30 11:07

Stefan Löfgren på GP är norra europas sämsta journalist eller vad han kallar sig. Han kan inget om ekonomi och än mindre om bilar. Hans analyser kring bilar och bilföretag är duktigt patetiska. När han till och med intervjuar sig själv i GP för att försvara Geely kan man inte annat än skratta. Expertkommentator, jo tjena...

#38
matte
2010-10-30 12:24

Jobbigt att man inte fått ut kunskapen att man i dag tillverkar världens snålaste 180HK diesel i 9-3 sedanen.

#39
jarl s
2010-10-30 12:42

Lösningen för SAAB:

http://www.dn.se/motor/nu-koper-sverige-franska-bilar-igen-1.1198208

#40
jarl s
2010-10-30 12:47

Fatta vilken flopp nya 9-5an är. Säljer den inte nu kommer den aldrig att sälja.

#41
gunnar44
2010-10-30 13:39

Insignian har ju inte floppat som Saabnisse antyder, den ligger ju på pallplats i sin storleksklass i 7 av Europas länder. Det där med !/10 del, ska det vara så svårt att förstå det? Det skiljer ju bara ett par 1/10 delar mellan Saab och Opel. Vare sig Opel eller Saab kan klappa sig för bröstet och hävda sin suveränitet. Saab är inte alltid felfri liksom Opel. Men det är Saab som kostat mest i reparationer av de bilar jag haft tillgång till. Och Saabnisse, jag har aldrig hävdat att Saab 9-5 skulle vara en dålig bil, men det går inte att komma ifrån att 9-5 an har ett överpris, för det är ju inte så stor skillnad på bilarnas innre utrymmen om man bortser från bagageutrymmet. Vägegenskaperna är utmärkta I både Insignian och nya 9-5 an, men inte heller där är 9-5 an på något vis bättre. Möjligen ger det längre axelavståndet en behagligare gång. Men det krävs nog massor av mil innan man med säkerhet kan skilja bilarna åt.
Om man åter hänvisar till kundenkäterna förstår man Saab och Opels dilemma. Felfria bilar säljer. folk är beredda att offra komfort och vägegenskaper, för att få en bil med så få problem som möjligt.
Det enda som kan rädda Saab är den nya miljödieseln, om EU godkänner det körschema som Sverige har använt sig av, vilket är tveksamt. Nya EU direktiv kommmer.
Varför i herrans namn, har inte Saab och andra Etanolmärken redovisat etanolförbrukningen? Jag vet att de firmabilar som körs på etanol endast kan köras ca 36 mil mellan tankningarna vid stadskörning. I Tyskland redovisas Saab 9-3 biopower till en förbrukning vid stadskörning på 1,8 liter milen! Motsv. bensin drygt litern!

#42
jarl s
2010-10-30 14:05

Saabs teknik är från 90-talet.

#43
Svenneman
2010-10-30 14:26

Gunnar 44, när ska du inse att Sverige har samma certifieringscykel som övriga Europa? Exakt samma.

#44
Svenneman
2010-10-30 15:17

Jarl S, något specifikt du tänkte på eller bara en korkad kommentar igen?

#45
z655
2010-10-30 17:09

Varför lägger så många ner så mycket energi på något de säger att de hatar? Det vet jag inte, avsaknad av ett liv kanske. Själlv är jag jättenöjd med min Saab och hoppas märket blir kvar i framtiden, och bara för det så tänker jag inte skriva 100 idiotkommentarer om hur kass Toyota eller BMW är eftersom det bara skulle vara barnsligt!!!!

#46
Sune 9-3
2010-10-30 18:34

Konstigt att vi som tycker om Saab som bil och brukat ett stor antal Saab med belåtenhet inte kan få ha den åsikten.
Det är för många bessewiiers som inte vet vad de skriver om som syns i detta forum.
Jag är Inte bara Saab ägare men håller märket högt och hoppas på ett framgångs leverne efter att företaget rest sig på nio..

#47
Mikael Lindberg
2010-10-30 18:48

Kan inte Vi Bilägare installera nån sorts filter för osedvanligt korkade kommentarer.
Kommentarerna och pajkastningen mellan personerna på denna sida ligger uppenbarligen på förskolenivå.
Med tanke på förutsättningarna för SAAB de senaste månaderna, så har Jan Åke Jonsson och Victor Muller lyckats förträffligt än så länge. De kan inte vara så lätt att få flera hundra underleverantörer att bli samspelta på så kort tid, samtidigt som man har kontrakt med GM som måste föjas.
För Guds skull, lite mer seriösa och intressanta kommentarer om bilar och dess framtida utveckling

#48
z655
2010-10-30 18:59

Jag har några frågor till Jarl s även om jag inte tror att han kan eller vågar svara ärligt:
Är du överhuvudtaget intresserad av bilar eller vill du bara provocera?
Varför är du aktiv på en bilsite när du inte verkar ha något intresse av bilar annat än att häckla icke Toyota
fans?
Vem skulle tjäna på att Saab konkade, inte jag ,inte du eller någon annan i Sverige, så varifrån kommer denna önskan att Saab ska gå omkull?
Tror du själv att fler blir sugna på att köpa Toyota av dina inskränkta och enfaldiga åsikter?
Jag tror som sagt inte att du kan eller vågar svara ärligt, men du kanske kan överraska ,det vore kul.

#49
Crister A
2010-10-30 20:08

"Det där med !/10 del ska det vara så svårt att förstå det?Det skiljer bara ett par 1/10 delar mellan Saab och Opel"Du uttrycker dig mycket konstigt gunnar 44.Vad menar du?????????????Tiondelar av vaddå?

#50
Henr1k
2010-10-30 20:10

Ni som tycker 300.000 är dyrt, vad köper ni för bilar? Jag köpte (tjänstebil) min första Saab just på grund av priset. 7,5 basbelopp är ju det de flesta har att röra sig med, vill du ha en snikad Audi med liten motor eller en bra utrustad Saab med stark motor? Och kom inte och säg att Saabarna är lika dyra, då har ni inte tagit in offerter. Jag inser att tyskarna har bättre detaljkänsla i vissa delar av inredningen men jag bryr mig inte ett smack. Stolar, hästar, förar-ergonomi, fantastisk väghållning (med sportchassie, vilket också är överkommligt på Saabarna.) Det tog inte lång tid att bli frälst, jag körde BMW innan, kanonfina bilar men i Saabarna sitter jag bäst, långresor är en fröjd.
F.Ö är 70% av nya 9-5an unik för den bilen, jag skulle inte bli förvånad om siffran är liknande i ex VW-Audi eller Volvo-Ford.
Dock är Saab fortfarande bortplockade från många företags tjänstebilslistor trots att många tjänstebilsförare gärna valt en Saab till. Detta är ett jätteproblem och jag hoppas verkligen att man kan ta reson här. Restvärdet är garanterat och i Sverige behöver man aldrig någonsin oroa sig för service och reservdelar även om det skulle gå åt skogen för Saab.

#52
jarl s
2010-10-31 09:12

30000 bilar år = konkurs

Minst 100000 är ett krav för sund verksamhet.

#53
jarl s
2010-10-31 10:00

Saab har ju alltid kört med "nästa år kommer nya 9-xxx, och då kommer vi gå plus igen..." sen när den nya modellen kommer, ja då sjunker försäljningen ännu mer.

#54
Henr1k
2010-10-31 10:29

"30000 bilar år = konkurs

Minst 100000 är ett krav för sund verksamhet"

Bra Jarl, då är du överens med både Victor och Jan-Åke

#55
Jägaren
2010-10-31 11:06

1) Att Saab stod helt stilla innebär - tyvärr - att man av de tappade marknadsandelar som blev resultatet av stoppet aldrig kommer att kunna ta igen alla.
--
2) När man läste inlägg på diverse sajter under krisen fick man intrycket att de svenskar som minsann skulle köpa en ny Saab kunde räknas i 10 000-tals. Jag undrar vart alla dessa köpare tog vägen. Endast några av dem verkar ha visat sig så här långt.
--
3) Jag måste säga att missbedömningen Peter Hallberg talar om aldrig borde ha kunnat bli en missbedömning. För min del är pratet om förlorat tempo när Saab låg nere, konkurrenternas "smida medan järnet är varmt" och att folk har hunnit skaffa nya kontakter självklarheter. Det är skralt att en vd inte kan tänka bättre.

#56
Pär N
2010-10-31 11:08

300.000 för en Saab är dyrt, skulle absolut inte ge det för en Saab.... Finns såååå mkt bättre bilar man kan köpa för den summan, tex en äkta premium bil som Audi... Saab kommer sälja bilar om dom lägger sig på en bra prisnivå för Saab är inget "premium" märke.

#57
Jarl S
2010-10-31 11:28

Pär har rätt.

#59
Müller
2010-10-31 12:06

Saab resonemang: "okej, vi säljer knappt några bilar, så vi höjer priset i hopp om att få in mer kapital, kanske kan vi även lura någon att tro att vi är mer premium"

Resultat: Saab säljer ännu färre bilar...

9-5:an borde börja på 200', då KANSKE den har någon chans att lyckas...

#60
789
2010-10-31 12:20

Senaste nytt: Saab sponsrar "Monster Jam" 100 st 9-5 kommer krossas live när feta Monster truckar kör över dom live! Oh yeah!

#61
Pär N
2010-10-31 12:59

Müller har rätt.... Saab MÅSTE lägga sig på en rimlig nivå när det gäller prisnivån.
Även göra bilar som är "rätt" i tiden och inte en 9-5 modell som är stor som en isbrytare, tror många tycker den är för stor och så klart för dyr.
Saab måste bli smartare i sitt tänk när det gäller nya modeller.

#62
jarl s
2010-10-31 14:40

Okej, en sista sanning.

Saab måste göra en motsvarighet till Apples iPhone! Gör dom det kan det gå hur bra som helst. Att kränga gamla hajfenor idag är nämligen helt omöjligt.

#63
Benny H
2010-10-31 16:21

Till Leifer...Du har lite svårt för att förstå vad ordet premiumkänsla är för något och vad det innebär för köpare av dessa bilar.Du blandar ständigt ihop premium och kvalitet som om att kvalitet betyder att något aldrig går sönder. Du kan bygga busenkla bilar som aldrig går sönder och det är kvalitet för en del människor men marknaden är tydligen liten åtminstone i Europa och Sverige. Sen har du fått för dig att Volvo skulle vara kvalitet och premium men det är det inte och har aldrig varit. Det är ju ganska märkligt att alla som köper Audi skulle enligt dig vara korkade...det blir många korkade det...OBS har ingen Audi själv, däremot hade en Volvo en gång och det var ingen bra bil! Den enda bil jag haft som var sämre än Volvon var en Ford!

#64
Jägaren
2010-10-31 16:46

Benny H: Du har så rätt. leifer bara inte kan eller vill inse att premium är så mycket mer än bara att inget går sönder (fast det gäller ju inte hans "customized" Volvo - värre skrammelåk får man leta efter). Premium handlar om så mycket: Det är elegans i bilens exteriöra (och interiöra) utformning, perfektion i passform samt påkostade materialval, pondus (alltså värdighet, eftertryck, tyngd), modellplattformens vidd (där Volvos modellprogram slutar fortsätter t.ex. Mercedes program med lika många till modeller!), resurser, företagets närvaro och representation ute i världen (leifer verkar tro att allt handlar om Sverige...), exponering i viktiga sammanhang, företagets möjligheter att lägga i nya växlar vid behov etc. Det är faktiskt så att många biltillverkare fortfarande jämför sig med Mercedes. När Audi för första gången råkade sälja fler bilar än Mercedes globalt (nu är ordningen återställd) var detta något som rönte stort intresse i bilvärlden. Audi hade gått om självaste Mercedes... Snacka om att Mercedes är premium!
--
Tyskkryssarna levererar. Sammantaget ÄR de premium. Men eftersom stackars leifer per dum automatik vägrar inse att hans Volvo inte räcker hela vägen (försök fatta, leifer) hittar han på de mest korkade varianter i desperata försök att rättfärdiga sina åsikter och hans bilval. Men sorry, Volvo är av typen lådbil!
--
Jag minns när min morbror gick från åratal av Volvo till BMW 5-serien för några år sedan. Efter ett tag smög det fram: "Ja, det här skulle jag ha gjort för många år sedan. Någon mer Volvo blir det aldrig."

#65
Anonymous
2010-10-31 17:06

skulle volvo fått så mycke stryk som saab fick under GM`fötryck skulle inte volvo ha funnits idag, marre

#70
gunnar44
2010-10-31 21:41

Somliga har svårt att fatta att de 1/10 delar jag talar om är skillnaden mellan Saab och Opel i kundundersökninger. Det är ju så att bägge har 8 poäng i dessa kundundersökningar. Ibland skiljer det 0,2% och ibland 0,6 % visserligen till Saabs fördel, men antalet bilar; av märket Opel, är för få för att ge ett säkert resultat. Det är exakt samma förhållande i Tyskland, fast där är det tvärtom på grund av att det säljs för få Saabar där.
Försök då att förstå dem som väljer att köpa bilar som uppvisar 0 eller 1 i kundenkäterna. Det är ju lite skillnad mellan heltalen 1 till 8 och decimalerna i Saab och Opels fall.
Beträfffande miljödieseln och klassificeringen, förekommer dels den som används i Sverige och dels en annan som används i Tyskland. Den Tyska har flera olika klasser för skattebefrielse, även om det finns en 119 gräns även där. Om jag förstått rätt finns där även en viktgräns som måste hållas för att 119 gränsen ska vara skattesubventionerad.
Någon som vet mera om EU och dess kommande miljögränser?

#71
Crister A
2010-11-01 08:08

Somliga har alltid svårt att fatta om man inte skriver begripligt.Nu talade du äntligen om att det var 1/10 dels poäng i kundundersökningar du menade.Var det så svårt att skriva på en gång?

#72
gunnar44
2010-11-01 10:22

Ursäkta min fadäs att skriva som jag tänker för stunden. Du har rätt i att man måste tänka ett steg längre och att mottagaren ska fatta vad man menar, och inte ta allt för givet.

#73
Johan T
2010-11-01 10:52

Någon skrev att man är korkad om man köper en bil med snygg kaross. Klart att en bil ska tilltala ens öga och det gör Audi för dom flesta. saab gör också rätt snygga bilar och nu har volvo också börjat fatta det med xc60. men iofs i detta landet där alla kör v70 som iofs är helt ok men knappast snygg.

#74
2010-11-01 11:41

Vare sig man tycker om Saab eller inte är det ju intressant att konstatera att en sådan här artikel får över 70 kommentarer.
Hur som helst bevisar det ju att Saab inte är anonym.

#75
2010-11-01 13:40

Under oktober nyregistrerades 887 Saabbilar i Sverige, en ökning med 51 procent jämfört med 588 bilar samma månad i fjol. Hittills i år ligger siffran på 6 425, en ökning med 6,4 procent.

För Volvo steg nyregistreringarna med 18 procent i oktober till 5 151. Hittills i år ligger ökningen på 19 procent till 40 385 nya bilar.

Heja Muller!

#77
sweeny
2010-11-01 18:41

Leifer: det där med snygg kaross kan inte stämma, då skulle inte BMW ha sålt många bilar under 00-talet och Chris Bangle skulle varit arbetslös...

#78
Jägaren
2010-11-01 19:19

leifer dribblar bort sig stup i kvarten. Inget av det han skriver blir rätt.

#79
Jägaren
2010-11-01 19:19

leifer dribblar bort sig stup i kvarten. Inget av det han skriver blir rätt.

#80
Pär N
2010-11-01 19:41

Kan verkligen inte fatta att det finns folk som klassar Saab som en Premium bil.... Hur kan ni göra det? Saab är väl allt annat än premium, En sak är då premium med Saab och det är priset....

#81
Crister A
2010-11-01 23:15

Du är förlåten gunnar44, för det är lätt att behålla halva tankegången inne i huvudet när man skriver.

#82
gunnar44
2010-11-02 13:54

Nog för att det är många kommerntarer på detta forum när det gäller Saab. Men det är alldeles för få aktörer och oftast samma personer bakom.
Dessutom förekommer ofta pajkastning mellan Saab/Volvoanhängare och somliga Toyotaägare.
Som objektiv iaktagare från ringside, åker helst Opel, kan man ju förstå de som väljer Toyota på grund av deras tillförlitlighet vilken är bevisad flera gånger om.
Man kan även förstå Volvo och Saabägare som väljer komfort och köregenskaper i stället för denna driftsäkerhet. Men när man som nybilsägare ska ut med närmare 300000 kr för en ny bil, får man nog förstå att Saab inte når upp i försäljningsstatistiken på det sätt man önskat. Kunderna väljer helt enkelt en bil som har ett gott rykte, före vägegenskaper o komfort. Personligen tycker jag dock att även Toyotan blivit för dyr.

#83
gfhhgfdg
2010-11-02 14:59

Att Saab 9-5 skulle bli en riksflopp förstod jag första gången jag såg den. Det konstiga är att Saabledningen inte förstår vilken missanpassad satsning 9-5 är och ändå kör på med lanseringen.

Samtidigt som man pratar om nästa missanpassade modell som ska rädda föetaget!?? 9-4X baseras på en törstig amerikansk Cadillac jeep.

Samtidigt tänker man satsa på bensin/Detroit V6 i den. En bränsleslukare att sällan skådat slag alltså.
Att inte styrelsen agerar i detta vanskötta företag och stoppar Bagdad Bob och hans hejdukar innan allt går käpprätt åt helv....!

Ska det vara så jä...la svårt att lyssna på kunderna/marknaden och tillverka en bil som folk vill ha!!!?????

#86
sweeny
2010-11-02 15:45

Leifer:
kan ju också vara så att man bara måste ha en BMW och får designen på köpet. Jag har faktiskt frågat en BMW-ägare, min svärfar, och han grämer sig över att hans 2005:a inte är lika snygg som 98:an var, så visst finns de...
är varumärket tillräckligt stark kan entusiasterna blunda för designmissar.

#88
Greger
2010-11-02 23:02

Kobra har en otroligt begåvad programledare!
http://svtplay.se/v/2222312/kobra/del_5_av_11?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2222312/sb,p102859,1,f,-1

#89
2010-11-04 11:44

"Jag förstår inte att nya 9-5 inte blev en combi coupé, säger han plötsligt – och sågar då samtidigt den nya Saaben som är livsviktig för hans uppdragsgivare..."

Jason Castriota

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.