Nästa artikel
Saab 9-3 får ny motor nästa år
Nyheter

Saab 9-3 får ny motor nästa år

Publicerad 2 december 2013
Saab 9-3 gör comeback med en bekant bensinmotor under huven, men redan nästa år får den återuppstådda modellen en ny kraftkälla.

När elbilsbolaget Nevs (National Electric Vehicle Sweden) köpte Saabs konkursbo ingick ett lager med bensinmotorer som tillverkats av tidigare ägaren General Motors.

Det är dessa fyrcylindriga tvålitersmotorer på 220 hästkrafter som Nevs monterar under huven på de nytillverkade exemplaren av modellen 9-3.

Men lagret kommer så småningom att sina, därför har Nevs gjort klart med en ny bensinmotor från en annan tillverkare, bekräftar vd Mattias Bergman för Vi Bilägare, utan att berätta några detaljer. Redan under våren lanseras den nya bensinaren.

Nästa år kommer också en eldriven variant av 9-3, men för den som vill ha en nytillverkad Saab med dieselmotor ser det mörkare ut.

– Jag säger inte att vi inte kommer att göra det, men diesel har inte varit en förstaprioritering och det har att göra med att efterfrågan endast är en procent på den kinesiska marknaden, säger Mattias Bergman till Vi Bilägare.

 

Diskutera: Rätt eller fel av Nevs att välja bort dieselmotorer?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-12-02 19:30
snabb95

En bil för hemtjänsten eller barnfamiljen som kör till dagis regelbundet skall naturligtvis inte ha en dieselmotor som produserar sot och NOx. Det blir dyrt både för miljön och för den egna plånboken.
På V70 diesel som min son använder stod det på display i går "sotfilter fullt."

1 % med dieselmotorer är betydligt vettigare än 66 %.

#2 • Uppdaterat: 2013-12-02 19:48
saabnisse

Jag tror nog att det är ett riktigt beslut och inte enbart för den kinesiska marknaden.
Diesel är redan nu dyrare än bensin och dyrare kommer den att bli.
Det är ett bränsle som kommer att förbehållas transportsektorn.

#3 • Uppdaterat: 2013-12-02 21:11
RogerZ

men den motorn på bilden känner iaf inte jag igen...hade en 2.0t 9-3 SC för några år sedan...har de spegelvänt bilden??

#4 • Uppdaterat: 2013-12-02 21:15
RogerZ

fel av mig, blandade visst ihop det med saabs egna 2.3l....

#5 • Uppdaterat: 2013-12-03 01:39
John2008

Ska man kunna sänka koldioxidutsläpp och bränslekostnader, lär en dieselmotor behövas.

#6 • Uppdaterat: 2013-12-03 08:28
saabnisse

John, med den här produktionen behöver man inte tänka på att sänka CO2-utsläpp och diesel har man ju förklarat att det inte kommer någon.

Fiat dieseln är ju klar och anpassad för den här bilen, men det har man säkert inga och det är därför man kör med de här GM-motorerna så länge de räcker och med den här produktionstakten räcker de ju i fyra år!
Så länge tror jag inte bilen är säljbar ens i Kina.

#7 • Uppdaterat: 2013-12-07 20:34
snabb95

John2008 @ Utsläpp av kväveoxider NOx är mångfalt större från Dieselmotorn och är mer skadligt för miljön (i synnerhet för människan) än de obetydligt högre utsläppen av koldioxid från bensinbilen.

Den besparing man gör på lägre bränslekostnad kompenserar inte de högre kostnader som dieseln förorsakar i övrigt, såvida man inte kör betydligt mer än medelsvensson.

Jag skulle kunna räkna upp 15 punkter där dieselmotorn är ett sämre alternativ till en privatbil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.