Bild
Nästa artikel
Saab gör comeback i Kina

Saab gör comeback i Kina

Nyheter

Saab utmanar på världens största bilmarknad. Ett statligt kinesiskt företag återupptar import av bilar sommaren 2011.

Sedan Saab såldes till Spyker Cars i februari har tillverkaren från Trollhättan saknat distribution på den viktiga bilmarknaden i Kina.

Dessförinnan hade tidigare ägaren General Motors strypt tillförseln av bilar under den ekonomiska krisen.

Nu meddelar Saab att en så kallad avsiktsförklarning har skrivits under med statliga China Automobile Trading Company, CATC, om import av bilar och reservdelar.

Ett bindande avtal väntas undertecknas första kvartalet 2011 innan försäljningen planeras dra igång i juli, inledningsvis hos ungefär tio återförsäljare.

"En perfekt partner"
Pekingbaserade CATC har tidigare importerat och sålt bilar från bland annat Volkswagen och Ford. Jan Åke Jonsson, vd för Saab, kallar företaget "en perfekt partner".

- Det här avtalet är viktigt för Saab eftersom det utgör grunden för en starkare närvaro på vad som nu är världens största bilmarknad, säger han i en kommentar.

- Saab ser en stark försäljningspotential i Kina och vi är övertygade om att våra produkter är attraktiva för befintliga och nya kunder.

Försäljningen kommer enligt Jan Åke Jonsson att koncentreras kring nya modellerna Saab 9-5 och Saab 9-4X.

2008 sålde Saab endast 860 bilar i Kina. Nu har målen skruvats upp till mellan 2 000 och 5 000 bilar per år.

Diskutera: Blir Saab framgångsrika i Kina?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2010-12-21 10:12

Det är väl utmärkt.
Just de bilarna bör ju passa i Kina, de vill ju ha lite större bilar som gärna sticker ut.

Men jag väntar på att BAIC ska komma med sin version av förra 9-5, det blir väl ingen konkurrent men kanske ett komplement även om Saab och BAIC inte har något direkt samarbete längre.

#2
God jul
2010-12-21 10:25

Ingen Kines vet vad Saab är. Kommer inte sälja speciellt bra. Dyr lansering också.

#3
Raymond K
2010-12-21 11:49

Både Saab och Volvo kan bli stora i Kina, just den sorten av bilar som de allt fler välbärgade kineserna vill ha. Större, elegantare bilar än de kinesiska.

#4
Janos J.
2010-12-21 16:58

Re: God jul. "Ingen Kines vet vad Saab är." Referens till det tack...

#5
Greger G.
2010-12-21 17:06

Stora Volvo och Saab... Perfekta för Kina som ogillar Japan och japanska produkter. Kina och Japan bråkar ofta om allt möjligt, senast gällande en ö-grupp...

Saab 9-5 har ju ett stort benutrymme i baksätet. Precis vad en liten medel/överklass -Kines med privatförare vill ha.

#6
Henr1k
2010-12-21 22:43

Saabkonvojerna tidigare i år, jag är lite dålig på geografi, men är det inte några kinesiska städer med? I så fall så finns det tom Saab-entusiaster i Kina.

Belgrade, Serbia - 10 cars
Guangzhou, China - 30 cars
Tokyo and Kanazawa, Japan - 28 cars combined
Sydney, Australia - 9 cars
Memphis TN, USA - 15 cars
Bucharest, Romania - 30 cars
Vancouver, Canada - 9 cars
Nashville TN, USA - 5 cars
Thailand - 50 cars
Israel - 30 cars
San Francisco - 1 cars
Luxembourg - 15 cars
Nagoya, Japan - 26 cars
Oslo, Norway - 39 cars
Japan - 30 cars
Minneapolis MN, USA - 38 cars
Washington DC, USA - 35 cars
St Louis MO, USA - 10 cars
Interlaken, Switzerland - 90+ cars
Chicago, USA - 70 cars
New York, USA - 54+ cars
Jacksonville FL, USA - 15 cars
Portugal - 9 cars
Shangai #2 - 30 cars
Paris, France - 114 cars
Denver CO, USA - 67 cars
Toronto, Canada - 57 cars
Singapore - 30 cars
Carolinas, USA - 4 cars
Kristiansand, Norway - 6 cars
Sandes, Norway - 16 cars
Tolga, Norway - 11 cars
Umea, Sweden - 19 cars
Denmark - 36 cars
Malaysia - 20 cars
Bodoe, Norway - 5 cars
Ekaterinburg, Russia - 20 cars
Ningbo, China - 20 cars
United Kingdom - 120 cars
Montreal - 6 cars
Poland - 315 cars in three cities
Atlanta, USA - 24 cars
Trollhattan, Sweden - est 2,000 cars
Shanghai - 30 cars
Adelaide, Australia - 3 cars
Finland - 125 cars
Brookline, USA - 88 cars (official, more later)
Prague, Czech Rep - 88 cars
New Mexico, USA - 8 cars
SoCal, USA - est 30 cars
Netherlands (incl Belgium) - 589 registered. Est actual: 800
Slovakia - 55 cars
St Petersburg - 50 cars
Belarus - 47 cars
Hungary - 76 cars
Italy - 30 cars
Melbourne, Aust - 30 cars
Lithuania - 20 cars
Beijing - 47 cars
Latvia - 100 cars
Estonia - est 180 cars
Slovenia - 25 cars
Brno, Czech Rep - 55 cars
Frankfurt - 65 cars
Taiwan - 180 cars
Stockholm - 65 cars
Austria - 89 cars
Kansas City, USA - 4 cars
Brisbane, Aust - 33 cars
Bulgaria - 60 cars
Moscow - 120 cars +
Detroit, USA - 28 cars +
----------

#7
Örjan Sjölin :bilbranschkonsulten
2010-12-22 09:00

Nej ambitionerna är det inget fel på... Men hur det står till med realismen kan man sätta frågetecken på? Saabs förmåga att blåsa upp volymprognoser - och sedan tvingas revidera nedåt inge en utan flera ggr. drar ner förtroendet när det gäller Kinas förväntade prognoser. Man verkar göra allt man kan i Trollhättan för att få positiva rubriker bl.a. med "överpositiva" beskrivningar. Tex. BMW-samarbetat som det hette i braskande ordalag ifrån den åtalshotatde Victor Muller. Det visade sej bara vara ett löfte ifrån BMW att sälja motorer om Saab har behov och kan betala -- just det är kanske den stora frågan! Att ryssen Antonov står och väntar i kulisserna att få överta Saab efter Victor Mullers ekonomiska äventyr är kanske inte heller så svårt att gissa. Så det hinner rinna mycket vatten i gula floden innan Saab är där och säljer 5000 bilar. Mycket mycket lång tid!

#8
Raymond K
2010-12-22 09:36

Örjan!
Du borde väl veta att Saab kommer med ambitiösa och positiva prognoser för att bygga upp förtroende och trygga sin kundkrets. Detta måste en VD för ett stort företag alltid göra annars gör han inte sitt jobb. Att det sen inte lever upp till förväntningarna är en annan sak och det är då enklare att revidera sin målsättning lite i efterhand. Att detta är förvånande för dig gör mig ännu mer förvånad.

#9
Anonymous
2010-12-22 09:54

Folk kallar honom Bagdad bob jag kallar honom sveriges bästa chef.

#10
Sweeny
2010-12-22 11:40

jag kallar honom Jan Åke...

#11
S-E S
2010-12-22 16:59

Henrik, de får trösta sig med att de sålde flera SAABar i Australien än det såldes Holden i Sverige och att man sålde betydligt flera SAABar China än i London?

Av listan verkar det som om man sålde fler SAABar i Trollhättan än i resten av världen och fler SAABar på Taiwan (180) än i hela China (137). Ursäkta, jag tror inte på listan om det inte avses veckoförsäljning!

#12
Henr1k
2010-12-22 19:48

---> SES, det är antalet bilar i varje SAVE-SAAB konvoj i början på året, Saab-entusiaster från världens alla hörn gick man ur huse för att rädda sitt märke, det var något magiskt.

#13
Pär G#2
2010-12-23 08:10

Om dom lyckas sälja en till peking-ambassaden så lär vi få höra procenträkning på sedvanligt bagdad bob manér. 1 såld mot tidigare ingen, prova att knåpa in detta i turboklubbens miniräknare...

#14
2010-12-26 00:22

Janos J, när jag var i Kina hösten -08, och frågade taxiförare, tolkar, guider m.fl. (totalt ca 40 personer) visste ingen vad Saab var. Alla kände till Volvo. Men kanske de övriga miljarderna var Saab-kännare.

#15
2010-12-26 00:41

PS. Eftersom jag inte bryr mej om:
1. Hur många kineser som känner till mitt bilmärke.
2. Risken för dåligt 2:a-handsvärde inför den ganska troliga förestående konkursen.
3. Inte behöver en kombi.
4. Struntar i om bil bil är av gammal modell.
Så ingår 9-3, 180hk miljödiesel, i mina funderingar. Men eftersom jag av en löjlig princip bojkottar märken som inte ens klarar av att snickra ihop en användbar hemsida, så får Saab klara sej utan mej.

#16
emellertid
2011-01-02 17:20

Jag gillar nya Saab och skulle kunna tänka mig att köpa en om det inte vore för Saab:s haltande hälsa och deras katastrofala andrahandsvärde.

#17
Janos J.
2011-01-02 20:16

@emellertid "katastrofala andrahandsvärde"...
Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5:
http://www.automotorsport.se/news/20942/saabs-handlare-garanterar-restv%C3%A4rdet-p%C3%A5-9-5/
Min lokala Saab-handlare, garanterar t.o.m. restvärdet för mig som privatperson!
(Det gör ingen annan handlare här...)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.