Bild
Nästa artikel
Saab flaggar för försenade löner

Saab flaggar för försenade löner

Nyheter

Lönerna för de anställda på Saab kan återigen bli försenare, det meddelade moderbolaget Swedish Automobile på tisdagen.

På torsdag, den 25 augusti, är det tänkt att Saab Automobile ska betala ut löner till sina omkring 3 500 anställda. Men utbetalningarna kan likt i juni och juli bli försenade.

Enligt Swedish Automobile har medel från investerare ännu inte kommit Saab till handa, vilket äventyrar personalens augustilöner. Samtidigt fortsätter Kronofogdens utmätning av Saab, med frysta bankkonton som möjlig konsekvens.

I ett pressmeddelande skriver Swedish Automobile att man gör allt i sin makt för att säkerställa ytterligare kapital för kortsiktig finansiering.

”Det finns dock inga garantier för att den nödvändiga finansieringen kommer att erhållas”, avslutar Swedish Automobile pressmeddelandet.

Diskutera: Tror du att Saab betalar ut lönerna i tid?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-08-23 15:27

Varför gör SAAB på detta viset?
Snart finns inget förtroende för företaget kvar.
Kan ingen dra pluggen ur eländet?

#2
2011-08-23 17:19

Nu är det dax för facken att sätta SAAB i konkurs. Kommer pengar från investerarer går de direkt till fogden.

#4
2011-08-23 18:14

Det kan kanske finnas tillräckligt med stålar för att starta upp produktionen om ett "mirakel" inträffar. Men att få folk att köpa bilarna igen kommer att kräva så mycket marknadsföring att förra årets omsättning framstår som en droppe i havet.

Vem här tror att man kommer att börja sälja bilar i "planerad" takt om väl produktionen kommer igång? Det gick ju inte ens innan debaclet i april i år. Så det skulle fungera nu?

#12
2011-08-23 22:27

Hela SAAB- affären är ett underligt spel med kapital hit och dit och lönerna och bonusen höjs i takt med tiden för de absolut högsta cheferna! Jag hoppas verkligen att styrelsen ställs inför rätta och förklara varför de anställda och leverantörer har fått sina ersättningar i tid, om de överhuvudtaget har fått dem!
Redan för mer än ett år sedan skrev jag att SAAB inte har har någon ekonomisk struktur, men mötte på förakt från SAAB- fantaster, med tyvärr och jag säger återigen TYVÄRR fick jag rätt! Lägg ner företaget och gör det kvickt innqan ytterligare människor drabbas! Att SAAB- försäljare lägger ner sina försäljningar av detta märke säger väl allt! Muller har ett och annat att förklara!!!!

#15
2011-08-24 10:02

Frågan om SAAB är en bra bil och om SAAB är ett vinstdrivand företag tycker jag man ska sära på.

Jag misstänker att SAAB är en gammal kvarleva från Sovjetsattelit-tiden. Sossarna pumpade in bidrag till både SAAB, infrastrukturen runt Trollhättan och kanske även leverantörer bara för att skapa "arbete åt alla". Inte så dumt kanske och andan finns kvar ännu inom socialdemokraterna, därför dör dom ut tillsammans med facket.

I detta fall borde facket kalla till strejk, det finns ju ingen som tror att SAAB överlever. Men det är ju fackets fel att det går åt helvete för ingen vill ju ha sämre lön än en läkare, då blir det ju orättvist.

En liten tankeställare till sist.
Om vi först lägger produktionen i tex Kina, är det då praktiskt att sedan sälja själva bolaget till samma land?

Det är slut med Europa. Face it och lär dig prata mandarin. Vi försöker äta pengar men inser inte att vi inte blir mätta.

#16
2011-08-24 10:30

Jag såg en SAAB-anställd på nyheterna igår som "var besviken på SAAB" nu bara för att lönen kanske skulle bli försenad... nu framgick det inte om han var kollektivare eller tjänsteman, men vad fasen!! Han har fått lön av ett företag sedan i mars utan att de producerat något och själv har han blivit försörjd under denna tid när han gått hemma och pillat naveln. Är han kollektivare ska han enbart skämmas!

#17
2011-08-24 10:40

@FLAC, här måste jag hålla med dig.
Om man nu befinner sig under så här osäkra förhållanden måste man väl för sjutton se till att ha en reserv och inte bränna varenda krona så fort man får dom.

Sedan kan jag tycka att det är en konstig personalpolitik att inte informera om detta, man hade ju ett möte i måndags och då sades det tydligen inget om försenad löneutbetalning.

Och som jag skrivit tidigare tycker jag att det är ett underligt sätt att driva ett företag.
Att månad efter månad låna pengar för att kunna betala löner, men inte producera något, måste vara unikt i företagshistorien.

#18
2011-08-24 10:54

Ja, saabnisse, ganska märkligt att han "måste låna av huspengarna" när man haft flera månader på sig att lägga undan en buffert. hade det varit jag hade jag redan på april-lönen sett till att dra ner på utgifter och lagt undan en slant. Tråkigt om SAAB försvinner, både för bilsverige och för regionen, men det ser jäkligt mörkt ut nu... att de inte permitterat personalen långt innan (eller hur man nu gör) är märkligt. de ligger ju så otroligt mycket back just nu så hur ska de någonsin kunna dra igång produktionen igen?

#19
2011-08-24 11:11

Det är mycket svårt att samla pengar till lön när man har kronofogden efter sig, så slutet är tyvärr nära nu.

#20
2011-08-24 12:40

Jag har tagit bort kommentarer som inte höll sig till ämnet.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#21
2011-08-24 12:50

Jag förstår inte varför somliga skyller på facket. Finns det inga pengar till löner så är det väl inte mycket facket kan göra. Jag tror att det är bara kineserna som kan rädda Saab nu.

#22
2011-08-24 17:55

Kineserna är för långt borta.

De enda som skulle kunna fixa något heter Endeavour Avisory Group. Så här skrev man bl.a. i ett öppet brev till ttela.se:

"Victor Muller made the right decision last Wednesday by putting into action the largest, best, and most creative dealmakers on the globe on this case."

DET var inte illa för ett företag som startades 2011. Vem annan än någon med hybris, skulle skriva detta?

eller:

"We imagine the day when the 4000 dedicated hard working men and women drive home from Saab for the final time, the thoughts that fill their minds and broken hearts as they try to put together the words before they face their anxiously awaiting partners, their loved ones, “that it’s over, and Saab has failed, they have lost their jobs, it’s over” and at a time when there are no jobs in Sweden or Europe. And the worry and sleepless nights begin for these families."

Pekoral eller patetiskt? Välj själv.

I varje fall så gynnar inte dylika skrivningar Saab. Skulle vara mycket förvånad om PR-avdelningen på Saab fått tillgång till brevet innan det publicerades. Garanterat gnisslas det tänder där just nu.

#23
2011-08-28 10:20

Ärligt talat, vad får vi ut av att sälja våra företag till Kina?
Förr spionerade bland annat Kina, nu köper dom... Vad är skillnaden? "vi" får ett engångsbelopp och sedan är produkten borta för alltid. Det tar tid att uppfinna och utveckla nya produkter så hur ser det ut om 30 år? Är det våra barn som jobbar åt Kinesrena då eller vad är planen?
Jag tror att det är jätteviktigt att vi behåller företagen i Sverige. Det folk måste inse är att dom måste utbilda sig om dom inte vill hamna längst ner på löneskalan. Här är nog facket ett direkt hot mot Sveriges framtid, vare sig man är höger eller vänster måste man inse att vi är konkurrensutsatta. Tyvärr.
Vill vi fortsätta leva som jämlika kungar finns det bara två alternativ, att utbilda varje Svensk maximalt eller att bygga en mur runt Sverige och stänga av import och exporten.

#24
v8-ronny
2011-08-28 10:37

För de riksdaler grannen köpte sin 9-5 fick jag en sportbil från Hyundai. 3,8l, bakhjulsdrift och riktig design. En udda blickformare som japan och Tyskland bör bli rädda av. Koreanerna kan snart bygga lika bra bilar som japan. De är redan bättre än tyskarna.

Och Hyundai har tryggare framtid, bättre andrahandsvärde, bättra kvalitet, bättre garantier o s v än Saab

Saab = totalt idiotköp

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.