Nästa artikel
Saab ett steg närmare konkurs
Nyheter

Saab ett steg närmare konkurs

Publicerad 21 oktober 2011 (uppdaterad 21 oktober 2011)
Saabs rekonstruktör Guy Lofalk kastar in handduken och avbryter företagets rekonstruktion. Saab vill i stället byta ut Lofalk.

På torsdagen skickade rekonstruktören Guy Lofalk en ansökan om att avbryta Saabs rekonstruktion till Vänersborgs tingsrätt. Enligt Lofalk finns inte tillräckligt med pengar i bolaget för att fortsätta processen. Beviljas ansökan är Saab inte längre skyddat mot konkurs.

När det gäller bakgrunden till beskedet står ord mot ord. Victor Muller, vd för Saab, menar att Guy Lofalk har gått honom bakom ryggen och agerat på egen hand för att få till en affär med de kinesiska bolagen Youngman och Pang Da.

Guy Lofalk uppger i sin tur att de kinesiska företagen inte vill investera i Saabs och Victor Mullers ägarbolag Swedish Automobile, utan i stället köpa Saab till 100 procent.

– Kineserna har presenterat en färdig lösning som skulle vara en räddning för Saab. Jag har träffat de kinesiska myndigheterna och de har talat om för mig att Youngman och Pang Da har tillräckliga resurser för att göra det som krävs, säger Guy Lofalk till nyhetsbyrån Reuters.

Muller nobbade avtal
Enligt Lofalk skulle affärsupplägget rädda Saab och produktionen i Trollhättan. Men Victor Muller tillbakavisade budet.
 
– Jag kan bara säga att parterna inte lyckades nå ett avtal. Nu har det visat sig att parterna bestämt sig för att gå skilda vägar, säger Guy Lofalk.

Tidigare på torsdagen meddelade Saab att bolaget tecknat ett lån från amerikanska riskkapitalbolaget North Street Capital på 70 miljoner dollar, motsvarande 460 miljoner kronor. Ändå väljer Guy Lofalk att avbryta rekonstruktionen.

Saab skriver i ett pressmeddelande att man vill byta ut Lofalk – som bolaget inledningsvis föreslog som rekonstruktör – och fortsätta rekonstruktionen. Vänersborgs tingsrätt har nu Saabs öde i sin hand. På fredagsmorgonen hamnar ärendet på rättens bord.

Diskutera: Vad tror du om Saabs framtid?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-10-21 09:19
Raymond K (ej verifierad)

Det har gått för lång tid nu utan att något konkret hänt och ju längre tiden går ju svårare blir det att få Saab tillbaka på banan.
Jag tror det blir konkurs.

#2 • Uppdaterat: 2011-10-21 10:26
saabnisse

Jag skrev om det här på forumet i går morse, innan de senaste turerna var kända, men jag tror fortfarande på detta:

"Om Saab gör konkurs eller inte är det nog inte någon som vet ännu även om det myllrar av spekulationer.
Men att det kommer nya modeller kan man vara säker på oavsett konkurs.
Enligt Youngman har man ju 9-1, 9-2?, 9-3, 9-4, 9-5, 9-6 och 9-7 på gång, även om det bara är ett par modeller som är färdiga är de andra under utveckling.
Kineserna har ju redan investerat en hel del kapital i Saab och är säkert måna om att få valuta för de pengarna.
Låter man Saab gå i KK kommer kineserna säkert att ta över hela produktionsapparaten, en del kommer säkert att skeppas till Kina, men tillverkningskapacitet för den europeiska marknaden och utveckling kommer säkert att stanna i Sverige under överskådlig tid.
Man kan jämföra med Volvo PV där allt fler fabriker byggs i Kina och mer produktion hamnar där, men fortfarande har det inte påverkat den europeiska produktionen nämnvärt.
Men hur det är om tio år är ju omöjligt att förutsäga."

#3 • Uppdaterat: 2011-10-21 16:13
Linus

RE: saabnisse
Du har helt säkert rätt när du skriver om 9-1, 9-3, 9-6 o.s.v.
Frågan är bara vad som kommer att stå framför 9-1 och 9-6. Youngman 9-1 eller Saab 9-1.
Varumärket Saab följer inte med vid en försäljning. Att Scania och försvarskoncernen Saab skulle acceptera att Youngman bygger fabriker i Kina och säljer bilarna under namnet Saab låter inte alls troligt. Det som står härunder gäller försäljning efter en konkurs. Anatar att samma gäller om Pang Da och Youngman skulle köpa hela Saab före en konkurs.

Från TT:
Tre bolag äger varumärket Saab.
Många rycker i varumärket Saab, det med gripensymbolen. Försvarskoncernen Saab och lastbilsbolaget Scania äger varumärket ihop med Saab Automobile. Enligt avtalet måste parterna vårda varumärket väl.
- Om tillgångarna i Saab Automobile, efter till exempel en konkurs, säljs ut ska vi ge vårt godkännande till försäljningen av varumärket. Det regleras i ett avtal från 1996, säger Anders Blom, varumärkesansvarig på försvarskoncernen Saab, till Dagens Industri.

#4 • Uppdaterat: 2011-10-21 17:58
saabnisse

Linus, det finns alltid ekonomiska möjligheter i det fallet.
Allt är till salu till rätt pris.

#5 • Uppdaterat: 2011-10-21 19:39
Linus

Saabnisse
Jo då, där har du rätt. Till rätt pris är allt till salu.
Nedanstående kommer också från TT och Anders Blom (samma TT-telegram). Tog inte med allt då inlägget då skulle bli för långt.

"Varumärket Saab uppskattas vara värt runt tio miljarder kronor".

#6 • Uppdaterat: 2011-10-21 20:00
Audi A5 SB

Varför skriva om bilar som endast finns i visioner som bara existerar hos mytomaner? Tror ni verkligen att dessa modeller står på dagens agenda hos Saab och kineserna? Det är mer jordnära saker som gäller, t.ex. överlevnad.

Det kan möjligen förtjänas att repetera det jag skrev för en dryg vecka sedan:

"Hanzzon: från EIB får man inte låna ett öre till. Förutom att det inte finns något att pantsätta kvar i bolaget, så stipulerar EIB att lån skall vara för utveckling av energisnåla tekniker. Inte att "rädda" bolag. EIB får inte ens låna ut något till ett bolag som "krisar". Så den dörren är stängd. (F.ö. så ska väl EIB även godkänna Pang Da och Youngman som ägare innan man ger Saab OK att behålla lånet. Om man inte ger OK = betala tillbaka hela det befintliga lånet omgående.)

Med räntebördan som redan finns i bolaget, plus amortering på lånen, kan man snabbt räkna ut att det ser synnerligen dystert ut för framtiden. Dessutom har man ju att tillverka ett antal tusen bilar, som man fått betalt för i förskott från kineserna och där man redan bränt stålarna.

Att Youngman i detta läge skulle stoppa in 70 MEUR i överbryggningslån (som har kort återbetalningstid) finner jag osannolikt. Därmed tar kassan slut vilken dag som helst. Och då väntar KK om hörnet.

Utöver detta, så ska man betala UL en slant. Vad den blir vet ingen än, men att det därefter blir "cash on delivery" för merparten av inköpen står väl ganska klart. Det är ett dyrt sätt att driva företag på...

Slutligen, så ska man återbetala ca 200 MSEK till staten för lönegarantin. Och sannolikt ytterligare 110 MSEK för det man kommer att bli dömd för från förra rekonstruktionen.

Nå, hur länge räcker då de där utlovade 2,2 miljarderna då? T.o.m. Q1 2012, med en sansad bedömning. Detta p.g.a att man inte kommer att komma igång med sin produktion förrän i februari (tidigast). Utan produktion - inga intäkter. Bara utgifter.

Varför då inte kasta in handduken? Helt enkelt därför att VM har inget val. Man blåser inte ryssar och kineser ostraffat. Ska vi gissa på lite "managment fee" och "bonusar" (som kan skickas vidare) tills domedagen inträder?

Sista grejen: NDRC ska lämna godkännande för affären mellan kineserna och Saab på fredag. Nån som törs sätta emot att godkännandet "drar ut på tiden"? Speciellt inte som NDRC uttalat sig om att man bör nalkas Saab med försiktighet.

Uppförsbacken närmar sig 100% i lutning."

Någon som tror att detta "fixar sig" med VM som ägare? North Street Capital? Skojar någon med oss?

#7 • Uppdaterat: 2011-10-22 08:54
saabnisse

Audi, läs en gång till vad jag skrev:
"Enligt Youngman har man ju 9-1, 9-2?, 9-3, 9-4, 9-5, 9-6 och 9-7 på gång, även om det bara är ett par modeller som är färdiga är de andra under utveckling."
Det är förmodligen inget som någon mytoman kommit med utan vad som ingår i Youngmans planer för Saab.
Men som jag också skrev tidigare kommer säkert kineserna att se till att få tillbaka det kapital de redan satsat och de kan ju faktiskt vänta ut en konkurs och därefter köpa bolaget som ju då är skuldfritt till ett mycket gynnsamt pris och samtidigt bli av med VM.

#8 • Uppdaterat: 2011-10-22 15:11
Raymond K (ej verifierad)

Att ha sju nya modellserier på gång samtidigt som man inte tillverkar en enda bil för närvarande verkar ju idiotiskt.

#9 • Uppdaterat: 2011-10-22 16:05
Tjalle

Självklart har inte SAAB sju bilmodeller under- seriös - utveckling.
Man har en - 9-3.

Däremot har man, uppenbarligen, satsat på en helt ny plattforms-struktur.
Plattformen står för c:a 80% av värdet i en bil (bottenplattan c:a 20-30%).

Detta är ytterst tveksamt med begränsade resurser - och begränsad tid.

Youngman sitter, som Muller, på pottan: dom måste försöka övertyga NDRC om att få vara kvar som biltillverkare, och "förskönar" verkligheten.

#a • Uppdaterat: 2011-10-22 17:40
lillstefan (ej verifierad)

saabnisse:
Jag tycker att du överdriver grovt när du påstår att 9-1, 9-2, 9-3, 9-4, 9-5, 9-6 och 9-7 är utlovade av kineserna. Vad jag vet har de talat om 9-1, 9-6 och 9-7. 9-4, är det 9-4X du syftar på? 9-5 finns väl en hyfsat ny redan (kanske menar du kombin, men det är väl ingen helt ny modell?). 9-3 stämmer ju, det är också på tiden att en ny sådan kommer.

Summa: en ny modell ska vara på gång (9-3), kineserna har talat om ytterligare tre nya modeller.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.