Bild
Nästa artikel
Saab ett steg närmare konkurs

Saab ett steg närmare konkurs

Nyheter

Saabs rekonstruktör Guy Lofalk kastar in handduken och avbryter företagets rekonstruktion. Saab vill i stället byta ut Lofalk.

På torsdagen skickade rekonstruktören Guy Lofalk en ansökan om att avbryta Saabs rekonstruktion till Vänersborgs tingsrätt. Enligt Lofalk finns inte tillräckligt med pengar i bolaget för att fortsätta processen. Beviljas ansökan är Saab inte längre skyddat mot konkurs.

När det gäller bakgrunden till beskedet står ord mot ord. Victor Muller, vd för Saab, menar att Guy Lofalk har gått honom bakom ryggen och agerat på egen hand för att få till en affär med de kinesiska bolagen Youngman och Pang Da.

Guy Lofalk uppger i sin tur att de kinesiska företagen inte vill investera i Saabs och Victor Mullers ägarbolag Swedish Automobile, utan i stället köpa Saab till 100 procent.

– Kineserna har presenterat en färdig lösning som skulle vara en räddning för Saab. Jag har träffat de kinesiska myndigheterna och de har talat om för mig att Youngman och Pang Da har tillräckliga resurser för att göra det som krävs, säger Guy Lofalk till nyhetsbyrån Reuters.

Muller nobbade avtal
Enligt Lofalk skulle affärsupplägget rädda Saab och produktionen i Trollhättan. Men Victor Muller tillbakavisade budet.
 
– Jag kan bara säga att parterna inte lyckades nå ett avtal. Nu har det visat sig att parterna bestämt sig för att gå skilda vägar, säger Guy Lofalk.


Tidigare på torsdagen meddelade Saab att bolaget tecknat ett lån från amerikanska riskkapitalbolaget North Street Capital på 70 miljoner dollar, motsvarande 460 miljoner kronor. Ändå väljer Guy Lofalk att avbryta rekonstruktionen.

Saab skriver i ett pressmeddelande att man vill byta ut Lofalk – som bolaget inledningsvis föreslog som rekonstruktör – och fortsätta rekonstruktionen. Vänersborgs tingsrätt har nu Saabs öde i sin hand. På fredagsmorgonen hamnar ärendet på rättens bord.

Diskutera: Vad tror du om Saabs framtid?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-10-21 09:19

Det har gått för lång tid nu utan att något konkret hänt och ju längre tiden går ju svårare blir det att få Saab tillbaka på banan.
Jag tror det blir konkurs.

#2
2011-10-21 10:26

Jag skrev om det här på forumet i går morse, innan de senaste turerna var kända, men jag tror fortfarande på detta:

"Om Saab gör konkurs eller inte är det nog inte någon som vet ännu även om det myllrar av spekulationer.
Men att det kommer nya modeller kan man vara säker på oavsett konkurs.
Enligt Youngman har man ju 9-1, 9-2?, 9-3, 9-4, 9-5, 9-6 och 9-7 på gång, även om det bara är ett par modeller som är färdiga är de andra under utveckling.
Kineserna har ju redan investerat en hel del kapital i Saab och är säkert måna om att få valuta för de pengarna.
Låter man Saab gå i KK kommer kineserna säkert att ta över hela produktionsapparaten, en del kommer säkert att skeppas till Kina, men tillverkningskapacitet för den europeiska marknaden och utveckling kommer säkert att stanna i Sverige under överskådlig tid.
Man kan jämföra med Volvo PV där allt fler fabriker byggs i Kina och mer produktion hamnar där, men fortfarande har det inte påverkat den europeiska produktionen nämnvärt.
Men hur det är om tio år är ju omöjligt att förutsäga."

#3
2011-10-21 16:13

RE: saabnisse
Du har helt säkert rätt när du skriver om 9-1, 9-3, 9-6 o.s.v.
Frågan är bara vad som kommer att stå framför 9-1 och 9-6. Youngman 9-1 eller Saab 9-1.
Varumärket Saab följer inte med vid en försäljning. Att Scania och försvarskoncernen Saab skulle acceptera att Youngman bygger fabriker i Kina och säljer bilarna under namnet Saab låter inte alls troligt. Det som står härunder gäller försäljning efter en konkurs. Anatar att samma gäller om Pang Da och Youngman skulle köpa hela Saab före en konkurs.

Från TT:
Tre bolag äger varumärket Saab.
Många rycker i varumärket Saab, det med gripensymbolen. Försvarskoncernen Saab och lastbilsbolaget Scania äger varumärket ihop med Saab Automobile. Enligt avtalet måste parterna vårda varumärket väl.
- Om tillgångarna i Saab Automobile, efter till exempel en konkurs, säljs ut ska vi ge vårt godkännande till försäljningen av varumärket. Det regleras i ett avtal från 1996, säger Anders Blom, varumärkesansvarig på försvarskoncernen Saab, till Dagens Industri.

#4
2011-10-21 17:58

Linus, det finns alltid ekonomiska möjligheter i det fallet.
Allt är till salu till rätt pris.

#5
2011-10-21 19:39

Saabnisse
Jo då, där har du rätt. Till rätt pris är allt till salu.
Nedanstående kommer också från TT och Anders Blom (samma TT-telegram). Tog inte med allt då inlägget då skulle bli för långt.

"Varumärket Saab uppskattas vara värt runt tio miljarder kronor".

#6
2011-10-21 20:00

Varför skriva om bilar som endast finns i visioner som bara existerar hos mytomaner? Tror ni verkligen att dessa modeller står på dagens agenda hos Saab och kineserna? Det är mer jordnära saker som gäller, t.ex. överlevnad.

Det kan möjligen förtjänas att repetera det jag skrev för en dryg vecka sedan:

"Hanzzon: från EIB får man inte låna ett öre till. Förutom att det inte finns något att pantsätta kvar i bolaget, så stipulerar EIB att lån skall vara för utveckling av energisnåla tekniker. Inte att "rädda" bolag. EIB får inte ens låna ut något till ett bolag som "krisar". Så den dörren är stängd. (F.ö. så ska väl EIB även godkänna Pang Da och Youngman som ägare innan man ger Saab OK att behålla lånet. Om man inte ger OK = betala tillbaka hela det befintliga lånet omgående.)

Med räntebördan som redan finns i bolaget, plus amortering på lånen, kan man snabbt räkna ut att det ser synnerligen dystert ut för framtiden. Dessutom har man ju att tillverka ett antal tusen bilar, som man fått betalt för i förskott från kineserna och där man redan bränt stålarna.

Att Youngman i detta läge skulle stoppa in 70 MEUR i överbryggningslån (som har kort återbetalningstid) finner jag osannolikt. Därmed tar kassan slut vilken dag som helst. Och då väntar KK om hörnet.

Utöver detta, så ska man betala UL en slant. Vad den blir vet ingen än, men att det därefter blir "cash on delivery" för merparten av inköpen står väl ganska klart. Det är ett dyrt sätt att driva företag på...

Slutligen, så ska man återbetala ca 200 MSEK till staten för lönegarantin. Och sannolikt ytterligare 110 MSEK för det man kommer att bli dömd för från förra rekonstruktionen.

Nå, hur länge räcker då de där utlovade 2,2 miljarderna då? T.o.m. Q1 2012, med en sansad bedömning. Detta p.g.a att man inte kommer att komma igång med sin produktion förrän i februari (tidigast). Utan produktion - inga intäkter. Bara utgifter.

Varför då inte kasta in handduken? Helt enkelt därför att VM har inget val. Man blåser inte ryssar och kineser ostraffat. Ska vi gissa på lite "managment fee" och "bonusar" (som kan skickas vidare) tills domedagen inträder?

Sista grejen: NDRC ska lämna godkännande för affären mellan kineserna och Saab på fredag. Nån som törs sätta emot att godkännandet "drar ut på tiden"? Speciellt inte som NDRC uttalat sig om att man bör nalkas Saab med försiktighet.

Uppförsbacken närmar sig 100% i lutning."

Någon som tror att detta "fixar sig" med VM som ägare? North Street Capital? Skojar någon med oss?

#7
2011-10-22 08:54

Audi, läs en gång till vad jag skrev:
"Enligt Youngman har man ju 9-1, 9-2?, 9-3, 9-4, 9-5, 9-6 och 9-7 på gång, även om det bara är ett par modeller som är färdiga är de andra under utveckling."
Det är förmodligen inget som någon mytoman kommit med utan vad som ingår i Youngmans planer för Saab.
Men som jag också skrev tidigare kommer säkert kineserna att se till att få tillbaka det kapital de redan satsat och de kan ju faktiskt vänta ut en konkurs och därefter köpa bolaget som ju då är skuldfritt till ett mycket gynnsamt pris och samtidigt bli av med VM.

#9
Raymond K
2011-10-22 15:11

Att ha sju nya modellserier på gång samtidigt som man inte tillverkar en enda bil för närvarande verkar ju idiotiskt.

#10
2011-10-22 16:05

Självklart har inte SAAB sju bilmodeller under- seriös - utveckling.
Man har en - 9-3.

Däremot har man, uppenbarligen, satsat på en helt ny plattforms-struktur.
Plattformen står för c:a 80% av värdet i en bil (bottenplattan c:a 20-30%).

Detta är ytterst tveksamt med begränsade resurser - och begränsad tid.

Youngman sitter, som Muller, på pottan: dom måste försöka övertyga NDRC om att få vara kvar som biltillverkare, och "förskönar" verkligheten.

#11
lillstefan
2011-10-22 17:40

saabnisse:
Jag tycker att du överdriver grovt när du påstår att 9-1, 9-2, 9-3, 9-4, 9-5, 9-6 och 9-7 är utlovade av kineserna. Vad jag vet har de talat om 9-1, 9-6 och 9-7. 9-4, är det 9-4X du syftar på? 9-5 finns väl en hyfsat ny redan (kanske menar du kombin, men det är väl ingen helt ny modell?). 9-3 stämmer ju, det är också på tiden att en ny sådan kommer.

Summa: en ny modell ska vara på gång (9-3), kineserna har talat om ytterligare tre nya modeller.

#13
lillstefan
2011-10-22 18:49

leifer:
Jag skrev att jag tyckte att saabnisse överdrev om de nya modellerna (antalet), inte om de är bättre eller sämre än konkurrenterna.

#14
2011-10-22 22:33

lillstefan, är du läskunnig?
Läs en gång till vad jag redan skrivit två gånger, detta är den tredje:
""Enligt Youngman har man ju 9-1, 9-2?, 9-3, 9-4, 9-5, 9-6 och 9-7 på gång, även om det bara är ett par modeller som är färdiga är de andra under utveckling.".
Det är inte mina åsikter utan enbart en redovisning av de fakta som Youngman har släppt.
Om de är riktiga eller inte vet inte jag, men de är ändå officiella sedan flera månader tillbaka.
F.ö. har det enligt nya uppgifter i bl.a. SvD kommit fram att NDRC ser positivt på Saab och de vill inte se en konkurs.
Det kanske verkar lite underligt eftersom en konkurs skulle kunna ge kineserna tillgång till företaget till ett mycket bra pris.

#15
lillstefan
2011-10-22 22:49

saabnisse: kan du länka till artikel där alla modeller du nämner nämns av kineserna. Jag tyckte att du skrev betydligt fler modeller än vad som sagts av kineserna, men jag kan ha fel.

#16
2011-10-23 08:55

lillstefan, här nämns tre av de planerade modellerna enligt China Car Times:

http://gt.expressen.se/nyheter/1.2522486/youngman-planerar-for-fler-saab-modeller

9-5 finns naturligtvis inte med, den är ju relativt ny, speciellt SC-modellen.
Inte heller 9-4 eller nya 9-3, det är ju modeller som redan är framme även om bara den ena har presenterats.
När det gäller 9-1 eller 9-2 hade inte namnet (storleken?) blivit fastställt.
Men planerna gäller ändå minst sex modeller.
Många kommer säkert att tillverkas i Kina, men utvecklas i Sverige.
Men eftersom Stallbackafabriken är väldigt modern och har möjlighet att producera betydligt fler bilar än man tidigare gjort kommer säkert bilar för den europeiska marknaden att tillverkas där.

Det ska bli spännande att se fortsättningen på det här.

#17
2011-10-23 09:08

Det finns en hel del intressant att läsa om de kinesiska bilttillverkarna på China Car Times sidor.
Här en något gammal nyhet som gäller Saab:
http://www.chinacartimes.com/2011/09/13/saab-getting-good-signs-from-beijing/

Men det finns mycket mer för de som orkar forska.
Och naturligtvis inte bara om Saab.

#18
2011-10-23 09:23

Här är en kul artikel som visar att BAIC bygger nya modeller som baserats på den gamla Saabplattan för 9-5 och 9-3 och med den gamla gjutjärnsspisen från Södertälje.
Det gäller C50, C60, C70 och C80.
Det vore intressant att se vad de gjort åt de underdimensionerade bussningarna i Opelaxeln bak som Saabteknikerna fick jobba mycket med.
http://www.chinacartimes.com/2011/06/23/baic-saab-production/

#19
2011-10-23 10:59

Saabnisse
Man får i alla fall beundra och respektera din entusiasm . Men att snacka om 7 nya Saabmodeller i detta prekära läge???
När Saab inser hur liten man är, att lykttorkarna inte var nån revolutionerande innovation, och att man måste sluta med att försöka konstruera om/fördyra all hjälp man får så kanske man har liten en chans. Det finns betydligt större tillverkare som får förlita sig till Brand-enginering.
En klockren artikel:
http://www.motor-life.com/automobile-report/hogoktanigt/saab-laggs-ned
Läs spec detta:
"SAAB OCH DESS ENTUSIASTER ÄR DRYGA
Vad är det man skryter om? Tillverkaren själv tror att man gör världens bästa bilar! Vilket nys! Ständigt har man varit motsträviga till att blanda in Opel-konstruktioner. Opel har funnits i 150 år och tillverkat bilar de senaste 100 åren. Men enligt Saab anser man sig besitta större kunskap, än någon annan biltillverkare på jordklotet! Med större acceptans till de ständiga försök som GM lagt fram, att samordna konstruktionerna mellan Opel och Saab, så har Saab satt sig på tvären!
Det hade varit klädsamt om Saab-folket varit mindre självgoda. Om man insett att det inte längre går att vara en liten bilindustri och konstruera allting själv. Då hade bolaget kanske rentav gått med en liten vinst.
Ändå är man där idag! Den pallett med nya modeller från Saab är alla konstruerade i allt väsentligt, antingen i USA eller Tyskland. Det som är ”Saab” i en ny Saab är inte mycket att skryta om"

#20
2011-10-23 18:49

Hur stor är sanningshalen i tidningsartiklarna vad gäller nya saabmodeller?
Vad jag kan förstå, har inte Saab haft något som helst kapital till detta. Dessutom kan man ifrågasätta om verkligen de Kinesiska företagen har bidragit till detta, och i så fall, -med hur stor inverkan från Saabs tekniker?
Hur kan man ha pengar till att utveckla nya modeller när man inte ens kan betala sina leverantörer? Dessutom blir inte kvaliten bättre hos Saab med den oklara ägarbild som nu kommer att bli fallet. Inkörningstiden kan bli lång. Saab har långt kvar till att kvalitetsmässigt hävda sig hos DEKRA vilket flera Tyska företag lyckats med.

#21
lillstefan
2011-10-23 19:46

Lars58
Bra inlägg, håller med om det som står, även om jag nu råkar framstå som negativ till SAAB:s chanser. Och jag hade rätt, Youngman har snackat om tre nya modeller (9-3 räknar jag bort här, den ska SAAB fixa själva). Nog om det nu.

leifer:
Jag väntar fortfarande på vad du ville med ditt inlägg där du undrade om jag hade något bilintresse. Och varför skulle jag inte ha det bara för att jag tyckte (och tycker) att saabnisse överdrev med antalet modeller Youngman snackat om?

#22
2011-10-23 22:36

lillstefan, varför tycker du att jag överdriver?
Jag tycker att det framgår ganska klart vad Youngmans avsikter är.
Det är ju absolut inget som jag hittat på så jag vore tacksam om du lät bli att försöka få mig att framstå som en lögnare som du nu har gjort i ett flertal inlägg.
Om du kan räkna så har jag aldrig skrivit att man har sju modeller på gång.
Läs artikeln från China Car Times en gång till, sätt upp en finger för varje modell och räkna sedan antalet fingrar.
Även om du är en seriefigur kommer fingrarna att räcka till sex!
Att du får det till sju beror på att du missat frågetecknet efter 9-2 som beror på att det inte är offentligt bestämt om den ska heta 9-1 eller 9-2!

Samma sak gäller Lars 58 och Gunnar 44 (varför dessa siffror?) att det varit problem med Opelkonstruktioner i Saab har jag flera gånger personligen haft problem med och det är inga hemligheter för Saabägare, dåliga bakvagnsbussningar har kostat mycket pengar i utbyte.
Det var därför jag tycker det är intressant att få reda på hur BAIC klarar sig utan inblandning av några GM-delar.
Vem vet, de kanske kommer att producera rena skitbilar, men tänk om de lyckas, tänk om det blir riktigt bra bilar?

#23
lillstefan
2011-10-24 07:42

saabnisse:
Jag tyckte att du nämde väl många modeller Youngman har nämnt (det var ju 9-2, 9-6 och 9-7 de sade). Jag ska ikväll kolla de andra artiklarna du länkade till och se vad som sägs där. Men som jag sa i mitt förra inlägg, nog om detta nu.

#24
2011-10-24 09:12

Idag på morgonen offentliggjordes att Saab sagt upp avtalen med Youngman och Pang Da.

När jag först hörde det här tyckte jag att det var som att ta av sig bilbältet när man just höll på att köra av vägen, men efter att ha läst SvD fick jag en annan syn på hela saken.

Kineserna bjöd ju 200 mille för 100% av aktierna i Saab.
Det hade GM aldrig gått med på och eftersom det är de som äger licensen för alla nu existerande modeller skulle det inte finnas några bilar att tillverka.
Inte förrän 2014 då nya 9-3 kan komma igång.

Men förhandlingarna fortsätter.

#25
Raymond K
2011-10-24 10:35

Då kör Muller med plan B nu. "Det finns alltid en plan B" säger han ju.

#26
2011-10-24 16:15

Men Saabnisse, du har fel om bakvagnarna och Saab. Totalt fel dessutom. Saab har haft problem, varierande, dessutom. Inte bara bussningarna. Opel hade inte dessa problem, så varifrån får du det? Dessutom är det så att GM powertrain i Tyskland modifierade bakvagnen och bytte ut komponenter till busssningar, bromsar och stötdämpare, till samma som Opel använde sig av. Dessutom försökte Saabhandlarna att pådyvla Opelägarna onödiga byten av bakre bussningar. När jag vid den aktuella tidpunkten jobbade med fordonsbesiktnngar, kunde inte jag se att Opel skulle vara sämre än Saab i det falllet. Det var precis tvärtom.
Men det tycks som om det skulle vara Saabfantasternas lyckligaste stund, att få ösa skit över kvalitetsmärket Opel. Jag skulle vilja se den dag som Saab får pris för kvalite och hållbarhet hos Tyska DEKRA.

#27
2011-10-24 22:18

Gunnar, det är samma bussningar i bakvagnen på Saab och Opel, det är bara att kolla reservdelsbeteckningarna.

#28
2011-10-24 23:38

Jovisst efter alla justeringar är det samma, och numera är det inga problem med länkarmsbussningarna. Om förbättringen är Saabs eller Opels förtjänst ska jag låta vara osagt. hursomhelst har förändringen skett genom GM powertrains försorg. Anlednngen till att det blev problem hos Saab berodde på att man gjorde en helt egen lösning av infästningarna, men det är inte hela sanningen. Troligen berodde de utslitna bussningarna på dåliga produkter från underleverantörerna.
Men kvar står det faktum, att Opel inte hade samma problem på sina syskonmodeller med samma bottenplatta.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.