Bild
Nästa artikel
Saab 9-5 får toppbetyg i krocktest

Saab 9-5 får toppbetyg i krocktest

Nyheter

Saab 9-5 prisas med utmärkelsen ”Top Safety Pick” i ett amerikanskt krocktest. Bilen får högsta betyg i samtliga delmoment.

Amerikanska trafiksäkerhetsinstitutet IIHS, Insurance Institute for Highway Safety, har testat Saab 9-5 vid kollisioner framifrån, bakifrån och från sidan. Dessutom har modellens rullskydd kontrollerats.

Bilen får toppbetyg i alla moment och därmed högsta möjliga totalbetyg: ”Top Safety Pick”. 9-5 har också standardutrustat antisladdsystem, ett krav för att tilldelas utmärkelsen.

– IIHS är ett oberoende organ och resultaten från deras tester är en lättillgänglig och objektiv information för bilköparna. Det är därför viktigt för oss att nå bra resultat i denna typ av tester, säger Per Lenhoff, chef för säkerhetsutveckling på Saab.

Resultatet är bättre än förra generationen 9-5, som inte uppfyllde kraven för ”Top Safety Pick”.

IIHS uppskattar att nya 9-5 har en takkonstruktion som klarar påfrestningar som motsvarar 5,85 gånger bilens vikt, betydligt högre än institutets säkerhetskrav. Tidigare har Saab 9-5 krocktestats av Euro NCAP och fick där toppbetyget fem av fem stjärnor.

Diskutera: Vad tycker du om Saab 9-5?

Taggar: Nyheter, , Saab, Saab 9-5

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-06-17 09:40

Har dom råd att krocka bilar?
Jag gillar Saab 9-5 men kommer aldrig att köpa en förrän dom finns begagnade och att Saabs finanser och välbefinnande på bilmarknaden har stabiliserats.
Och NEJ svarar jag på de kommentarer så säger "köp en Saab och stöd dom.
Om jag skall köpa en Saab är det för att jag tycker att det känns rätt att köpa en. Jag kommer aldrig att lägga 200.000-300.000 av skattade lönepengar på att stödja ett företag. Köper jag en Saab blir det för min egen skull, inte för Saabs skull.

#2
2011-06-17 10:56

saab har alltid byggt de säkraste bilarna många vet nog ej det.Kanska dags att saab börjar använda sina krocktestresultat i sin reklam

#3
2011-06-17 11:42

Skräpbilar med gammaldags teknik. Köp en riktig bil istället!

#4
2011-06-17 12:36

@ Grodlår
Intressant att de med "gammal" teknik kan skapa fordon som är bättre än andra ur säkerhetssynpunkt.

#5
2011-06-17 14:51

Det är naturligtvis helt suveränt att Saab har byggt bilar som är bland världens säkraste.
Än mer suveränt är det ju om de kan fortsätta med det!

#6
2011-06-17 14:52

Mycket enkelt:
Saab 9000 = Bäst i sin storleksklass (under sin tid)!
Gamla Saab 9-5 = Bäst i sin storleksklass (under sin tid)!
"Nya" Saab 9-3 = Bäst i sin storleksklass!
Nya Saab 9-5 = Bäst i sin storleksklass!

#7
2011-06-17 15:19

Erik N.

Glömde i ivern att gamla 9-5 blev detroniserad från toppen av Toyota Avensis som krocksäkraste bil av Folksam baserat på verkliga olyckor för ett antal år sedan.

Därmed inte sagt att 9-5 är en dålig bil Erik,dock inte bäst. Men visst var det mycket enkelt och rätt ska vara rätt ;o)

#8
2011-06-17 15:59

Shogun, det där har varit uppe tidigare,
Folksams undersökning är något missvisande, den jämför t.ex. inte de otäcka olyckor som sker vid viltkrockar där samtliga Saab (utom tidiga 9000-modeller) är bland de absolut säkraste.

#9
2011-06-17 17:33

Saabnisse.

Hur bevisar du då då att just 9-5 är krocksäkrare vid viltdjurs kollision än Avensis tex,och vem har kommit fram till det? Källa tack!

Vad jag fått svar på så utför Toyota viltdjurskollitions test precis som Saab gör.

Oavsett vad så är Toyota Avensis krocksäkraste bil enligt Folksam baserat på verkliga olyckor. Tidigare var det Saab 9-5 enligt Folksam,är det svårt att acceptera för vissa?

#10
2011-06-17 18:04

Grattis SAAB! Få nu ordning på affärerna också så ordnar det sig.

#12
2011-06-17 19:03

Leifer.

Pratar inte om nya 9-5 utan gamla 9-5 som var med i Folksams krockstatistik baserat på verkliga olyckor.

Min reaktion var på hur Erik N skrev att gamla 9-5 var bäst,det var/är den ju inte enligt Folksam. Så var han fått sina uppgifter ifrån framgår inte heller.

Och om nya 9-5 är säkrare än Avensis får vi se om ett antal år när statistiken säger sitt hos Folksam och om Saab kan sälja några bilar eller om det blir KK. Annars blir det ju inga bilar på vägarna som kan krocka.......och då blir nya 9-5 mer krocksäker än Avensis kan vi slå fast redan nu........;o)

#14
2011-06-17 22:00

Det där med krocksäkerhet är riktigt intressant. Många gånger tror man att den största bilen klarar sig bäst men så är inte alltid fallet. Grabben krockade sin Polo -02 med en Saab 90 från 80-talet. Helt otroligt vad mycket skador det blev på Saaben jämfört med den mindre men modernare Polon.
Brittiska Fifth gear gjorde ett mycket intressant krocktest mellan en Volvo 940 och en Renault Modus.

http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

Jag tror att många föräldrar lite slentrianmässigt tänker att det är säkrare med en gammal Volvo som första bil. Men det kan faktiskt vara säkrare att köpa en mindre men modernare bil.

#16
2011-06-17 22:11

Det är säkert en del av sanningen Leifer. Men det är ändå intressant att se vilka otroliga framsteg det har gjorts på detta område de senaste 20 åren.

#17
2011-06-17 22:26

Duktigt och väntat av Saab.

Undrar dock - varför är gardinerna utlösta vid frontalkrocken på bilden? Brukar inte de vara så att de bara löser ut vid sidokollisioner?

#18
2011-06-17 23:48

@Shogun
"Glömde i ivern att gamla 9-5 blev detroniserad från toppen av Toyota Avensis som krocksäkraste bil av Folksam baserat på verkliga olyckor för ett antal år sedan."

Du är en utmärkt sagoberättare!

Det var målfoto som skiljde när Avensis tog över tronen år 2008. Tronen som Saab 9-5 haft fr.o.m 1997 t.o.m. 2007!

Både Saab 9-3 och Saab 9-5 är fortfarande säkrast i Älg-olyckor. Eftersom A-stolparna på Saab-bilar är dubbelt så starka som A-stolparna på andra bilar...

Saab 9-5 var säkrast enligt Folksam i verkliga olyckor mellan åren 1997-2007:
http://media.folksam.se/tagg/saab-9%E2%80%935/
http://www.vibilagare.se/nyheter/saab-95-far-toppbetyg-i-krocktest-32823
http://media.folksam.se/2007/11/27/begagnade-bilar-med-bra-sakerhet-och-miljoprestanda-toyota-avensis-saab-9-5-och-toyota-corolla-bast-i-klassen/
http://media.folksam.se/2005/04/21/folksams-nya-rankning-%E2%80%9Dhur-saker-ar-bilen%E2%80%9D-risken-att-do-i-moderna-bilar-har-minskat-med-90-procent-saab-9%E2%80%935-och-9%E2%80%933-sakrast/
http://media.folksam.se/2004/06/04/nya-krockprov-fran-folksam-och-vagverket-bilstolars-skyddsformaga-mot-pisksnartskador-uppvisar-mycket-stora-skillnader/

#20
2011-06-18 00:16

"Om" Saab "överlever".. :-o
Så blir det intressant att se, huruvida Nya Saab 9-5 blir krocksäkrast enligt Folksam i verkliga olyckor..

#21
2011-06-18 00:35

Lite som att kasta pärlor åt svinen..

För du kan inte sälja en bil pga. en egenskap...

#22
2011-06-18 02:51

Nithin

Nu gjorde du väl allt bort dig! Eller?
Bilen har bara En egenskap säger du.
Den egenskapen är den Bäst i världen på!
Alltså är det ju då Världens bästa bil! Enligt dig.

Jag har haft 14 bilar av 8 olika fabrikat hittills.
Så jag kan informera dig om att en bil har fler än En egenskap!

#24
2011-06-18 08:51

Nya BMW 5 modell F10/F11, är trots SAAB 9-5:s mycket positiva testresultat, strået vassare enligt Euro NCAP. BMW:n fick högsta betyg någonsin för en personbil i sitt segment. SAAB är trots allt en mycket säker bil och jag hoppas de överlever.

#23
2011-06-18 09:01

Erik N.

Jag är ingen sagoberättare,jag säger bara som det är. Du "glömde" att säga att Toyota Avensis var krocksäkrare än Saab 9-5 enligt Folksam. Vem är då sagoberättare? Rätt ska vara rätt! Men innan dess var Saab 9-5 krocksäkrast helt riktigt och jag har aldrig påstått något annat. Men det hindrar inte att just nu och sedan ett antal år tillbaka så är Avensis krocksäkrast enligt Folksam baserat på riktiga olyckor.

http://media.folksam.se/2009/05/05/folksams-nya-rankning-%e2%80%9dhur-saker-ar-bilen%e2%80%9d-%e2%80%93-toyota-avensis-aterigen-i-topp/

Sedan ska du bevisa för oss att A-stolparna är dubbelt så starka på Saab mot Avensis och alla andra bilar, visa det med en länk till källan som påstår det.

Leifer.mfl

Visst är det så att 9-5 är en mycket tung bil. Men tunga har även bilarna i Golfklassen blivit. Våran Toyota Auris diesel väger 1550kg i tjänstevikt. Det skilljer alltså 55kg upp till en Volvo V70. En V70 2,5T vägde år 1999 1556kg skiljer alltså 6kg till våran Auris i Volvons favör. Så visst har även mindre bilar blivit mycket krocksäkrare.

Här en länk där man krockar en ännu mindre småbil Toyota Yaris mot Volvo 945.

http://media.folksam.se/2009/03/14/nytt-krocktest-fran-folksam-ny-smabil-sakrare-an-aldre-stor-bil-2/

#25
2011-06-18 09:50

@Shogun
"...gamla 9-5 blev detroniserad från toppen av Toyota Avensis..."
Lika bra som den om Rödluvan...

Saab har A-stolpar som tål ett krasch-våld på 4 ton per st. (enligt teknikerna på Saab som jag pratade med...). Normalt tål A-stolparna på genomsnittsbilen mellan 1.8 till 2 ton per st. Det finns ju inga älgar i Tyskland, Japan osv.

Saab har ända sedan Saab 99 gjort egna simulerade krocktester mot älg-"dockor":
http://home.swipnet.se/saabsidan/bilder/safe/krock.jpg (här: 900 gen. 2)
Jämför gärna mot bilar från älgfria länder:
http://www.aelgen.se/assets/dokument/mooses.pdf

Säkerheten själv:
http://www.vibilagare.se/nyheter/vi-har-gjort-varldens-sakraste-bil-556
http://www.aftonbladet.se/bil/article10722962.ab

Krocktester (bättre kan det knappast bli):
http://www.youtube.com/watch?v=HX7o7li5b6A
http://www.youtube.com/watch?v=6QlZgqU-tJE

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar.

#26
2011-06-18 10:14

Saab skryter om sina älgtester i sina broschyrer. Se sidan 14.
http://www.hammarangensbil.se/wp-content/uploads/2011/02/SE_9-3_090915-1.pdf

#27
2011-06-18 10:44

Har kollat säkerhetsfakta nu. Väljer nog en 9-5 vikt 2000 kg. istället för en Avensis vikt 1500 kg. Om jag måste välja att sitta i en av bilarna, om de skulle frontalkollidera mot varandra.

#28
Kalas
2011-06-18 11:40

Peter S, Erik N, saabnisse, nuppe mfl:
Mitt förslag är att inte ens försöka bemöta och än mindre argumentera med tex Shogun och andra insnöade av samma "kvalisort" eftersom han - de - sitter fast i sitt "träsk" och vill inte "bli hjälpt?" så vad göra? "Let it be" sjöng The Beatles och det är också min ståndpunkt...; - )

#29
2011-06-18 11:54

Vad hjälper det när den inte ens tillverkas längre. Eller har Muller hämtat sig från förkylningen?

#30
2011-06-18 12:45

Alla Saab-modelller har varit de mest krocksäkra när de presenterats!
Sen är det en annan sak att andra tillverkare efter flera år kan komma i närheten med någon helt nytillverkad modell.

Saab var helt ensamma med att använda älgtester redan på 99:ans tid.
Takkonstruktionen (inte minst a-stolparna) har alltid varit ovanligt stark på Saab. Redan Saab 92 var unik som varande den enda bil i sin klass som gick att volta med utan att taket blev intryckt - kanske hade den då den starkaste takkonstruktionen över huvud taget.

#31
2011-06-18 12:45

@Hamsterhjärna
"Eller har Muller hämtat sig från förkylningen?"

Verkar som om förkylningen inte var så kraftig som vissa ville påstå:
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1255193-saab-har-ingen-skatteskuld

#32
2011-06-18 13:25

Erik N.

Ska det vara så svårt att erkänna att Avensis är säkrare än gamla 9-5 enligt Folksam baserat på verkliga olyckor det är ju bara att du läser i länken. Så ser det ut i verkligheten och är inte något jag hittat på för att vara elak mot dig och Saab. Utan så ser det ut idag,varför ska vi förvanska fakta?

På en direkt fråga av mig till Toyota i ett brev där jag påtalade att kvaliten sjunkit bla pga europeiska underleverantörer så passade jag på att fråga om älgtest gör av Toyota. Och ja det görs tester av det med men man kallar det viltdjurskollitioner. Och bla för den amerikanska marknaden där man har större vilt än här bla bison.

#33
2011-06-18 20:05

@Shogun
"...gamla 9-5 blev detroniserad från toppen av Toyota Avensis..."
Fortfarande lika bra som den om Rödluvan...

Köp en ordlista och slå upp ordet "detroniserad" lille vän! Slå samtidigt upp vad ordet "målfoto" betyder!

Saab 9-5 (98-09) : Stora bilar [ Grönt + ] betyder: Säkrast – minst 30 % högre säkerhet än medelbilen.

Toyota Avensis (03-08) : Mellanstora bilar [ Grönt + ] betyder: Säkrast – minst 30 % högre säkerhet än medelbilen.

http://www.folksam.se/polopoly_fs/1.58657!/R0710_webb.pdf

(Toyota Avensis är dock enligt källor inom Folksam redan passerad av en annan bilmodell, som du snart kommer att få reda på...) ;-)

Ingen av mina amerikanska vänner har varken hört eller läst om att Toyota gör några simulerade krocktester mot bison-"dockor"!

Det skulle emellertid vara kalas att se Toyota IQ, Aygo och Yaris bli omvandlade till cabbar mot 850 kilo tunga bison-"dockor"! :-)

Hitta gärna på fler saker! Du är ju ganska rolig...

#34
Allan Hägg
2011-06-18 20:05

Tyvärr kommer nya 9-5 inte bli säkrare än Avensis i t ex Folksam. För att bli säkrast där krävs mer än en gammal Opel med några nya krockkuddar...

Marginalerna i Folksam är stora (Volvo 240 hamnar i samma klass som säkrare V70) så för att bli ansedd som säkrast krävs en jävla massa...

#35
2011-06-18 21:54

Saab har slutat tillverka bilar. Toyota Avensis är säkrare enligt verkliga krockar och finns dessutom att köpa :P

#37
2011-06-18 22:13

Erik N.

Jag ger upp det går ju inte att prata för döva öron. 9-5 detroniserad eller ej. Avensis är krocksäkrare än 9-5 hur du än dribblar fram och tillbaka enligtFolksam just nu. Sedan kan det hända att någon annan tar över tronen och då böjer jag mej för det men troligtvis inte du för du gör det inte nu att Avensis är säkrast. Men vi kan båda slå fast att bägge modeller är krocksäkra så blir du nöjd okey?

Att dina amerikanska vänner inte hört talas om det är kanske inte så konstig. Krocktesterna utförs i Japan i Toyotas testanläggning vad jag vet. Om det sedan ser ut som en bison eller ej vet inte jag jag fick bara uppgift på att de utför viltdjurskollitionstester för att testa A-stolparna m.m

Men visst vi får hoppas för din skull att Saab får finnas kvar i framtiden. Jag väljer mer säkra kort på marknaden men det är jag det. Härmed avslutar jag diskutionen vi kommer inte längre läget är "cementerat". Så det finns ingen anledning att forsätta, du läser inte Folksams resultat att Avensis anses säkrare utan att 9-5 är säkrare trots att Folksam kommit fram till det motsatta om än att skillnaden är hårfin.

#44
2011-06-18 22:52

Att Saab klarar sig i krocktester är väl knappast någon nyhet, skam vore det annars. Men och ett stort men, Saab är långt ifrån ensam. Marginalen mellan de bästa bilarna är så försumbar, att det knappast är mätbart. Först om ca 5 år, när bilarna och dess passagerare utsatts för verkligt krockvåld, kan man säga om en av dessa bilar är bättre eller sämre.
Då kan det ju bli så, att den bil som vid tester visat bra resultat , helt plötsligt klara sig sämre än den bättre bilen enligt testet. Åker eller kör man en bil som vid test klarat en topp 20 placering, spelar det nog ingen roll vilken av bilarna man sitter i.

#45
Kalas
2011-06-18 23:12

Gunnar 44:
Du har rätt skillanderna är nästan försumbara idag. Likaså är skillnaderna i olika undersökningar avs bilars kvalitet väldigt liten. Ta tex den tyska undersökning som visar att Volvo är den bästa bilen vilket iof sig är kul. Men betänk att det bara är 5% bättre än genomsnittsbilen och att det ligger ca 10 - 12 bilmärken mellan Volvo och genomsnittsbilen! Alltså skillander finns men de är nästinill försumbara, tycker jag.

#47
2011-06-18 23:42

@Shogun
"...9-5 detroniserad eller ej..."

Bra om du inte använder så tokiga uttryck i fortsättningen, så kan vi vara överens om att både Toyota Avensis som (med viss marginal) tog över tronen (år 2008) från gamla Saab 9-5 (som hade den i 10 år), båda är minst 30% säkrare än medelbilen!

Nya Saab 9-5 är dock mycket större, längre, tyngre och med modernare krockskydd än gamla Saab 9-5!

Skulle jag själv välja vilken bil att sitta i vid en olycka, så blir valet lätt. Hellre en 2 ton tung Saab 9-5 i storbils-klassen (501 cm). Än en 1.5 ton tung Avensis mellanklass-bil (477 cm).

#48
2011-06-20 09:11

Jag har nu tagit bort kommentarer som inte håller sig till ämnet. Vi undersöker nu de användare som skrivit kommentarer utan att ha en klickbar profil.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare.

#49
2011-06-20 14:29

Erik N borde vara mer miljömetedveten. Att åka omkring i en 2 ton tung bil är oansvarigt, såvida man inte behöver det utrymmesmässigt dagligdags. Det är inte så stor skillnad mellan Saab 9-5 och en Avensis eller någon annan 5 Stjärnig bil, att det har så stor betydelse. Om du är rädd för att åka i något annat märke än Saab är det upp till dig, men borde du inte då köpa någon ännu större bil så du kommer upp iluften en aning och inte behöver vara rädd. Du kanske har råd med dessa monster till bilar, men det har inte gemene man. Att minska vikten på dagens bilar borde vara en självklarhet, liksom fallet är när det gäller motorer. Men tyvärr tycks vikten och förbrukningen öka, trots snålare motorer. Detta gäller inte minst nya Saab 9-5.

#50
Kalas
2011-06-20 18:30

Gunnar:
Betänk att SAAB och många andra bilar finns med etanolmotor där man minskar CO2 utsläppen med minst 76%. ALLA svenska bensinbolag säljer denna etanol. Dessutom finns det snåla dieselmotorer till SAAB och tankar man på PREEM minskar CO2 utsläppen ytterligare 16%. Det finns de som tror att det är klimatsmart att köpa en liten trafikfarlig bil som är tillverkad på andra sidan jordklotet och tror att den är miljövänlig men glömmer att bilen med denn reservdelar fraktats 1 000 mil... Det är lika dumt som att köpa KRAV märkt ketchuo som är tillverkad i södra Europa!

#51
2011-06-20 22:39

Vad kör du själv kalas?

Är du nöjd?

#52
Kalas
2011-06-21 10:39

Just nu har vi en Opel som vi i stort sett är nöjd med. Jag tycker att Opeln är ett mkt bra alternativ till de andra små bilarna på marknaden som kommer från... Vi har kört på ca 40% etanol i bilen i flera år utan några som helst prolem. Jag fick tipset från en bil site häromåret och ger gärna tipset vidare till dig. Jag ser denna länk om etanolkonvertering och blandtankning lite här och var både på nätet och bland insändare.

Ha det gott, här kommer länken:

www.etanol.nu

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.